Loading...
dk

Ruststriber på bremseskiver | Tesla Forum

selsoe
selsoe Apr 8

Jeg har netop fået skiftet til sommerhjul og på værkstedet (ikke Tesla) sagde de at jeg skulle få Tesla til at kigge på bremsen på højre baghjul da der er ruststriber på skiven og det betyder, at bremsen sidder forkert og ikke bremser godt nok. Inden jeg booker tid hos Tesla og kører ud og får at vide at alt er som det skal være vil jeg lige høre jer. Hvad siger I? Er den gal? Jeg har taget billede af skiven på venstre baghjul til sammenligning og forskellen er ihvertfald tydelig.

P85DK
P85DK Apr 8

Du trænger til lige at få renset kaliberen så de glider ordentligt. Hvordan ser de ud på bagsiden? Alt efter stand kan det være du skal have nogle nye klodser.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 8
selsoe
selsoe Apr 8

Pas. Jeg har ikke mulighed for at kigge bag dem. Han sagde at bremserne var styret med elektronik, så de kunne ikke fikse dem hos SuperDæk. Skal jeg bestille tid hos Tesla?

Ice2EV
Ice2EV Apr 8

Umiddelbart burde en god forretningsmand(hjulskifteren) tilbyde dig en adskillelse og smøring af dine bremser, istedet for at sende dig til Tesla....... Tænker jeg, det bliver helt sikkert ikke billigere hos Tesla.

selsoe
selsoe Apr 8

Jeg er sikker på han havde tilbudt det hvis han tænkte at han kunne fikse det? Det var min hustru der var nede med bilen, så kunne ikke selv udspørge ham...

Der er måske ikke noget fabriksgaranti involveret her fordi det er en sliddel? Bør den opføre sig sådan efter kun et år? Det har jo givetvis været et problem hele tiden, men det viser sig først nu fordi det tager tid før rusten kommer og jeg har haft lukkede aero-fælge på de sidste 6 mdr.

Ice2EV
Ice2EV Apr 8

Der er bare rigtig mange alm. mekanikere der har el-skræk.

De har set billeder af gummimåtter og store gummihandsker til albuerne, og er derfor bange for at lave simple ting som bremser og styretøj der ikke er forskellig fra en ICE.

DeaconWP
DeaconWP Apr 8

Du må godt komme her til mig i 8840 Rødkærsbro, og få kigget på det.

Jeg har adskilt, renset og smurt model 3 Performance bremser, så jeg kender dem.

selsoe
selsoe Apr 8

Det er sødt af dig! Jeg bor dog på Sjælland og har ikke lige ærinder deromkring, men tak for tilbuddet!

ThomasG
ThomasG Apr 9
Jeg har lige fået renset og smurt bremser hos Tesla. Pris ca 1300 kr. Synes det var helt rimeligt. 
Udsulle
Udsulle Apr 25
Min har det samme problem, efter 7 måneder og 25.000 km. venstre side er som sådan okay, men højre bagside er helt gal. Har også først set det nu efter at have kørt med 18” og aero.

Jeg har fået ødelagt bagruden, så skal til Tesla vedr. udskiftning inden for 2-3 uger, så vil jeg samtidig lige høre hvad de tænker om bremserne.

Forummets indlæg er redigeret af Udsulle Apr 25
CaptainChaos
CaptainChaos Apr 25
Jeg har det samme problem på venstre baghjul, de andre ser fine ud
ThomasDk
ThomasDk Apr 29

Kan man tvinge bremserne til at være aktive på en Telsa 3? Hvis man træder bremsen helt i bund, træder bremsen selvfølgelig til. Og det er en løsning på at slibe rusten væk.

Men kan man tvinge bremsen på manuelt?

Det kan man på en Hyundai Ioniq Electric, træk i den elektroniske håndbremse og bilen bremser derfor meget kraftigt - og derfor kan man på den måde vedligeholde bremsen ved lige at slibe den med håndbremsen- ellers står den jo for det meste på regenerering og kan derfor nemt ruste.

jth
jth Apr 30
Er løsningen ikke nem: find en øde landevej, accelerer til 80km/t og kast ankeret ud
MOS
MOS Apr 30

Sæt den i frigear, så den ruller frit. Træd derefter på bremsepedalen så meget, som du ønsker. Så regenererer den ikke, men bremser kun med de mekaniske bremser.

selsoe
selsoe Apr 30
Det er alt dammen fint, men striberne er jo tegn på forkert kalibrerede bremser? At give dem prygl løser næppe kalibreringsproblemet selvom skiverne måske bliver pænere?
RUNE2
RUNE2 Apr 30
Jeg kan ikke se hvordan manglende kalibrering skulle kunne give den slags striber? Det er jo ikke fordi den kun bremser på inder- eller ydersiden af skiven. Der er jævnt slidt bortset fra et par riller, hvor der måske har siddet et sandkorn og flået en rille i klodser/skiver. Tænker også kuren er "massage". Tror bare du bruger dem for lidt.

ThomasDk
ThomasDk May 1
Tak for hint med frigear! Altså, kan man sætte Tesla i frigear når man er oppe på 80 km i timen? Sorry, har ikke en Tesla så er lidt undersøgende :-)

Min mekaniker anbefaler at man ofte sliber/bruger bremser i en elbil som jeg omtalte, altså tvinge bremserne på.
Giver stor mening på elbiler, de bliver for sjældent brugte og skal derfor ofte slibes til service - hvilket altså burde kunne undgåes.

Er det ikke bare at afprøve det med at bremse voldsomt, eller sætte den i frigear og bremse. Og se om det rust ikke forsvinder? Det ville være interessant at se om det hjælper.
bskaarup
bskaarup May 1
Citat fra ThomasDk Tak for hint med frigear! Altså, kan man sætte Tesla i frigear når man er oppe på 80 km i timen? Sorry, har ikke en Tesla så er lidt undersøgende :-)

Ja det kan du gøre til enhver tid. Se side 59 og side 74.

selsoe
selsoe May 1

Nå, Tesla har kigget på mine skiver ifm en anden serviceaftale. De siger at skiverne er fine og jeg bare skal bruge bremsen lidt mere. :D Tak for svarene allesammen.

Sider: 1 2 »