Loading...
dk

Refusion ved hjemmeladning uden abonnement | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen May 16 '20

Endnu en ting det ikke for alvor kan lykkedes mig at google eller akkurat finde her... 

Jeg kan finde masser af "vi hjælper dig med refusion" ved diverse abonnementer, men hvad nu hvis jeg lader derhjemme helt uden at have et abonnement. Hvordan fungerer det så - hvad gør jeg? Såvidt jeg har forstået så udgår ordningen vistnok ved udgangen af 2020? Med alt der her Coronaballade så er der næppe nogen politikere der har fokuseret på elbilsområdet... 

Hvis 95% af opladningen sker hjemme virker det for mig til at det er billigst at undlade at have et abonnement => Ret mig hvis jeg tager fejl?

Hanssing
Hanssing May 16 '20

HVis du har solceller eller dit hus er registreret til opvarmning med el så kan du ikke få noget yderligt retur ved abonnementerne alligevel - så er det bare at have egen ladestander.

Hvis du derimod betaler fuld elafgift af alt forbrug, og kun da (ca. 1.11kr/kwh inkl. moms), så kan du via et firma modtage en del af dette retur. Men det kan du ikke som privatperson, det *skal* være via et momsregistret firma som eger og driver ladestanderen på din matrikel, og som så tilbagefører en del af afgiften baseret på bimåling af elbilens forbrug.

Det er derfor man "lejer" en stander til kostpris i oprettelse, og så ejer den ved opsigelse af aftalen. Så er det stadigvæk firmaet som "ejer & driver" standeren - det er rent kafkask djøfferi.

HrMogensen
HrMogensen May 16 '20

Mange tak for svar - det havde jeg ikke lige fattet.

Med tanke på at ordningen, såvidt jeg har forstået, snart udgår så tror jeg at jeg vil arbejde videre på egen ladestander (uden abonnement). Jeg er vel alligevel nærmest udenfor Danmarks grænser før jeg behøver oplade andre steder - uanset retning i en Model 3... 

jonsiii
jonsiii May 16 '20

Nu ved jeg ikke hvor meget du kører årligt, men jeg valgte selv Clever/EON fra, da jeg ikke gad betale 8000 kr i oprettelse, 2500 kr i nedtagsningsgebyr, skulle ha hele indkørslen gravet op igen og +600 kr i abonnement om måneden. Ved 20000-25000 km årligt var besparelsen minimal.

Jeg endte med at købe en boks hos EVSE.dk, og den kunne sættes direkte til et rødt CEE-stik, som jeg havde i forvejen, OG de kan returnere 1,03 kr/kWh for 75 kr pr. måned. Boksen kostede 6500 kr, men de sidste 1500 kr har jeg ikke betalt endnu. Så "ejer" de den stadigvæk, så de kan få 1,11 kr/kWh retur. Hvis jeg vil ud af aftalen, betaler jeg bare de 1500 kr og boksen er min. Hos EON/Clever skal du aflevere boksen tilbage..

HrMogensen
HrMogensen May 16 '20

Hej jonsiii

EVSE vil jeg da klart lige overveje... 

Kørslen bliver nok til ca. 15-20000 km årligt. Har en MC som jeg kører en del på fra/til job mellem april-oktober når regnen ikke vælter ned. Det er sgu lidt sværere at udskifte den til en med eldrift - ikke fordi de ikke findes men jeg synes bare ikke de er interessante nok... Det sker en dag!

tag68
tag68 May 16 '20
Det kunne være spændende at hører fra nogle af jer der har gået over til timeafregning, feks. Berry hvad jeres erfaringer er, har i kunne se en besparelse, hvis i lader om natten, på jeres elregning, og hvad er jeres erfaring vedr. at skulle “jagte” billig strøm på andre tidspunkter, da som jeg har forstået ikke kun er om natten der er billig strøm.
selsoe
selsoe May 16 '20

Ja, jeg sparer helt klart penge ved kun at lade om natten eller ind imellem på andre tidspunkter når strømmen er billig. Er prisen ekstra lav, kan jeg også finde på at lade op til fx 90% mod normal 75%. Ofte er det sikkert kun håndører der spares ved at flytte rundt på ladetidspunktet, men der går også lidt sport i det.

Jeg kan sammenligne måneder fra før jeg fik elbil og måneder hvor størstedelen af forbruget kommer fra andet end opladning (fx i juli sidste år hvor vi var væk med bilen i ca. 3 uger). Her er den gennemsnitlige kWh-pris 30-50 øre højere end måneder hvor bilen lader hver nat.

I år hvor elprisen generelt har været lav, har jeg i gennemsnit betalt 1,20 kr pr. kWh (med elvarmerabat - ca. 1,85 uden elvarmerabat).

Hvis man er god til at henvise venner i Barry, kan man banke den endnu længere ned. Inkl henvisningsbonus er jeg nede på en gennemsnitlig pris på 0,72 kr/kWh.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe May 16 '20
bskaarup
bskaarup May 16 '20

Refusionsordningen udløber først 31/12-2021.

Så vidt jeg kan se er AURA FlexEl lidt billigere end Barry (hvis man ser bort fra evt. henvisningsbonus som kun nogle få får)

jonsiii
jonsiii May 16 '20

Det skifter meget, men et godt trick er at kigge i vejrudsigten. Weekend med blæst og sol = rigtig billige priser. Så kan man vente til lørdag/søndag med at fylde op, så er der lidt at spare.

Tjek idag:

https:///...1/Hourly/?view=table

I vestdanmark (DK1) ligger prisen hele lørdagsdøgnet på mellem 6,2 og 7,8 øre/kWh ex moms, så lige i dag er der ikke den store forskel i at flytte det til natten. Men det varierer meget.

Generelt gælder det om at få så lave abonnementspriser som muligt. Du kan godt finde abonnementer med "gratis strøm om natten", men det koster måske 70 kr i måneden, hvor et almindeligt timeafregnet abonnement koster 15 kr. i måneden. Hvis nattestrømmen kun koster 10 øre/kWh, så skal der alligevel en del til før det kan svare sig.

Her er min timeafregning fra EWII for februar 2020:

Det er også min rekordlaveste regning. 3 weekender i februar med negative elpriser fik banket prisen godt ned. Og de 11,969 øre/kWh er altså incl. 2 øres spottillæg. =) 75% er moms og afgifter.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii May 16 '20
CanEl
CanEl May 16 '20

ellers kig på nordpool og se priserne 1 døgn frem.
link til priser i dk.

https:///...K/Hourly/?view=table

i morgen eftermiddag er priserne negative, så det er et godt tidspunkt at fylde bilen og andet op.
priserne er normalt i Euro, men her i Kr/MWh. så divider med 10 og det er øre/KWh.

og hvis du har solceller er det endnu vigtigere at bruge det selv.
sådan en eftermiddag kan æde gevinsten fra solen for 1 uge.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl May 16 '20
HrMogensen
HrMogensen May 16 '20

Det blev da en interessant tråd!

ADMIN må gerne ændre "emnet" så det er mere passende - det kan jeg umiddelbart ikke selv selvom jeg startede tråden?

PeterE
PeterE May 16 '20
Citat fra bskaarup

Refusionsordningen udløber først 31/12-2021.

Så vidt jeg kan se er AURA FlexEl lidt billigere end Barry (hvis man ser bort fra evt. henvisningsbonus som kun nogle få får)

Den udløber jo nok ikke i din og min levetid, den bliver forlænget gang på gang. 
selsoe
selsoe May 16 '20
Det vil jeg da håbe den gør. Den står i vejen for sund konkurrence på lademarkedet.
jonsiii
jonsiii May 16 '20

Ja ville egentlig også ha ladet lidt i dag nu det var så billigt, men venter også til i morgen eftermiddag. =)

@HrMogensen
Ordningen med refusion udløber 31/12/2021, så der er 1½ år tilbage
15000 km * 1,5 år = 22500 km
22500 km / 4 kWh/km (du kører jo mest i vinterhalvåret) = 5625 kWh
5625 kWh fordelt på 18 måneder = 312,5 kWh i måneden
EVSE refusion minus abonnement pr måned:
312,5 * 1,03 - 75 = 246,875 kr retur / måned
Retur i alt på 18 måneder:
4443,75 kr

Med timeafregning kan bilen nok lades for 1,70 kr/kWh i snit:
5625 * 1,70 = 9562,5 kr på 18 måneder

Så du betaler altså ca. 9500 kr, men kan få 4500 kr retur. Boksen er måske også et par tusind dyrere end fx en ren Tesla-lader, men det burde kunne svare sig.

PeterE
PeterE May 16 '20
Citat fra selsoe Det vil jeg da håbe den gør. Den står i vejen for sund konkurrence på lademarkedet.
Og hvordan er afgiftsreduktionen - som ligestiller alle operatører - en konkurrencehindring? Det må du lige sætte lidt ord på :)
PeterE
PeterE May 16 '20
Citat fra jonsiii

Ja ville egentlig også ha ladet lidt i dag nu det var så billigt, men venter også til i morgen eftermiddag. =)

@HrMogensen
4443,75 kr

Så du betaler altså ca. 9500 kr, men kan få 4500 kr retur. Boksen er måske også et par tusind dyrere end fx en ren Tesla-lader, men det burde kunne svare sig.

Når ordningen er blevet forlænget igen og igen de seneste mange år, kunne vi så overveje at nævne det så nye elbilsejere ikke falder om i regnestykkerne?
selsoe
selsoe May 17 '20

Citat fra PeterE
Citat fra selsoe Det vil jeg da håbe den gør. Den står i vejen for sund konkurrence på lademarkedet.
Og hvordan er afgiftsreduktionen - som ligestiller alle operatører - en konkurrencehindring? Det må du lige sætte lidt ord på :)

For det første er det vanvittigt dyrt, ja fuldstændig økonomisk urentabelt at skifte ladeoperatør hvis man har en aftale med en af operatørerne der tilbyder adgang til eget net. Det ser vi f.eks. med Eon der ikke inkluderer adgang til hurtigladere mens Clever gør. Men det kan slet ikke betale sig for Eon-kunder at skifte. Derfor er konkurrencen stærkt hæmmet. Der er ingen bevægelighed i markedet når først man har lavet en aftale.

Dernæst er det svært at komme ind på markedet som ny ladeoperatør fordi mange er medlem hos en operatør der tilbyder gratis opladning til egne medlemmer. Det kan ikke betale sig at interessere sig for ladere hos andre end ens egen ladeoperatør (som man ikke kan skifte fra) fordi prisforskellen er gigantisk stor (fra gratis til 6 kr/kWh).

Endelig får man som elbilist slet ikke glæde af processtrømordningen hvis man ikke har et kørselsbehov der kan modsvare de høje abonnementsudgifter. Jeg tror der er mange der har syntes det har været en dyr fornøjelse at betale 700 kr/md mens bilen har stået i carporten her i Coronakrisen.

Hvis man skal beholde processstrøm-ordningen skal den gælde alle, også private uden lejeaftale hos en udbyder. Det er ikke bare noget jeg mener, det mener Klimarådet også, bakket op af Drivkraft Danmark (brancheorganisation for brændstof og energiselskaber) og FDEL:

https://www.energy-supply.dk/article/view/717152/ensartede_afgifter_for_ladning_af_elbiler

HrMogensen
HrMogensen May 17 '20
Citat fra jonsiii

@HrMogensen
4443,75 kr

Ift abonnement ja så virker EVSE mest seriøst for mig. Var faktisk også hos den jeg kiggede på at købe en lader fra - synes produkterne virkede gode... 
PeterE
PeterE May 17 '20
Citat fra selsoe

Citat fra PeterE

For det første er det vanvittigt dyrt, ja fuldstændig økonomisk urentabelt at skifte ladeoperatør hvis man har en aftale med en af operatørerne der tilbyder adgang til eget net. Det ser vi f.eks. med Eon der ikke inkluderer adgang til hurtigladere mens Clever gør. Men det kan slet ikke betale sig for Eon-kunder at skifte. Derfor er konkurrencen stærkt hæmmet. Der er ingen bevægelighed i markedet når først man har lavet en aftale.

Dernæst er det svært at komme ind på markedet som ny ladeoperatør fordi mange er medlem hos en operatør der tilbyder gratis opladning til egne medlemmer. Det kan ikke betale sig at interessere sig for ladere hos andre end ens egen ladeoperatør (som man ikke kan skifte fra) fordi prisforskellen er gigantisk stor (fra gratis til 6 kr/kWh).

Endelig får man som elbilist slet ikke glæde af processtrømordningen hvis man ikke har et kørselsbehov der kan modsvare de høje abonnementsudgifter. Jeg tror der er mange der har syntes det har været en dyr fornøjelse at betale 700 kr/md mens bilen har stået i carporten her i Coronakrisen.

Hvis man skal beholde processstrøm-ordningen skal den gælde alle, også private uden lejeaftale hos en udbyder. Det er ikke bare noget jeg mener, det mener Klimarådet også, bakket op af Drivkraft Danmark (brancheorganisation for brændstof og energiselskaber) og FDEL:

https://www.energy-supply.dk/article/view/717152/ensartede_afgifter_for_ladning_af_elbiler

Jeg kan se alle udfordringerne for os som forbrugere og jeg kan se den manglende konkurrence fra et forbrugersynspunkt, og jeg kan måske også bakke om en omlægningerne på elafgifterne herunder at aflive denne lettelse. Men at det står i vejen for ‘sund konkurrence’ kan jeg på ingen måde se. Beklager :) 
MOS
MOS May 17 '20

Det står i vejen for sund konkurrence fordi:

For de fleste elbilister kan det bedre betale sig at have et ladeabonnement, da man så kan få refunderet elafgiften igennem firmaet, man har abonnement hos.

Firmaerne har meget høje omkostninger for elbilister, der ønsker at skifte abonnement til et andet firma. De har samtidig meget høje kWh priser på deres ladestandere, hvis man ikke er med i klubben. Det kan de tillade sig uden den store risiko for, at kunderne siger deres abonnement op. Hvis kunderne vil skifte abonnement til konkurrenten, koster det det blege. Hvis kunden ikke længere ønsker abonnement, går kunden glip af refusionen.

Hvis man derimod som privatperson kunne lade elbilen under processtrømsordningen og modtage refusion direkte uden at indblande et firma, så var der nok mange, der ville finde det som den bedste og billigste løsning. Hvis firmaerne skal have nogle kunder, er de altså nødt til at gøre sig lækre, f.eks. ved at droppe de latterligt høje omkostninger ved at skifte og der ville formentlig også blive mere konkurrence om kWh-priserne ved ladestanderne, hvis kunderne ikke er helt så faste som de er i dag.

Giver det mening?

Sider: 1 2 3 4 »