Loading...
dk

Diverse spørgsmål vedr. model 3 | Tesla Forum

JanKN
JanKN Jul 10 '20
Citat fra selsoe

Kvaliteten af Tesla-laderen fejler ikke noget. Den ser godt ud og du har Tesla-knap hvilket betyder at du kan åbne for bilens ladedæksel fra håndtaget på ladekablet. Stort plus. Det eneste der taler imod den er at den ikke har indbygget HPFI-B relæ. Det skal du så have monteret i din eltavle i stedet.

 

Yep jeg er enig i, hvad Selsoe og jonsii siger. Den ekstra pris for relæet går nogenlunde ud med den billigere ladeboks. og så ser den bedre ud og teslaknappen er et stort plus, så man ikke finde App'en frem, for at åbne ladedækslet. 

Kan anbefale at få installeret en bimåler også. Jeg synes i hvert fald det er meget rart, at kunne følge med i forbruget! 

 

bskaarup
bskaarup Jul 10 '20

tesla lader + hpfi type b bliver hurtigt dyrere end f.eks. en Ratio box hvor type b er indbygget. f.eks. https://evbiler.dk/shop/tesla/ratio-electric-tesla-ladeboks/

Den kan også fås med elmåler indbygget hvis man ønsker det.

selsoe
selsoe Jul 10 '20

Jeg skulle så have en pæn sum penge for at have den hængende på mit hus, men det er selvfølgelig en smagssag. ;) 

KimT
KimT Jul 10 '20
Citat fra HrMogensen    Kig igen hos Sperto! Talte med dem for et par uger siden og der fik jeg at vide at jeg skulle holde øje med hjemmesiden. De har lige lanceret en lader med abonnement (ala EVSE). Det ser sgu ret ok ud og laderen er meget pænere end den hvide de havde før (min egen holdning).   Jeg overvejer Sperto abonnement eller bare Teslas lader. Må igang med lommeregneren... 

Det er vel den her - på tilbud til 4.499,- https://www.sperto.dk/produkt/ladeboks-med-refusion-bonus-boksen/

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 10 '20
mbk
mbk Jul 10 '20

Jeg mener jeg har set flere linke til dette som et HPFI-B relæ som er til at betale:

https://www.wallbox24.de/wallbox24-fehlerstromschutzschalter-rccb-40a-4-pol-typ-b-ladegeraet-elektroauto-wallbox/a-1047169

jonsiii
jonsiii Jul 10 '20
Citat fra KimT

Det er vel den her - på tilbud til 4.499,- https://www.sperto.dk/produkt/ladeboks-med-refusion-bonus-boksen/

Ja den var også et godt bud, men husk at det er samme betalingsmodel som hos EVSE. De sidste 1500 kr ligger stadig hos Sperto, så den endelige pris er nok 6000 kr.

Hehe, ja Ratio-boksene er ikke de pæneste, men min hænger heldigvis i lukket garage. ;)

sfr
sfr Jul 29 '20

hej igen

jeg er godt nok kommet i syv sind, om hvorvidt det er det rigtige tidspunkt at købe el-bil med battery-day og kommende evt. regeringstiltag på område ift. registreringsafgiften 2021. Hvad ville I gøre? 

sfr
sfr Jul 29 '20

det jeg yderligere har med i overvejelserne er at Tesla(via chat) har bekræftet at det er leveringsdatoen der er gældende for afgiften, dvs. man skal indregne leveringsperioden ift. afgiften. Med andre ord: være sikker på at bilen bliver leveret i 2020 hvis afgiften stiger til 2021

MOS
MOS Jul 29 '20

Det er svært at spå om fremtiden. Så jeg ville basere min beslutning ud fra, hvad der gælder her og nu, medmindre jeg har sikker viden om, hvad der kommer til at ske. Hvis du har behov for en elbil her og nu og du har pengene til det, så ville jeg nok bare slå til. Ellers kan man blive med at udsætte det i en uendelighed, fordi der hele tiden måske vil ske noget nyt med afgifter og der kommer ny og bedre teknologi hele tiden.

Hvis du er bekymret for, om afgifterne stiger til næste år, så lav en aftale om, at bilen garanteret leveres i år, ellers ingen betaling og evt. depositum retur.

Hvis du tror, at afgiften falder til næste år eller der måske kommer et tilskud, så lav en aftale om, at din bestilling kan annulleres uden de store udgifter for dig, så du har muligheden for at hoppe på et bedre tilbud.

Hvis du tror, der kommer en opdateret og bedre udgave af Tesla, så har du ret. De bliver løbende bedre. Så jo længere tid, du venter, jo bedre bil kan du få. Omvendt går du så også glip af at have en fed bil i ventetiden.

Hvis Tesla kommer med noget revolutionerende nyt og bedre, så regn med, at prisen også bliver sat op på topudgaven, der får denne teknologi. Over tid vil noget af det nok trickle down og blive standard på de billigere udgaver.

Hvis du absolut vil have toppen af poppen, så giver det måske mening at vente til efter battery day, men forvent at evt. ny teknologi måske ikke vil være tilgængelig i DK inden for en overskuelig tid.

Hvis du spørger mig, så er det bedste tidspunkt at købe en ny Tesla: Jo før, desto bedre, så du kan få glæde af den. Og hvis der senere kommer en federe udgave, du overhovedet ikke kan undvære, så kan man jo altid opgradere til en ny på et senere tidspunkt.

 

Hvis du beslutter dig for at købe en ny Tesla, så er du velkommen til at benytte min referral code: http://ts.la/markolaf238 for at få 1500 km gratis supercharging. Du skal bruge linket for at komme ind til bestillingssiden. Hvis du i stedet bruger Teslas alm. bestillingsside, så kan du ikke tilføje koden.

CaptainChaos
CaptainChaos Jul 29 '20
Citat fra sfr

det jeg yderligere har med i overvejelserne er at Tesla(via chat) har bekræftet at det er leveringsdatoen der er gældende for afgiften, dvs. man skal indregne leveringsperioden ift. afgiften. Med andre ord: være sikker på at bilen bliver leveret i 2020 hvis afgiften stiger til 2021

Ang. levering burde du bestemt kunne modtage bilen i 2020 hvis du bestiller nu, forventet levering på model 3 (alle 3 varianter) er september på nuværende tidspunkt. Tesla sender altid mange biler samtidig, så hver 2-3 måned kommer der en stor sending til dk.

Jeg stod i samme situation ang. afgifter som dig i november 2019, jeg ringede til Tesla og spurgte om hvad der skete hvis de ikke kunne levere i 2019, da afgifterne stod til at stige i 2020. De sagde at de ikke kunne love noget, men at man altid kunne afbestille og få sine penge retur. Bilen blev leveret 9 december 2019 og jeg er glad for den hver gang jeg kører i den. (Jeg har også haft udfordringer med den, men den er det hele værd)

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069
sfr
sfr Aug 5 '20

MOS: tak for dit indspark,og dine indlæg på sitet her generelt. Jeg er så enig i dine gode betragtninger og måder at anskue tingene på - jeg skal nok bruge dit link hvis jeg kommer til en bestilling. Jeg syntes godt nok bare ikke det er nogen nem beslutning, men omvendt hvad er det værste der kan ske? Der kommer formentlig ikke 20% rabat på en model long range efter battery day eller tilskud fra regeringen ift. at købe el-biler.

 

CaptainChaos: Det er samme fortælling Tesla gav mig i går, og det er vel egentlig fair nok. Hvad skal de sølle salgspersoner også stille op, når der ikke gives nogen flexibilitet udover man kan anulllere ordren mod at slippe 1000kr, og der gives jo fx. ikke mulighed for at bestille nu, og får garanteret en levering i 2020 efter velbefindende, således man kan få den nye viden der evt. måtte komme fra battery day og regeringen

 

Noget helt andet er at jeg kiggede forbi Århus Tesla, og de tilbød en prøvetur, hvilket ikke var planlagt. Det var i en long range non performance, og for fa'en der er smæk på, og hvor er det en dejlig bil at køre i. Det eneste jeg bemærkede ved svag acceleration ved en lav hyletone (ikke generende) men den var der, er det noget I kender til? Jeg havde kun små 15min, så skal prøve motorvej i morgen, og så tager jeg den derfra

Forummets indlæg er redigeret af sfr Aug 5 '20
RobertJ
RobertJ Aug 5 '20

sfr: du kan kigge forbi den her video. ved 0:38 får du et videofeed indefra med tilhørende lyd fra motor.

https://insideevs.com/news/437198/video-tesla-model-3-race-motorcycle/

Det er sådan en tesla skal lyde.
Elbiler er ikke lydløse, det er forskelligt fra variant til variant hvilken lydkarakteristik de har.

- desuden opstår der nogle 'mis-lyde' på nogle motorer, sikkert også noget der er slidbetinget, men intet man ikke enten kan vænde sig til eller få fixet.
 

 

 

jramskov
jramskov Aug 5 '20

sfr: Du er også velkommen til at få en tur i vores og en snak. Vi bor i Risskov, Aarhus. Vi har haft en TM3 LR AWD siden marts 2019 og kørt cirka 37k km i den.

sfr
sfr Aug 5 '20
Robert - tak for linket. Det giver god mening, og lyden derfra er jeg helt med på. Det var som om det var en lavere anderledes lyd og kun ved svag acceleration. Hmm sikkert ingenting

Jramskov. Tak tilbudet. Jeg sender dig lige en privat besked
sfr
sfr Aug 15 '20

jramskov - endnu en tak for "spark til dækkene"-snakken :)

jeg tror det eneste der er tvivl om lige nu er ovre i den øverste ende af "nice" afdelingen på "nice-need" skalaen.

Den udgave af model 3 jeg aller helst vil have er "stealth" udgaven, hvor du kunne få performance som performance udgaven, men uden 20" hjul, bremser, stivere affjedring, spoiler, osv. 

Men når jeg vælger den udgave der nu kommer tættest på, hvor jeg vil vælge anhængertræk (selvom jeg ikke har brug for det særligt meget vil det være dumt ikke at tage det med tænker jeg), accelerations boost, sports fælge oveni, så er der kun ca. 5000kr forskel på prisen mellem LR og performance udgaven. 

Så der kommer lidt spørgsmål ud af det:

1) Jeg søger derfor nogle erfaringer med hvor stor forskel der er på komforten i performance på 20" hjul /stivere affjedring kontra LR udgaven på 18/19" hjul?

2) Vinterdæk. Så vidt jeg kan se på Tesla's hjemmeside kan man "officielt" ikke vælge andet end 20" vinterdæk til performance, men det er der eksempler på. Jeg syntes også 31.000kr for et sæt 20" vinterhjul/fælgesæt er liiiiige til den dyre side. Findes der ikke 18/19" vintersæt til performance som bare passer? 

Forummets indlæg er redigeret af sfr Aug 15 '20
Ice2EV
Ice2EV Aug 15 '20

@sfr t-sportline har nogen 19 tommer, måske også 18 tommer der passer med de store performance bremser.

Mener Hinnerup auto har dem på listen.

sfr
sfr Aug 16 '20
Alletiders - så er der nogle fine alternativer :)
Nogle input ift. køreoplevelsen etc? Eller er det “lige godt”
Twinauto
Twinauto Aug 16 '20
Sfr, du kan ikke få org træk på Stealth og Performance, kun eftermonteret til cykelholder
sfr
sfr Aug 16 '20

Tjek det er jeg klar over :) 

Sider: « 1 2 3 4 »