Loading...
dk

Gratis strøm til elbiler og gratis over storebælt | Tesla Forum

selsoe
selsoe Feb 10 '20
Venstre og de Radikale foreslår at elbiler skal kunne køre gratis over Storebælt samt at strøm til elbiler skal være gratis!
https://jyllands-posten.dk/...-storebaelt-i-elbil/
MOS
MOS Feb 10 '20
Nu er jeg lidt forvirret... Var det ikke Venstre og de Radikale, der for ikke så længe siden stemte for at udfase elbilerne ved at lægge afgifter på? Er det noget, man kan regne med, eller er det populisme?
selsoe
selsoe Feb 11 '20
Jeg tror de har sundet sig og vågnet op til en ny dagsorden.
jramskov
jramskov Feb 11 '20

Hvor besnærende det end kan lyde, synes jeg gratis strøm er et dumt forslag. Jeg så langt hellere de fokuserede på at få bygget et landsdækkende hurtiglader netværk (i stil med Teslas super charger netværk) samt en masse destinationsladere og det skal være muligt at betale en fair pris for strømmen ved dem uden at have noget abbonnement. Det vil gøre meget for at få langt flere folk til at vælge elbilen.

HemligNemlig
HemligNemlig Feb 11 '20

Tror Jyllandsposten er de eneste der har oplysning om gratis strøm, intet på TV2 her til morgen i de interview de har lavet med politikerne.

Her er nogle af punkterne i udspillet:
  • Der afsættes penge til, at elbiler kan køre gratis over Storebæltsbroen.
  • Virksomheder ved motorveje, tankstationer og rastepladser skal opføre infrastruktur til elbiler, eksempelvis ladere til elbiler.
  • Finanslovsaftalen sikrede, at der ikke skal betales elafgift til opladning af elbiler frem til 1. januar 2022. Dette skal forlænges i 2022, 2023 og 2024
  • Der afsættes 285 millioner kroner over fire år til at understøtte virksomheders omlægning af tung transport til vedvarende energi.
  • Det bliver lavet en pulje, som virksomheder kan søge til at fremme elcykler, der især skal konkurrere med bilismen.
  • En ny indsats skal samle aktørerne i luftfartsbranchen om et projekt, der indenfor få år kan producere grønt brændstof.
  • Det skal gøres nemmere at køre sammen og kombinere samkørsel, cykelture og busser.
  • Der afsættes en pulje på 100 mio. kr. årligt i perioden 2020-2024 med henblik på at understøtte grønne løsninger i transportsektoren.
  • EU-kommissionens forslag til CO2-reduktion for lette køretøjer i 2030 hæves fra 30 procent til mindst 40 procent af niveauet af CO2-udledninger i 2021.
selsoe
selsoe Feb 11 '20

Ah ja, Jyllandsposten har nok misforstået det. Det giver nok også mere mening, at det er den eksisterende ordning om processtrøm de vil have fortsætter (selvom jeg synes den er unødigt kringlet). Det er svært at kompensere folk for hele strømprisen, når den svinger. 

selsoe
selsoe Feb 11 '20

DR gentager som JP at der er tale om "gratis strøm" til elbiler:

Venstre og Radikale foreslår blandt andet, at der ikke skal betales for el til opladning af elbiler frem til 2024.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/venstre-og-de-radikale-i-faelles-udspil-elbiler-skal-koere-gratis-eller-billigere

PeterE
PeterE Feb 11 '20
Forslaget er interessant, men lad os nu se om de kan samle et flertal omkring det. Jeg tvivler desværre.
Johannelund
Johannelund Feb 11 '20
Den mest oplagte at ændre reglen så reduceret elafgift gælder alle husstande og ikke bare elopvarmet, og samtidig tvinge timeafregning for disse, man kunne så ændre grænsen fra 4000 kWh til 5000 hvor man betaler fuld elafgift, dette vil få folk til at oplade om natten, samtidig vil det give en tilskyndelse til at udskifte oliefyret til varmepumpe kombineret med elbil. Dk får brugt den danske vind og sol energi, Alle med mulighed for hjemmeopladning vil gøre det, og ikke belaste de offentlige ladestander. Den rene elpris om natten er næsten gratis, og med en elafgift på 21 øre, på el om natten. At ladeselskaberne kun skal betale processelafgift er tåbeligt hvis de ikke har åbnet deres ladenetværk uden en urimelig overpris.
selsoe
selsoe Feb 11 '20

Skrev til de radikales pressechef på Twitter. Han bekræfter at der foreslås fortsættelse af den nuværende ordning (processtrøm).

fmm1000
fmm1000 Feb 11 '20
Det er Ritzau, der har fået processtrøm galt i halsen. Selvfølgelig er der ikke tale om gratis strøm. Alle nyhedsmedier gengiver så journalistens fejl.
PeterE
PeterE Feb 11 '20
Citat fra Johannelund Den mest oplagte at ændre reglen så reduceret elafgift gælder alle husstande og ikke bare elopvarmet, og samtidig tvinge timeafregning for disse, man kunne så ændre grænsen fra 4000 kWh til 5000 hvor man betaler fuld elafgift, dette vil få folk til at oplade om natten, samtidig vil det give en tilskyndelse til at udskifte oliefyret til varmepumpe kombineret med elbil. Dk får brugt den danske vind og sol energi, Alle med mulighed for hjemmeopladning vil gøre det, og ikke belaste de offentlige ladestander. Den rene elpris om natten er næsten gratis, og med en elafgift på 21 øre, på el om natten. At ladeselskaberne kun skal betale processelafgift er tåbeligt hvis de ikke har åbnet deres ladenetværk uden en urimelig overpris.
Øh ja, det er da en vanvittig god ide for os der gik forrest og har varmepumpe allerede. Men så fortæller jeg da familien at vi vender vores natsænkning om og varmer huset op om natten hvor strømmen er billig...  

Jeg lader allerede op om natten, og nu vil du så belønne mig med en ekstraregning på lige under 1000,-? Pengene overlever jeg, men princippet fatter jeg ikke.  

Ironi kan forekomme :)
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Feb 11 '20
voersaa
voersaa Feb 11 '20

Det er godt at det bliver bragt op til debat og infrastrukturen syntes jeg bestemt er fornuftigt. Gratis over storebælt løfter dog næppe salget af elbiler på nationalt niveau. Det virker ufrivilligt komisk men storebæltsbroen skal af en eller anden grund altid nævnes for det kan folk forholde sig til... 

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Feb 11 '20
selsoe
selsoe Feb 11 '20

Med i forslaget ligger også krav til tankstationer på motorvejenes rastepladser (vistnok i omegnen af 96 stk) at installere ladestationer. Rastepladserne er ejet af staten, administreres af Vejdirektoratet og udlejes til tankstationerne. Derfor kan man stille den slags krav. Det synes jeg er en knippelgod idé, sålænge der er tale om hurtigladere der er åbne for alle. Så har vi pludselig et nationalt superladernetværk!

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Feb 11 '20
jramskov
jramskov Feb 11 '20

Ny ide - eat your own dogfood style :-)

Skift alle ministerbiler til elbiler, gerne f.eks. Audi E-tron eller Mercedes EQC, så skal i bare se antallet af hurtigladere landet over blive øget lynhurtigt :D 

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Feb 11 '20
selsoe
selsoe Feb 11 '20

Har Miljøministeren ikke længe kørt i en Model S?

Trannel
Trannel Feb 11 '20
@selsoe I al beskedenhed er det mig som har foreslået transportministeren at lovgive om oprettelse af ladestationer på tankstationerne, da jeg finder det helt ude i skoven at pålægge elselskaberne og andre interessenter at opføre nye ladepladser, når nu infrastrukturen er på plads i forvejen.
Jeg vælger i hvert fald at tro på, at mit ringe forslag har vundet gehør.
selsoe
selsoe Feb 11 '20

@Trannel Det ville da være fedt hvis transportministren har lyttet. :) Det er dog Venstre og Radikale der har foreslået det og ikke ministeren. Så vidt jeg ved har Transportministeren/Socialdemokraterne ikke reageret på det. Men en god idé er det, uanset hvor den kommer fra! :-) 

Trannel
Trannel Feb 11 '20
Det har du selvfølgelig ret i men jeg vælger alligevel at tro på, at det er mit forslag der har rystet Christiansborg helt ind i Venstres og de Radikales rækker :-)
Johannelund
Johannelund Feb 11 '20

Vi må så håbe at de ladestander der åbner på rastepladserne ER FOR ALLE og ikke bare for E.on abb. og alle andre så skal betale en ublu pris. Roadming er 100 gange vigtigere end at kunne komme gratis over storebelt for hvad hjælper det at der er en million lademuligheder til ublu priser hvis man ikke har det rigtige abb.

Sider: 1 2 3 »