Loading...
dk

Lader din model S/X også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

MOS
MOS May 14 '21

@Johannelund

Nej, jeg har ikke læst din reference. Det er en låst artikel. Og jeg har ikke abonnement til Washington Post. Men jeg gætter på, der står nogenlunde det samme, som der har stået i så mange andre artikler om den batteribrand i Shanghai. Ren spekulation. Ingen evidens. Hvis der er noget nyt i den artikel, så må du da gerne komme med et referat eller et kort uddrag af det væsentlige. Men jeg regner ikke med, at der er noget nyt i den artikel.

Det har mange gange været nævnt, at der er et tidsmæssigt sammenfald mellem batteribranden i Shanghai og en opdatering af BMS'en, der kom kort tid efter. Hvor et tidsmæssigt sammenfald naturligvis kan virke påfaldende, er det altså på ingen måde et bevis for en årsagssammenhæng.

Jeg er i tvivl om, hvor meget du overhovedet har sat dig ind i sagen. Men med de famøse opdateringer kom der hovedsageligt 2 ændringer til BMS'en, som forringede bilens performance: 1) Voltage capping på batteriet, som resulterer i nedsat kapacitet og dermed rækkevidde. 2) Nedsat ladehastighed og større temperaturfølsomhed for koldt batteri.

Vedr. 1), så kan det efter min vurdering ikke udelukkes, at det kan have noget at gøre med batteribranden. Der har været problemer med, at nogle sensorer i et bestemt modul i enkelte batteripakker har givet fejlagtige måleværdier, hvilket i værste fald kan resultere i en overopladning af batteriet. Det er naturligvis kritisk. Og måske er det derfor, Tesla har valgt at skrue ned for max. spænding, som batteriet kan lades op til på nogle enkelte biler. Det skulle dog efter sigende være løst nu, men bilen skal åbenbart bruge mange måneder på at kalibrere sig selv, så den genvinder den tidligere kapacitet. Jeg har dette fra den højt respekterede Tesla hacker, der går under brugernavnet wk057. Men vi har nok stadigvæk til gode at se, om og hvor godt det rent faktisk virker i længden.

Vedr. 2), så har den selvsamme wk057 udtalt, at der ikke er nogen god, teknisk forklaring på den nedsatte ladehastighed. Det skulle altså udelukkende være en politisk beslutning. Jeg gætter på, at det er noget med, at Tesla så er mere sikre på, at batterierne kan holde hele garantiperioden ud, så de på den måde minimerer udgifterne fra deres garantihensættelser. Men det er også ren spekulation. Der er reelt ingen evidens eller officielle beviser på dette område.

I øvrigt, så er der ingen, der ønsker, at du eller nogen anden skal køre rundt i en brandfarlig bil og have brændt din familie af! Jeg ved ikke, hvor du har det fra.

Gruppesøgsmålet om nedsat ladehastighed har heller intet at gøre med, at mange af os har gratis SuC og ej heller, hvis nogle evt. kunne finde på at bruge det som "hjemmeopladning", ligesom det heller intet har at gøre med at lade op til over 80%. Det er sagen fuldstændig irrelevant. Tesla har fra starten sagt, at SuC var ubegrænset og gratis i hele bilens levetid; der var ingen restriktioner på, hvor, hvor ofte eller hvor meget man måtte lade på SuC. Tesla har også sagt, at bilen var så intelligent, at den selv passede på batteriet, så uanset hvordan man nærmest prøvede at mishandle batteriet, så garanterede Tesla, at det kunne holde til det. Disse tilsikrede egenskaber, folk har købt bilen på, skal Tesla naturligvis leve op til - uanset hvordan man vender og drejer det.

Nej, gruppesøgsmålet handler slet og ret om, at Tesla ikke har nogen ret til uden forudgående samtykke at reducere performance på andres købte og betalte ejendom.

Hvis et BMW-værksted havde koblet to af cylindrene fra i din 200-hestes V6 bimmer, så den nu kun kører på 4 cylindre og har 130 heste og er lige så bovlam i optrækket som en standard Kia, ville man da heller ikke være tilfreds! Hvis værkstedet hævdede, at det havde de gjort, fordi gearkassen ellers ikke ville kunne holde hele garantiperioden, ville man vel heller ikke acceptere det, men i stedet kræve, at de så skiftede gearkassen, når den gik i stykker, evt. præventivt opgraderede gearkassen til en kraftigere model, som kan holde til de specifikationer, som bilen er solgt på. Hvis de blot havde frakoblet et par cylindre uden samtykke og uden at informere kunden om det, hvad ville du så sige til det? Ville du så også bare synes, at det var helt fint, "fordi folk jo ikke skal have deres familie brændt af"?

KimT
KimT May 14 '21

Apropos Kona, så fik jeg idag brev fra Motorstyrelsen om at vi skal nedsætte ladegrænsen til max 90% indtil vi bliver indkaldt til at få skiftet batteriet.

I forvejen blev der lagt en "kunstig ladepause" under opladningen når den rammer 80%. Den stopper nogle min. for at overvåge bla. temp. Det var det fix. de regnede med at kunne "nøjes" med, men det viste sig at være en produktionsfejl som ikke kunne klares via Software

Johannelund
Johannelund May 14 '21
@mos
Referencen er ikke mere låst end du kan læse den som ledig
Måske du skal lave en oprydning i cookie for at få adgang
Men til din orientering har nogle af de andre elbilsfabrikanter også løst deres bilbrænd issue via software opdatering. Og som du selv skriver kan ladehastighedsnedsættelse måske have noget at gøre med brandfaren. Men selvfølgelig kan i ikke huske at det i ønskede i starten var bare at få den oprindelig ladehastighed tilbage uanset hvilke ulemper Tesla måtte sidde inde med, som de ikke vil dele med deres kunder. Derfor gik jeg på barrikaderne, da jeg allerede på daværende havde læst om overspænding på cellerne som kunne resultere i brand. Nogle er villige til at tage brændfare chance andre er ikke. Men nu er i da blevet bekendt med at der kunne være dette issue. At den fine wko57 ikke kan finde nogen grund til den nedsatte hastighed kunne jo skyldes at der ikke mere er overspænding på cellerne netop fordi ladetemperaturen er nedsat via nedsat ladehastighed især ved høj SUC
Gustavsfar
Gustavsfar May 15 '21

Der er da ingen der ønsker ladehastigheden tilbage på bekostning af brandfare. Hvis nogen herinde på et tidspunkt har ytret så sådan har det udelukkende været på grund af ignorance netop fordi Tesla er lukket som en østers i sagen. Come on!

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 15 '21
MOS
MOS May 15 '21

@Johannelund

Det virker som om, du slet ikke har læst, hvad jeg har skrevet. Jeg har ikke noget sted i mit indlæg skrevet, at nedsat ladehastighed har noget med brandfare at gøre - tværtimod. Jeg referer til wk057, som er en af de største kapaciteter på området, altså en af dem i verden, der har størst teknisk indsigt i, hvad der foregår i BMS'en. Og han har udtalt, at der ikke er nogen god teknisk begrundelse for at nedsætte ladehastigheden. Det er en ren politisk beslutning.

Vi ønskede rigtig nok at få den oprindelige ladehastighed tilbage, men jo ikke for enhver pris. Der er aldrig nogen, der har ønsket at få en brandfarlig bil - nu må du simpelthen stoppe! Men det er jo heller ikke det, der er spørgsmålet. Nedsat ladehastighed og overspænding på cellerne er to urelaterede problemstillinger. Det er dig, der blander forskellige ting sammen. Er det noget, du gør med vilje, bare for at provokere? Eller forstår du bare ikke forskellen? Det er fair nok, hvis det er fordi du ikke forstår forskellen, men så kan nogen måske smide et link til, hvor du kan læse lidt op på de tekniske detaljer, inden du kommer med al den misinformation og alle de stråmænd.

Jeg kan da også lige debunke din kommentar om overspænding vs. ladetemepratur vs. nedsat ladehastighed vs. høj SoC. Det forholder det sig sådan, at de biler, der er voltage capped, faktisk lader hurtigere ved høj SoC end de fleste andre biler, der ikke er voltage capped. Det er noget, vi har konkrete målinger på. Den største forskel er bare, at de biler, der er voltage capped, stopper opladningen ret pludseligt og tilsyneladende inden batteriet er fyldt. Dog viser den 100% i displayet, selvom cellespændingen ikke er de sædvanlige 4,2 V ved fuld opladning.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 15 '21
cth
cth May 16 '21

Johannelund:

Nedenstående taget fra artikel er vel meget sigende om Tesla. De fortæller jo ingenting, gør ingenting og er bare tavse.

Andre bilfabrikker melder jo ud.

Tesla did not respond to requests for comment sent to multiple representatives

Ledsager
Ledsager May 19 '21

INDKALDELSE FRA RETTEN I HILLERØD TIL DELTAGERE I GRUPPESØGSMÅL MOD TESLA VEDRØRENDE DEN SOFTWAREMÆSSIGE NEDSÆTTELSE AF LADEHASTIGHED PÅ MODEL S85 OG 70

Gruppesøgsmålet mod Tesla om den nedsatte ladehastighed er nu nået til det punkt hvor retten indkalder alle ejere til overveje om de vil være med i søgsmålet. Annonceringen efter ejere til de berørte biler sker på diverse fora og FB sider, på Retten i Hillerøds hjemmeside og i mulige generelle medier. Læs vedhæftede dokument fra advokaten der fører sagen for sagsøgerne.

HemligNemlig
HemligNemlig May 21 '21
Hvordan kan advokat udgifter ende på 4000kr gange SÅ mange medlemmer?
Er selv domsmand og en advokat regning på da ikke i nærheden af dette beløb.
MOS
MOS May 21 '21

De 4000 kr. pr. bil er ikke advokatomkostninger, men den sikkerhedsstillelse, retten har bestemt.

Den endelige advokatregning kendes ikke endnu, da sagen jo ikke er afsluttet. Omkostningerne kan blive større eller mindre. Hvis sagsomkostningerne pr. bil bliver større end din selvrisiko, dækker forsikringen (minus selvrisikoen). Hvis omkostningerne bliver mindre end de 4000 kr. pr .bil, så refunderes det overskydende beløb. Der er også den mulighed, at Tesla dømmes til at betale sagsomkostningerne.

Jo flere, der er med i gruppesøgsmålet, jo mere sandsynligt er det, at hver enkelt kommer til at hænge på mindre end de 4000 kr. pr. bil.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 21 '21
P85DK
P85DK May 21 '21
Citat fra HemligNemlig
Er selv domsmand og en advokat regning på da ikke i nærheden af dette beløb.

En domsmand med så lidt kendskab til advokatregninger? Det forklarer hvorfor man på ingen måde får dækket sine advokatudgifter når man vinder sagen.

Lad os sige at der kommer 200 personer med i søgsmålet, der hver har stillet sikkerhed for 4.000 kr. hver, det er 800.000 kr. Et gruppesøgsmål som med stor sandsynlighed skal igennem både byretten og landsretten, hvor meget tror du man får for 800.000 kr. der? Af personlig erfaring kan jeg fortælle at en vunden sag inkl. erstatning på 700.000 kr. og rabat på advokatregningen da det var hans prøvesag for landsretten, det gik kun lige o - p, op, inkl den latterlige lave estimering af advokatregning fra retten. Sagen blev ikke kørt for pengenes skyld, men for princippets skyld.

Det 'sjove' er jo at det er tidligere advokater der sidder som dommere, så de ved jo godt hvad de selv ville tage for sådan en sag.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 21 '21
Ledsager
Ledsager May 21 '21

I glemmer at lægge retshjælpsforsikringen til. Den er på 1 Mio. kr.

PeterE
PeterE May 21 '21

Keep It Simple Stupid:

Deltag hvis du er bekymret for at Tesla uden varsel og uden begrundelse nedgraderer et produkt som de solgte dig på andre forudsætninger. Resten er detaljer. 

P85DK
P85DK May 21 '21

De 136.000 norske kroner

https://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/art8213090/Norsk-afg%C3%B8relse-f%C3%B8lges-med-interesse-af-danske-Tesla-ejere

Og lidt fra Norge

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 21 '21
Ledsager
Ledsager May 21 '21

Her er et link til Politikens artikel om den norske dom og det danske søgsmål  

https://politiken.dk/del/h2EZTtAAedXg

P85DK
P85DK May 22 '21

Og lidt fra de norske aviser:

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-domt-i-retten-risikerer-milliardutbetaling-til-norske-elbil-eiere/s/12-95-3424130203

https://motor.no/forbruker/tesla-domt-for-a-ha-satt-ned-ladehastigheten/199696

Og en klassiker fra Tesla

– Vi akter ikke å kommentere saken i det hele tatt, sier Even Sandvold Roland, senior kommunikasjonssjef i Tesla Norge og Island, til Motor.

Jobbet som Kommunikationschef i Tesla må bogstaveligt talt være det letteste job overhovedet - 'Ingen kommentarer' til alt.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/05/21/7677268/tesla-domt-i-forliksradet

Tarrild
Tarrild May 22 '21

Hvad skal der til for at deltage i søgsmålet (ud over de 4.000kr)? Jeg har ikke data på hvor hurtigt har jeg ladet, men fornemmer at jeg lader langsommere nu (lader ret sjældent på SuC). Har en 70'er fra 2015.

P85DK
P85DK May 22 '21

Dit fulde navn, policenummer på bilforsikringen, nummerpladen og indbetaling af de 4.000 kr. Du behøver ingen dokumentation, alle er ramt af det samme.

HemligNemlig
HemligNemlig May 22 '21
P85dk, ja jeg har ret godt styr på det :-) så med dit eksempel kan du da ikke slå alt over en kam.
Her er det ovenikøbet et gruppesøgsmål det er jo samme info til alle sammen advokaten skal jo ikke starte forfra ved hver enkelt bil.

Det er fint du er uenig det ændre ikke fakta.
Ledsager
Ledsager May 22 '21

@HemligNemlig. Hvad er det kernen i dit indlæg? At vi ikke skal lave et søgsmål, at retten ikke må kræve en garantistillelse på 4000 kr. eller?

Jens_N_B
Jens_N_B May 23 '21

Jeg kører selv Model 3, men har fulgt med i dette emne fra sidelinjen. Jeg er helt med på at bilerne supercharger en del langsommere, men undrer mig over udsagnet 'markant nedsat batteri kapacitet' Det er nyt for mig, nogen der kan oplyse mig om hvornår og hvor meget af batteriets kapacitet Tesla har gjort utilgængeligt?

Sider: «« « ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... » »»