Loading...
dk

Gratis strøm til elbiler og gratis over storebælt | Tesla Forum

PeterE
PeterE Feb 11 '20
Citat fra Johannelund

Vi må så håbe at de ladestander der åbner på rastepladserne ER FOR ALLE og ikke bare for E.on abb. og alle andre så skal betale en ublu pris. Roadming er 100 gange vigtigere end at kunne komme gratis over storebelt for hvad hjælper det at der er en million lademuligheder til ublu priser hvis man ikke har det rigtige abb.

100% enig!

Problemet er eller blive nok bare at staten ikke vil/kan/må konkurrere med de private spillere på markedet. Ligesom vi heller ikke har statslige banker og tankstationer :)
Gyzz
Gyzz Feb 11 '20

jeg kunne godt tænke mig

1) en langsigtet/holdbar løsning på hvad jeg skal betale for mit Elbils-Elforbrug.

2) klarhed for afgifterne på elbiler

3) Ladepunkter .... kan ikke få nok punkter eller Watt, og tilgængeligt så simpelt som muligt

det har været nogle af de sværere punkter at overbevise fruen om og jeg får gang på gang spørgsmålet om afgifter, udgifter og opladning når folk kommer over og vil snakke elbil .... og det er der faktisk rigtigt mange der er meget nysgerrige på.

PeterE
PeterE Feb 11 '20
Citat fra Gyzz

jeg kunne godt tænke mig

1) en langsigtet/holdbar løsning på hvad jeg skal betale for mit Elbils-Elforbrug.

3) Ladepunkter .... kan ikke få nok punkter eller Watt, og tilgængeligt så simpelt som muligt

det har været nogle af de sværere punkter at overbevise fruen om og jeg får gang på gang spørgsmålet om afgifter, udgifter og opladning når folk kommer over og vil snakke elbil .... og det er der faktisk rigtigt mange der er meget nysgerrige på.

Du ønsker dig noget som du allerede - delvis -har. Strømmen er afklaret og har stået stille i årevis. Det samme har afgifterne.  

Ladesteder er kun et problem hvis du bor i lejlighed er sted hvor der er rift om ladestanderne.  

Og hvis I i familien skal overvise hinanden om at købe og køre el-bil, så glem det og køb en benzinbil igen. I skal se fordelene nu og I skal ville det - ligesom andre ændringer i livet :)
voersaa
voersaa Feb 11 '20
Citat fra PeterE
Citat fra Gyzz

jeg kunne godt tænke mig

Du ønsker dig noget som du allerede - delvis -har. Strømmen er afklaret og har stået stille i årevis. Det samme har afgifterne.     

Det er muligt at de har stået stille men de har på ingen måde været afklaret fremadrettet, det har generelt været præget af sidste øjebliksløsninger før et nyt år starter, hvor afgiften skulle hæves. Politikkerne lader til at have berøringsangst når det kommer til at beslutte sig for en langsigtet og stabil model.  

PeterE
PeterE Feb 11 '20
Citat fra voersaa
Citat fra PeterE
Citat fra Gyzz

jeg kunne godt tænke mig

Det er muligt at de har stået stille men de har på ingen måde været afklaret fremadrettet, det har generelt været præget af sidste øjebliksløsninger før et nyt år starter, hvor afgiften skulle hæves. Politikkerne lader til at have berøringsangst når det kommer til at beslutte sig for en langsigtet og stabil model.  

Hold nu op, hvad indikerer at det pludselig skulle blive anerledes? Og det er da ingen grund til at fastholde sin benzinbil?!?!
Johannelund
Johannelund Feb 11 '20
citat fra PeterE
Problemet er eller blive nok bare at staten ikke vil/kan/må konkurrere med de private spillere på markedet. Ligesom vi heller ikke har statslige banker og tankstationer :

Kunne løses ret enkel Hvis ikke ladestanderen er åbne for andre end abb. med en rimelig roadming advance, tjaa så skal ladestander ejer betale elafgift, og ikke bare procesafgift, ja så vil konkurrencen få åbner alle ladestander også for ikke abb.
PeterE
PeterE Feb 11 '20
Citat fra Johannelund citat fra PeterE
Problemet er eller blive nok bare at staten ikke vil/kan/må konkurrere med de private spillere på markedet. Ligesom vi heller ikke har statslige banker og tankstationer :

Kunne løses ret enkel Hvis ikke ladestanderen er åbne for andre end abb. med en rimelig roadming advance, tjaa så skal ladestander ejer betale elafgift, og ikke bare procesafgift, ja så vil konkurrencen få åbner alle ladestander også for ikke abb.
Måske ikke en dum ide, men hvis det bliver så bliver det nok som idag :)
Ice2EV
Ice2EV Feb 11 '20

Super med lidt fokus på elbiler...... MEN var det helt smart at tv2 news(eller var det tv-avisen) der havde it indslag med en Kia e-Niro ejer, som fortalte at han heldigvis idag havde computeren med, så han kunne arbejde medens han sad ved laderen. Han havde ikke hjemme lader!

Altså jeg har lige siddet 15 minutter og vente på frøkenen kom ud fra rugby. Nu er jeg halvvejs i Escapeplan 2, så 3 ugers hente vagt mere, så er det næste film.

PeterE
PeterE Feb 11 '20
Citat fra Ice2EV

Super med lidt fokus på elbiler...... MEN var det helt smart at tv2 news(eller var det tv-avisen) der havde it indslag med en Kia e-Niro ejer, som fortalte at han heldigvis idag havde computeren med, så han kunne arbejde medens han sad ved laderen. Han havde ikke hjemme lader!

Altså jeg har lige siddet 15 minutter og vente på frøkenen kom ud fra rugby. Nu er jeg halvvejs i Escapeplan 2, så 3 ugers hente vagt mere, så er det næste film.

Du har ret, det var nok tæt på det dummeste og dårligste eksempel på manglende ladestandere. Billedet af at alle os nuværende elbils-bilister sidder og rådner op ved en offentlig ladestander er i al fald langt fra min hverdag. 
KimT
KimT Feb 11 '20

Set fra min side af skrivebordet giver gratis "entre" til sjælland ingen værdi. Vil de ikke have folk over på offentlig transport. Det er da langt billigere at tage toget hvis man skal til Standen. Så slipper man også for p-afgift.

Nej set fra min side skal de have fundet en varig løsning på "processtrøm" - det er en lappeløsning som i bund og grund ikke er til elbiler.

Og så få da udbygget det ladenetværk med hurtigladere. Mener det var i 18.30 TV avisen jeg med et halvt øje så et kort over hurtigladere. Der gik 2 linjer; fra Skagen til grænsen, og fra Fredericia til Kbh (mener ike engang der var en linje til Esbjerg). Udenfor disse 2 linjer er der INGEN hurtigledere udenfor motorvejsnettet - der skal etableres. 11kW ladere er ikke vejen frem - specielt ikke når en del af bilerne på markedet i dag ikke kan lade med 3 faser. At holde 2 timer på en 11kW med vores Kona giver jo ingen ting (og pt. heller ikke i Tesla'en som kun kan lade med 2A.......)

Og som markedet er (i hele europa) fremmer det heller ikke udbredelsen af elbiler at man skal have en mindre vidergående udd. for at kunne planlægge sin ferie i elbil (på nær i Tesla), hvor man i forvejen skal undersøge hvor laderstanderne er, og hvilke udbydere der ejer standeren, og så finde ud af hvordan man betaler - helst uden at blive flået med en pris på 10kr/kWh.

Det er jo grotesk at mange af de hurtigladere der er etableret er opført med skattekroner/EU-tilskud, og at de så bare prøver at score kassen (IONITY er vel et godt eksempel. Der står KÆMPE bilfabrikker bag ladenetværket - som burde have afsat masser af penge til omstillingen, og samtidig får tilskud. Det burde vel ikke være nødvendigt at de røvrender folk med deres nye priser. Dem der kan Tysk kan se lidt mere her : https://www.youtube.com/watch?v=tHDdMY7Nags)

Her må man sige at Tesla altså har fat i den lange ende. Og respekt for at de selv har afholdt udgiften til at få etableret ladenetværket. Uden det ville Tesla så heller ikke være der hvor de er i dag. Ja de burde åbne deres netværk for andre (det har de vel også tilbudt - mod at bilfabrikkerne er med til at betale gildet). Men eftersom der ingen kortlæser m.m. er på standerne kræves det vel og bilfabrikkerne begynder at sende info vis CCS stikket som Tesla gør, så de har styr på hvem der lader. Men de er vel for stolte til at ville lade deres kunder - som har smidt mange penge efter en Audi/Mecedes/Porche lade på en stander hvor der pt. kun står Tesla

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 11 '20
PeterE
PeterE Feb 11 '20
Citat fra KimT

Set fra min side af skrivebordet giver gratis "entre" til sjælland ingen værdi. Vil de ikke have folk over på offentlig transport. Det er da langt billigere at tage toget hvis man skal til Standen. Så slipper man også for p-afgift.

Nej set fra min side skal de have fundet en varig løsning på "processtrøm" - det er en lappeløsning som i bund og grund ikke er til elbiler.

Og så få da udbygget det ladenetværk med hurtigladere. Mener det var i 18.30 TV avisen jeg med et halvt øje så et kort over hurtigladere. Der gik 2 linjer; fra Skagen til grænsen, og fra Fredericia til Kbh (mener ike engang der var en linje til Esbjerg). Udenfor disse 2 linjer er der INGEN hurtigledere udenfor motorvejsnettet - der skal etableres. 11kW ladere er ikke vejen frem - specielt ikke når en del af bilerne på markedet i dag ikke kan lade med 3 faser. At holde 2 timer på en 11kW med vores Kona giver jo ingen ting (og pt. heller ikke i Tesla'en som kun kan lade med 2A.......)

Og som markedet er (i hele europa) fremmer det heller ikke udbredelsen af elbiler at man skal have en mindre vidergående udd. for at kunne planlægge sin ferie i elbil (på nær i Tesla), hvor man i forvejen skal undersøge hvor laderstanderne er, og hvilke udbydere der ejer standeren, og så finde ud af hvordan man betaler - helst uden at blive flået med en pris på 10kr/kWh.

Det er jo grotesk at mange af de hurtigladere der er etableret er opført med skattekroner/EU-tilskud, og at de så bare prøver at score kassen (IONITY er vel et godt eksempel. Der står KÆMPE bilfabrikker bag ladenetværket - som burde have afsat masser af penge til omstillingen, og samtidig får tilskud. Det burde vel ikke være nødvendigt at de røvrender folk med deres nye priser. Dem der kan Tysk kan se lidt mere her : https://www.youtube.com/watch?v=tHDdMY7Nags)

Her må man sige at Tesla altså har fat i den lange ende. Og respekt for at de selv har afholdt udgiften til at få etableret ladenetværket. Uden det ville Tesla så heller ikke være der hvor de er i dag. Ja de burde åbne deres netværk for andre (det har de vel også tilbudt - mod at bilfabrikkerne er med til at betale gildet). Men eftersom der ingen kortlæser m.m. er på standerne kræves det vel og bilfabrikkerne begynder at sende info vis CCS stikket som Tesla gør, så de har styr på hvem der lader. Men de er vel for stolte til at ville lade deres kunder - som har smidt mange penge efter en Audi/Mecedes/Porche lade på en stander hvor der pt. kun står Tesla

Tesla har selv afholdt udgiften til ladestanderne? Jeg vil nok mene at Teslas kunder har, fx dem der har forudbetalt opladning - nogen kalder det ‘gratis’... 

Lad os sige at de første 4000 danske Teslaer hver inkluderede 25000,- til etablering af Teslas ladeinfrastruktur. Så er der da små 100 mio der. Men hvad ved jeg. 

Faktum er vist at ladeinfrastruktur og udvikling af TM3 først kunne realiseres for alvor da de første TMS var reserveret, og senere solgt/leveret. 

Og jo, en del pendlere - begge veje - vil nyde godt af en fribillet til broen. 
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Feb 11 '20
voersaa
voersaa Feb 12 '20
Citat fra PeterE
Citat fra voersaa
Citat fra PeterE
Citat fra Gyzz

jeg kunne godt tænke mig

Hold nu op, hvad indikerer at det pludselig skulle blive anerledes? Og det er da ingen grund til at fastholde sin benzinbil?!?!

Det var nu ikke så meget en kommentar i relation til om man skal skifte sin benzin bil ud eller ej for der er jeg sådan set enig med dig i at det ikke bør have den store inflydelse men det er nok meget subjektivt. Det var blot en konstatering af at der ikke har været en stabil process omrking afgifterne.  

jramskov
jramskov Feb 12 '20
Citat fra PeterE

Øhh...De har da ændret på registreringsafgifterne flere gange over de seneste 5 år og der er en kommision der arbejder på forslag til en plan for hele transportområdet. Aftalen om processtrøm blev også først forlænget i sidste øjeblik. Kommer der ændringer de kommende år? Hvis regeringen vil leve op til den klimalov de har skrevet under på, kommer der med garanti til at ske ændringer.

jramskov
jramskov Feb 12 '20

@KimT: Enig, der er behov for et forholdsvist tæt og landsdækkende hurtigladernetværk, samt en masse destinationsladere. 

Jeg forstår heller ikke forslaget om at det skal være gratis for elbiler at køre over Storebælt, det virker som de løb tør for ideer.

Citat fra PeterE
Tesla har selv afholdt udgiften til ladestanderne? Jeg vil nok mene at Teslas kunder har, fx dem der har forudbetalt opladning - nogen kalder det ‘gratis’...    Lad os sige at de første 4000 danske Teslaer hver inkluderede 25000,- til etablering af Teslas ladeinfrastruktur. Så er der da små 100 mio der. Men hvad ved jeg.    Faktum er vist at ladeinfrastruktur og udvikling af TM3 først kunne realiseres for alvor da de første TMS var reserveret, og senere solgt/leveret.    Og jo, en del pendlere - begge veje - vil nyde godt af en fribillet til broen. 

Jeg tror Kims pointe var at de ikke har fået tilskud fra diverse statskasser. Fordelen for Tesla er så nu at de i mindre grad vil kunne blive underlagt en masse lovgivning/krav i forhold til dem der har fået støtte.

PeterE
PeterE Feb 12 '20
Citat fra jramskov
Citat fra PeterE

Øhh...De har da ændret på registreringsafgifterne flere gange over de seneste 5 år og der er en kommision der arbejder på forslag til en plan for hele transportområdet. Aftalen om processtrøm blev også først forlænget i sidste øjeblik. Kommer der ændringer de kommende år? Hvis regeringen vil leve op til den klimalov de har skrevet under på, kommer der med garanti til at ske ændringer.

Enig, min pointe er at det er meget usandsynligt at det bliver værre at være grøn bilist? Dvs at der ingen grund er til at vente. 

koden
koden Feb 12 '20
Citat fra KimT

------------------------------------------------

Parkering er gratis for elbiler i Kbh./Frb.

MOS
MOS Feb 12 '20
Citat fra selsoe

DR gentager som JP at der er tale om "gratis strøm" til elbiler:

Venstre og Radikale foreslår blandt andet, at der ikke skal betales for el til opladning af elbiler frem til 2024.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/venstre-og-de-radikale-i-faelles-udspil-elbiler-skal-koere-gratis-eller-billigere

Rettelse: I en tidligere udgave af denne artikel fremgik det, at partierne vil indføre gratis strøm til elbiler. Det er ikke korrekt – der ønskes i stedet en meget lav elafgift på strøm til elbiler. 

MOS
MOS Feb 12 '20
Citat fra Johannelund Den mest oplagte at ændre reglen så reduceret elafgift gælder alle husstande og ikke bare elopvarmet, og samtidig tvinge timeafregning for disse, man kunne så ændre grænsen fra 4000 kWh til 5000 hvor man betaler fuld elafgift, dette vil få folk til at oplade om natten, samtidig vil det give en tilskyndelse til at udskifte oliefyret til varmepumpe kombineret med elbil. Dk får brugt den danske vind og sol energi, Alle med mulighed for hjemmeopladning vil gøre det, og ikke belaste de offentlige ladestander. Den rene elpris om natten er næsten gratis, og med en elafgift på 21 øre, på el om natten. At ladeselskaberne kun skal betale processelafgift er tåbeligt hvis de ikke har åbnet deres ladenetværk uden en urimelig overpris.

Man burde bare helt fjerne elafgiften for alt og alle. Det er den mest simple løsning. Klimaet kan alligevel ikke se forskel på, om du har brugt en kWh til processtrøm, elvarme, elbil, eller alt muligt andet.

At have en grænse på 4000 eller 5000 kWh virker temmelig arbitrært. Jeg ville f.eks. komme til at betale elafgift for opladning af min bil, da min husstand bruger mindre end det. I øvrigt forurener den første kWh, man bruger, nøjagtigt lige så meget som nr. 5000. Ellers ville jeg jo kunne skåne miljøet ved i stedet at lade min bil ovre hos naboen, som har et forbrug på over 4000 kWh om året.

Et alternativt forslag kunne være at afskaffe elafgiften for al grøn strøm.

selsoe
selsoe Feb 12 '20

Hvis antagelsen er, at jo højere strømprisen er jo mere sparer folk på strømmen er det jo en mekanisme der holde strømforbruget nede. Hvis man helt fjernede elafgiften er det ikke urimeligt at antage at strømforbruget ville stige og den strøm ville i første omgang komme fra kulkraft og andre ikke-bæredygtige kilder.

Når det så er sagt, er disse forskellige afgift-rabatter ret administrativt tunge og giver en del friktion, så det kunne givetvis give samfundsøkonomisk mening bare generelt at nedsætte afgiften for alle.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Feb 12 '20
MOS
MOS Feb 12 '20
Citat fra KimT

Set fra min side af skrivebordet giver gratis "entre" til sjælland ingen værdi.

Måske der ikke er så meget af værdi at komme efter på Sjælland. ;-> Men tænk på alle de sjællændere, der får gratis entre til fastlandet! :-D

Vil de ikke have folk over på offentlig transport. Det er da langt billigere at tage toget hvis man skal til Standen. Så slipper man også for p-afgift.

Det kommer vist an på, om du fylder bilen op. DSBs togbilletter er ikke ligefrem billige - i hvert fald ikke sidst jeg tjekkede. Og er der ikke noget med, at der er indført gratis parkering for elbiler i Kbh.?

Fuldstændig enig. Hele ordningen med elafgift er et levn fra fortiden, hvor el var noget grissefy. Man skulle spare på strømmen, fordi elværkerne forurenede, og derfor lagde man afgifter på for at give folk incitament til at spare miljøet. Men ifølge dobbeltmoralen må virksomheder åbenbart godt svine miljøet og bruge masser af afgiftsfri processtrøm. I dag kommer mere end halvdelen af strømmen fra vedvarende energikilder såsom vind, sol og vandkraft. Og det går kun én vej. Inden vi får set os om er al elproduktion CO2-neutral. Så vi kan vel lige så godt omstille afgiftsstrukturen til at understøtte dette. Og lad nu alle betale den samme afgift for den samme vare. Alt andet resulterer blot i lidt for kreative løsninger til at omgås reglerne.

Men de er vel for stolte til at ville lade deres kunder - som har smidt mange penge efter en Audi/Mecedes/Porche lade på en stander hvor der pt. kun står Tesla

Bingo! Forestil dig, at de skulle udvikle en løsning, hvor bilerne kan sende oplysninger om deres identitet igennem ladekablet på Tesla SuC. Så skal dette implementeres ikke bare på alle nye elbiler men måske også tilbydes som retrofit løsning på den eksisterende flåde af ikke-Tesla biler, som jo ikke har mulighed for OTA-opdateringer. De skal altså indkalde hver enkelt bil på værksted for at installere ny software. Det er omkostningstungt og stoltheden er nok også en kæmpe forhindring, som ikke bør undervurderes. Alt det bøvl for at deres kunder kan komme til at lade hos konkurrenten. Det er jo en påmindelse til kunderne om, at alt ville have været meget nemmere, hvis de bare havde valgt en Tesla i stedet.

Sider: « 1 2 3 »