Loading...
dk

Luftundervogn - taber luft | Tesla Forum

P85DK
P85DK Dec 15 '20

Selvfølgelig måtte det jo ske. Har haft luft i mere end 20 år i et utal af biler og aldrig haft nogle problemer og har derfor argumenteret i mod folks holdninger om luft giver problemer ... men nu har jeg så problemet.

Den taber luft ved venstre baghjul. I løbet af natten så falder venstre bagende længere og længere ned. I første omgang lagde jeg primært mærke til det fordi kompressoren kørte og den lige løftede sig når jeg kom ud til den om morgnen. Nu virker det som om at lufttabet er accelereret lidt, så nu hæver den både bagende og front når den startes efter at have stået natten over. Det er ikke specielt visuelt ude fra. Man skal vide det og kigge efter det, men så kan man også se det.

Spørgsmålet er så nu, hvor er den utæt? Jeg har ikke forsøgt nogle undersøgelser endnu, så har ikke lyttet eller noget andet. Tror heller ikke det kan høres, da det alligevel tager små 10 timer eller mere for den at synke.

Er der nogle som har nogle ideer til hvor fejlsøgningen skal begyndes? Og hvordan? Gider i første omgang ikke at køre på værksted.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 15 '20
Bianco
Bianco Dec 15 '20

Den klassiske fra cykelsmeden: Sæbevand på samlinger og se om det bobler?

P85DK
P85DK Dec 15 '20

ja, den kender jeg, det er mere hvilke samlinger og hvordan man kommer til dem :-)

Dec14
Dec14 Dec 15 '20

@P85DK

Har tidligere bemærket din erfaring med luftundervogn igennem mange år og blev enig med mig selv om at du var en meget heldig mand ! Jeg har som tidligere autotekniker haft problemet inde på livet mange gange. På MB og BMW var det med kun enkelte undtagelser altid selve affjedringsbælgen, det var galt med. Det kan være overordentligt bøvlet at finde hvis hullet er meget lille. Så vær meget omhyggelig med hver enkelt bælg så du ikke overser fejlen og går videre til næste bælg på forkert grundlag. Læksøger fra eks airLiquide på spraydåse virker meget bedre end sæbevand på blomstersprøjte. Held og lykke med opgaven. Jeg valgte stålaffjedring i min Model S på baggrund af mine erfaringer:-)

cth
cth Dec 15 '20

Ny koster kun 7000 pr. side.

Vi skal vel alle den vej en dag..

Spændt på hvor mange km der går før det sker.

P85DK
P85DK Dec 15 '20

@Dec14 - ja karma is a bitch ;-)

@cth - nu skal jeg lige finde fejlen først, så tager vi den derfra

P85DK
P85DK Feb 28 '21

Må hellere også lige opdatere denne tråd, hvis nogen søger den frem senere.

Det var den højre luftfjeder bagpå der var utæt. Tesla ville skifte både luftfjeder, kompressor og kompressorblok til samlet +22.000 kr.

Da de kun havde konstateret en utæt i luftfjederen, så bad jeg dem om kun at udskifte den. Kompressor og kompressorblok anbefalede de at skifte da det var deres erfaring at de var overbelastet. Da jeg vidste at utætheden var meget lille og det tog lang tid for den at tabe luft, og at jeg ikke havde hørt kompressoren køre i længere tid på noget tidspunkt, så fortalte jeg at jeg ville komme tilbage når/hvis de ting gik i stykker.

Med den ny luftfjeder i har alt været i den fineste orden og ingen problemer med kompressor, kompressorblok eller utætheder mere.

cth
cth Feb 28 '21

22.000 føj da... godt du fik det løst billigere og ikke hørte efter værkstedet.

Tesla er åbenbart ikke anderledes end ICE værksteder.

Kan huske da dieselpumpen i min A6 ikke kunne mere.... ny pumpe og 20.000 kr. fattigere sagde værkstedet.

Men med noget googleri fandt jeg frem til en der havde skiftet en 20 kr. o-ring.

Det fik jeg så gjort og jeg slap med nogle 100 kr.

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 28 '21
KXR
KXR Mar 2 '21

Ej rolig nu, begge mine har været utætte 85D 10/2015 - den første blev skiftet på garantien i 2019,  den næste skiftede jeg selv i november 2020, købt på nettet i Kina, endte med ca 4.000 kr incl alt. Det tog mig ca 4 timer at skifte den, næsten plug & Play - der ligger for øvrigt en YouTube video på “how to do”   For øvrigt var der begge gange en klar lyd fra de utætte luftdæmpere.

P85DK
P85DK Mar 2 '21

Jeg havde også overvejet at skifte selv, men da vejrudsigten sagde minusgrader så langt de kunne forudse og den allerede var hos Tesla, så tog jeg den lette løsning :-)

Jeg havde forresten ingen lyd, hvorfor jeg heller ikke var helt sikker på hvor utætheden var.

KXR
KXR Mar 2 '21

@P85DK - Okeydokey - hvad måtte du så slippe, de sædvanlige 7.000 kr

P85DK
P85DK Mar 2 '21

ja

cth
cth Mar 2 '21

Jeg ville nok også vælge at slippe de 3000 for at lade Tesla gøre det.

Men kunne man købe dele til måske 2000, ja så ville jeg overveje.

Men godt gået KXR...ved du hilke dele du fik?

OEM eller noget tvivlsomt?

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 2 '21
KXR
KXR Mar 2 '21

Den jeg linkede på billede ovenfor. Aner ikke hvordan kvaliteten er, men den lignede originalen på en prik. For øvrigt lavede jeg det ikke selv for at spare 3.000 kr, mere for DIY udfordringen og så er det min første bil med luftaffjedring, så den måtte jeg lige skille ad

Forummets indlæg er redigeret af KXR Mar 2 '21
webercarbmann
webercarbmann Mar 3 '21

Læser med her. Købte med overlæg en bil med standard undervogn da jeg frugtede store udgifter til luftundervognen.  Dog, almindelige støddæmpere bliver også slidt.  Hvor mange km skal jeg regne med at disse holder på en TMS? Det er vel mere en glidende degradering?  

Kiefer
Kiefer Mar 3 '21

Vi har altid haft luft på vores Mercedes'er og der var der sådan ca. altid problemer med pumpen ca. hvert 24 måneder + et par dage efter den var skiftet...

På vores Model S og X har alle dele indtil videre holdt uden problemer. Det var egentlig det jeg forventede ville koste mest i reparationer på bilen set over tid. 

P85DK
P85DK Mar 3 '21

@webercarbmann - de knækker

TSLA
TSLA Mar 3 '21

Har lige fået mine forreste bærearme skiftet ifm syn. De har kørt 280.000 Km og jeg har stadig ikke haft problemer med luft affjedringen.

chrand750
chrand750 Aug 21 '23

Jeg fandt denne gamle tråd og måske nogen har erfaring/kan hjælpe. Jeg har udfordringer med min luftaffjedring på Tesla S 75D 2018. Jeg får fra tid til anden fejl "luftaffjedringskompressor deaktiveret - bilen kan ikke hæves". Jeg kan ikke finde nogen rød tråd i hvornår fejlen opstår. Den opstår aldrig om morgenen, men altid på vej hjem fra job. Vi var i Italien i sommerferien og kørt 4.200 km. Fejlen opstod kun 2-3 gange. 

Når fejler er opstået, så kan jeg låse bilen og låse op igen og fejlen er væk og kommer som oftest ikke igen. Vedhæftet er beskrivelse af fejl fra servicemenu.

Jeg vil ikke mene at fjederben er utætte, jeg har af flere gange haft bilen stående op mod 4 dage og den synker ikke. Bilen er ved mekaniker der mener det blot er kompressor der er slidt.

Har panelet bud?

HemligNemlig
HemligNemlig Aug 21 '23
Prøv at køre den helt op, så helt ned et par gange mens du holder parkeret og ser om det hjælper. Min meldte også fejl for år tilbage og Tesla påstod den tabte luft hvilket var direkte usandt da jeg nemt selv kunne checke dette. Fik overståede tip og den stort set konstante fejl forsvandt og har ikke vist sig siden. Du kunne jo være heldig det hjalp hos dig også.
Sider: 1 2 »