Loading...
dk

Bedre sprinklerdyser | Tesla Forum

JacobKbhS
JacobKbhS Feb 12

Min S'er fra 2015 har den gamle generations sprinklere (2 x 2 stråler), der på ingen måde dækker ruden bare tilnærmelsesvis godt... har haft en låner fra Tesla under noget reparationsarbejde, hvor sprinklerne mere havde karakter af diffusers - altså et bredt, blødere vandsprøjt...

Er der nogen der ved om det er til at skifte selv?

koden
koden Feb 12

Hmm.. jeg synes mine dyser i model nov. 2015 virker lidt som de nye dyser migselv beskriver herunder.

Så jeg har måske de nye.

Som jeg synes er lidt ringe..man skal ikke køre meget over 100 før de kun sprøjter nederst på ruden.

Samt at jeg har det samme område den ikke rigtig kan ramme.

Min ICE bil fra 2005 gør sprinkler arb. noget bedre.

Plads til forbedringer.

Forummets indlæg er redigeret af koden Feb 13
migselv
migselv Feb 13

Man kan fint skifte dem selv. De nye dyser kan fås ved Service Centeret.

Det bliver lidt mere vanskelig hvis man har vinterpakken som jo har opvarmede sprinklerdyser. Tesla har ikke de "nye" dyser i en opvarmet version.

Heldigvis er det en standard del som også Ford bruger (Focus, C-Max, Mondeo alle omkring 2013). Her kan man finde den passende dyse (vær opmærksom på at den findes i to udgaver med forskellig længde kabel - de ældre Model S skal bruge det korte kabel og de lidt nyere (mener fra omkring 2015) skal bruge det lange).

Der skal lige siges at man selvfølgelig kan nedgradere sin vinterpakke og bare montere de nye dyser uden varme.

Jeg vil sige at de nye dyser er OK. De virker bedst når man står stille eller kører meget langsomt. Kører man lidt hurtigere bliver der kun vådt nederst på ruden. Ved salt på ruden vil der fortsat være et problemsted i midten og nederst på ruden som man ikke får ordentlig rent uden at tømme hele tanken.

Førersiden synes også ikke at få helt så meget vand på ruden sammenlignet med passagersiden da viftedysten ikke rigtig kan sprøjte ordentlig forbi viskerarmen når den er nede. Så en del vand sprøjter på viskerarmen og drypper så ned i afløbet.

Alt i alt er jeg dog tilfreds med opgraderingen som jeg har kørt med siden efteråret 2018.

Jeg skrev lidt om det på TMC forumet dengang. Der er også billeder og en hurtig vejledning samt part numre for dem fra Ford (med kort kabel).

Forummets indlæg er redigeret af migselv Feb 13
P85DK
P85DK Feb 13

Ja, det er en af de ting de gerne måtte have lånt fra MB's bagkatalog

Ice2EV
Ice2EV Feb 13

Lidt i stil med det der er på model 3.

https://www.youtube.com/watch?v=7-toqt4suLk

2:09 minutter inde der er dog kun en dyse og ikke 49 som i merceren.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 13
koden
koden Feb 13
Citat fra P85DK

Hvor "simpelt"...
Det er de små ting man som Tesla ejer savner.
De tyskere kan bare noget, bortset fra at bygge elbiler :-)

PeterE
PeterE Feb 13
Citat fra koden
Citat fra P85DK

Hvor "simpelt"...
Det er de små ting man som Tesla ejer savner.
De tyskere kan bare noget, bortset fra at bygge elbiler :-)

Tjah, prøv en tur i en Taycan :)