Loading...
dk

Nye Supercharger placeringer | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 8 '23
Citat fra Johannelund @mos
Ja du skal have minimum 2,5 kvadrat kabel for at oplade en elbil,
Min Tesla kan alså kun skrues ned til 5 amp, hvilket er 1/3 af 16 amp og det ændres vel ikke selvom du kun bruger 1 fase mormorladning,
Det normale ved 230 volt kabel er alså 1,5 kvadrat

Man kan fint lade en elbil op med 13 A med et 1,5 mm² kabel, så længe kablet ikke ligger direkte i isolering.

Når din Tesla kan skrues ned til 5 A, så er det vel lige før, den kan lades op med en sølle ringeapparatsledning. Men det er ikke noget, jeg vil anbefale. Prisforskellen for at gå op i en ordentlig ledningstykkelse er lille, man får mindre energitab i en tykkere ledning og/eller man kan lade med højere strømstyrke uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Dvs hvis du trækker et 2,5 kvadrat kabel, kan du vel ligesågodt lave en 16 amp 400 volt ladeinstalation.

Til elbilsopladning vil jeg også anbefale minimum 2,5 mm² til 3 faser, 16 A. Det er den rigtige løsning.

Min. 4 mm² hvis det er en lang ledning eller bilen skal lade med 24 A.

Og min. 6 mm² hvis bilen skal lade med 32 A. 

P85DK
P85DK Jan 8 '23

5A er hvad en almindelig batterilader til et 12V batteri lader med, så der gør du ikke meget skade på noget

Ice2EV
Ice2EV Jan 8 '23

Der er en lille forskel på 5A på en 12V lader. Som giver måske 13,5 V når den lader. ca 67 W

Hvorimod en 5A elbilslader jo smider 230 V med 5A på batteriet og gerne på 3 faser. ca 3600W

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 8 '23
P85DK
P85DK Jan 8 '23

ja, men 5A på 400V er vist max 2000W :-)

CanEl
CanEl Jan 8 '23

5A på 230V = 5*230=1150W men ved 3 faser er det 1150 gange 3 = 3450W - 3,45kW

dette gælder kun, når cos f er 1, så derfor er W en lille smule mindre.

P85DK
P85DK Jan 8 '23

Joee, men jeg tænker ikke at en normal 230V stik kontakt er 3 faset, der er vel kun én fase?, så 5A på 230V må vel være 5*230V=1150W?

CanEl
CanEl Jan 8 '23

@p85dk
det hedder 3 faset 400V
din lader i bilen er faktisk bygget af 3 stk 230v ladere. en på hver fase.
når de er tilsluttet et rødt CEE stik, får bilen 3*400V, men når hver lader er forbundet til Nul i den anden ende, får hver enkel lader kun 230V.

3*230V findes mange steder.
norge har i mange bjergbyer kun 3*230V.
det er så et blåt CEE stik, da farven på stikket, referer til spændingen og frekvensen.
japan kører med 3*200V

dit regnestykke ser rigtigt ud, men virkeligheden er anderledes.
sætter du 2 varmelegemer i serie til 400V og det trækker 5A, er det 5*400=2000W
men når midterudtaget forbindes til Nul, er regnestykket således.
230*5*2=2300W
så det er ikke ligegyldigt hvordan tingene er forbundet indvendigt.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Jan 8 '23
P85DK
P85DK Jan 9 '23

Tjek - det er derfor man kører to faser til kogepladen og en fase til ovnen, korrekt?

amorup
amorup Jan 9 '23
Ikke for at ødelægge diskussionen om faser og kabeltykkelser, men Tesla har åbnet 2. runde af afstemningen om kommende Supercharger placeringer. 

Der er mulighed for at stemme på to mulige SuC placeringer i Vestjylland og én i Nordsjælland:

Forummets indlæg er redigeret af amorup Jan 9 '23
CanEl
CanEl Jan 9 '23

Citat fra amorup Ikke for at ødelægge diskussionen om faser og kabeltykkelser, men Tesla har åbnet 2. runde af afstemningen om kommende Supercharger placeringer.   

syntes ikke at dit link virker 

Gyzz
Gyzz Jan 9 '23

virkede fint for mig, men jeg skulle logge ind med min tesla konto .... har stemt på de danske ladere jeg havde 5 "stemmer" ;-) 

MOS
MOS Jan 9 '23
Citat fra CanEl

syntes ikke at dit link virker 

Det virker fint for mig. 

cth
cth Jan 10 '23

Malmø er populær...fik også min Vote samt Hillerød og Holstebro.

mibian
mibian Jan 12 '23

Jeg føler mig overbevist om at listen over kommende anvendes som et marketing værktøj. Ved at analysere data om demografi, og sammenholde det med solgte biler, kan Tesla se hvor de er underrepræsenteret i forhold til de midler der er tilgængeligt i området. Når de så viser en kommende SuperCharger i området, er det det lille nyk der skal til for at nogle vælger en Tesla i stedet for en anden bil. Når de så har mættet området, flytter de den til an anden placering. I de år jeg har haft min Tesla, er det ganske få nye placeringer der rent faktisk er blevet anlagt, og man kunne mistænke at dem der er kommet har noget at gøre med hvem der bor i KBH, men har et sommerhus ved vestkysten. 

Bianco
Bianco Jan 12 '23

Tror at placering af SupChar har meget at gøre med gennemkørsel - dvs kun understøttelse af de store motorveje. 

P85DK
P85DK Jan 19 '23

Hvorfor kan jeg ikke se SuC Fredericia i navigationen? Jeg har CCS adapter og kan se alle andre, men Fredericia kommer ikke frem

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 19 '23
Gyzz
Gyzz Jan 19 '23

jeg har været på (og navigeret til) SuC i Fredericia, men ved ikke om den er forsvundet igen ;-)

P85DK
P85DK Jan 19 '23

Har været der flere gange, men bliver nødt til at sætte navi til Middelfart for at den forvarmer. Jeg har aldrig kunne se den i navigationen

Jens_N_B
Jens_N_B Jan 19 '23

Den er i min navigation. (TM3 sw. 2022.44.25.3)

jramskov
jramskov Jan 23 '23

Delvist off topic, men Drivkraft Danmark har lavet et kort over deres nuværende og kommende lynladere: https://vioplader.dk/lynladestationer

Sider: «« « ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... » »»