Hvis vi regner med en Tesla Supercharger er i brug 30% af tiden og den gennemsnitlige ladehastighed er 70 kW samt en fortjeneste på 1,5 kr/kWh fås at Tesla har en fortjeneste på cirka 250.000 kr per år per ladestander.
Jeg tror, du rammer rimelig skævt i din antagelse. Min fornemmelse baseret på adskillige besøg på Tesla SuC er, at de generelt har en belægning på langt under 30% i gennemsnit. Indrømmet - der er tidspunkter, hvor der er stor travlhed på SuC. Men så er der naturligvis også tidspunkter på døgnet, hvor jeg (og de fleste andre) ikke kommer på SuC - f.eks. om natten. Så her står de stort set tomme. Det er dog i sagens natur den første situation, man i praksis oplever mest (og husker), da de fleste typisk besøger SuC på de samme tidspunkter af døgnet.
En hurtig overslagsberegning bekræfter min fornemmelse: 8000 Teslaer i Danmark, der hver kører 20.000 km/år, giver i alt 160.000.000 km/år. Med et gennemsnitsforbrug på 200 Wh/km giver det et totalt forbrug på 32.000.000 kWh. Hvis vi antager, at ca. 10% af al opladning foregår på SuC, giver det ca. 3.200.000 kWh ladning på SuC i Danmark. Med 136 SuC stalls fordelt på 10 lokationer giver det ca. 23.500 kWh/år pr. stall. Hvis vi antager en gennemsnitlig ladeeffekt på 70 kW, giver det en gennemsnitlig ladetid på hver stall på 336 h/år. Eller mindre end 1 time pr. døgn.
Ud fra ovenstående tror jeg, at dit estimat af Teslas fortjeneste er næsten en størrelsesorden ved siden af. Det, der nok redder dem, er, at de sikkert kan sætte SuC op relativt billigt pga. skalafordele. Jeg mener, at hurtigladestandere skal blive mere udbredte, for at få priserne ned. F.eks. er 1 mio. kr. for en 350 kW stander jo det rene vanvid! Det må kunne gøres langt billigere. Det er jo en langt højere kW-pris end min egen 11 kW ladeboks derhjemme, selv hvis jeg regner omkostninger til installation, gravearbejde osv. med. Og normalt bør prisen pr. kW falde en del, når man skalerer op til så store anlæg. F.eks. koster et 350 kW stik nok ikke 30 gange så meget som et 11 kW stik. Der skal heller ikke graves 30 gange så meget for at lægge et 350 kW kabel i jorden. Og kablet er nok heller ikke 30 gange så dyrt osv.