Loading...
dk

Grøn vejtransportaftale | Tesla Forum

Nikolaj
Nikolaj Dec 13 '20
Jeg kender to der har bestilt inden for de sidste to uger, og de er blevet varslet af Tesla, at de ved udlevering efter den 18. (såfremt regeringens aftale bliver vedtaget) får afgiften refunderet af staten i løbet af ca. 9 mdr. Bilen indregistreres nemlig først ved udlevering.
Den tekst du refererer til giver dog et andet indtryk, så hør Tesla
cth
cth Dec 13 '20

Ja man skal huske at bilen indreg. først på udleveringsdagen. Så det er den dag afgiften regnes fra.

Det samme fik jeg at vide og er selvfølgelig en fordel når afgiften skal falde.

Der kan jo blive nogle dage hvor Tesla er nødt til at kræve den gamle afgift af adm. årsager.

Men måske ikke den så kommer retur.

Ellers ryk afhent dag til januar engang.

Mizzle
Mizzle Dec 13 '20
Jeg har fået samme besked, nemlig at pengene bliver udbetalt af SKAT i midten af næste år. Jeg har planlagt levering d. 29. december. Mht. aftaleteksten så bider jeg mærke i at der står at man skal have underskrevet en bindende købsaftale. Det er der ingen af os, der gør før vi afhenter bilen. Man kvitterer inden afkørsel derfra. Aftalen frem til dette punkt er blot en ordreaftale, som ikke er bindende.
Forummets indlæg er redigeret af Mizzle Dec 13 '20
MOS
MOS Dec 13 '20

Ellers kan man vel bare være lidt kreativ: Mød op på dagen, hvor du skal hente bilen. Sig, at du ikke vil have bilen alligevel; så er købsaftalen anulleret. Et sekund senere ombestemmer du dig, du vil gerne have den bil, der står der alligevel - den er jo ikke blevet solgt til anden side i løbet af det ene sekund. Og Tesla vil sikkert stadig gerne sælge den. Der udfærdiges en ny købsaftale efter de nye afgiftsregler og vupti - så har man sparet afgiften!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 13 '20
Micmex
Micmex Dec 13 '20
Citat fra MOS

Ellers kan man vel bare være lidt kreativ: Mød op på dagen, hvor du skal hente bilen. Sig, at du ikke vil have bilen alligevel; så er købsaftalen anulleret. Et sekund senere ombestemmer du dig, du vil gerne have den bil, der står der alligevel - den er jo ikke blevet solgt til anden side i løbet af det ene sekund. Og Tesla vil sikkert stadig gerne sælge den. Der udfærdiges en ny købsaftale efter de nye afgiftsregler og vupti - så har man sparet afgiften!

Da jeg hentede var bilen indregistreret i mit navn 2 da forinden, så vær lige ops. på det hvis metoden fra MOS bruges, var det ikke nemmere at aftale afhentning i starten af det nye år (som nævnt af cth), med de evt. nye afgifter. I den sammenhæng er det desværre tidligere set at TESLA ønsker så mange biler afleveret inden afslutning af måned/kvartal.  

Forummets indlæg er redigeret af Micmex Dec 13 '20
ThomasG
ThomasG Dec 13 '20
Tak for de forskellige refleksioner. Tror jeg tager fat i Tesla efter den endelige lovtekst er vedtaget 18/12 for at få bekræftet at bilen leveres under de nye afgiftregler.
Forummets indlæg er redigeret af ThomasG Dec 13 '20
PeterE
PeterE Dec 14 '20

Tal nu med Tesla, og spring alle julelegene over. De ved 100% hvilke biler der er blevet lidt billigere og hvilke der er blevet lidt dyrere. Og ja, de vil nok gerne have udleveret (= solgt) så meget som muligt inden de lukker året af. Men omvendt, så vil de nok også gerne have tilfredse kunder. Ligenu har de kun Model 3 på lager, Model S og Model X som begge stiger i 2021 er solgt.

Hvis 2020 indreg er vigtig, så aftal da det. Og hvis 2021 indreg er vigtig, så aftal da det. Det burde ikke være så svært. 

NoMoreICE
NoMoreICE Dec 14 '20

Hvis bilen leveres efter 18/12 så er det til de nye afgifter. Det har jeg fået at vide af Tesla. Man betaler afgiften men det refunderes til juni når skat har fået deres IT til at passe.

Vildgut
Vildgut Dec 14 '20
Citat fra NoMoreICE

Hvis bilen leveres efter 18/12 så er det til de nye afgifter. Det har jeg fået at vide af Tesla. Man betaler afgiften men det refunderes til juni når skat har fået deres IT til at passe.

.... Når skat har fået deres it til at passe. Ligesom med ejendomsvurderingerne :D?! 
Ice2EV
Ice2EV Dec 14 '20

Nej det kommer ikke til at spille....... Man betaler ikke 100.000 i overpris i forventning om efterbetaling.

Det må være en forvirret medarbejder der har udtalt sig.

MOS
MOS Dec 14 '20
Citat fra Ice2EV

Nej det kommer ikke til at spille....... Man betaler ikke 100.000 i overpris i forventning om efterbetaling.

Det må være en forvirret medarbejder der har udtalt sig.

Mener du, at man så slipper for at betale overprisen? Eller bliver de elbiler så bare ikke solgt? 

Ice2EV
Ice2EV Dec 15 '20

Jeg mener selvfølgelig så takserer Tesla ikke en overpris, hvis afgiften er ændret på leveringsdagen.

Den nuværende aftale/pris gælder til og med 31/12.

Kommer der en ny aftale der gælder fra 18/12, så kender Tesla også prisen og opkræver selvfølgelig ikke en væsentlig højere pris imellem 18/12 og 31/12. Prisen i 21 på eks en model 3 efter ny aftale er jo nærmest lig prisen i 2020.

Hvorimod hvis ny aftale først var indgået 12/1, og i mellemtiden havde prisen for 1/1-12/1 været den nuværende aftale, så ville bilen i de 12 dage have kostet væsentlig mere. Og der var formentlig ikke solgt en eneste vogn i den periode.

Eller hvis der indtræder en ny aftale med tilbagevirkende afgifter, så kan Tesla selvfølgelig ikke gøre noget forlods.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 15 '20
AllanOlesen
AllanOlesen Dec 15 '20
Quote from Ice2EV

Jeg mener selvfølgelig så takserer Tesla ikke en overpris, hvis afgiften er ændret på leveringsdagen.

Vi ved med sikkerhed, at den afgift, som Tesla skal betale, ikke er ændret på leveringsdagen, for Skats systemer er ikke klar til det før juni næste år, selv om afgiftsændringen træder i kraft nu.

Ved vi også, om det er Tesla eller bilens ejer, der får overskydende afgift refunderet til juni næste år?

Hvis det er ejeren, der får det refunderet, vil Tesla være nødt til at opkræve den fulde afgift, som de skal forudbetale nu.

Jmkg
Jmkg Dec 15 '20
Citat fra AllanOlesen
Quote from Ice2EV

Vi ved med sikkerhed, at den afgift, som Tesla skal betale, ikke er ændret på leveringsdagen, for Skats systemer er ikke klar til det før juni næste år, selv om afgiftsændringen træder i kraft nu.

Ved vi også, om det er Tesla eller bilens ejer, der får overskydende afgift refunderet til juni næste år?

Hvis det er ejeren, der får det refunderet, vil Tesla være nødt til at opkræve den fulde afgift, som de skal forudbetale nu.

Jeg har drøftet dette med Tesla flere gang, og med flere forskellige medarbejdere, de udtrykker sig helt klart, der skal betales den gamle afgift ved levering efter 18.12.2020 men inden 01.01.2021, som efterfølgende vil blive tilbagebetalt af Tesla til bilens ejer, når de forventet modtager pengene sommer 2021. Levering efter 01.01.2021 vil ske mod betaling af forhøjet 2021 afgift, som så også vil blive tilbagebetalt senere. Det er også af samme grund at priserne på hjemmesiden fortsat står med den tidligere vedtaget 2021 afgiftsstigning på de biler der først leveres jan/feb.

Forummets indlæg er redigeret af Jmkg Dec 15 '20
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 15 '20

Gælder dette også ved import?

jramskov
jramskov Dec 15 '20

Her er hvad FDM skriver: https://fdm.dk/...du-skal-koebe-ny-bil

"Uanset om bilen bliver billigere eller dyrere, kan du godt risikere at få et udestående med din forhandler. Da skattevæsnets IT-systemer ikke kommer til at understøtte de nye afgifter før midten af 2021, vil bilen i første omgang blive opkrævet en afgift efter de gældende regler.

Da det er forhandleren, der betaler pengene til myndighederne, er det også dem, der vil modtage enten en opkrævning eller en refusion. Her kan det også være en fordel at tage en snak med din forhandler, da de kan håndtere det på flere forskellige måder."

Uanset om bilen bliver billigere eller dyrere, kan du godt risikere at få et udestående med din forhandler. Da skattevæsnets IT-systemer ikke kommer til at understøtte de nye afgifter før midten af 2021, vil bilen i første omgang blive opkrævet en afgift efter de gældende regler.

Da det er forhandleren, der betaler pengene til myndighederne, er det også dem, der vil modtage enten en opkrævning eller en refusion. Her kan det også være en fordel at tage en snak med din forhandler, da de kan håndtere det på flere forskellige måder.

TM3Norge
TM3Norge Dec 16 '20
Citat fra Gustavsfar1

Gælder dette også ved import?

Det bør jo gjelde import av brukt elbil også? Ellers gir ikke dette mening. 

Jeg skal ta med min TM3LRAWDFSD som flyttegods første uken i januar. Betyr dette at jeg først skal betale reg.avgift etter de gamle regler, for deretter å vente på en refusjon etter at SKM sine IT-systemer er oppdatert?

P85DK
P85DK Dec 16 '20

Ja, det er de udmeldinger de er kommet med.

Ice2EV
Ice2EV Dec 16 '20

@TM3Norge

Såvidt jeg forstår så kommer du med din som rejsegods. Så har du vel 3 måneder til at omregistrere den.

Skulle du så komme til at køre i 6 måneder, er der nok ikke umiddelbart nogen mega stor risiko for at blive nappet. Da slet ikke når der afventes et IT system til at afgøre at din afgift er nul eller meget begrænset.

Tonberry
Tonberry Dec 16 '20

Det skal jo ikke være nemt!

Jeg havde en leveringsdato d. 19-12-2020 og efter en snak med Tesla har jeg nu fremrykket til d. 17-12-2020. Ellers stod jeg til at betale en ekstra afgift engang i det nye år (Model S LR).

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »