Loading...
dk

Wall Charger gen3 | Tesla Forum

nko
nko Feb 13 '20
Hej

Jeg bemærker at den danske udgave af webshoppen kun tillader mig at bestille gen2 af vægladeren. Nogen der ved hvorfor? Og måske endda om den nye gen3 snart bliver tilgængelig? Den er allerede tilgængelig — måske i den amerikanske?

V.h. nko
selsoe
selsoe Feb 13 '20

Ved vi hvad den nye lader kan? Har kun hørt noget vagt omkring wifi opkobling, men ikke hvad det egentlig giver af funktioner?

nko
nko Feb 13 '20

Mjoah, der vides da en sjat. Wifi er der vist ikke tvivl om, men jeg må tilslutte mig, jeg ved heller ikke hvad det egentlig giver af funktioner. Der kommer nok funktioner over tid via OTA updates.

https://insideevs.com/news/394701/video-review-new-tesla-wall-connector/ giver et hurtigt overblik.

https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen3_WallConnector_Installation_Manual.pdf for detaljerne (bl.a. at den kan 2.4 GHz, 802.11b/g/n).

Jeg havde overvejet om jeg skulle gå i gang med en rpi og https://github.com/cdragon/TWCManager, men det er jo meget nemmere, hvis man kan få fjernadgang nemmere (og evt. via et API).

selsoe
selsoe May 11 '21

Nu kan den nye Wall Charger købes i Danmark, men kun hvis man ejer en Tesla i forvejen tilsyneladende. Det er stadig lidt svært at finde ud af hvad den er bedre til end den gamle, men nu kommer den til gengæld kun med én længde kabel: 7,3m. https://shop.tesla.com/da_dk/product/v_goph_ngt-lader

Forummets indlæg er redigeret af selsoe May 11 '21
Fsch
Fsch May 11 '21
Citat fra selsoe

Nu kan den nye Wall Charger købes i Danmark, men kun hvis man ejer en Tesla i forvejen tilsyneladende. Det er stadig lidt svært at finde ud af hvad den er bedre til end den gamle, men nu kommer den til gengæld kun med én længde kabel: 7,3m. https://shop.tesla.com/da_dk/product/v_goph_ngt-lader

I Gen 3 er der indbygget 6mA DC beskyttelse, så der kan spares et dyrt HPFI / RCD i eltavlen. 
Derudover kan den forbindes til WiFi så den kan modtage opdateringer og nye features, som kunne være smart styring i forhold til elpris eller egen elproduktion.

cth
cth May 11 '21

Typisk når man nu lige har købt gen. 2 for 6 mdr. siden samt dyrt HPFi :-(

Har gen. 2 ikke noget sim kort eller anden opkobling?

 

Hvorfor kun op til 77 km pr. time.

Jeg får da 100 km med gen 2.

 

Men noget af en skarp pris når HPFi er indbygget, 32 amp muligt og pris 4050kr.

 

Wall Connector-funktioner

  • Op til 77 km rækkevidde pr. times opladning for nye køretøjer
  • Type-2 håndtag
  • Maks. 32 amp output
  • Understøtter 400 V trefasede Wye, 230 V trefasede Delta- og 230 V etfaset wye-elnettyper
  • Understøtter TT-, TN- og IT-elnettyper
  • Indbygget RCD type A + DC 6 mA beskyttelse
  • Wi-Fi-forbindelse (2,4 GHz, 802.11 b/g/n)
  • 7,3 m (24 fod) kabellængde
  • Godkendt til indendørs og udendørs installation (IP55)
  • Frontplade i hærdet, hvidt glas
  •  
Forummets indlæg er redigeret af cth May 11 '21
P85DK
P85DK May 11 '21
Citat fra cth

Hvorfor kun op til 77 km pr. time.

Jeg får da 100 km med gen 2.

Du kan ikke tale km pr. time da det er et elastik mål, du kan kun sammenligne ladeeffekten i kW. At Tesla angiver det i km pr. time er direkte til grin.

jonsiii
jonsiii May 11 '21

Stærk pris. Og fikse features.

* Load sharing via wifi med op til 16 bokse

* Config via telefon i stedet for dip switche

* I fremtiden kan du oprette din lader på din Tesla-konto, så andre kan lade ala. SuC.

* Kobles sammen med Solar Roof, så bilen kan modtage overskudet af produktion

* Fedt design

 

Den kunne godt blive en fin sommerhus-lader. Især hvis jeg kan slippe med et billigt kombirelæ med type A.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii May 11 '21
MOS
MOS May 11 '21

@jonsiii

Lyder ret fedt! Har du en kilde?

nko
nko May 11 '21

Den danske manual https://www.tesla.com/...or_Manual_Danish.pdf nævner:

> Registrering af reststrøm: integreret (type A + DC 6 mA)

Hmm, 7,3 m. Kan den monteres i loftet så ledningen bare hænger ned midt i garagen?

Forummets indlæg er redigeret af nko May 11 '21
jonsiii
jonsiii May 11 '21

@MOS Der var lidt på det link fra @nko (nederste af de 3 videoer):

https://insideevs.com/news/394701/video-review-new-tesla-wall-connector/

Hmm, arh load sharing er nok ikke på plads endnu i følge USA-manualen:

"Power Sharing Overview

This feature will be available in a future over-the-air firmware update.

The firmware-based power sharing feature enables up to 16 Wall Connectors installed at the same site to intelligently share the site's total available power via unit-to-unit Wi-Fi. This minimizes the need for many residential and commercial applications to have specific electrical upgrades for concurrent multi-vehicle charging."

Kombinér det med ISO 15118 Plug&Charge, som vi kender det fra SuC + mulighed for at oprette den på din Tesla-konto (også fugl på taget):

https://cleantechnica.com/2020/12/02/tesla-launching-commercial-ev-charging-arm-focus-on-apartments/

Hvad kan du trække på en 3x32 A? 6 bokse? Det var da lige noget til små boligforeninger. Og nu kan du bruge 6 billige RCBO'er i stedet for sikring + RCD type B til hver boks.

 

Edit: Den danske/engelske manuel er godt nok tynd. Der nævnes ikke noget om loadbalancing overhovedet. Men på bestillingssiden står der: "Wall Connectors kan dele strøm for at maksimere eksisterende elektrisk kapacitet og automatisk distribuere strøm til opladning af flere biler på samme tid."

Edit2: "Local Network
Connecting Wall Connector to a local Wi-Fi network enables it to receive over-the-air firmware updates, remote diagnostics access, and usage data tracking capability. A Wi-Fi connection is required for sites that utilize authentication, billing, and other property management features.
NOTE: Some features will be added over time.

NOTE: Property management features will be enabled via future firmware updates."

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii May 11 '21
baldur
baldur May 11 '21

Der mangler virklig nogle gode simple løsninger på "property management". Jeg glæder mig til at Tesla får lavet den del.

Bare et simpelt system til små boligforeninger. Noget så man kan tracke hvor meget hver enkelt har ladet. Så kan kasseren fordele regningen. Mere avanceret behøver det ikke at være for at komme rigtig langt.

Næste niveau vil være et API så folk kan bygge et decideret betalingssystem. Igen det vil ikke kræve meget af boksen. Andre skal nok udvikle softwaren, hvis bare der er mulighed for at tilgå den med tredjepartsapplikationer.

MOS
MOS May 12 '21
Citat fra nko

Hmm, 7,3 m. Kan den monteres i loftet så ledningen bare hænger ned midt i garagen?

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne det.

I manualen står der dog dette:

Valg af højde • Maksimal højde (indendørs og udendørs): 1,52 m (60") • Anbefalet højde: 1,15 m (~45") • Min. udendørs højde: 0,6 m (24") • Min. indendørs højde: 0,45 m (18")

Så hvis din garage har en loftshøjde på under 1,52 m, burde det ikke være noget problem ;-)

Omvendt, så står der jo ikke, hvor højden er målt fra. Om det er over havets overflade, målt fra gulvet eller overkanten af garageporten. Det vælger du vel selv... ;->

Men er der en dybere mening med, at Tesla i manualen skriver, at den skal hænge på en bestemt måde? Eller er det bare noget lavpraktisk med, at man nemt skal kunne nå ladekablet?

Jeg kom til at tænke på, at hvis ladeboksen hænger for lavt, så skal elektronerne jo løbe opad, når de skal helt op til bilens ladeport. Og hvis boksen hænger for højt, så får elektronerne måske alt for meget fart på, inden de når ned til bilen. /s

Største problem ved at hænge den i loftet, som jeg kan få øje på, er, at det kan være svært at nå op til den, hvis man vil bruge holderen i boksen til stikket. Og hvis boksen monteres vandret liggende under loftet, så vil det nok være tæt på umuligt at rulle kablet op omkring boksen, uden at det falder ned igen. Men hvis man er tilfreds med at kablet hænger frit ned fra loftet og et stykke hen ad gulvet, evt. hængt op på en separat kabelholder på væggen, så kan jeg umiddelbart ikke se noget galt i det.

Er jeg helt galt på den? Skal man pligtskyldigt følge Teslas installationsvejledning til punkt og prikke, eller bortfalder garantien, jorden går under og man bliver smidt direkte i helvede, hvis man er lidt kreativ anarkist?

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 12 '21
nko
nko May 12 '21
MOS: God værkst…garagehumor ;)
sorenla
sorenla May 14 '21

Er det helt korrekt forstået at det ikke er nødvendigt med RCD type B med den nye gen 3 med sin indbyggede RCD type A + DC 6 mA beskyttelse?

MOS
MOS May 14 '21

Det er i hvert fald også sådan, jeg forstår det, da jævnstrømsbeskyttelsen er indbygget i ladeboksen. Jeg er 99% sikker, men jeg er ikke elektriker, så tag det med forbehold.

cth
cth May 26 '21

En meget god side til de fleste.

De skal jo så nok have rettet den til, nu hvor Teslas har indbygget DC 6 til samme pris.

Er et hpfi B relæ ikke stadig en mere sikker løsning end et lille kredsløb bygget ind i en boks?

----------------------------------------------------------------

Der er dog en anden og billigere løsning på problemet end de dyre B-relæer. Den løsning går ud på at forhindre, at relæet overhovedet magnetiseres og kaldes DC-beskyttelse. Det er et lille kredsløb, der overvåger, om ladeboksen udsender mere end 6 mA jævnstrøm. Hvis det er tilfældet, så slår boksen selv fra, så husstandens A-relæ ikke når at blive magnetiseret. Fordelen ved DC-beskyttelse er, at det er ret billigt at bygge ind i en ladeboks, hvorimod et B-relæ koster omkring kr. 2.500-3.000. Det er et lovkrav, at en ladeboks enten har indbygget DC-beskyttelse eller er beskyttet med et B-relæ. Men hvis en ladeboks ikke har DC-beskyttelse – som fx Teslas ladeboks – skal man altså lægge cirka kr. +3.000 oven i prisen til separat B-relæ. Det kan sjældent betale sig, og derfor bør man sikre sig, når man køber en ladeboks, at den har DC-beskyttelse.

 

https://www.sperto.dk/faq-leksikon/leksikon/

Forummets indlæg er redigeret af cth May 26 '21
cth
cth May 26 '21

Hvis man har dobbelt lader vil man nok hellere have en Gen 2.

 

gen 3 supports 48 amp og gen. 2 supports 80 amp.

Nu er det jo en USA site. Men taler vi samme amp som i DK?

 

https://insideevs.com/news/404714/review-tesla-gen3-wall-connector/

Forummets indlæg er redigeret af cth May 26 '21
P85DK
P85DK May 26 '21

I Danmark taler vi 3x32A ved 22 kWh som er det en med dobbeltlader lader med.

cth
cth May 26 '21

jeg ved der skal 32A til at lade 22 KWH   

16A til 11 kwh o.s.v.

 

3x ved jeg ikke lige hvad du mener med? 3 faser?

 

Men hvordan hænger det sammen med de der USA amp?

Forummets indlæg er redigeret af cth May 26 '21
Sider: 1 2 »