Loading...
dk

Nye Supercharger placeringer | Tesla Forum

cth
cth Jan 6 '23

Det har vi gjort... trukket et CEE stik med 400/220

Men tavlen kan bare ikke trække 16 amp fordi den er gammel.

Så vi arbejder på det ligesom så mange andre gør. Men ting tager tid og det kan skyldes mange ting.

Men man kan altså stadig godt leje sit sommerhus ud, når man MED STORT tager forbehold :-)

 

 

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 6 '23
PeterE
PeterE Jan 6 '23
Citat fra cth

Det har vi gjort... trukket et CEE stik med 400/220

Men tavlen kan bare ikke trække 16 amp fordi den er gammel.

Så vi arbejder på det ligesom så mange andre gør. Men ting tager tid og det kan skyldes mange ting.

Men man kan altså stadig godt leje sit sommerhus ud, når man MED STORT tager forbehold :-)

 

 

OK :) 

MOS
MOS Jan 6 '23

Jeg har aldrig helt forstået der der med forbud imod opladning af elbil, når der f.eks. ikke er forbud mod at tilslutte en medbragt elvarmeblæser, elkedel, brødrister eller terrassevarmer. Det giver jo ingen mening. Elinstallationen kan vel ikke mærke, om det er en elbil eller en anden stor strømsluger. Og elinstallationen kan næppe have set sig særligt sur på elbiler. Så måske ville det give mere mening at lave regler om max. strømstyrke/effekt, der må trækkes. Og hvis man mener, at elinstallationen er så gammel, at den ikke tåler belastning over et bestemt antal Ampere i mere end et par timer, så sætter man vel bare en sikring i, der passer med den belastning evt. kombineret med oplysning/skiltning.

Ice2EV
Ice2EV Jan 6 '23

@MOS Man kan ikke købe en elvarmeblæser på over 2 kW med almindelig stik. Tænker heller ikke du kan finde en brødrister der kan det..... Så skal det da lige være en industrimaskine til en famile på 14, men sådan en pakker man heller ikke lige ned bag i ellerten, hvis man vil have andet bagage med.

 

Alt over 2 kW kommer med kraft stik og kræver 400V

 

Men sætter man til komfur udtaget og skruer ned til 5 A, så burde sikringen ikke gå. 

 

Alt andet lige, så burde en kraft kontakt forholdsvis tæt på elskabet, vel heller ikke koste meget over 3-4k at få sat op. Så det er da bare komme i gang.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 6 '23
MOS
MOS Jan 6 '23

@Ice2EV

Jeg havde engang en elvarmeblæser på 2300 W med helt almindeligt mormorstik. En gammel oldsag fra det forrige årtusinde. Jeg ved ikke, hvor kraftige elvarmeblæsere er nu om dage. Men uanset, hvis man sætter flere apparater til den samme sikringsgruppe, så kan man hurtig få problemer.

Mormorladning med 5-6 A burde aldrig give anledning til problemer (medmindre man lader flere elbiler på én gang), så jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være forbudt.

Under alle omstændigheder burde en passende størrelse sikring kunne sikre imod overbelastning.

cth
cth Jan 6 '23

Som sagt sprang min sikring jo også..... Det er vel derfor man har síkringer :-)

Men det kan blive lidt bøvlet med sikringer der springer og det først opdages når næste lejer kommer o.s.v.

Sommerhus ligger langt fra hvor vi bor... bla bla.. 

Johannelund
Johannelund Jan 6 '23
@mos
Citat Under alle omstændigheder burde en passende størrelse sikring kunne sikre imod overbelastning.
Har nu aldrig som i aldrig hørt om at man for ledningerne opgraderet fra 1,5 kvadrat til 2,5 kvadrat ved at sætte en større sikring eller søm
Der er sku en grund til at elinstallationer kræver 2,5 kvadrat for elbilopladning ved med 11 kw/16 AMP og har du med 1/3 af 400 volt = 230 volt
Ice2EV
Ice2EV Jan 6 '23

Det er jo fordi en almindelig dansk FUGA kontakt er beregnet til 10Amp men kun over kortere perioder. 

Over længere perioder, som når man lader en elbil i en fuga kontakt, så er det såvidt jeg husker tilrådeligt kun at lade med 5 eller 6A. Ellers risikerer man at selve kontakten smelter.

Det er vel også fordi der forventet et forholdsvist stort sug i ledningen ved elbilsladestik, at EON og CLEVER forlanger 6x4 kvadrat i installationen.

CanEl
CanEl Jan 6 '23

hvis man monterer et combi CEE stik, et fornuftigt sted nær holdeplads, med 2,5 mm2 kabel, og sætter egen automatsikring (6A eller 10A) og hfi relæ foran, så burde det ikke kunne gå galt, selv i en gammel installation.

så kunne forbeholdet være at der kun må lades fra dette stik.

MOS
MOS Jan 7 '23
Citat fra Johannelund @mos
Citat Under alle omstændigheder burde en passende størrelse sikring kunne sikre imod overbelastning.
Har nu aldrig som i aldrig hørt om at man for ledningerne opgraderet fra 1,5 kvadrat til 2,5 kvadrat ved at sætte en større sikring eller søm

Hvor har jeg skrevet, at ledningerne bliver opgraderet ved at sætte større sikring eller søm i??

Jeg skrev "passende størrelse sikring", hvilket skal sikre imod overbelastning [af installationen]. Dvs. at sikringens størrelse skal afspejle, hvad installationen kan holde til. Men ikke at installationen på magisk vis tilpasser sig en større sikring eller et søm... 

MOS
MOS Jan 7 '23
Citat fra CanEl

hvis man monterer et combi CEE stik, et fornuftigt sted nær holdeplads, med 2,5 mm2 kabel, og sætter egen automatsikring (6A eller 10A) og hfi relæ foran, så burde det ikke kunne gå galt, selv i en gammel installation.

så kunne forbeholdet være at der kun må lades fra dette stik.

Lyder som en rimelig økonomisk, fornuftig, praktisk og pragmatisk løsning.

+1

Johannelund
Johannelund Jan 7 '23
@mos
Ja du skal have minimum 2,5 kvadrat kabel for at oplade en elbil,
Min Tesla kan alså kun skrues ned til 5 amp, hvilket er 1/3 af 16 amp og det ændres vel ikke selvom du kun bruger 1 fase mormorladning,
Det normale ved 230 volt kabel er alså 1,5 kvadrat
Dvs hvis du trækker et 2,5 kvadrat kabel, kan du vel ligesågodt lave en 16 amp 400 volt ladeinstalation.
.
MOS
MOS Jan 8 '23
Citat fra Johannelund @mos
Ja du skal have minimum 2,5 kvadrat kabel for at oplade en elbil,
Min Tesla kan alså kun skrues ned til 5 amp, hvilket er 1/3 af 16 amp og det ændres vel ikke selvom du kun bruger 1 fase mormorladning,
Det normale ved 230 volt kabel er alså 1,5 kvadrat

Man kan fint lade en elbil op med 13 A med et 1,5 mm² kabel, så længe kablet ikke ligger direkte i isolering.

Når din Tesla kan skrues ned til 5 A, så er det vel lige før, den kan lades op med en sølle ringeapparatsledning. Men det er ikke noget, jeg vil anbefale. Prisforskellen for at gå op i en ordentlig ledningstykkelse er lille, man får mindre energitab i en tykkere ledning og/eller man kan lade med højere strømstyrke uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Dvs hvis du trækker et 2,5 kvadrat kabel, kan du vel ligesågodt lave en 16 amp 400 volt ladeinstalation.

Til elbilsopladning vil jeg også anbefale minimum 2,5 mm² til 3 faser, 16 A. Det er den rigtige løsning.

Min. 4 mm² hvis det er en lang ledning eller bilen skal lade med 24 A.

Og min. 6 mm² hvis bilen skal lade med 32 A. 

P85DK
P85DK Jan 8 '23

5A er hvad en almindelig batterilader til et 12V batteri lader med, så der gør du ikke meget skade på noget

Ice2EV
Ice2EV Jan 8 '23

Der er en lille forskel på 5A på en 12V lader. Som giver måske 13,5 V når den lader. ca 67 W

 

Hvorimod en 5A elbilslader jo smider 230 V med 5A på batteriet og gerne på 3 faser. ca 3600W

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 8 '23
P85DK
P85DK Jan 8 '23

ja, men 5A på 400V er vist max 2000W :-)

CanEl
CanEl Jan 8 '23

5A på 230V = 5*230=1150W men ved 3 faser er det 1150 gange 3 = 3450W - 3,45kW

dette gælder kun, når cos f er 1, så derfor er W en lille smule mindre.

P85DK
P85DK Jan 8 '23

Joee, men jeg tænker ikke at en normal 230V stik kontakt er 3 faset, der er vel kun én fase?, så 5A på 230V må vel være 5*230V=1150W?

 

CanEl
CanEl Jan 8 '23

@p85dk
det hedder 3 faset 400V
din lader i bilen er faktisk bygget af 3 stk 230v ladere. en på hver fase.
når de er tilsluttet et rødt CEE stik, får bilen 3*400V, men når hver lader er forbundet til Nul i den anden ende, får hver enkel lader kun 230V.

3*230V findes mange steder.
norge har i mange bjergbyer kun 3*230V.
det er så et blåt CEE stik, da farven på stikket, referer til spændingen og frekvensen.
japan kører med 3*200V

dit regnestykke ser rigtigt ud, men virkeligheden er anderledes.
sætter du 2 varmelegemer i serie til 400V og det trækker 5A, er det 5*400=2000W
men når midterudtaget forbindes til Nul, er regnestykket således.
230*5*2=2300W
så det er ikke ligegyldigt hvordan tingene er forbundet indvendigt.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Jan 8 '23
P85DK
P85DK Jan 9 '23

Tjek - det er derfor man kører to faser til kogepladen og en fase til ovnen, korrekt?

Sider: «« « ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... » »»