Loading...
dk

Diverse spørgsmål vedr. model 3 | Tesla Forum

sfr
sfr Jul 4 '20

MOS. Så hvilken løsning ville du vælge? :) 

 

hr. Mogensen. Godt du lige mindede om sperto, dem var jeg i dialog med ifm etablering på arbejde, flinke fyre. Jeg vil gerne høre hvilken løsning du finder frem til :)

Kemp
Kemp Jul 4 '20
Jeg er klar over at det er dybt vand jeg bevæger mig ud i her, men med evse kan/er boks leveret med 16a cee stik og ikke sat op af selskabet, så boks kunne måske være reg. Til din anden adresse. I teorien kan boks ligge i din bil altid?!?
MOS
MOS Jul 4 '20
Citat fra sfr

MOS. Så hvilken løsning ville du vælge? :) 

Mht. de løbende udgifter er det vist næsten hip som hap i dit tilfælde. Personligt ville jeg nok fravælge Clever alene af den grund, at det er p....dyrt i oprettelse og at komme ud af aftalen igen, hvis man senere vil skifte. Den slags stavnsbinding har jeg det personligt ret anstrengt med. Så jeg ville nok vælge EVSE, hvis de da ikke havde stoppet for tilgang af nye kunder. Men ellers er der også andre, f.eks. FDM, Sperto, Spirii, Aura.

jonsiii
jonsiii Jul 4 '20

@sfr

Ja hvis du kan fylde det meste op hjemme, så havde jeg også bare købt en boks selv. Og nattepriserne er generelt lave. I morgen går der endda helt kuk i det tyske marked, med negative priser hele dagen. Så heldige er vi dog ikke hver weekend. ;)

bskaarup
bskaarup Jul 5 '20

Se evt. ladop.dk - de er næsten lige så gode som evse var.

sfr
sfr Jul 7 '20

jeg hælder umiddelbart mod Tesla standeren og betale for det jeg bruger, da rigtig meget af mit forbrug vil kunne dækkes fra sommerhuset.Men ladop og de andre refusions ordninger ser også spændende ud til mit forventede forbrug

Ang. forsikring. Jeg kunne ikke blive medlem af IDA da jeg er uddannet fysioterapeut (har talt med dem), så det er billigst for mig med BAUTA der tager 9-10000 for at forsikre model 3 performance. FDM var dyrere (15-16k)

jramskov
jramskov Jul 7 '20

Lyder godt nok som en høj pris fra FDM i forhold til de priser jeg erindrer tidligere at have set.

Vildgut
Vildgut Jul 7 '20
Citat fra sfr

jeg hælder umiddelbart mod Tesla standeren og betale for det jeg bruger, da rigtig meget af mit forbrug vil kunne dækkes fra sommerhuset.Men ladop og de andre refusions ordninger ser også spændende ud til mit forventede forbrug

Ang. forsikring. Jeg kunne ikke blive medlem af IDA da jeg er uddannet fysioterapeut (har talt med dem), så det er billigst for mig med BAUTA der tager 9-10000 for at forsikre model 3 performance. FDM var dyrere (15-16k)


 

Har du tjekket Gartnernes forsikring?

Jeg giver 7800 per år for 40k km.

Selvrisko er så også 7800, men så har jeg tilkøbt q8 selvrisikodækning til 1056 kr per år som dækker de første 4000 af selvrisikoen. = 8856 per år og så 3800 i selvrisiko.

 

 

sfr
sfr Jul 8 '20

#vildgut, nej det har jeg ikke tjekket, jeg tror ikke det samlet kan svare sig, da differencen ikke er særlig høj op til BAUTAS, trods alt. Det kan godt være at IDA fx er billigere på bilen, men så har jeg billig indbo osv. 

Pudsigt nok så fik jeg at vide af FDM, at el-bils forsikringer var dyrere end ICE biler, da der var blevet lavet en analyse i 2019 af at der var flere skader på el-biler end ICE. Salgs-damen gjorde opmærksom på at det var forbi el-biler bevægede sig med det samme man satte foden på "speederen" :P (!) 

 

Nå, men jeg er blevet klogere ift. solceller ligeledes. Det kan kort fortalt ikke svare sig, heller ikke i lille format. Så nu mangler jeg blot en billig carport med et redskabsrum, hvor laderen og bilen kan holde til :) nogle forslag? hehe 

 

HrMogensen
HrMogensen Jul 8 '20
Jeg skal liiige have fat i Bauta igen...

De gav en åndsvag pris på 20.000,- da jeg talte med dem for er par måneder siden. Fruen er sygeplejerske så vi har alle de små forsikringer hos dem. Rækkehuset er låst til fællesforsikring andet sted. 

Kig igen hos Sperto!
Talte med dem for et par uger siden og der fik jeg at vide at jeg skulle holde øje med hjemmesiden. De har lige lanceret en lader med abonnement (ala EVSE). Det ser sgu ret ok ud og laderen er meget pænere end den hvide de havde før (min egen holdning).

Jeg overvejer Sperto abonnement eller bare Teslas lader. Må igang med lommeregneren... 
Vildgut
Vildgut Jul 8 '20
Citat fra sfr

#vildgut, nej det har jeg ikke tjekket, jeg tror ikke det samlet kan svare sig, da differencen ikke er særlig høj op til BAUTAS, trods alt. Det kan godt være at IDA fx er billigere på bilen, men så har jeg billig indbo osv. 

Pudsigt nok så fik jeg at vide af FDM, at el-bils forsikringer var dyrere end ICE biler, da der var blevet lavet en analyse i 2019 af at der var flere skader på el-biler end ICE. Salgs-damen gjorde opmærksom på at det var forbi el-biler bevægede sig med det samme man satte foden på "speederen" :P (!) 

 

Nå, men jeg er blevet klogere ift. solceller ligeledes. Det kan kort fortalt ikke svare sig, heller ikke i lille format. Så nu mangler jeg blot en billig carport med et redskabsrum, hvor laderen og bilen kan holde til :) nogle forslag? hehe 

 

Well, jeg skiftede alle forsikringer til gartnernes (undtagen ulykkes da jeg er ret godt dækket hvor jeg var) , og jeg sparede en del ved skiftet. Så du burde da få et tilbud. Jeg fortryder ihvetfald ikke at jeg gjorde :) 
sfr
sfr Jul 8 '20

jeg kontakter gartnernes i morgen :) 

Ja den der “bonus boks” ser ikke dum ud, selvom det ikke bliver mere simpelt af det regnestykke de ligger for dagen :) 
 

 

 

jonsiii
jonsiii Jul 8 '20

Havde du elvarme i sommerhuset og var det oprettet som elopvarmet? Så er der lige denne gotcha:

Aftalen forudsætter, at din elaftale er med fuld afgiftsbelagt strøm. Du må således ikke have elvarmeordning eller afregning af VE-produktion (fx solceller) på samme aftagenummer.”

Men pyt, afgiften er så lav når du kommer over 4000 kWh at det er billigere alligevel.

CaptainChaos
CaptainChaos Jul 8 '20
HF forsikring har også nogle okay tilbud, hvis jeg ville skifte indbo over til dem var deres præmie på en model 3 performance ca. 7500, med 5000 i selvrisiko dog kun 500 kr. på parkeringsskader og ingen maks km. Hvis det kun var bilforsikring hos dem så blev præmien 20% højere.

Hos runa (samme firma som Bauta) ville de slet ikke forsikre en performance, men de ville have 11500 for en Long Range...

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Jul 8 '20
sfr
sfr Jul 10 '20

Jonsii: ja det er el varme og er registreret hos el selskabet ift. at modtage den lave el-afgift. Så det du siger er at det ikke kan svare sig med et refusions abonnement når man er berettiget til den reducerede el-afgift? I så fald er der ikke så  meget andet end Tesla-laderen der giver mening? 
 

og jeg tjekker hf forsikring ud tak

fmm1000
fmm1000 Jul 10 '20
Tesla-laderen var i hvert fald tidligere af dårlig kvalitet. Ved ikke, om det stadig er sådan. Den manglede en eller anden beskyttelse.
JanKN
JanKN Jul 10 '20
Citat fra sfr

Jonsii: ja det er el varme og er registreret hos el selskabet ift. at modtage den lave el-afgift. Så det du siger er at det ikke kan svare sig med et refusions abonnement når man er berettiget til den reducerede el-afgift? I så fald er der ikke så  meget andet end Tesla-laderen der giver mening? 
 

og jeg tjekker hf forsikring ud tak

 

Korrekt, refusionsaftale kan ikke give mening, når du har reduceret el-afgift. 
Jeg valgte selv teslaladeren, da vi forventer at skifte naturgasfyret ud me d luft til vand varmepumpe i år eller næste år. Indtil videre ingen problemer med den og ja, synes også det er den flotteste/bedste match til min model 3 :) 

sfr
sfr Jul 10 '20

Hej Jan. hvordan er kvaliteten af Tesla-laderen, som fmm1000 hentyder til er lidt ringe?

jonsiii
jonsiii Jul 10 '20
Citat fra sfr

Jonsii: ja det er el varme og er registreret hos el selskabet ift. at modtage den lave el-afgift. Så det du siger er at det ikke kan svare sig med et refusions abonnement når man er berettiget til den reducerede el-afgift? I så fald er der ikke så  meget andet end Tesla-laderen der giver mening?

Nej det kan det ikke. Den fulde elafgift uden moms er på 89,2 øre/kWh her i 2020. Det er 1,115 kr/kWh med moms. Ladeboksen ved Sperto kan så trække 1 kr/kWh fra, men det koster 75 kr i måneden for det nummer. Ellers fin boks, og meget fornuftig pris. Den havde jeg nok selv købt hvis jeg stod og var ny elbilejer i et hus uden elvarme.

Elvarmeafgiften er på 21 øre/kWh her i 2020, og den falder til 15,5 øre i 2021. Der er endda forslag ude om 0,8 øre/kWh, men nu må vi se hvad efterårets forhandlinger siger. Holder vi fast i de 15,5 øre/kWh, så er det 19,375 øre/kWh med moms. Dvs. det svarer til at du betaler 92,125 øre/kWh mindre end fuld afgift. Og du slipper du for de 75 kr i abonnement.

Hvis du har set dig lun på Tesla-laderen kan jeg godt forstå det. Få din lokale elektriker til at give et tilbud på et ekstra type B RCD (HPFI-relæ i gamle dage), en 3x16 A automatsikring og et nyt kabel trukket i et stræk til garagen/indkørslen og montering af boksen. Så er du godt kørende.

Edit: Nåja, glemte det med Tesla-laderen. Den mangler netop et type B RCD. Hvis det allerede sidder i ladeboksen, så kan du nemlig slippe med en almindelig type A kombiafbryder i din tavle. Det fylder derfor mindre og koster kun omkring 1000 kr. Et løst type B RCD og en automatsikring koster ca. 3500 kr (har bare kigget på greenline.dk). Til gengæld er de ladebokse jeg har set på også lidt dyrere, så det er måske hip som hap. Det er heldigvis en engangsudgift.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jul 10 '20
selsoe
selsoe Jul 10 '20

Kvaliteten af Tesla-laderen fejler ikke noget. Den ser godt ud og du har Tesla-knap hvilket betyder at du kan åbne for bilens ladedæksel fra håndtaget på ladekablet. Stort plus. Det eneste der taler imod den er at den ikke har indbygget HPFI-B relæ. Det skal du så have monteret i din eltavle i stedet.

Sider: « 1 2 3 4 »