Loading...
dk

Nem billig opladerløsning til hjemmet | Tesla Forum

Hanssing
Hanssing Jul 24 '20

HVis man har RCD type A, er jeg med på at det er nødvendigt med "RCD B, 6ma" foran for at det er lovligt, og hvor de 6ma DC ikke mætter A-typen.

Men skal der være seperat RCD foran en ellader?

- er det ikke ok blot at skifte hele husets installation til HPFI til "RCD-B 30mA" og så have en alm. sikringsgruppe foran elladeren?

alexkotsc
alexkotsc Jul 24 '20

@MOS

Min teori er at stikket er på gruppe 7, hvor der står maks 13 A. Jeg har kun set 13 A/13 A i bilen, så den må "vide" at den ikke kan trække 16 A?

Jeg går ud fra at den bedste løsning ville være at få sat min adapter fra rød til blå i, men som sagt kræver det at jeg flytter bordpladen.

jonsiii
jonsiii Jul 24 '20

@alexkotsc

Det er fordi du bruger Schukostikket. I den pigtail du har med schuko, er der en dims, der fortæller laderen at den max må køre med 13 A. Hvis du bruger den blå CEE-pigtail, så får den at vide at du må trække 16 A. Men en ting er om kablet kan holde, noget andet er om stikkene kan.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jul 24 '20
jonsiii
jonsiii Jul 24 '20

@Hanssing

Der skal åbenbart være flere RCD'er i følge den nye standard:

https://elbogen.dk/dimensionering-bolig/

Og så kan elbilen jo lige så godt få eget RCD

Gad dog godt se på

DS/HD 60364-7-722:2018 (SIK) Elektriske lavspændingsinstallationer – Del 7-722: Krav til særlige installationer eller områder – Forsyning af elektriske køretøjer, MEN den koster 555 kr Dansk Standard. Der er dog en samlet pakke til 895 kr. Det overvejer jeg lidt.

https://webshop.ds.dk/da-dk/standard/ds-hd-60364-7-7222018-sik

Forda
Forda Jul 24 '20
Citat fra alexkotsc

@MOS

Min teori er at stikket er på gruppe 7, hvor der står maks 13 A. Jeg har kun set 13 A/13 A i bilen, så den må "vide" at den ikke kan trække 16 A?

Jeg går ud fra at den bedste løsning ville være at få sat min adapter fra rød til blå i, men som sagt kræver det at jeg flytter bordpladen.


Kan man / må man dreje stikket 90 grader ? ;-)
alexkotsc
alexkotsc Jul 24 '20

@Forda

God idé, kan måske bare skrue stikket af så jeg kan få adapteren i, og så montere den samme sted igen.

Tror godt adapteren kan være der når den er sat i :)

canel
canel Jul 24 '20

nu kan jeg ikke se hvad der er over stikket, men hvis den afmonteres og flyttes 30 cm op, kan kablet gå ind i bunden af stikdåsen. der bliver så lidt malearbejde.

alexkotsc
alexkotsc Jul 24 '20
Citat fra canel

nu kan jeg ikke se hvad der er over stikket, men hvis den afmonteres og flyttes 30 cm op, kan kablet gå ind i bunden af stikdåsen. der bliver så lidt malearbejde.

Der er ingenting over stikket før loftet. Går ud fra jeg skal have "åbnet" lidt i væggen for at flytte boksen længere op. Går ud fra at det er trukket direkte ud igennem hul i gipsen, men jeg ved det ikke. :)

Johannelund
Johannelund Jul 24 '20
Få nu lavet der rigtig og ikke disse hjemmebryggede løsninger, en elbil skal have sin helt egen gruppe i eltavlen hvis den kører på kraft, den angivne gruppe 7 kører også vaske tørretumbler og opvaskemaskine, så den må ikke bruges, jo hvis du skruer ned til 6 AMP. Kablet er sikkert også kun 1,5 kvadrat, derfor har de angivet 13 AMP.
mbk
mbk Jul 25 '20
Citat fra Johannelund Få nu lavet der rigtig og ikke disse hjemmebryggede løsninger, en elbil skal have sin helt egen gruppe i eltavlen hvis den kører på kraft, den angivne gruppe 7 kører også vaske tørretumbler og opvaskemaskine, så den må ikke bruges, jo hvis du skruer ned til 6 AMP. Kablet er sikkert også kun 1,5 kvadrat, derfor har de angivet 13 AMP.

+1 

alexkotsc
alexkotsc Jul 25 '20

Jeg er ikke elektriker, så jeg spørger som jeg har forstand til :)

Hvorfor skal elbilen have sin egen gruppe? Er det "bare" for at undgå at alt andet i huset slukker hvis der skulle ske noget med lader/bil?

Når nu der står maks. 13 A, er det konstant load, eller henover en periode eller hvordan? 

Jeg er med på at det nok ikke er smart at lade bilen samtidig med andre apparater i samme gruppe, så det vil jeg selvfølgelig undgå.

baldur
baldur Jul 25 '20
13A er max load. På almindelige stikkontakter er det 13A i max 2 timer. Hvis det skal bruges i mere end 2 timer er det max 6A regnet fra da du begynder. Ellers kan stik og ledninger overophede. Det med at bilen skal have sin egen gruppe og eget RCD / HPFI relæ er bare en regel som skal overholdes for at installationen er lovlig, men der sker ikke nødvendigvis noget farligt ved at bryde den. Reglerne bliver løbende strammet efterhånden som komponenter bliver billigere, da det i sidste ende er en afvejning af sikkerhed vs omkostninger.
Forummets indlæg er redigeret af baldur Jul 25 '20
RUNE2
RUNE2 Jul 26 '20
Quote from canel

Citat fra RUNE2 Er der over 50 meter til laderen, kan du gå op i dimension eller køre kablet dobbelt for at reducere tabet.

det er ikke tilladt at lægge de kabler dobbelt. 16 mm2 er mindste kabel der må lægges dobbelt.

Har du en kilde på, at det ikke er tilladt at køre 5g2,5 dobbelt for at reducere spændingsfald? Selvfølgeligt kun forsikret med 16A - altså hvad der ene kabel alene kan bære. Det er en løsning foreslået af min lokale elektriker. 
alexkotsc
alexkotsc Jul 26 '20

Okay, men hvis jeg får elektriker til at installere egen gruppe + trække til nyt kraftstik (vil gerne have udtag et andet sted) så bør jeg kunne lade med 13/16 A med UMC uden fare for overophedning, uanset varighed?

Så er jeg vel også klar til at få installeret en kraft -> type 2 ladeboks (med indbygget type b) hvis det bliver nødvendigt?

baldur
baldur Jul 26 '20

@alexkotsc ja det er korrekt. Det blå CEE er til 16A i lige så lang tid du vil, så 13A bliver ikke relevant. Du kan få elektrikeren til at opsætte et almindeligt stik ved siden af kraftstikket og fra det stik må du så trække 13A - men kun i 2 timer! Selve stikket er ikke godkendt til mere. Vejen frem er derfor at bruge det blå CEE til den medfølgende UMC. Bemærk dog at det blå CEE kabel ikke længere følger med men skal tilkøbes hos Tesla. Koster ikke ret meget.

Med hensyn til type B så vil jeg gøre opmærksom på at det er noget pjat at det er blevet kædet sammen med elbiler. Der er ikke større fare for at en elbilslader sender DC strøm tilbage end der er for at din mobillader gør det samme. Alt vores forbrugerelektronik fungere på DC og batterier. Der skal kun 6 mA strøm til at mætte de gamle type A relæer, hvilket er stort set ingenting. Et 1,5V alkaline batteri kan levere næsten 3000 mAh, hvilket vil sige at det ene batteri kan mætte dit type A relæ i over 20 dage. Jeg tror de forsøger at smugle type B relæerne ind ad bagvejen sammen med elbilerne, men i virkeligheden burde vi skifte til type B overalt, også på husets primære relæ. Den eneste grund til at det ikke er blevet lov er prisen på type B.

Det er i øvrigt også noget mærkeligt noget at bilfabrikanterne, inklusiv Tesla, kan levere en UMC som "nødlader" der teknisk set kun må tilsluttes installationer med type B relæ, som der er stort set nul af. Mig bekendt er der ingen "UMC" undtagelse, så huset skal have et type B for at du kan lade en elbil med en UMC. Forklaringen er nok EU - Danmark kan ikke stille ekstra krav til bilfabrikanterne bare fordi vi er gået lidt RCD relæ amok i DK.

Det er også mærkeligt at UMC tillader træk på mere end 6A i 2 timer på pigtail med almindeligt stik, når det ikke er lovligt. Og her gælder det også tyske/franske schuko stik, så EU burde ikke være en undskyldning.

 

alexkotsc
alexkotsc Jul 26 '20

@baldur

Tak for svaret, jeg lader idag på det alm. stik i et kombi-udtag (som vist på billedet tidligere i tråden), det har fungeret fint med 13 A. (Har dog skruet ned til 6 A nu, for en sikkerheds skyld)

Det lyder til at jeg skal have fat i en elektriker ift. at få installeret relæ og bimåler til 32 A rød CEE + trukket ledere dertil hvor jeg nu beslutter mig. Så går jeg ud fra at det er forholdsvist fremtidssikkert, med mulighed for at tilkoble ladebokse op til 22 kW?

Alternativ skal jeg bare få flyttet det kombi-udtag jeg har nu så jeg kan få min 16 A rød CEE -> 16 A blå CEE adapter i og lade fra den (og selvfølgelig ikke vaske tøj samtidigt :P)

#Edit

Har forresten fået blå CEE pigtail med fra Tesla (januar 2020), så jeg tror jeg var en af de sidste heldige hvad det angår :)

Forummets indlæg er redigeret af alexkotsc Jul 26 '20
CaptainChaos
CaptainChaos Jul 26 '20
Citat fra alexkotsc

@baldur

Tak for svaret, jeg lader idag på det alm. stik i et kombi-udtag (som vist på billedet tidligere i tråden), det har fungeret fint med 13 A. (Har dog skruet ned til 6 A nu, for en sikkerheds skyld)

Det lyder til at jeg skal have fat i en elektriker ift. at få installeret relæ og bimåler til 32 A rød CEE + trukket ledere dertil hvor jeg nu beslutter mig. Så går jeg ud fra at det er forholdsvist fremtidssikkert, med mulighed for at tilkoble ladebokse op til 22 kW?

Alternativ skal jeg bare få flyttet det kombi-udtag jeg har nu så jeg kan få min 16 A rød CEE -> 16 A blå CEE adapter i og lade fra den (og selvfølgelig ikke vaske tøj samtidigt :P)

#Edit

Har forresten fået blå CEE pigtail med fra Tesla (januar 2020), så jeg tror jeg var en af de sidste heldige hvad det angår :)

Bare så du ikke bliver skuffet, en model 3 kan maks lade med 11kw AC
baldur
baldur Jul 26 '20

32A kommer du til at fortryde:

  1. Husets forsyning er muligvis utilstrækkeligt og skal opgraderes
  2. 32A CEE stik er ikke kompatibelt med et 16A CEE stik (førstnævnte er fysisk større)
  3. 16A CEE der skal bruges sikringer ved nedgradering fra 32A til 16A, dvs. en uhandig byggetavle. Ellers er kortslutningsstrømmen større end det stik og kabler kan håndtere
  4. Model 3 kan ikke bruge mere end 16A. Hverken på én fase eller på tre faser.
  5. Der er meget få elbiler der kan bruge mere end 16A på tre faser. Faktisk kun Zoe og Model S. 
  6. Det er teknisk set ikke lovligt at bruge mere end 16A på én fase. De elbiler der kan lade med 32A på én fase skal derfor bruge en lastfordeler-transformer, der fordeler belastningen som to gange 16A på to faser. Eksempelvis: https://clever.dk/produkter/abonnementer/clever-unlimited/twin-power/
  7. Det er på ingen måde nødvendig med hjemmeladning på mere end 11 kW.
  8. Alt er bare lidt dyrere ved 32A og du får intet ud af det.
  9. Fremtiden er 16A x3 faser. Lige nu er der nogle, primært asiatiske, elbiler på markedet der kun kan lade med 7,2 kW som én fase 32A. Som nævnt er det problematisk at lade dem lovligt, da vores elnet er bygget til at belastningen fordeles på faserne, så træk på en enkelt fase på over 16A er ikke velset. Nyere designs som Model 3 og VW ID.3 kommer alle med 3x 16A / 11 kW som passer perfekt til det europæiske elsystem.

.Hvis du genbruger det eksisterende stik, så skal du stadig have en elektriker forbi. Det er ikke lovligt med et kraftstik på en 13A gruppe, så sandsynligheden tæller for at det er hjemmefusk. Der er risiko for at der er brugt kabler med for tynde ledere eller at kablet er ført inde i isolering etc. Hvis elektrikeren kan sige god for kabel, så tager det ham ikke mange øjeblikke at etablere en ny gruppe og flytte kablet over på den.

Men hvis du skipper elektrikeren, så skal du vide at du selv kan styre hvilken fase der lades på. Dvs. om det er vaskemaskine, tørretumbler eller opvask du ikke kan lave samtidig med opladning af bil. Det kræver blot at du åbner stikket og bytter om på faserne indtil det passer. Men sørg for at du har styr på nul og jord, der naturligvis under ingen omstændigheder må blive flyttet til andre pinde. Det er også muligt du kan gøre det ved at åbne din rød til blå CEE adapter.

alexkotsc
alexkotsc Jul 26 '20

Jeg tror jeg er ved at være med på hvad det er jeg skal have lavet så xD

Jeg dropper idéen om 32 A, og skal istedet have installeret 16 A, 3 faser udtag på en ny gruppe med bimåler. (Et andet sted i garagen, tættere på hvor jeg parkerer bilen). (Så er det klar til evt at blive udskiftet med en boks el. hvis det kommer på tale senere, og indtil da kan jeg bruge min adapter fra rød til blå + blå pigtail og UMC til at lade bilen)

alexkotsc
alexkotsc Jul 26 '20

@JacobKbhS, nej ikke lige nu. 

Jeg tænker det kunne være smart af to årsager; hvis jeg nu på sigt vælger at leje en boks med afgiftsrefusion er der tilsyneladende nogen bokse/leverandører der kræver bimåler.

Men umiddelbart ville jeg bare bruge det til at følge med i hvor meget strøm bilen suger vs resten af husholdningen.

Sider: « 1 2 3 4 5 »