Hvor besnærende det end kan lyde, synes jeg gratis strøm er et dumt forslag. Jeg så langt hellere de fokuserede på at få bygget et landsdækkende hurtiglader netværk (i stil med Teslas super charger netværk) samt en masse destinationsladere og det skal være muligt at betale en fair pris for strømmen ved dem uden at have noget abbonnement. Det vil gøre meget for at få langt flere folk til at vælge elbilen.
Tror Jyllandsposten er de eneste der har oplysning om gratis strøm, intet på TV2 her til morgen i de interview de har lavet med politikerne.
Her er nogle af punkterne i udspillet:Ah ja, Jyllandsposten har nok misforstået det. Det giver nok også mere mening, at det er den eksisterende ordning om processtrøm de vil have fortsætter (selvom jeg synes den er unødigt kringlet). Det er svært at kompensere folk for hele strømprisen, når den svinger.
DR gentager som JP at der er tale om "gratis strøm" til elbiler:
Venstre og Radikale foreslår blandt andet, at der ikke skal betales for el til opladning af elbiler frem til 2024.
Skrev til de radikales pressechef på Twitter. Han bekræfter at der foreslås fortsættelse af den nuværende ordning (processtrøm).
Den mest oplagte at ændre reglen så reduceret elafgift gælder alle husstande og ikke bare elopvarmet, og samtidig tvinge timeafregning for disse, man kunne så ændre grænsen fra 4000 kWh til 5000 hvor man betaler fuld elafgift, dette vil få folk til at oplade om natten, samtidig vil det give en tilskyndelse til at udskifte oliefyret til varmepumpe kombineret med elbil. Dk får brugt den danske vind og sol energi, Alle med mulighed for hjemmeopladning vil gøre det, og ikke belaste de offentlige ladestander. Den rene elpris om natten er næsten gratis, og med en elafgift på 21 øre, på el om natten. At ladeselskaberne kun skal betale processelafgift er tåbeligt hvis de ikke har åbnet deres ladenetværk uden en urimelig overpris.Øh ja, det er da en vanvittig god ide for os der gik forrest og har varmepumpe allerede. Men så fortæller jeg da familien at vi vender vores natsænkning om og varmer huset op om natten hvor strømmen er billig...
Det er godt at det bliver bragt op til debat og infrastrukturen syntes jeg bestemt er fornuftigt. Gratis over storebælt løfter dog næppe salget af elbiler på nationalt niveau. Det virker ufrivilligt komisk men storebæltsbroen skal af en eller anden grund altid nævnes for det kan folk forholde sig til...
Med i forslaget ligger også krav til tankstationer på motorvejenes rastepladser (vistnok i omegnen af 96 stk) at installere ladestationer. Rastepladserne er ejet af staten, administreres af Vejdirektoratet og udlejes til tankstationerne. Derfor kan man stille den slags krav. Det synes jeg er en knippelgod idé, sålænge der er tale om hurtigladere der er åbne for alle. Så har vi pludselig et nationalt superladernetværk!
@Trannel Det ville da være fedt hvis transportministren har lyttet. :) Det er dog Venstre og Radikale der har foreslået det og ikke ministeren. Så vidt jeg ved har Transportministeren/Socialdemokraterne ikke reageret på det. Men en god idé er det, uanset hvor den kommer fra! :-)
Vi må så håbe at de ladestander der åbner på rastepladserne ER FOR ALLE og ikke bare for E.on abb. og alle andre så skal betale en ublu pris. Roadming er 100 gange vigtigere end at kunne komme gratis over storebelt for hvad hjælper det at der er en million lademuligheder til ublu priser hvis man ikke har det rigtige abb.