Loading...
dk

FDM's budgetberegninger for elbil | Tesla Forum

selsoe
selsoe Jan 22 '20

FDM giver et bud på hvad det koster at køre elbil pr. km. ift benzin, diesel og hybrid. Elbilen er billigst, men jeg undrer mig nu alligevel over nogle af udgiftsposterne.

FDM mener at en elbilsejer skal budgetere med 7800 om året i vedligehold og det er ikke engang iberegnet dækskifte, vask etc. De skriver selv, at vedligehold dækker:

> Udgangspunktet er servicekontrakter tillagt en merpris for efterfyldning af olie, sprinklervæske, bilplejemidler osv. samt en enkelt rustbehandling.

Efterfyldning af olie lader vi passere da rubrikken også dækker andre biler. Men kan tallet virkelig passe? Hvad siger I der har haft elbil i nogle år? Og er tallet højere for elbiler af andre mærker?

Artikel:
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-01-fdms-bilbudget-2020-billigst-koere-elbil

Budget:
Se hele FDMs bilbudget for elbil og plugin-hybrid

PeterE
PeterE Jan 22 '20
Det lyder umiddelbart lidt højt, men er faktisk nok ikke helt forkert. Jeg har brugt 4000,-/år på serviceklip hos Tesla, og vel lidt over 1000,- på bremserens. Og selvrisiko på et par forruder. Og så lige et sæt p-bremser. Der er bare mange usikkerheder, så jeg ville nok have sagt at det koster 6-8000 om året, afhængig af pris på service, bremserens osv - og med en lille risikopulje til at skifte store og små ting efter garantien. P-bremser og MCU fx...
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 22 '20
MOS
MOS Jan 22 '20

Man kan tegne en servicekontrakt, der dækker det meste. Og så kan man alligevel være uheldig at få reparationer, der ikke er dækket.

Eller man kan spare udgiften til en servicekontrakt og selv betale for løbende service samt reparationer. Man kan så være heldig eller uheldig med, om der kommer dyre reparationer. Så jeg tror, det er meget individuelt, hvad der bedst kan betale sig og hvad man skal regne med, det koster om året.

Jeg tænker, at FDMs omkostninger for vedligehold sikkert er rigtige, da de forudsætter en servicekontrakt. Men i mange tilfælde kan man nok gøre det billigere uden servicekontrakt, hvis man tør løbe risikoen selv.

Jeg har haft min Model S i 4 år, kørt knap 120.000 km. Jeg har brugt i alt ca. 20.000,- til service og reparationer (herunder et sæt nye dæk, skift af 12 V batteri og renovering af P-bremser). Det svarer til ca. 5.000,- om året. Jeg tænker, at det er billigt sluppet og forventer, at der nok godt kan komme nogle ubehageligt dyre overraskelser senere (f.eks. defekt MCU).

jonsiii
jonsiii Jan 22 '20

Jeg har aldrig - heller ikke i diesel-dagene - kunne få nogen af FDM's beregninger til at passe. De holder jo også nærmest på bilvasken en gang om ugen. ;) Og så har jeg det også stramt med deres dette-koster-bilen-ved-20000-km-om-året-kr-pr-km. Jeg vil vide hvad den koster at køre i, og hvad den koster at ha stående i garagen.

Og ved kun 20000 km om året er det næsten også overkill med en ladeløsning til 750 kr om måneden. Du kan selv _incl. elgift_ tanke det for 600 kr om måneden (jaja, kræver selvfølgelig egen ladestander).

Dæk for hele 4200 kr om året ved kun 20000 km?

I alt mener de at det koster 70'000 kr. om året at have en spritny 300'000 krs bil. Det er nok i overkanten.. Tjae.. Men 50'000 ryger der jo nok.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jan 22 '20
selsoe
selsoe Jan 22 '20

Tak for svar. Så vidt jeg ved, tilbyder Tesla slet ikke servicekontrakter for Model 3. Om det så er fordi de ikke mener den går i stykker eller fordi de ikke har lyst til at tage risikoen ved jeg ikke.

Mht dæk, er det under en anden separat post, der er sat 4200 af til om året.

PeterE
PeterE Jan 22 '20
Det kan jo kun blive gennemsnitstal baseret på et sæt forudsætninger, helt præcist bliver det aldrig. Min TMS er uanset hvad - og inkl p-bremser - stadigvæk den ‘billigste’ (drift) bil jeg har haft.  

Hvis jeg tager med at den ca har tabt 100.000,- om året i værdi, så er det også fornuftigt nok.
selsoe
selsoe Jan 22 '20

Igen, værditab er også en separat post. De 7800 er kun vedligehold. Altså ekskl strøm, dækudgifter, forsikring, værditab, låneomkostninger, vask, parkering etc.

Jeg er med på at det er et gennemsnitstal og at nogle er mere uheldige ift defekter end andre og jeg hører da også om høje udgifter til skift af MCU, skærm osv, men på den anden side hører jeg også om meget lave udgifter (måske mest fra amerikanske M3-ejere der ikke kan have haft bilen i mere end et par år).

Uanset hvad, tak for svar. Det lyder som om tallet ikke er så meget hen i vejret som jeg først syntes.

Ice2EV
Ice2EV Jan 22 '20

Tænker problemet ligger i at el biler til 300.000 er fra fossil producenter, som kræver at du kommer forbi 1 gang om året for eftersyn og rustcheck. Om Tesla ikke mener det er nødvendigt eller det bare er fordi de har indset at deres service afdeling ikke er gearet til at have kunderne rendende mere end højstnødvendigt skal være usagt.

Tesla har ingen krav om at se din vogn for rustcheck eller service. 

Såvidt jeg ser på Hinnerups side, så er det 1495 for et årscheck inklusiv bremsesmøring.

De har en anbefaling på model 3 om et bremse og aircon eftersyn efter 24 måneder og et batteri service efter 48 måneder.

Hvis ikke der dukker uforudset op, så ser jeg 7800 som værende højt sat.

Angående dæk, altså med 20.000 km om året skal man vel kun have et sæt hvert 3 år, og hvis man kører med med vinterdæk, så hvert 5-6 år. Så er udgiften vel omkring der 11.000/5= 2200 kr/år

Men skemaet indikerer klart at en 300.000 kr elbil er billigere i drift end en 200.000 kr fossil bil, og ikke meget dyrere end en fossil vogn til 150.000.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 22 '20
MOS
MOS Jan 22 '20

Jeg ville nok ikke bruge det absolutte slutresultat i kr./km til så meget, da det afhænger meget af de enkelte forudsætninger.

F.eks. er 4.200,- i dæk for 20.000 km meget højt sat. Det svarer til 21 øre/km. Da jeg skiftede dæk, kostede de ca. 800,- pr. stk., dvs. ca. 4.000,- inkl. montering og afbalancering. Jeg har indtil videre kørt knap 60.000 km på de dæk og de er kun halvt slidt ned, så jeg forventer, at de holder ca. 100.000 km. Det svarer til kun 4 øre/km, hvilket er under 1/5 af hvad FDM antager. Og min bil er ikke engang en lille mellemklassebil til 300.000,-, men en Model S til ca. 800.000,-. Jeg gætter på, at man kan få endnu billigere dæk til de mindre og billigere biler.

Men det er nu også lige meget, for udgifter til dæk vil nok alt andet lige være ca. det samme for en fossil- og en elbil.

Tilsvarende vil udgifter til bilvask og til dels også parkering, forsikring, FDM-medlemsskab osv. også være det samme, uanset hvilken bil, man kører i.

De vigtige punkter at sammenligne er udgift til el/brændstof, ejerafgift, vedligehold, rentebyrde samt værditab.

Der er ingen tvivl om, at udgiften til el og ejerafgift er lavere for en elbil end udgiften brændstof og ejerafgift for en fossilbil. Udgiften til el er dog meget afhængig af, hvilken ladeløsning, man vælger.

Udgifter til vedligehold er sandsynligvis også lavere, da der er færre ting, der kan gå i stykker. Så medmindre man pludselig står med en død MCU eller skal have skiftet HV-batteriet uden for garanti, så burde elbilen være billigst.

Rentebyrden er med de nuværende renter meget lav, så det er lige før, man bare kan se bort fra den. Forudsat at man har pengene vel at mærke. Skal man ud og låne til en meget høj rente, er det naturligvis en anden snak. Så kræver en dyr elbil et højere lån, hvor rentebyrden bliver højere.

Trumfen er nok værditabet. Jeg har set mange forskellige gæt på værditabet for hhv. fossil- og elbiler. Man kan argumentere for, at elbiler taber mere værdi, fordi udviklingen går så hurtigt. Nye elbiler har ny og bedre teknologi og er billigere end sidste års modeller. Det får naturligvis brugtpriserne på sidste års modeller til at falde hurtigere. Omvendt kan man også argumentere for, at fossilbiler taber mere værdi, fordi udviklingen går imod strengere miljønormer og kørselsforbud i de større byer. Hvem vil betale penge for at eje en fossilbil, som om 5-10 har fået kørselforbud i de fleste byer, hvor man har brug for at køre i? En fossilbil kan heller ikke svare sig at holde kørende så længe, alene pga. de højere udgifter til brændstof, ejerafgift og vedligehold. På et tidspunkt er det ganske enkelt billigere at skrotte den og købe en ny elbil. Og på det tidspunkt må fossilbilen være afskrevet.

Værditabet er nok også meget forskelligt fra mærke til mærke og fra model til model. F.eks. kan man forestille sig at elbiler uden aktiv køling af batteriet falder hurtigere i værdi, fordi batteriet uden aktiv køling ofte vil degradere væsentligt hurtigere. En elbil med en i forvejen begrænset rækkevidde, og som har mistet f.eks. 50% af batterikapaciteten, kan reelt kun bruges som bybil i nærområdet.

Afhængigt af forudsætningerne kan regnestykket nok tippe begge veje.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 22 '20
P85DK
P85DK Jan 22 '20
Citat fra MOS

F.eks. er 4.200,- i dæk for 20.000 km meget højt sat.

Er nok i underkanten for 21" 

Trannel
Trannel Jan 22 '20
Det er mange fine synspunkter.
Jeg vil tilføje et par:

Den politiske udvikling tyder på at elafgiften, som udgør størsteparten af ladeudgiften, vil blive væsentligt nedsat, så denne omkostning vil forhåbentlig blive reduceret inden længe.

Derudover når vi taler driftsudgifter generelt er der som bekendt kommet et vigtigt nyt element ind i ligningen fra 1. januar i forholdet mellem elbiler og fossilbiler, nemlig den gratis parkering i København og Frederiksberg.
I vores tilfælde med 2 elbiler i husstanden løb parkeringsudgifterne nemt op i 20.000 kroner per år ialt, hvor udgiften nu er på et stort 0.