Loading...
dk

+55.000 km årligt: M3 LR eller ICE som pendlerbil? | Tesla Forum

RUNE2
RUNE2 Feb 26 '20
Jeg skal pendle fra Vestjylland til Aarhus, så der er ikke langt til Tesla på Bredskiftevej.
Hvis du ligger på 130+ det meste af vejen, så glem Kona og TMS 85 (80,8kWh usable) 
Det bliver for stramt med range og du vil skulle lade til 100% dagligt, hvilket ikke er sundt, og komme hjem faretruende tæt på 0. Kan du lade på arbejde er det en helt anden sag.

Hvis du prøver at låne bilerne og kører turen, så vil det undre mig, hvis du ikke vælger TM3LR.
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Feb 26 '20
Vildgut
Vildgut Feb 26 '20
Quote from RUNE2
Jeg skal pendle fra Vestjylland til Aarhus, så der er ikke langt til Tesla på Bredskiftevej.
Hvis du ligger på 130+ det meste af vejen, så glem Kona og TMS 85 (80,8kWh usable) 
Det bliver for stramt med range og du vil skulle lade til 100% dagligt, hvilket ikke er sundt, og komme hjem faretruende tæt på 0. Kan du lade på arbejde er det en helt anden sag.

Hvis du prøver at låne bilerne og kører turen, så vil det undre mig, hvis du ikke vælger TM3LR.
En kona på 130... Det skulle da være første gang :D
KimT
KimT Feb 26 '20
Citat fra Vildgut
 
En kona på 130... Det skulle da være første gang :D

Så har du ikke kørt med min kone. Den kan da klare 165....... 

Nikola
Nikola Feb 26 '20
Citat fra OZ10 ...... Mht. prisleje på 500k - findes der et billigere ICE-alternativ med udstyr som automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, lane-assist OG god kørselsøkonomi

Overordnet set tror jeg at du skal regne med et voldsomt værditab på en bil til 500 k med de km. Hvis du køber en M3, beholder den i 5 år og har kørt næsten 300k km, kan du godt regne med en hidsig afskrivning. Det er jo ren krystalkugle, da der kan ske meget på vejen, men jeg vil gætte på op mod 70-80% værditab med de forudsætninger. Så selvom du har sparet 100k på brændstof i perioden, ville du stadig kunne køre billigere i en billigere bil. Bliver du samtidig flået mht. forsikring på en dyr bil, gør det også regnestykket kedeligt.... 

Checkede lige Bilbasen og der er en del næsten nye biler med lavt km fra 200-250 k med automatgear, adaptiv fartpilot etc. Det kunne være Golf, Passat, Octavia, Leon, Focus, Civic mfl. Jeg ville forvente at du kunne holde sådan en kørende billigere, pga. et væsentlig lavere afskrivning og billigere forsikring. Man kunne også overveje at købe en helt ny.....

Man kunne også vælge en Mercedes, BMW etc. der er en smule ældre, med lidt flere km (men også det gode udstyr) jeg vil også tro at den kan holdes billigere.

Tænker at man med begge "modeller" kunne have bilen i et max. et par år, køre 100k km på den, og så sælge igen, uden at brugtværdien er kørt helt i hækken (jeg ville ikke beholde den i 5 år).

Måske skulle du også overveje flex leasing, tænker at det måske kunne være en god ide, at det kun er en del af reg. afgiften der skal betales/afskrives (med mange km).

Går du så kold i ICE bilen, er der sikkert brugte M3 på banen om et års tid, når alle vil have MY i stedet ;-) 

Men med ICE er der er jo så ingen autopilot, væsentlig færre hk etc. Så kommer jo også an på, hvor meget du vil betale for dette.... 

OZ10
OZ10 Feb 26 '20
Citat fra Nikola
Citat fra OZ10 ...... Mht. prisleje på 500k - findes der et billigere ICE-alternativ med udstyr som automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, lane-assist OG god kørselsøkonomi

Overordnet set tror jeg at du skal regne med et voldsomt værditab på en bil til 500 k med de km. Hvis du køber en M3, beholder den i 5 år og har kørt næsten 300k km, kan du godt regne med en hidsig afskrivning. Det er jo ren krystalkugle, da der kan ske meget på vejen, men jeg vil gætte på op mod 70-80% værditab med de forudsætninger. Så selvom du har sparet 100k på brændstof i perioden, ville du stadig kunne køre billigere i en billigere bil. Bliver du samtidig flået mht. forsikring på en dyr bil, gør det også regnestykket kedeligt.... 

Checkede lige Bilbasen og der er en del næsten nye biler med lavt km fra 200-250 k med automatgear, adaptiv fartpilot etc. Det kunne være Golf, Passat, Octavia, Leon, Focus, Civic mfl. Jeg ville forvente at du kunne holde sådan en kørende billigere, pga. et væsentlig lavere afskrivning og billigere forsikring. Man kunne også overveje at købe en helt ny.....

Man kunne også vælge en Mercedes, BMW etc. der er en smule ældre, med lidt flere km (men også det gode udstyr) jeg vil også tro at den kan holdes billigere.

Tænker at man med begge "modeller" kunne have bilen i et max. et par år, køre 100k km på den, og så sælge igen, uden at brugtværdien er kørt helt i hækken (jeg ville ikke beholde den i 5 år).

Måske skulle du også overveje flex leasing, tænker at det måske kunne være en god ide, at det kun er en del af reg. afgiften der skal betales/afskrives (med mange km).

Går du så kold i ICE bilen, er der sikkert brugte M3 på banen om et års tid, når alle vil have MY i stedet ;-) 

Men med ICE er der er jo så ingen autopilot, væsentlig færre hk etc. Så kommer jo også an på, hvor meget du vil betale for dette.... 


 

Tak for rigtig gode input, Nikola. Jeg må indrømme, at jeg stadig er ret forelsket i idéen om ikke at skulle tanke undervejs, autopiloten, teknologien, komforten etc. i M3, så det vil jeg gerne betale ekstra for, men jeg tjekker alligevel Bilbasen på ny. Flex leasing er måske heller ikke af vejen - det læser jeg lige op på.

Nikola
Nikola Feb 26 '20
Citat fra OZ10

Tak for rigtig gode input, Nikola. Jeg må indrømme, at jeg stadig er ret forelsket i idéen om ikke at skulle tanke undervejs, autopiloten, teknologien, komforten etc. i M3, så det vil jeg gerne betale ekstra for, men jeg tjekker alligevel Bilbasen på ny. Flex leasing er måske heller ikke af vejen - det læser jeg lige op på.

Forelskelsen er nem at forstå ;-)    

Hvis du går i retning af Flex skal du sørge for at sætte dig grundigt ind i det. Der er nogle kreative typer, der laver "spændende" tilbud derude. Med meget lave ydelser, men eks. en restværdi der er helt skæv, så der følger en efterregning..... 

Har i øvrigt selv pendlet en del. Min erfaring er at det går fint de første stykke tid, men derefter bliver det knap så underholdende...  Hvis pendlersituationen ikke kan ændres, ville jeg kigge på mulighed for hjemmearbejdsdage/4 dages arbejdsuge etc. Overvej evt. samkørsel/Gomore etc. Det kan både spæde lidt til økonomien og samtidig kan det også være ganske underholdende.... 

jramskov
jramskov Feb 27 '20
Citat fra Nikola
Citat fra jramskov

2020 modellerne af Kona og E-Niro ....... leveringstiden for de modeller. Så vidt jeg har læst er den stadig på et år eller mere :(

Kona kan leveres inden for relativ kort tid (de har også modeller på lager) afhængig af variant etc. 

Også 2020 modellen med tre faset opladning? 

Nikola
Nikola Feb 27 '20


 

Citat fra jramskov
Citat fra Nikola
Kona kan leveres inden for relativ kort tid (de har også modeller på lager) afhængig af variant etc. 

Også 2020 modellen med tre faset opladning? 

Spurgte ikke specifikt om tre faset ladning, så der bliver jeg dig svar skyldig.

Men de har 2020 modeller på lager. Jeg så en med den nye skærm  og sælgerens melding var, at afhængig af variant, kunne de levere enten på få dage (fra lageret) eller i løbet af nogle uger på biler der var på vej. I værste fald med en leveringstid på max 2-3 måneder (går ud fra at det var en "special" bestilling, der først skulle laves på fabrikken).

Tre faset ladning er ekstraudstyr (til 5k) på Kona. Så ved ikke hvordan lagerbeholdningen ser ud mht. det, men de har forhåbentlig også bestilt nogle af dem hjem. 

Trefaset er standard på den nye Niro (som man dog ikke kan få foreløbig) Men de har såvidt jeg ved hævet prisen generelt... 

Tesladriver
Tesladriver Feb 27 '20
Quote from ankjaers

Angående forsikring fik jeg de bedste tilbudspriser hos Topdanmark og Alm Brand forsikring. På en sikker 3 plads var Teslas egen Insure My Tesla. Så vil anbefale at ringe til de selvskaber først da prisen er under 10k årligt. (Valgte Alm Brand til ca 7100,-). Nogle kom med priser oppe omkring 20-30k om året. Er selv 28 år og forventer at modtage min egen M3 indenfor 2-3 uger. 

Jeg er for øjeblikket kunde hos Topdanmark, og de har krav om separat GPS monteret se https://www.topdanmark.dk/forsikringer/satellitsikring/ det er en udgift som også bør tages med i beregningen. Selv skifter jeg selskab til FDM Forsikring når min SR+ ankommer.

jramskov
jramskov Feb 27 '20

@Nikola: Grunden til jeg fokuserer på 3 faset ladning er at jeg vurderer det vil være et krav i dette tilfælde. 

MOS
MOS Feb 27 '20
En Kona med 64 kWh batteri og 1-faset lader med 7,2 kW kan lade batteriet helt op fra 0-100% på 9:35 timer. Det burde vel være tilstrækkeligt til hjemmeladning. 3-faset lader med 11 kW vil dog være at foretrække, da man så ikke behøver en særlig lader, der hyler og er ineffektiv, fordi den skal lægge 2 faser sammen. Man er også sikker på at kunne få 11 kW ude i byen med en 3-faset lader, hvorimod man risikerer kun at få 3,7 kW på en enkelt fase. Kona med 64 kWh batteri har en WLTP-rækkevidde på 449 km, hvilket vel i praksis lige er tilstrækkeligt til 270 km pendling. Min tommelfingerregel er 0,6*WLTP-rækkevidden. Så har man en passende sikkerhedsmargin til vintervejr og et par ekstra svinkeærinder på vejen. Men det er klart, at hvis man ikke holder sig inden for fartgrænserne, men giver den max. pedal, så kan man tømme et hvilken som helst batteri på rekordtid.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 27 '20
jramskov
jramskov Feb 27 '20

@Mos: Måske, men hvis man lige skal bruge bilen lidt ekstra om aftenen efter arbejde og først kommer sent hjem (jeg er f.eks. afsted hver mandag aften og først hjemme efter kl. 23. Hvordan når man så på arbejde kl. 8 eller 9 dagen efter med en times kørsel for at nå frem? Jeg synes det er rart at have lidt ekstra buffer. 

Ice2EV
Ice2EV Feb 27 '20

Med en LR3AWD med 560 WLTP

Koldt og vind, så skal man ikke regne med meget over 330 km med 130+ kmt.

Sommerdag 18-22grader, så napper den 400-430 km med 130 kmt ved 98% ladning.

Er der så regn eller sne, så bliver det mindre, og nok næsten nødvendigt med en sjatladning. Alternativt må man sætte farten lidt ned, eks 110-115 kmt på de dage.

 

Om en Kona/e-Niro er mere økonomisk med kW'ene skal være usagt, men jeg tvivler. 

Nu er det ikke alverden Superchargers eller lignenede ladere i spil på strækning vestpå, men ved sjatladning der kan Kona/e-Niro/ID-3 kun lade med 100/125 kW i bedste fald. Der napper Model 3 189kW. Så fremtidssikring, så ville jeg vælge Tesla model 3 alternativt model Y, hvis man venter.

 

ps: bare til info ved sommerdag, tør vej og 85 kmt, der napper den 500+ km på 98% batteri.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 27 '20
Nikola
Nikola Feb 27 '20

Mht. distance/rækkevidde kommer det jo også an på hvad "Vestjylland" er? Hvis det er i omegnen af Holstebro kan man køre næsten den fulde distance på motorvej og så begynder det nok at stramme på de værste kolde/våde/modvinds- dage mht. rækkevidde. De fleste andre steder i regionen er det 80-90 km motorvej Herning - Aa(Å)rhus og resten på landevej, hvilket jo reducerer rækkevidde problematikken.... 

Jeg har fornylig prøvet en Kona Electric og den gør det såmænd ganske ok. Men det er jo ikke ligefrem en bil der fremkalder nogen følelser.. Det er ret tydeligt at det er en mindre bil, i den prismæssigt moderate ende, som er blevet lavet om til el. Virker lidt for "plastik" i kabinen, skærm/interface etc. er "ok" men i mine øjne ikke lækkert. Den har en del rumlen og vind-/vej-støj i kabinen og begrænset plads på bagsæde/i bagagerum... Skulle jeg bruge i nærheden af 3 timer i bil om dagen, ville Kona ikke blive valget.  

 

 

MOS
MOS Feb 27 '20
@jramskov Det er jo netop derfor, jeg skriver, der bør være en vis buffer fra de 270 km, som OZ10 pendler og op til Konaens WLTP-rækkevidde på 449 km. Hvis man banker derudaf med 130 km/h hele vejen, vil der nok ikke være meget buffer tilbage. Men i praksis er der nok ikke motorvej hele vejen alligevel, og det er heller ikke alle motorveje, hvor man må køre 130. I et scenarie, hvor man skal noget om aftenen, så kan man måske nå at lade lidt lige inden, eller mens man er af sted. Ellers kan det være, man skal sætte farten ned med 5-10 km/h for at være sikker på at have rækkevidde nok. Alternativt kommer man måske forbi en hurtiglader på vejen, hvor man kan holde en 10 min. tissepause, mens bilen bliver toppet op med ekstra 50-100 km rækkevidde. Når man kommer hjem kl. 23 er der alligevel 8-9 timer til man skal af sted næste morgen, hvilket burde være nok til en 95% opladning. Det er nok alligevel sjældent, man har kørt den helt ned til 0% og absolut skal bruge 100% og ikke kan tilpasse sig, hvis nødvendigt. Men det er klart, at man altid kan finde et scenarie, hvor man ville kunne køre den tør, hvis man giver den fuld skrue uden omtanke.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 27 '20
jramskov
jramskov Feb 27 '20

@MOS Ja, vores behov er forskellige. Har en kollega der pendler fra Viborg til Aarhus i en IONIQ. Det kan godt være lidt en udfordring for ham at holde den opladt fordi den kun lader på én fase.

MOS
MOS Feb 27 '20
@jramskov En Ioniq har en rækkevidde på 311 km. Der er 66 km fra Viborg til Aarhus. Så det bruger langt fra en hel opladning. En Ioniq kan lades fra 0-100% på kun 6:05 h. Forklar lige hvordan det er et problem at holde den opladet. Er det fordi han kun har en 3,7 kW ladeboks derhjemme og kører en kæmpe omvej hver dag?
jramskov
jramskov Feb 27 '20

Han har ikke fået en ladeboks installeret endnu pga. udfordringer med en nabo angående installationen - han bor i andelsbolig, laaaang sørgelig historie. Han lader derfor på arbejde ved vores Clever 11kW ladere. Den lader med cirka 3,4kW. Når han får en boks derhjemme, bliver det Clevers "twin power" lader så han kan lade med 7,4kW hvis jeg har forstået det korrekt. Jeg skal ikke snakke om rækkevidden, ved blot at han ikke har kunnet nøjes med at lade på arbejde.

Sider: « 1 2