Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

Ledsager
Ledsager Sep 14 '20

Vi er mange der har fået den sædvanlige sludder efter at Tesla har gennemgået bilerne. Bilerne fejler ikke noget ifølge Tesla og nævner kun mindre forlængede ladetider på nogle få minutter og ikke om de 20 minutter vi ejere oplever bare fra 20-80%.

De der er en del af ladegruppen kan forvente en mail en af dagene med en status på vores sag.

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Sep 14 '20
TSLA
TSLA Sep 14 '20

Har svaret til Tesla med fuld dokumentation for ladetiderne for hver 5% med Bcc kopi til ladegruppen. Derudover har jeg vedhængt tidligere dokumentation fra kommunikation med Tesla's Senior Regional Service Manager, Northern EMEA, Iceland & Middle East, hvor han bekræfter at både nedsat batteri kapacitet og ladehastighed skyldes deres SW opdatering. Men har intet hørt tilbage fra Tesla.

PeterE
PeterE Sep 14 '20
Citat fra TSLA

Har svaret til Tesla med fuld dokumentation for ladetiderne for hver 5% med Bcc kopi til ladegruppen. Derudover har jeg vedhængt tidligere dokumentation fra kommunikation med Tesla's Senior Regional Service Manager, Northern EMEA, Iceland & Middle East, hvor han bekræfter at både nedsat batteri kapacitet og ladehastighed skyldes deres SW opdatering. Men har intet hørt tilbage fra Tesla.

Bcc til alle i ladegruppen eller kun styregruppen? Jeg har ikke modtaget noget, endnu. 
TSLA
TSLA Sep 14 '20

Til teslaladning@gmail.com, som sikkert kun er styregruppen.

webercarbmann
webercarbmann Sep 17 '20
Citat fra webercarbmann

Er der nogen der har hørt fra Tesla efter at de har indsendt data på ladehastighed? 

Så har jeg fået svar fra Tesla. 

 

Der er ikke konstanteret nogen fejl på dit batteri.

 

Teslas køretøjer er unikke, idet Tesla løbende søger at forbedre dets køretøjer ved at udsende softwareopdateringer. Tesla udsender jævnligt gratis softwareopdateringer, der giver ejere mulighed for at udvide deres køretøjs funktioner og ydelse efter levering.

 

Efter frigivelsen af softwareopdateringer tidligt sidste år, der fokuserede på at beskytte batteriet og forbedre dets levetid, kan en meget lille procentdel af kunder, der ejer ældre Model S- og Model X-køretøjer, have bemærket en lille reduktion i rækkevidde, når batteriet lades helt op til 100%. Siden da, har vi udsendt ydeligere softwareopdateringer, der har implementeret forbedringer til batterisoftwaren, styring og diagnosticering af alle vores køretøjer, inklusiv forbedring af rækkevidden for dem, der tidligere var berørt af en lille reduktion af rækkevidden. Vi forventer at fortsætte med at udsende forbedringer, der vil hjælpe os med at beskytte batteriet og forbedre levetiden for disse og alle vores kunder over tid. Dette vil også give os mulighed for yderligere at forbedre rækkevidden for dem, der tidligere er berørt.

 

Bemærk, at enhver markant reduktion af rækkevidden ikke nødvendigvis er relateret til køretøjets batteri. Den faktiske rækkevidde for ethvert elektrisk køretøj varierer afhængigt af forskellige kørselsforhold. Køretøjets estimerede rækkevidde som vist i kabinen, er ganske enkelt et estimat og vil være vejledende beregning af rækkevidden, fordi dette påvirkes af udefrakommende faktorer, såsom fart og temperatur, der er seperat fra den direkte kapacitet af batteriet. Baseret på køretendenser, miljøforhold og lademønstre kan rækkevidden og opladningshastigheden, som Tesla-ejere oplever, variere. For eksempel, når det er meget koldt, kan batteriets opladningshastighed falde for sikkert at kunne yde den maksimalt mulige rækkevidde. Gradvis tab af afladningskraft eller kapacitet over tid på grund af slid er normalt for alle lithium-ion batterier, også dem i Tesla køretøjer. Du kan lære mere om batteri ydelse og begrænsninger ved at gennemgå vores begrænset nybilsgaranti og mere specifikt vores begrænset garanti på batteri og drivenhed, der også gælder for dit køretøj. Disse viser tydeligt, at batteriet i dit køretøj vil opleve gradvis energi- eller strømtab med tiden og ved brug, og at sådan et slid ikke dækkes af garantien.

 

I maj 2019 udgav Tesla en ny opladningsprofil for hurtig-opladning, tilpasset en større forståelse for forskellige fysiske forskelle i battericeller, baseret på 5 års dataindsamling og analyse. Denne

 

nye opladningsprofil reducerer spændingen i opladnings-stadiet ved nedadgående hastighed, og er mere afhængig af temperatur end den tidligere opladningsprofil. Resultatet af dette medfører under optimale omstændigheder en minimal længere opladningshastighed (2 minutter), samt en forlænget opladningshastighed på op til 15 minutter ved en koldere start-temperatur. Denne ændring er et resultat af vores fortsatte indsats for at optimere opladning, batteriets ydelse, levetid og for at sikre at dit køretøj forbliver sikkert.

 

Den seneste version af Teslas brugermanualer giver ydeligere oplysninger om batteriets maksimale opladningshastighed (Softwareversion: 05-12-2020 Europe: se side 162 Model S, se side 190 Model X, se side 170 Model 3):

 

“Batteriets maksimale opladningshastighed kan falde lidt efter en stor mængde DC (jævnstrøm) hurtigladningssessioner, såsom Supercharging. For at sikre maksimal rækkevidde og batteri-sikkerhed, nedsættes den maksimale opladningshastighed når batteriet er for koldt, når batteriet er tæt på at være fuldt opladt og når batteriets tilstand og forhold ændres med brug og alder. Disse ændringer i batteriets tilstand er styret af batterifysikken and kan øge den samlede opladningsvarighed ved Supercharging med et par minutter over tid.”

 

Tesla er forpligtet til at levere de sikreste og bedste køretøjer til vores kunder. Gennem regelmæssige softwareopdateringer vil Tesla fortsætte med at forbedre, udvikle og maksimere ydelsen og sikkerheden af vores biler. Mere specifikt foretager vi forbedringer ved forvarmning af batteriet i opdatering 2020.8, som vil sikre, at flere opladningssessioner begynder ved optimal batteri-temperatur. Disse ændringer vil forbedre den gennemsnitlige tid for Supercharging med 5 minutter, hvilket kompenserer for den ændring i opladningsprofil introduceret i opdatering 2019.20. Fordi vi altid lærer af vores køretøjer, forsætter vi med at optimere opladning, batteriets ydeevne og levetid over tid for alle vores køretøjer.

 

Vi værdsætter din feedback og ser frem til at fortsætte med at udsende nye forbedringer og funktioner i vores køretøjer for at give vores kunder de sikreste køretøjer og den bedste køreoplevelse i verden.

 

webercarbmann
webercarbmann Sep 17 '20
Citat fra TSLA

Til teslaladning@gmail.com, som sikkert kun er styregruppen.

Er der nogen der har mailadressen til ladegruppen hvis ovenstående er til styregruppen?  Jeg har også lavet Bcc til ovenstående. 

PeterE
PeterE Sep 17 '20

Ja, og det bliver jo ikke noget mindre sludder bare fordi det kommer på skrift. Men at et blankt afslag at være, så er det nydeligt formuleret.

KimT
KimT Sep 17 '20

Det er præcis det samme svar som FDM fik......

PeterE
PeterE Sep 17 '20

Og det er - sjovt nok - præcis samme svar når man starter en klagesag hos ankenævn for biler. 

HemligNemlig
HemligNemlig Sep 17 '20
Og det bliver sjovt nok ikke en Tesla næste gang der skal købes ny dyt.
Men de er selvfølgelig ligeglade det er jeg med på.
Ledsager
Ledsager Sep 17 '20

Ladegruppen kan som sådan ikke nås på mail. Kun gennem styregruppen på teslaladning@gmail.com.

Der er en lukket facebookgruppe i relation til ladegruppen der hedder Tesla-ladning, hvor man kan dele sine erfaringer.

Ledsager
Ledsager Sep 21 '20

Skræmmende hvis Teslas aktiekurser stiger og de får positiv omtale ved udsigten til Battery Day i morgen, når man tænker de tusindvis af Model S ejere, som Tesla behandler dårligt gennem software nedgradering af ladetiden, bare fordi batterierne ikke kan holde de lovede 8 år og batteriet grundlæggende ikke er rigtigt konstrueret.

ElPeter
ElPeter Sep 21 '20
Citat fra Ledsager

Skræmmende hvis Teslas aktiekurser stiger og de får positiv omtale ved udsigten til Battery Day i morgen, når man tænker de tusindvis af Model S ejere, som Tesla behandler dårligt gennem software nedgradering af ladetiden, bare fordi batterierne ikke kan holde de lovede 8 år og batteriet grundlæggende ikke er rigtigt konstrueret.

Synes der mangler lidt perspektiv på tingene i den holdning. Det er klart det ikke er optimalt at ladehastigheden er nedsat, det synes jeg også er irriterende de 10-12 gange om året jeg sidder og venter. Men livet går videre og Tesla har gang i så mange spændende ting der rykker verden i den rigtige retning at jeg stadig hepper på dem. Vi var early adopters og jeg er helt på det rene med at så er der en risiko for at teknologien ikke er helt færdigudviklet. For mig personligt er der tale om 2-3 timers spildtid om året i forøget ladningstid, jeg spilder meget mere tid på andre ting.

Jeg er klar over at nogle er hårdere ramt enten af nedsat kapacitet eller bare har brug for at hurtiglade oftere, så vil det selvfølgelig være ekstra ærgerligt.

P85DK
P85DK Sep 21 '20

@ElPeter - jeg synes de 2-3 timers spildtid mangler lidt perspektiv :-)

Det er ikke kun spildtid, det er primært tabt gensalgsværdi og ikke mindst en potentiel kæmperegning når/hvis dit batteri fejler udenfor garantiperioden fordi Tesla har haft succes med at skubbe en garantiforpligtigelse udover garantiperioden.

Ja, det er first mover og early adopters, men Tesla forsøgte bevidst i deres markedsføring at imødekomme den usikkerhed ved en 8 årig garanti på batteriet, den garantiforpligtigelse forsøger de nu at gardere sig i mod.

Jeg mener ikke at jeg er first mover og early adopter af garantiforpligtigelser og regler for recall.

Ledsager
Ledsager Sep 21 '20

De fleste af os er rigtigt glade for vores Model S/X, men det er jo ikke det samme som at man vil tages ved næsen. Som first mover har vi jo også haft rigtig mange andre ting at "slås med" i de år vi har haft bilen: MCU, dørhåndtag, bagagerumslås, soltag, drivaksler osv. Det meste har vi taget i stiv arm selv om det ofte har koste penge.

Længere ladetid og lavere batterikapacitet er derimod værdinedsættende som P85DK også skriver. Og hele spørgsmålet om en producent må ændre i de specifikationer en bil er solgt med, uden at meddele det eller spørge om tilsagn, synes jeg også er vigtigt.

ElPeter
ElPeter Sep 21 '20
Enig i at der er noget principielt i det, men i det konkrete tilfælde kan jeg godt have en vis forståelse for at de ikke vil ofre måske 80.000 til et nyt batteri for at jeg kan spare et par timer om året - gange med antallet af solgte biler og det ville have ruineret dem i hvert tilfælde indtil for nylig. Jeg havde håbet at der var en simplere teknisk løsning, men det lader ikke til at være tilfældet.

Mon ikke at Model S/X ejere får tilbudt en fornuftig Roadrunner opgradering om et par år, det gjorde de jo for Roadster ejere. Så kan vi lade vores 120 kWh batteri med 145 kW til 90 % :-) Jeg glæder mig i hvert fald som en lille dreng til i morgen aften...
PeterE
PeterE Sep 21 '20
Citat fra ElPeter Enig i at der er noget principielt i det, men i det konkrete tilfælde kan jeg godt have en vis forståelse for at de ikke vil ofre måske 80.000 til et nyt batteri for at jeg kan spare et par timer om året - gange med antallet af solgte biler og det ville have ruineret dem i hvert tilfælde indtil for nylig. Jeg havde håbet at der var en simplere teknisk løsning, men det lader ikke til at være tilfældet.

Mon ikke at Model S/X ejere får tilbudt en fornuftig Roadrunner opgradering om et par år, det gjorde de jo for Roadster ejere. Så kan vi lade vores 120 kWh batteri med 145 kW til 90 % :-) Jeg glæder mig i hvert fald som en lille dreng til i morgen aften...

Deler du ikke et link til Battery Day? 

jramskov
jramskov Sep 22 '20
Citat fra ElPeter Enig i at der er noget principielt i det, men i det konkrete tilfælde kan jeg godt have en vis forståelse for at de ikke vil ofre måske 80.000 til et nyt batteri for at jeg kan spare et par timer om året - gange med antallet af solgte biler og det ville have ruineret dem i hvert tilfælde indtil for nylig. Jeg havde håbet at der var en simplere teknisk løsning, men det lader ikke til at være tilfældet.
 

Tror ikke det ville have ruineret dem, men det vil helt sikkert være en rimelig udgift, men udgift de nu tørrer af på ejerne af bilerne i stedet. Det synes jeg overhovedet ikke er ok. 

P85DK
P85DK Sep 22 '20
Citat fra ElPeter

Mon ikke at Model S/X ejere får tilbudt en fornuftig Roadrunner opgradering om et par år, det gjorde de jo for Roadster ejere. Så kan vi lade vores 120 kWh batteri med 145 kW til 90 % :-) Jeg glæder mig i hvert fald som en lille dreng til i morgen aften...
 

Naivt, men sødt ;-)

Vi gamle ejere får intet på Batteryday, det er udelukkende Roadster, Cyber og Semi som er i fokus og det er først i 2022 eller senere at det de fortæller om i aften kommer til markedet.

Jeg frygter lidt at opgraderinger i fremtiden er som at prøve at putte en DVD i en VHS afspiller. Der er udviklet nye formatter men vores afspiller er ikke kompatible og Tesla er grundlæggende ligeglad.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 22 '20
ElPeter
ElPeter Sep 22 '20
Battery dag link: https://www.tesla.com/da_dk/2020shareholdermeeting

Der er formentlig også nogle Youtubere der streamer, i hvert fald bliver hvert ord dissekeret de følgende dage :-)
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»