Loading...
dk

Tesla Model Y tråden | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
jramskov
jramskov May 15 '20
Citat fra Ice2EV

Så Jeg kunne godt forestille mig den dukker op i en US produceret salgsvare inden Berlin spiller.

Det er bestemt muligt, men jeg tror ikke på det. Jeg tror de er gået efter at holde produktionslinien så simpel som muligt. Bilerne til Europa er forskellige fra de amerikanske modeller, så produktionen vil skulle modificeres for at producere dem. Jeg tror heller ikke de får de store problemer med at afsætte alt hvad de kan producere af Model Y på Freemont til det amerikanske marked.

KimT
KimT May 17 '20

Fin opsamling - afsnit 40 : https://www.youtube.com/watch?v=TOrrdqje9Og

jramskov
jramskov Jul 10 '20

Volvo har importeret en Tesla Model Y: https://twitter.com/EvaFoxU/status/1281630571228205060?s=20

 

Det har Elon Musk kommenteret på: 

"Berlin Model Y is the one to watch. That is a revolution in automotive body engineering (finally)."

https://twitter.com/elonmusk/status/1281631025366355969?s=20

jramskov
jramskov Jul 13 '20

Endnu en Twitter tråd: https://twitter.com/TeslaratiTeam/status/1282472800041578496

Det ser ud til at Standard Range droppes fordi rækkevidden blev for dårlig. I stedet har de sænket prisen på TMY LR AWD nu og introducerer LR RWD snart.

jramskov
jramskov Oct 20 '20

Første vintertest af Model Y: https://driveteslacanada.ca/...old-weather-testing/

 

"In comparing the efficiency data in the same temperature range to both the Long Range AWD and Standard Range Plus Model 3, the Model Y came out on top beating the LR Model 3 by nearly 2%."

selsoe
selsoe Oct 20 '20

Imponerende.

Ice2EV
Ice2EV Oct 20 '20

Tænker umiddelbart at det ville være formålstjentlig, hvis det blev oplyst om det er den hidtidige model 3 eller den nye med varmepumpe.

 

TMY har vel hele tiden haft varmepumpe, eller?

jramskov
jramskov Oct 20 '20

@Ice2EV: Det er en Model 3 uden varmepumpe. Testen viser at det virkelig ser ud til at gøre en forskel i koldt vejr.

 

Ice2EV
Ice2EV Oct 21 '20

Så tænker jeg alligevel at 2% over den gamle model 3, så virker de 20 km der er lagt til WLTP på model 3 som lidt?

 

Y er trods alt større og mindre strømlinet. 2% svarer vel til 10-12 km.  

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 21 '20
JanKN
JanKN Oct 21 '20

Jeg tror ikke de 20 km der er lagt til, er i særlig høj grad pga. varmepumpen. WLTP tager ikke umiddelbart så meget hensyn til rækkevidden i koldt vejr. Dér er det jo alligevel langt fra at kunne køre 580 km på en opladning. 

Så tror mest af alt at varmepumpen i M3 giver, at den er tættere på, at kunne holde sin rækkevide i koldt vejr. Og formentlig en 10-15% bedre rækkevide end M3 uden varmepumpe, når man er nede omkring frysepunktet (Antaget ud fra, at den nuværende M3 har en WLTP der er ca. 10% længere end MY) 

Håber det giver mening. 

jramskov
jramskov Jan 8 '21

Så er SR og syv sæders modeller tilgængelige. SR er overraskende da Elon for relativt nyligt tweetede at den ikke ville komme pga. for kort rækkevidde: Tesla Model Y Standard Range trim, seven seat option now available (teslarati.com)
 

Seven Seat Interior Includes: 

  • Third row seating for two
  • Easy Entry into third row
  • Third row USB-C charging
  • Sliding second row with adjustable seatbacks
  • Fold-flat second and third rows for maximum cargo storage
  • Electronic fold-flat releases in trunk

​Pris: $3000

 

 

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 8 '21
Emilsteen
Emilsteen Jan 8 '21

Tænk hvis man kunne få en model Y til 34000 USD i Danmark. Hold da fast en pris :-)

Nikola
Nikola Jan 8 '21
Citat fra Emilsteen

Tænk hvis man kunne få en model Y til 34000 USD i Danmark.

Den rå pris i US er vel også lige over 40 k USD (uden tilskud/fordele).

Men mon ikke også prisen på Y skal justeres ned? Den forventede pris på 500k for en LR i DK kommer næppe til at holde, når en VW ID4 med topudstyr sælges til 440k

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 8 '21
MOS
MOS Jan 8 '21

Enig. Det er noget svindel og humbug, eller i hvert fald groft misvisende, når Tesla viser fiktive priser på deres hjemmeside, hvor måske mulige tilskud er trukket fra prisen og endda helt fiktive besparelser ift. et andet produkt (ICE-bil med højt brændstofforbrug) er fratrukket prisen.

Den korrekte pris (uden svindel og humbug) for den billigste variant af Model Y er i USA 41.990 $. Og det er endda uden moms. Så den reelle udsalgspris er endnu højere. 42k$ svarer til 255k kr. Dertil skal lægges transport, told om moms, samt måske noget registreringsafgift. Jeg ved ikke, hvem der forventer en pris på 500k i DK. Jeg tænker, at en SR vil komme til at koste nærmere de 400k, måske endda lidt under, hvis de kan producere den billigt på den nye fabrik i Berlin. Det er nok også nødvendigt, hvis den skal konkurrere med VW ID.4. Der er meget ved Model Y, der gør, at jeg ville vælge den fremfor en ID.4 - også selvom prisen ender med at være højere. Men hvis prisforskellen bliver for stor, vil der nok være mange, der ville vælge ID.4.

Nikola
Nikola Jan 8 '21


 

Citat fra MOS
.......      Jeg ved ikke, hvem der forventer en pris på 500k i DK. Jeg tænker, at en SR vil komme til at koste nærmere de 400k, måske endda lidt under, hvis de kan producere den billigt på den nye fabrik i Berlin. Det er nok også nødvendigt, hvis den skal konkurrere med VW ID.4. Der er meget ved Model Y, der gør, at jeg ville vælge den fremfor en ID.4 - også selvom prisen ender med at være højere. Men hvis prisforskellen bliver for stor, vil der nok være mange, der ville vælge ID.4.

Nu tænkte jeg på LR (er rettet i mit indlæg). Håber egentlig ikke at der er mange, der køber SR, medmindre de har sat sig grundigt ind i rækkevidde etc. Med en wltp på knap 400 km, kunne det hurtigt resultere i en masse hyl og skrig omkring ubrugelige elbiler, med for kort rækkevidde etc... Hvilket er synd for både ejere og bilen.

 
De prisgæt jeg har set, taler om M3 pris + ca. 10%, hvilket peger i retning af 500k i DK for en LR (medmindre priserne generelt får et nøk nedad).
Der er uden tvivl rigtig mange, der vil overveje en ID4 1st Max til 440k (med wltp på omkring 500 km?).
Når man tænker på VW popularitet i DK, vil en MY LR til 500k (eller måske også nærmere på de 440) næppe stå særligt stærkt....

 

jramskov
jramskov Jan 8 '21

Jeg gætter også på at priserne kommer ned, ikke mindst fordi konkurrencen nu er hårdere, men også fordi de hele tiden optimerer produktionen og TMY i Berlin skulle blive væsentlig billige at producere. 

ElPeter
ElPeter Jan 8 '21
Jeg tror at de generelt sætter prisen så efterspørgslen svarer nogenlunde til hvad de kan levere. Når Berlin er bygget skal de til at afsætte mange flere biler i Europa og for at kunne det bliver priserne sænket, selvfølgelig først når ‘køen’ er afviklet, det har vi set både i USA og i Kina.
Twinauto
Twinauto Jan 8 '21
Tesla viser sgu da ikke misvisende priser! Det er den aktuelle pris hcor man vil få afgift retur. Umiddelbart hvis Tesla ikke ændrer prispolitik, så er SR uden afgift, LR er formentlig det samne og også M3P uden ekstraudstyr, forvent priser på en standard M3P på ca 500-505 det er altså ikke så svært at gennemskue - op til listepris 550-575 vil det være uden afgift, og det er også det som dybest set fremgår af Teslas priser, udfordringen er bare at pt skal køber lægge 100-200.000 ud i afgift, som kommer retur efter 6-12 mdr, og det vil INGEN finansieringsselskaber være med til og Tesla lægger ikke afgiften ud for dig - det er DET priserne afspejler, så kyn dem der har cash og vil lægge penge ud køber de næste 5 mdr en ny 2021 (tror dog der er lidt demo på lager)
MOS
MOS Jan 9 '21
Citat fra Nikola

Når man tænker på VW popularitet i DK, vil en MY LR til 500k (eller måske også nærmere på de 440) næppe stå særligt stærkt....

Det er godt nok længe siden, jeg har set både "VW" og "popularitet" uden et ulige antal negationer i samme sætning. Blandt mine bekendte er der vist flertal af folk, der forbander VW langt væk pga. deres dieselskandale og direkte udtaler, at de aldrig mere kommer til at købe et VAG-produkt. Jeg vil dog tro, at VW's ry så småt er ved at blive forbedret med deres seneste satsning på elbiler.

Personligt ville jeg til enhver tid vælge en Model Y fremfor en ID.4. Også hvis man ser bort fra VW's blakkede ry og kun kigger på selve bilerne. Selv hvis prisen på en ID.4 1st Max (topmodellen) og en Model Y SR (den billigste udgave) kostede det samme, ville jeg stadig nuppe Y'eren. Den har bare så meget bedre software, bedre effektivitet, bedre performance osv. Kun rækkevidden er lidt kortere, hvilket nemt kompenseres af den hurtigere opladning (hvis de altså forhåbentlig får LFP-batterierne til at virke på linje med deres øvrige batterier) og lavere forbrug, så man ikke skal lade nær så mange kWh.

MOS
MOS Jan 9 '21
Citat fra Twinauto Tesla viser sgu da ikke misvisende priser! Det er den aktuelle pris hcor man vil få afgift retur.

Nu mente jeg også priserne på Model Y, som vist på den amerikanske side. De er mildest talt misvisende. Jeg tror, at dansk (eller EU) lovgivning forhindrer dem i at vise tilsvarende misvisende priser. Ellers havde de nok også gjort det her.

De danske priser er også noget rod, men det er jo ikke Teslas skyld. Det er pga. lovarbejdet med afgifterne, der ikke er helt på plads endnu.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »