Loading...
dk

Tesla 3 lydisolering af døre/trunk/frunk | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Apr 10 '20
Quote from MOS
Citat fra Ice2EV

Tesla's holdning til undervognsbehandling er at det bør man ikke.

Jeg har hørt dette før. Men hvorfor egentlig ikke? Hvad er begrundelsen og hvad er det værste, der kan ske ved at undervognsbehandle den, sådan rent teknisk?

Og hvad med det juridiske - kan Tesla frasige sig rustgarantien, hvis man mod deres anbefaling får den undervognsbehandlet alligevel? I givet fald, hvordan står man så i tilfælde af rustangreb? Har man nogen form for garanti via Dinitrol i stedet? 

 
Jeg ved ikke hvorfor de har den holdning. Men man skal bare sørge for der ikke bliver boret yderligere huller. 
Tænker faktisk at man kan tilkøbe noget rustgaranti hos Dinitrol, har ikke spurgt. Men tænker det bliver første vogn nogensinde der har holdt i vores indkørsel længere end 3 år. Men den bliver nok ikke 6 år i vores ejerskab. Har den så fået et skud nu, så kan det ikke blive helt ringe.
TorbenS
TorbenS Apr 10 '20

@ MOS

Jeg har en 90D fra dec. 2015 og den blev undervognsbehandlet (Dinitrol) fra ny.

Jeg fik mange løftede pegefingre i starten fra Teslas medarbejdere ”det er ikke nødvendigt, bilen kan ikke ruste” - det kunne lukke nogle udluftningskanaler til batteriet – det var ubehageligt for teknikerne at arbejde på bilen – etc.

Men jeg havde holdningen at det er en Amerikanerbil hvor der også sad ståldele på, desuden så forsvinder Alu også når det bliver udsat for vådt saltholdigt miljø. Prøv at spørge en ejer af en gammel Land Rover.
Jeg satte dog krav til værkstedet at der IKKE måtte bores huller nogen steder.
Der sidder nemlig sensorer i lukkede vanger og ved en kollision vil trykket stige og være en del af de faktorer som er med til at udløse bla. airbags.

Senere da Tesla måtte indkalde bilerne til udskiftning af mulige tærede bolte i styretøjet fik jeg ingen kommentarer mere. Der er fx også den tærede stelforbindelse under frunken.

Det skal retfærdigvis siges at jeg på et tidspunkt fik en lyd fra baghjulsophænget ved skift mellem træk og påløb (slip speeder og træd på speeder)

Det viste sig at være undervognsbehandling på et gummiophæng som helt uskadeligt gav den lyd.

Jeg er tidligere mekaniker så alle lyde går direkte ind i øret…

Ville jeg undervognsbehandle en ny Tesla igen ? Nej jeg tror ikke det er nødvendigt.

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Apr 10 '20
Ice2EV
Ice2EV Apr 11 '20

Ang lydisolering, så vurderer jeg langt hovedparten af vindstøjen kommer fra de rammeløse ruder, ikke glastaget eller samlingerne mellem forrude, glastag og bagrude.

 

Har indtryk af at langt de fleste med rammeløse ruder har problemet i mere eller mindre udtalt grad.

 

Erindre fra 90'erne at der var enkelte med vindstøj fra dørene, (vist noget med Mazda 323F tror jeg at huske) som fik jokket en "stuffer" ind i gummilisten. Gummilisten er hul, og indeni kan man så jokke en tingest ind, således gummilisten bliver lidt bredere og klemmer hårdere ud på ruden.

Man kan også bede Tesla om at justere ruden, så den trykker hårdere. Men har forstået det er et heldagsprojekt, som du betaler for. Hvis man justerer lidt her, så indvirker det der, og så skal man have justeret lidt her og der og alle vegne for at få effekten, siger de.

jramskov
jramskov Apr 11 '20

@TorbenS Der er vel stor forskel på om det er en Model S/X eller 3/Y. De mindre modeller har en del stål i sig hvor S/X bruger alu.

TorbenS
TorbenS Apr 11 '20

@jramskov. Ja min kommentar gælder kun Model S/X og det er min personlige holdning.
Model 3/Y som har en del stål ville jeg overveje undervognsbehandling eller på udsatte steder i undervognen. Men igen, ikke bore huller og heller ikke sprøjte ukritisk på alt. Allerhelst efter en vejledning fra Tesla hvis de kunne fravige alt eller intet princippet.

Sider: « 1 2