Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

Noogi
Noogi Jun 1 '23
Nogen der har oplevet at SOC og ladehastighed sammenlagt nu kommer op på 120 istedet for 110 som tidligere? På Køge Supercharger i dag ramte jeg ca. 120 sammenlagt i måske 20 minutters tid.
MOS
MOS Jun 1 '23

Det er varmen, der gør det...

Noogi
Noogi Jun 1 '23
Tænkte jeg også. Men oplevede det ikke sidste sommer ned i gennem Europa i stegende hede. Så noget må der være stillet på.
MOS
MOS Jun 1 '23

Jeg havde et par gode supercharging sessions tilbage i sept. 2021 med FW 2020.48.37.6. Der fik jeg også ladetal (SOC% + ladeeffekt i kW) på omkring 120. Det var i temperaturer, omtrent som vi har nu og efter knap 200 km kørsel => godt varmt batteri.

Siden har jeg haft blandede resultater, så jeg har mistænkt forskellige FW versioner for at skrue lidt på ladehastigheden. Jeg har dog ikke undersøgt dette systematisk. Det er dog ret tydeligt, at batteritemperaturen er temmelig afgørende.

cth
cth Jun 2 '23

Der er vist nogen i denne tråd der kun når det halve.... hvordan går det egentlig med den sag?

Jeg er spændt på om jeg her i weekenden kan ramme 180 kw som jeg prøvede EN gang sidste år efter Tesla havde frigivet 180kw til nyere TMS.

MOS
MOS Jun 2 '23

Sagen om nedsat ladehastighed går sin MEEEGET langsomme gang. Tesla udnytter enhver lejlighed til at forhale sagen og påføre ekstra omkostninger. Temmelig ufint - men dog inden for lovens rammer. Lige nu forhandles der om at finde en/flere syns- og skønsmand/-mænd.

Jeg synes jo selv, at sagen ligger lige til højrebenet og burde kunne afgøres på en eftermiddag. Men som sagen er skredet frem, så har jeg svært ved at se for mig, at der kommer en endelig afgørelse inden for de nærmeste par år. Desværre.

Dec14
Dec14 Jun 3 '23

Når man ser på sagens gang griber jeg mig selv i at tænke om det eneste, der er langsommere end ladehastigheden på bilerne er advokatens tempo. Tesla trækker sagen alt det de kan, hvilket ikke overrasker når man tænker på hvilken attitude vi blev mødt med lige fra dag 1. Men fornemmelsen af at vores mand i sagen kunne give den mere gas vil ikke forlade mig. Vi har solgt bilen da den blev ubrugelig for os, men er stadig part i sagen. I særdeleshed da vi har købt en næsten ny Tesla som sikkert udsættes for de samme "opdateringer" hvis ikke der bliver trukket en streg i sandet.

HemligNemlig
HemligNemlig Nov 27 '23
Noget nyt?
Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Nov 27 '23
jonasboege
jonasboege Nov 27 '23
Citat fra HemligNemlig Noget nyt?

Advokaten opfordrer 9/10-23 til, at Tesla udleverer alle data for alle opladninger for alle 398 biler, hvor man dermed kan se om ladehastigheden og kapaciteten er ændret efter opdateringen sommeren 2019

  Gør de det, vil de kunne undgå at skulle teste opladning på én enkelt bil (evt flere hvis Tesla insisterer), hvor der installeres en gammel software (pre-sommer 2019) og en ny software (post-sommer 2019) og derefter sammenlignes de to tests
Forummets indlæg er redigeret af jonasboege Nov 27 '23
Ledsager
Ledsager Nov 27 '23

Seneste nyt er at Tesla har fået udsættelse med at levere @jonasboege ovennævnte  data til d. 7. December. Vi har så fået udsættelse til at komme med den reviderede pris på hvad det koster at teste et antal biler indtil d. 21. December.

Andersen
Andersen Nov 27 '23

Er der ikke en mulighed for at speede denne sag lidt op ? Så vidt jeg husker, er det 3 eller snart 4 år siden sagen startede og nu snakkes der om, at teste problemet ?  Jeg har godt nok svært ved at forstå, hvad der egentligt er sket på ca. 3,5 år....(selvom jeg har læst fremsendte på onenote)  Jeg og sikkert rigtig mange andre har sendt dokumentation på, at ladehastigheden steg fra den ene dag til den anden i 2019 med ca. 50 pct.  Hvorfor skal Tesla gang på gang have udsættelse ?  Ja undskyld, men man bliver da efterhånden lidt frustreret :). Tog denne sag ligeså lang tid i Norge og hvad endte det egentlig med der ?

HemligNemlig
HemligNemlig Nov 27 '23
@jomasboege, hvordan skulle Tesla kunne teste og fremvise dette resultat, de kan/vil jo ikke lægge gammelt firmware på? Er der ikke ligeledes nok dokumentation på at Tesla har udtalt OG skrevet at de har ændret ladehastighed for at “beskytte” batterierne? Så hvad er det de nægter?
MOS
MOS Nov 27 '23

@HemligNemlig

Tesla taler med to tunger. Nogle gange taler de om, at de har "forbedret" softwaren, så den beskytter batteriet og nævner i flæng alle mulige andre forbedringer. Og så påstår de i øvrigt, at det kun tager 2 min. længere at lade *host, host*. Det er så derfor, det skal testes, så vi kan få klarhed over, om de underdriver.

Vi har allerede for længe siden lavet sådan en ladetest med gammel vs. ny software, der viser en markant længer opladningstid. Men den vil Tesla naturligvis ikke anerkende og affejer den som et partsindlæg, vi er inhabile, ladehastigheden afhænger i øvrigt at alle mulige parametre og bla, bla. Tak, det ved vi godt, og det er netop derfor, vi har kontrolleret for disse parametre og lavet to tests, der er så sammenlignelige som overhovedet muligt.

Derfor skal der nok laves tilsvarende ladetests af nogle uvildige eksperter/fagfolk/syns- og skønsmand/-mænd. Det har Tesla så også forsøgt at forhale og undslå sig. Fordi det bliver for dyrt. Og i øvrigt mener de, at det ikke er nok at teste én bil, men at alle 400 biler skal testes. Det bliver det nok ikke billigere af. Men nu må vi se...

 

*Dybt suk*

P85DK
P85DK Nov 28 '23

@Andersen - sagen tager den tid som sådanne sager tager. Det er derfor mange sager bliver ordnet med et forlig, da det simpelthen ikke er rentabelt for nogen at bruge så mange ressourcer og tid. Når der ikke er en villighed til forlig, så vil den ene part højst sandsynligt bruge alle midler til at trække sagen i langdrag i håb om at den anden part taber interessen og pusten.

Der er intet der kan fremskynde processen yderligere, hvis ikke alle parter er interesseret i det. Forhandlingen om syn og skønsmand tager normalt rigtig lang tid, da det jo handler om at sikre der bliver målt på hvad der er fordelagtigt for din sag og ikke modpartens, men samtidig skal man være enig.

Det kan nemt tage yderligere 2-3 år

Ledsager
Ledsager Nov 28 '23

Til januar er det 3 år siden sagen blev anlagt. Og tro mig. Jeg har gjort alt for at få fremskyndet sagen. Jeg er nemlig “stavnsbundet” til min bil og mit forsikringsselskab indtil sagen er afgjort. Også selv om jeg kan få en billigere forsikring et andet sted. Da det er mig og mit forsikringsselskab der har anlagt gruppesøgsmålet på vegne af 400 andre biler. Nu er bilen over 8 år og batterier holder ikke evigt. Årsagerne til den lange sagstid er mange. Tesla gør hvad de kan for at trække sagen ved hele tiden at bede om udsættelser. Retten er lang tid om at svare på selv simple ting og advokaterne afleverer altid de svar og tilbagemeldinger de skal give den sidste dag inden deadline. Samtidig har det været næsten umuligt at finde en syn- og skønsperson, der kunne og ville foretage de fornødne test med det rigtige udstyr og med forstand på el-bil software. Så denne sag har kostet mig meget tid og mange penge ud over det jeg lige som alle andre deltagere har indbetalt fra starten.

PeterE
PeterE Nov 28 '23
Citat fra Ledsager

Til januar er det 3 år siden sagen blev anlagt. Og tro mig. Jeg har gjort alt for at få fremskyndet sagen. Jeg er nemlig “stavnsbundet” til min bil og mit forsikringsselskab indtil sagen er afgjort. Også selv om jeg kan få en billigere forsikring et andet sted. Da det er mig og mit forsikringsselskab der har anlagt gruppesøgsmålet på vegne af 400 andre biler. Nu er bilen over 8 år og batterier holder ikke evigt. Årsagerne til den lange sagstid er mange. Tesla gør hvad de kan for at trække sagen ved hele tiden at bede om udsættelser. Retten er lang tid om at svare på selv simple ting og advokaterne afleverer altid de svar og tilbagemeldinger de skal give den sidste dag inden deadline. Samtidig har det været næsten umuligt at finde en syn- og skønsperson, der kunne og ville foretage de fornødne test med det rigtige udstyr og med forstand på el-bil software. Så denne sag har kostet mig meget tid og mange penge ud over det jeg lige som alle andre deltagere har indbetalt fra starten.

Dejligt at du fortsat går forrest, og tak (!)

Jeg vil nu alligevel mene at du kan sælge bilen alligevel. Søgsmålet er imellem dig og Tesla, ikke din bil. Jeg vil altså også tro at du kan skifte forsikringsselskab, selskaberne har prøvet det mange gange før at en forsikringskunde skifter selskab midt i en skade, et søgsmål eller helt tredje. 

Udfordringen opstår vel primært hvis Tesla i et forlig tilbyder en 'rabat' på en ny batteripakke og du på det tidspunkt er færdig med at have Tesla. 

MOS
MOS Nov 28 '23
Citat fra PeterE

Jeg vil nu alligevel mene at du kan sælge bilen alligevel. Søgsmålet er imellem dig og Tesla, ikke din bil.

Problemet er måske, at Steens bil formentlig skal bruges som bevismateriale ifm. test af ladehastigheden. Hvis Steen sælger bilen, så er det ikke givet, at køberen vil samarbejde om at lade bilen blive testet. Der er naturligvis andre biler i søgsmålet, som har samme, langsomme ladehastighed, men hvis parterne skal blive enige om at udføre testen på en anden bil, så har Tesla endnu en kæp, de kan stikke i hjulet for at forsinke sagen yderligere.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 28 '23
PeterE
PeterE Nov 28 '23
Citat fra MOS
Citat fra PeterE

Jeg vil nu alligevel mene at du kan sælge bilen alligevel. Søgsmålet er imellem dig og Tesla, ikke din bil.

Problemet er måske, at Steens bil formentlig skal bruges som bevismateriale ifm. test af ladehastigheden. Hvis Steen sælger bilen, så er det ikke givet, at køberen vil samarbejde om at lade bilen blive testet. Der er naturligvis andre biler i søgsmålet, som har samme, langsomme ladehastighed, men hvis parterne skal blive enige om at udføre testen på en anden bil, så har Tesla endnu en kæp, de kan stikke i hjulet for at forsinke sagen yderligere.

Du er et godt menneske Mark :) Jeg vil nu altså tro at Tesla snart har nået max på forhalingskontoen... 

Dec14
Dec14 Nov 28 '23

Tak til Steen for at tåle alt det ekstra besvær, vi andre ikke lige tænker på.

Kiefer
Kiefer Nov 28 '23

Ledsager:  Der er kun en ting at gøre, og det er at glæde sig over du stadig har gratis SuC og derfor kører rundt i en billig bil :)

Og jeg har selv en erfaring med en forsikringssag hvor det tog over 7 år at få forsikringen til at give op. Så ja den slags tager tid. Og det er meget typisk advokaten at aflevere lige dagen før eller på dagen for en evt. tidsfrist....

/Martin

Sider: «« « ... 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 »