Jeg ville nok ikke bruge det absolutte slutresultat i kr./km til så meget, da det afhænger meget af de enkelte forudsætninger.
F.eks. er 4.200,- i dæk for 20.000 km meget højt sat. Det svarer til 21 øre/km. Da jeg skiftede dæk, kostede de ca. 800,- pr. stk., dvs. ca. 4.000,- inkl. montering og afbalancering. Jeg har indtil videre kørt knap 60.000 km på de dæk og de er kun halvt slidt ned, så jeg forventer, at de holder ca. 100.000 km. Det svarer til kun 4 øre/km, hvilket er under 1/5 af hvad FDM antager. Og min bil er ikke engang en lille mellemklassebil til 300.000,-, men en Model S til ca. 800.000,-. Jeg gætter på, at man kan få endnu billigere dæk til de mindre og billigere biler.
Men det er nu også lige meget, for udgifter til dæk vil nok alt andet lige være ca. det samme for en fossil- og en elbil.
Tilsvarende vil udgifter til bilvask og til dels også parkering, forsikring, FDM-medlemsskab osv. også være det samme, uanset hvilken bil, man kører i.
De vigtige punkter at sammenligne er udgift til el/brændstof, ejerafgift, vedligehold, rentebyrde samt værditab.
Der er ingen tvivl om, at udgiften til el og ejerafgift er lavere for en elbil end udgiften brændstof og ejerafgift for en fossilbil. Udgiften til el er dog meget afhængig af, hvilken ladeløsning, man vælger.
Udgifter til vedligehold er sandsynligvis også lavere, da der er færre ting, der kan gå i stykker. Så medmindre man pludselig står med en død MCU eller skal have skiftet HV-batteriet uden for garanti, så burde elbilen være billigst.
Rentebyrden er med de nuværende renter meget lav, så det er lige før, man bare kan se bort fra den. Forudsat at man har pengene vel at mærke. Skal man ud og låne til en meget høj rente, er det naturligvis en anden snak. Så kræver en dyr elbil et højere lån, hvor rentebyrden bliver højere.
Trumfen er nok værditabet. Jeg har set mange forskellige gæt på værditabet for hhv. fossil- og elbiler. Man kan argumentere for, at elbiler taber mere værdi, fordi udviklingen går så hurtigt. Nye elbiler har ny og bedre teknologi og er billigere end sidste års modeller. Det får naturligvis brugtpriserne på sidste års modeller til at falde hurtigere. Omvendt kan man også argumentere for, at fossilbiler taber mere værdi, fordi udviklingen går imod strengere miljønormer og kørselsforbud i de større byer. Hvem vil betale penge for at eje en fossilbil, som om 5-10 har fået kørselforbud i de fleste byer, hvor man har brug for at køre i? En fossilbil kan heller ikke svare sig at holde kørende så længe, alene pga. de højere udgifter til brændstof, ejerafgift og vedligehold. På et tidspunkt er det ganske enkelt billigere at skrotte den og købe en ny elbil. Og på det tidspunkt må fossilbilen være afskrevet.
Værditabet er nok også meget forskelligt fra mærke til mærke og fra model til model. F.eks. kan man forestille sig at elbiler uden aktiv køling af batteriet falder hurtigere i værdi, fordi batteriet uden aktiv køling ofte vil degradere væsentligt hurtigere. En elbil med en i forvejen begrænset rækkevidde, og som har mistet f.eks. 50% af batterikapaciteten, kan reelt kun bruges som bybil i nærområdet.
Afhængigt af forudsætningerne kan regnestykket nok tippe begge veje.