Loading...
dk

KM/l. sammenligning EL / ICE | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Jan 6 '21

Siden hvornår har vi hørt om noget gjort rigtigt i et IT system, bare se på smitte-app'en, koster 50millioner til at starte med og virker ikke i flere måneder indtil man opdager det  ;)

Jeg er tilbøjelig til at give Peter ret. Om det vil koste milliarder er nok så meget sagt, men det bliver bestemt ikke billigt...

PeterE
PeterE Jan 6 '21

Løsningen er ligetil: Drop afgifterne, og indfør roadpricing istedet - et lowtech klistermærke i forruden, og lad så 'prisen' på klistermærket afhænge af brændstoftypen og evt bilens størrelse - og ikke på et sæt sindrige beregninger som ingen har tillid til.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 6 '21
P85DK
P85DK Jan 6 '21
Quote from MOS

@P85DK

Rolig nu! Det er bare en omregningsfaktor. Gjort rigtigt, kan det programmeres på én enkelt programlinje.

ha ha :-) jeg er godt klar over den ene linjes kode og det var også den jeg havde i min udregning. Hvis de bruger mere end 1 linje, så bliver regnestykket et helt andet

Desuden ved du at omregningensfaktoren ikke er placeret i én tabel, men er hard coded i noget af koden og i andre dele hentes omregningsfaktoren i 371 forskellige excelark, der alle administreres af 756 forskellige personer på stand alone maskiner i kopirummet på 371 forskellige lokationer.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 6 '21
MOS
MOS Jan 6 '21

@P85DK

:-O

P85DK
P85DK Jan 6 '21

@MOS - hvis alt var så simpelt som én linje kode, så havde vi ingen offentlige IT skandaler og hvad skulle det offentlige så bruge pengene til ...

PeterE
PeterE Jan 6 '21
Citat fra P85DK

@MOS - hvis alt var så simpelt som én linje kode, så havde vi ingen offentlige IT skandaler og hvad skulle det offentlige så bruge pengene til ...

Pva de offentlige it-købere: Vi finder på noget :))) 

(og snakken om at private it-projekter heller ikke er problemfri, den tager vi over en kaffe på en SuC en dag) 

cth
cth Jan 6 '21

Vent lige nogle år med road pricing

Nu har jeg lige købt ny bil og skal lade til 1 krone og køre billigt i mange år :-)

 

hanssing bekræfter mit regnestykke ...om det så er kwh eller liter så er det hermed bekræftet at det er meget billigt at køre elbil i rent forbrug.

MOS
MOS Jan 6 '21
Citat fra P85DK

@MOS - hvis alt var så simpelt som én linje kode, så havde vi ingen offentlige IT skandaler og hvad skulle det offentlige så bruge pengene til ...

De kunne jo f.eks. bruge dem til at betale refusion af udbytteskat, hvilket jeg har hørt skulle være en relativt stor post. Oh, wait... ;->

cth
cth Jan 7 '21

har nu haft min nye S i 1 mdr.

Kørt 2000km

Brugt 500 kWh jvf. tæller i bilen.

Så det er vel 25 øre pr. km hvis jeg giver 1 kr. kWh.

 

Jeg kan så undre mig at tælleren i min tavle har talt 632 kWh ? :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 7 '21
Ice2EV
Ice2EV Jan 7 '21

@cth Fordi du har ladetab, samt måske forvarmet kabine og batteri af og til.

 

Jeg spørger lige af interesse, har du slet ikke nogen erfaringer du kan trække på for de foregående 5 år med en model S? Eller har jeg helt tabt sutten og misforstået at det er din anden model S?

cth
cth Jan 7 '21

Ok ja selvfølgelig...

Kan egentlig heller ikke huske om den gamle S har ladet i den periode... mener jeg nu ikke.

Nu er der 2 der undrer sig så må jeg jo hellere spytte ud inden jeg bliver kaldt for løgner og hvad ved jeg..

Jeg købte sammen med en anden person en model S i 2015 i en fordelingsnøgle, hvor jeg ikke havde den så meget.

Så ja jeg satte mig stort set ikke ind i noget.

Jeg kørte og ladede bare.. så derfor de mange spørgsmål og en del uvidenhed generelt.. :-)

 

 

Emilsteen
Emilsteen Jan 7 '21

Er jeg den eneste der bliver en anelse harm/jaloux når man læser folk der nærmest tjener penge på at få refunderet afgifter? Jeg føler da pludseligt at min varmepumpe er hul i hovedet... Og solceller, fy for satan, så er man jo halvt idiot. 

Altså hvem laver i ramme alvor de regler?  Jeg føler det er håbløst at forsøge at lave klimabevidste valg når man føler sig snydt konstant :)

Ice2EV
Ice2EV Jan 7 '21

@cth

Fair nok, undrede mig bare over 5 års el erfaring virkede til at være forduftet, eller ramt af demens..... ;-). Spørg løs.

 

@Emilsteen 

I ramme alvor er du harm over at folk udnytter reglerne. Hvordan er det forskellig i forhold til at have elopvarmning via VP, få nedslag i elafgiften og benytte det koncept til at lade en elbil med nedsat elafgift.

Man kunne formode at etikken tilskriver at du sponserer læger uden grænser, kattens værn eller? for den del af afgiften du har fået nedsat for at køre rundt i en elbil?

cth
cth Jan 7 '21

tak... jeg er vist ved at være med :-)

 

VP afgift nedsættelse er den ikke 86 øre for den del over 4000 kWh?

Får du så ikke kun 25 øre mindre end dem der får refusion via elbils ordning.

men til gengæld for du af alt over 4000 og har ikke et månedligt refusions abonnement.

Jeg får kun af bilens forbrug.

De 8000 jeg har i alm. forbrug får jeg ikke noget for.

jeg har en luft/luft men det er ikke min primære varmekilde.

Emilsteen
Emilsteen Jan 8 '21
Citat fra Ice2EV

@Emilsteen 

I ramme alvor er du harm over at folk udnytter reglerne. Hvordan er det forskellig i forhold til at have elopvarmning via VP, få nedslag i elafgiften og benytte det koncept til at lade en elbil med nedsat elafgift.

Man kunne formode at etikken tilskriver at du sponserer læger uden grænser, kattens værn eller? for den del af afgiften du har fået nedsat for at køre rundt i en elbil?

Ah, harm var måske også i overkanten. Jeg overlever skam nok, men forstår stadig ikke helt logikken bag. Folk med buldrene oliefyr skal køre billigere i bil end folk med varmepumper må være det der får min hjerne til at kortslutte.

Synes ikke det har noget at gøre med hvad man bruger de penge på, som man sparer. Men synes da jo mere klimavenligt et valg man tager, destro mere skulle det være muligt at få gunstige forhold i forhold til afgifter osv. I hvert fald her i en form for overgangsfase. Alt det ladesnak giver mareridtsagtige flashbacks til mobilabonnementer for 10 år siden :)

PeterE
PeterE Jan 8 '21
Og ja, der var vist derfor at ellers grønne drenge og piger havde deres elbil holdende med varme på ude i indkørslen og hævede mere i refusion fra EON og Clever end de op nogen måde betalte.
jramskov
jramskov Jan 10 '21

Det er simpelthen for dum en måde at tjene lidt ekstra skillinger på...

Sider: « 1 2