Loading...
dk

Here we go again. "Elbiler har udsigt til stort afgiftshop" | Tesla Forum

selsoe
selsoe Sep 15 '20
Citat fra P85DK
Citat fra selsoe

Et almindeligt opslag af nummerpladen vil kunne fortælle hvad bilen må køre.

Er du leverandør til offentlige IT projekter? 

Ja, det er jeg tilfældigvis. :-) Bilens brændstoftype står i motorregistret. Enhver kan slå det op ved at taste nummerpladen ind her: motorregister.skat.dk

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Sep 15 '20
PeterE
PeterE Sep 15 '20
Citat fra P85DK
Citat fra selsoe

Er du leverandør til offentlige IT projekter? Det er ikke en information der er forbundet til nummerpladen i dag, så det vil nok være et milliard stort IT projekt at få det implementeret ;-) Og mange mange år :-) Tror fokus er på ejendomsvurderinger i SKATs IT afdeling og endnu nemmere udbetaling af for meget indbetalt fikitivt udbytteskat

Jeg ville gerne give dig ret, men det er altså kun et opslag væk - 'drivkraft:    el' står der hvis du slår min bil op i DMR. Et opslag. Når vi når fravalgte den norske tilgang med at skrive EL- på nummerpladen.

(og ikke et ord om resten, uagtet at jeg faktisk er indkøber af offentlige IT løsninger...) 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Sep 15 '20
PeterE
PeterE Sep 15 '20
Citat fra selsoe
Citat fra P85DK
Citat fra selsoe

Er du leverandør til offentlige IT projekter? 

Ja, det er jeg tilfældigvis. :-) Bilens brændstoftype står i motorregistret. Enhver kan slå det op ved at taste nummerpladen ind her: motorregister.skat.dk

Hov, du havde allerede svaret :) My bad... 

P85DK
P85DK Sep 15 '20

:-) ja, den havde jeg lige glemt

Men hvad så i den situation hvor Politiet kommer kørende på motorvejen med 110 km/t i deres benzindrevne patruljevogn og folk i et væk passerer dem med 130 km/t. Hvem skal de stoppe? eller skal deres ANPG bare bruges som en fotofælde?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 15 '20
MOS
MOS Sep 15 '20

@P85DK

De skal naturligvis have en eldrevet patruljevogn.

P85DK
P85DK Sep 16 '20

Klimafacist ;-)

jonsiii
jonsiii Sep 16 '20

Haha, ja og herhjemme kan de nøjes med den billige hvide standardfarve. ;)

https://twitter.com/ChrisjonesLee/status/1302094310830231552

MOS
MOS Sep 16 '20
Citat fra P85DK

Klimafacist ;-)

Tak for komplimenten! :-) 

Kiefer
Kiefer Sep 16 '20

I Australien vælger de modellen til voksne mennesker :)

https://www.caradvice.com.au/...-vic-highway-patrol/

rosomak
rosomak Sep 16 '20
Plug-in hybrids are a wolf in a sheep's clothing https://www.bbc.co.uk/news/science-environment-54170207
P85DK
P85DK Sep 16 '20

@MOS - anytime :-)

@rosomak - det er jo fordi det er bilindustrien selv der har fået lov til at bestemme hvordan de officielle tal udregnes. Det betyder blandt andet at når tallet skal beregnes så er batteriet på mirakuløs vis fuldt opladet af en lille magisk fe, dernæst 'kører' man batteriets teoretiske max rækkevidde i bund og så tager man den maximale teoretiske km/l for forbrædningsmotoren. Læg nu de to tal sammen og så har man hvor langt en hybrid kan køre på én liter brændstof. Og det gælder jo for alle de 80l der er i tanken, da batteriet jo altid er fuldt opladet af den lille fe og den energimængde altid udnyttes til max før man bruger sit brændstof.

Ufatteligt at det er gået igennem ...

MOS
MOS Sep 16 '20

Mig bekendt, så fremkommer de officielle tal ved, at batteriet køres helt tomt og så kører man en distance på 25 km videre på brændstof. Derudfra beregner man gennemsnitligt brændstofforbrug.

Så hvis rækkevidden på ren el er 25 km, så bliver gennemsnittet beregnet ud fra 25 km på el + 25 km på brændstof = 50 km, og dermed bliver det officielle km/L tal det dobbelte af tallet for, hvis man kører på "rent" brændstof. Hvis rækkevidden på el er 100 km, så bliver gennemsnittet beregnet ud fra 100 km på el + 25 km på brændstof = 125 km, og så bliver det officielle km/L tal 5 gange tallet for kørsel på brændstof.

Det er derfor, at PHEV med et batteri i den lidt større ende får helt magiske forbrugstal. Men de holder altså kun, hvis man sørger for at lade den op og dermed kun kører minimalt på brændstof. Og så er forbruget af el endda negligeret, dvs. det tæller med nul vægt i gennemsnitsberegningen.

I praksis er der desværre alt for mange eksempler på, at folk ikke gider bøvle med at lade deres PHEV op, men bare kører på brændstof hele tiden. Det kan man måske heller ikke fortænke dem i, hvis PHEV-udgaven er billigere i anskaffelse og afgift end den tilsvarende benzin-variant, de ikke umiddelbart har adgang til at lade den op hjemme og opladning på en offentlig ladestander er dyrere end at tanke benzin.

hjjagd
hjjagd Sep 16 '20

@mos     Vi kører nu altid vores golf GTE helt tom for strøm hverdag. Om sommeren kan konen lige køre på arbejde og hjem igen med 3 km på tælleren tilbage. Om vinteren kører hun med et tæppe på skødet for ikke at starte varmen, for så kan hun ikke komme hjem igen på ren strøm. Så lander hun med 0 km.  Så ikke alle er ligeglade...- faktisk er det en sport at nå hjem, inkl  sænket hastighed  om vinteren. Dog er det nok ikke det smarteste for batteriet at køre 0-100-0 procent hver dag.

MOS
MOS Sep 16 '20

@hjjagd

Det er godt at høre, at der er nogen, der gør det rigtige. Det kalder jeg dedikation!

Jeg tror nu ikke, du skal være så bekymret for batteriet. Selvfølgelig vil det degradere over tid, ligesom alle andre Li-ion batterier. Men i hybridbiler er der en ret stor buffer, så den brugbare del af batterikapaciteten udgør en forholdsvis lille del af batteriets samlede kapacitet. Dermed skulle batteriet fint kunne holde til at køre 0-100-0% hver dag uden de store problemer.

Zhang
Zhang Sep 17 '20

Jeg forstår bare ikke, hvordan man kan spar penge i 15 år og betaler 65% afgift på samme tid

PeterE
PeterE Sep 17 '20
Citat fra Zhang

Jeg forstår bare ikke, hvordan man kan spar penge i 15 år og betaler 65% afgift på samme tid

Det tror heller ingen på.
ThomasDk
ThomasDk Sep 18 '20
Citat fra hjjagd

@mos     Vi kører nu altid vores golf GTE helt tom for strøm hverdag. Om sommeren kan konen lige køre på arbejde og hjem igen med 3 km på tælleren tilbage. Om vinteren kører hun med et tæppe på skødet for ikke at starte varmen, for så kan hun ikke komme hjem igen på ren strøm. Så lander hun med 0 km.  Så ikke alle er ligeglade...- faktisk er det en sport at nå hjem, inkl  sænket hastighed  om vinteren. Dog er det nok ikke det smarteste for batteriet at køre 0-100-0 procent hver dag.

Hold da op - godt gået!
Men var det ikke meget nemmere med en ren elbil for jer? Så kan I også holde varmen på ren el om vinteren :-) 

selsoe
selsoe Sep 19 '20
Apropos elbiler som udrykningskøretøj. Ambulance Syd har lige indviet 10 Kia e-Niro som akutbiler:
https://www.linkedin.com/...781083332685824-_coz
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8