Loading...
dk

Model S 85d som taxa? | Tesla Forum

Noes72
Noes72 Oct 31 '14
Hej.
Er helt ny herinde og går med tanker i retning af at skifte min "diesel-taxa" ud med netop en model S 85d.
Er lidt nysgerrig efter hvad jeg skal forvente af rækkevidde mm hvis jeg netop snupper er Tesla.
Der må være nogle "gamle rotter" herinde som kan bidrage.
nicom
nicom Oct 31 '14
Jeg vil oveveje en model x . Da komforten for bagsæde passager her er bedre. Det besvarer nok ikke dit spørgsmål ☺️
Forummets indlæg er redigeret af nicom Oct 31 '14
LarsH
LarsH Oct 31 '14

Der kører en rundt som taxa endnu, måske du kan ringe og høre vognmanden om deres erfaringer?

120281
120281 Oct 31 '14

Den taxa er jo kun en S60. Der er ingen S85D der er produceret.

Der er massere af tråde hvor folk skriver hvor langt de kan køre. Alt fra 360 km til ca. 410 km. i en 85 udgave. Afhængig af vejr og vind.

LarsH
LarsH Oct 31 '14

Jeg kan godt læse, så det behøver du ikke fortælle mig ;-) Min kommentar var blot til trådstarter, som evt. kunne tage kontakt til taxa vognmanden og høre hvad han har af erfaringer med bilen generelt. Plads m.m. er jo den samme, uanset batteristørrelse. og da Nicom netop nævner bagsædepladsen, vil det være ideelt, at kunne trække på ovenstående vognmands erfaringer, uanset om det så kun er en S60.

Forummets indlæg er redigeret af LarsH Oct 31 '14
Kiefer
Kiefer Oct 31 '14

Hvis du er bosiddende i enten København eller Århus kan det nok betale sig, Dine pauser kommer du så nok til at holde ude ved Tesla på Amager eller ved Tesla i Tilst da de begge vil have en SuC stående til hurtig opladning.

Som Taxa tror jeg ikke man skal forvente over 300km på en rækkevidde. Der er jo også den detalje at der ikke er nogen afgift at frikøre vognen på, så den bliver en del dyrere at anskaffe end en tilsvarende Mercedes E-klasse.

Som Nicom også skriver, så er bagsædekomforten ikke på højde med en Mercedes, men så ringe er den dog heller ikke at den ikke kan bruges.

/Martin

Noes72
Noes72 Oct 31 '14
Geografisk set er jeg bosiddende i Vestjylland. Bilen skal IKKE køre i døgndrift og mange af turene er langture så jeg har nok en forventning om at rækkevidden kommer op på de 400 km.<br />
Mange af hverdagene ligger min nuværende vogn og kører ca. 400 km i snit, og selvfølgelig er der dage med mere, men den tid den sorg.<br />
Grunden til at Tesla'en begynder at vise sig interessant skyldes regeringens forslag om at fjerne frikørselsordningen for taxaerne.<br />
Det betyder at vi slet ikke skal betale registreringsafgift ved indkøb, men til gengæld skal betale det ved senere salg, uanset bilen alder og kilometerstand.<br />
Ja, pt er Tesla'en dyrere i indkøb, men der er jo en ganske udemærket afskrivning på "bæstet"!!<br />
Og hvad angår opladning, så er de nærmeste SuC i henholdsvis Hjørring og Randers......<br />
Men bare jeg kan lade imens jeg søger hyre i hjemzonen med 22kW tror jeg at jeg kan klare det. Det er jo også først når jeg er kommet langt hjemmefra at jeg er afhængig af SuC.
Garantien på de 8 år på drivlinien er bestemt heller ikke at glemme. Hvis vi skal til at køre i vores taxaer 5-6 år imellem vi skifter dem ud, imod to år nu, vil der nok også komme flere skift af både gearkasse og maskine.
Men igen, er der nogen som kommer i tanke om noget jeg skal huske at være opmærksom på, så giv jer endelig til kende.<br />
Jeg risikerer jo kun at se muligheder og overse begrænsningerne.<br />
Forummets indlæg er redigeret af Noes72 Oct 31 '14
sjensen
sjensen Oct 31 '14

S85D (med 19" hjul) er den mest effektive model = bedst driftsøkonomi og størst rækkevidde, så det er et fint valg.

Hvis man kører så langt næsten hver dag må der være en kæmpe besparelse på "brændstof" - ikke mindst hvis den nuværende 1 kr / kWh rabat fortsætter og det meste af opladningen kan ske på egen lader.

Tesla har en Supercharger omkring Esbjerg på planen for 2015.

Kiefer
Kiefer Oct 31 '14

Jeg vil bestemt ikke forvente en rækkevidde omkring de 400km hvis du oplader til 90% dagligt, jeg tror stadig det vil ligge omkring de 300km. 

Men med en dobbeltlader og 22KW ladestation kan du lade med små 100km/t, men det vil betyde at bilen formodentlig vil holde stille mindst et par timer i dagligdagen, med mindre du kører en tur til enten Randers, Hjørring eller Esbjerg, så kan det nok passes ind med en kortere frokostpause.

Husk på at Vestjylland er lidt tyndt befolket med Superchargere, og der nok heller ikke skal forventes flere, med mindre der kommer et kæmpe rykind af nordmænd til sommerhusområderne ;-)

Kører du ude på landevejene burde du nok kunne holde en 225wh/km og dermed vil du kunne spare et sted mellem 30 og 50% på brændstofregningen i forhold til en Mercedes E-klasse. 

Men en 5 år gammel Mercedes der har kørt som hyrevogn er vel også mere eller mindre færdig efter så lang tid som taxa?

Her kan som du selv skriver garantien på de 8 år på batteri og drivlinie være ganske intressant, du skal jo også regne med en degradering af batteriet over tid. Jeg har selv mistet lidt over 20km i rækkevidde set over et halvt år og 32.000km.

/Martin

Raymond
Raymond Oct 31 '14

Kiefer, har du balanceret batteriet for nyligt? Jeg har rundet de 30.000km og ligger på 348 typical efter 90%, hvad ligger du på?

Kiefer
Kiefer Oct 31 '14

Nej jeg har endnu ikke forsøgt at balancere batteriet, tror jeg tager en snak med Tesla på mandag omkring emnet, det er nemlig tid til at få skifte driveunit... 

Jeg ligger nu på 342km ved 90% typical og har i dag rundet 33.000km og 7500kWh med et snit på 227wh/km, de to tal kom noget nær samtidig :-)

Så det har kostet mig 7500 kroner at køre de 33.000km, det er en km pris på lige under 23 øre pr km, det er faktisk rimelig ok, og det er godt nok noget af en besparelse fra de 1,5-2kr pr km jeg kom fra i min gamle Mercedes.

/Martin

Bianco
Bianco Oct 31 '14

Du skal også huske at der ikke er service i Århus endnu, så der er en del nedetid ved servicebesøg. Heldigvis skal den principielt kun til service for at få skiftet bremsevæske hver andet år. 

Eventuelt pladearbejde kan ikke udføres af din lokale pladesmed, for det er aluminium. Nogen der ved hvem der laver Teslas pladearbejde i Jylland? Eller bliver alt sendt til DAS?

Raymond
Raymond Oct 31 '14

Hej Kiefer, Du skriver at din gamle MB ML kostede  kr. 1,50 - 2,00 og du nu er nede på 0,23, hvorfor skriver du så til Noes72, at han kan forvente  besparelse 30 og 50% på brændstofregningen i forhold til en Mercedes E-klasse - kører E-klassen så meget længere end ML?

 

Kiefer
Kiefer Oct 31 '14

Heh, næe du, min gamle Mercedes var en W221 S-klasse benziner til et sted mellem 7-8km/l, ikke noget med diesel og langt på literen her :-)

Konens ML'er kører fint en 10-12km/l diesel, jeg vil mene at en spritny MB E-klasse burde kunne klare et sted mellem 20 og 25km/l, og så er besparelsen jo trods alt markant mindre. Hendes ML'er får dog ikke lov til at køre mange lange ture længere, da den jo gerne skulle kunne holde en 10-11 måneder endnu inden hendes Model X kommer ind i husstanden.

/Martin

Kiefer
Kiefer Oct 31 '14

Bianco: Det er sådan set korrekt at der endnu ikke er et servicecenter i Århus endnu, men jeg vil formode at, hvis man bestiller en ny Model S nu, så bliver den leveret omkring marts måned, og med de udmeldinger der er kommet fra Tesla DK de seneste dage at Århus åbner i december, så vil jeg meget kraftigt antage at der er et servicecenter i Århus til marts.

/Martin

Noes72
Noes72 Oct 31 '14
Jo, Sjensen, der er en ganske pæn besparelse, i omegnen af de 35.000kr.
Men den krone som du snakker om er ikke mulig at få, når vi taler erhverv. Den gælder kun privat, desværre.
Kører til dagligt i en VW Passat som kører ca 18 på literen, men den skal skiftes til efteråret 2015.<br />
Og, Kiefer, jeg må desværre korrigere dig med din ønsketænkning af en spritny MB.<br />
Har en kollega som kører MB E-300 Bluetec-hybrid, og han kører virkelig pænt men desværre snakker vi også her omkring de 18 på literen, selv med mange langture og ikke svinsk hastighed.<br />
Det her med at balancere batteriet, hvad er det lige?<br />
Og driveunit ligeledes? <br />
Ja i må undskylde hvis jeg måske spørger dumt, men er desværre ikke ejer af en Tesla endnu.<br />
Forummets indlæg er redigeret af Noes72 Oct 31 '14
Noes72
Noes72 Oct 31 '14
En gennemsnitlig arbejdsdag i taxaen består selvfølgelig af en del kørsel, men også af mange "ufrivillige" pauser, af både kortere men også længere varighed.
Og det er nok lidt tænkt at det bliver et spørgsmål om balance om der skal lades af og til eller om man kan klare sig igennem dagen med den mængde power man nu har.
Det er selvfølgelig vigtigt at der kan lades hjemme i byen, når jeg holder og venter på at få tildelt tur, men jeg har nok opfattelsen at det er mindst lige så vigtigt om ikke vigtigere at kunne lade inden turen går tom hjem igen.
Og det er da også i tankerne at der vil være tider hvor jeg må sige nej tak til en tur, netop pga power mangel, og kontoret må sende en anden vogn.
Noes72
Noes72 Oct 31 '14
Forventer forresten at køre imellem 100.000 og 120.000 km årligt.
Bliver det et problem for batteriet at klare det?
LarsH
LarsH Oct 31 '14

Der er jo 8 års garanti med fri km. til orientering :-)

Noes72
Noes72 Oct 31 '14
Jo jo, Lars. Men hvordan gælder garantien på batteriet. Hvor "dårligt" skal batteriet være før det skal skiftes på garantien.
Som taxa, vil jeg jo med Teslaen, være meget afhængig netop af min batterikapacitet.
Sider: 1 2 »