Loading...
dk

LFP ladning og ydeevne | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Feb 26 '21

Reklamerede Tesla ikke at man skulle kunne lade en Model 3 med 250KW? 

Jeg synes de 140KW ved 10% er et godt stykke fra.

Hvad er din 20-80% i minutter?

/Martin

Jfk67
Jfk67 Feb 26 '21

SR+ er max 170 kW SUC V3, Haverslev er 150kW og 20-80% 24 min. 

Kiefer
Kiefer Feb 27 '21

Nåda, ja det er jo alligevel et godt stykke fra hvad en dansk twitter-bruger ellers pralede med hans bil kunne lade med...

Det billede hans sendte viste godt nok 250KW, men med 0 minutter og 0KW ;)

USauto
USauto Mar 3 '21

Hej! Hvor mange kWh kan I bruge eller fylde på jeres SR+ MIC? Fra 1-3% kan jeg kun lade 40-42kWh på, så batteriet på 50kWh udnyttes jo slet ikke fuldt ud. Jeg ved ikke, om det bliver bedre efterhånden som det bliver mere kalibreret. Min viser også kun rækkevidde på 310km ved 100%.

 

DenseH
DenseH Mar 3 '21

 


 

Citat fra USauto

Hej! Hvor mange kWh kan I bruge eller fylde på jeres SR+ MIC? Fra 1-3% kan jeg kun lade 40-42kWh på, så batteriet på 50kWh udnyttes jo slet ikke fuldt ud. Jeg ved ikke, om det bliver bedre efterhånden som det bliver mere kalibreret. Min viser også kun rækkevidde på 310km ved 100%.

 

 

Hvilken software kører du med? Lader du til 100% hver dag? Hvor lang tid har du haft din MIC? 310km Rated range lyder ikke af meget. Noget kunne tyde på at din BMS ikke er kalibreret ind endnu. Vi har en Rated range på mellem 414 og 418km. Og 30,33kwh registreres som 54%. Altså 56kwh accu til rådighed (hvilket stemmer meget godt med de 62,5kwh som accu er opgivet til brutto).

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 3 '21
USauto
USauto Mar 3 '21

Software 2021.4.10. Har haft den siden december, kørt 3000km. I starten ville den ikke lade til 100%, Tesla sagde at det var godt af aflede til under 20% og derefter lade til 100%, så det har jeg forsøgt at holde det til. 

56kWh til rådighed lyder super, men synes ikke jeg kommer helt derop. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 3 '21

@USauto

Har du prøvet at køre den flad? Uden at kende ret meget til MIC batteripakken, så tænker jeg BMS'en har behov for at kende bunden.

DenseH
DenseH Mar 3 '21

@USauto Okay. Vi har samme software og ca samme kilometer på triptæller. Nogle tyskere har haft samme problemer som dig og har med skiftende held lavet kalibrering. Kørt til under 10% (de modige til 0%, hvilket jeg ikke ville gøre) hvile i 3 timer, lade til 100% med mormor eller 11kw lader, hvile i 3 timer eller mere. (Noget i den stil). Vi havde ikke 100% (98%) de første uger men fik det ret hurtigt og har haft 100% siden. Kan fortælle dig hvad vi gør i dagligdagen. Vi lader til 100% hver nat på 11kw lader (Tesla Wall Charger). Kl. 00:00 og frem. I sommerhuset er det mormorladeren. På enkelte ture Supercharger, men det er sjældent. Tror måske du skulle tage fat i Tesla service, hvis det bliver ved. Men der sker rigtigt meget med softwaren lige for tiden. 2021.4.11 ser ud til at være på vej. Og Tesla arbejder også med eksisterende software versioner, ved at sætte “Flag” ved forskellige parametre.

NB. Tesla har fra starten meldt ud at MIC helst skal lades til 100% minimum 2 gange om ugen. Optimalt skal den bare have laderen på hver nat. Meget gerne 100% hver dag. Det er hvad jeg har fået fra Tesla.

 

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 3 '21
USauto
USauto Mar 3 '21

Tak for svar. Lader kun med mormor lader herhjemme, måske er det problemet. Her i vinter har den ikke været tæt på nul, men i denne uge har jeg prøvet at køre længere ned, hhv. 1 og 3%. 

Kan godt se på denne tyske video, med software updaten, at der kan lades 50kWh på fra 2 til 100%.

https://teslamag.de/news/software-update-tesla-model-3-lfp-akku-china-schneller-laden-us-variante-34354

CaptainChaos
CaptainChaos Mar 3 '21
Hvis du lader med 220v 6a så går jeg ud fra at du lader det meste af tiden når bilen står stille?

For at BMS'en kan finde status på cellerne, så skal den nemlig have minimum 20 minutter hvor "contactors" er åbne. Det vil sige at den må ikke lade op, sentry mode skal være disabled, varme/aircon skal være slukket og bilen skal selvfølgelig heller ikke køre.
Hvis bilen kan for lov til at have disse 20 minutter eller længere hver dag og gerne med forskellige SoC så finder den selv status på cellerne.
Ovenstående kommer fra Tesla.
Jeg kan umiddelbart ikke finde noget dokumentation for at "kalibrering" (afladning/opladning) som mange foreslår skulle have nogen effekt. 

Du kan bruge mit henvisningslink til at få 1.500 gratis Supercharging km til en ny Tesla: https://ts.la/morten30069
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Mar 3 '21
DenseH
DenseH Mar 4 '21

@USauto   Tror CaptainChaos kommer med meget vigtig input her....

“For at BMS'en kan finde status på cellerne, så skal den nemlig have minimum 20 minutter hvor "contactors" er åbne. Det vil sige at den må ikke lade op, sentry mode skal være disabled, varme/aircon skal være slukket og bilen skal selvfølgelig heller ikke køre. Hvis bilen kan for lov til at have disse 20 minutter eller længere hver dag og gerne med forskellige SoC så finder den selv status på cellerne.”   Jeg har heller ikke ikke så meget fidus til kalibrerings rutinerne som tyskerne snakker om. Men de har efter sigende fået info fra Tesla. Tror at det er vigtigt at BMS får lov at se bilen (accu) i dvale ved forskellige SoC. Specielt ved 100%. Vores går i sleep mode hver nat efter endt opladning. 

 

Kemp
Kemp Mar 4 '21

På min 2020 M3 LR AWD ved Ikast v3 hvad mon den kan tage under 10% :-)
(Det var 21c udenfor og mit batteri var varmt)
Forummets indlæg er redigeret af Kemp Mar 4 '21
USauto
USauto Mar 4 '21

@DenseH - kan du vise noget om hvordan du kan have 56kWh til rådighed? For Tesla siger at batteriet er på 50kWh, så de kan ikke forstå hvordan du kan komme over den grænse? 

Jeg synes nok min bil har fået lov at stå stille ved forskellige niveauer på batteriet, jeg kører ikke hver dag. Jeg tror mere som @Ice2EV siger, at bunden / nulpunktet ikke er korrekt. 

DenseH
DenseH Mar 4 '21

@Kemp. Tror du er gået forkert :) Her snakker vi MIC med LFP. Alle LR og P kan lade op til 250kw. SR+ pt op til 170kw og enere på året op til 190kw.

 

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 4 '21
DenseH
DenseH Mar 4 '21

@USauto. Data har jeg fra Teslafi der hiver data ud om hvor meget jeg lader på og hvad bilen sætter det til i procent. Stemmer også med det jeg aflæser under ladning. Ved godt at de officelle oplysninger er 50kwh netto og uofficielt 55kwh brutto. Men de tal er fra MiUS modellerne (som jeg husker det). Hvis ikke du er på Teslafi kan jeg kun anbefale det på det varmeste. Giver et fantastisk overblik. Og masser af data. Der er dog nogle vigtige indstillinger som skal ændres så bilen kan falde i søvn. NB. Tyskerne har papirer fra Tesla der sætter WLTP til 142wh/km og med en rækkevidde på 440km. Det giver 62,48kwh accu. På den danske registreringsinformationer (nummerpladenet.dk) står der de samme oplysninger. 

Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 4 '21
MOS
MOS Mar 4 '21

@DenseH

Jeg vil vove den påstand, at man ikke bare kan lave forholdsregning på den måde for at finde batteriets fulde kapacitet. Det skyldes, at WLTP (og også andre standarder) starter med en nogenlunde kold bil og så kører de deres testcyklus, som for WLTPs vedkommende er 23,25 km. Bilen og diverse drive train komponenter bliver naturligvis delvist varmet op under denne kørsel, men nok langt fra helt gennemvarme. Man kan altså godt forvente, at gennemsnitsforbruget falder, hvis man kører en længere tur. En anden ting er, at der heller ikke er fuld regen, hvis man starter med fuldt batteri. Dette gør, at en del af bremseenergien havner i skiverne i stedet for batteriet, specielt i starten af turen. Hvis man starter med fuldt batteri og kører indtil den er helt tom, så vil den altså bruge mest i starten og gennemsnitsforbruget vil falde gradvist i løbet af turen.

DenseH
DenseH Mar 4 '21
@MOS. Det er jeg med på. Det vil sige at man ikke kan regne med de opgivne værdier for batteristørrelsen? Husk de 62,5kwh er opgivet som accu størrelse. Altså brutto. Mener Tesla Bjørn laver de samme regnestykker. Hvad hvis man for eksempel lader 30kwh på bilen og den registrerer det som eks. 50% ? Kan godt se at hvis man lader fra 0-100% (som feks i Nextmove video) så får man “kun” 50kwh. 
Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 4 '21
MOS
MOS Mar 4 '21

Brutto batterikapacitet er inkl. buffer, som du ikke kan få lov til at bruge. Så brutto kapaciteten er lidt ligegyldig. Det er nettokapaciteten, der er vigtig for rækkevidden. Hvis der er en stor buffer oveni, så betyder det blot, at producenten går med livrem og seler, for at være sikker på, at batteriet ikke tager skade eller degraderer så hurtigt.

Hvis du f.eks. lader fra 0% -> 50% og den har ladet 30 kWh, så burde nettobatterikapaciteten være 60 kWh. Det forudsætter naturligvis, at SoC skalaen er lineær, hvilket den er i Tesla biler. Der er eksempler på andre elbiler, hvor skalaen er alt andet end lineær. Jeg ved ikke, om det skyldes rod i BMS'en eller om de for nemheds skyld blot måler Ah i stedet for kWh. Som bekendt falder spændingen i takt med at batteriet aflades, så du får ikke lige så meget energi ud af de sidste Ah i bunden af batteriet.

Teslas batteriindikator er lineær og hvis man sætter den til at vise rækkevidde i km, så omregnes energikapaciteten på batteriet til km vha. en konstant omregningsfaktor (Wh/km). Det betyder i praksis, at hvis du kører en lang tur, hvor du stort set tømmer batteriet, så vil du efter 10% af distancen have brugt lidt mere end 10% af energien på batteriet, fordi forbruget typisk er lidt højere i starten. Den tæller så også lidt mere end 1/10 ned i antal km rækkevidde, der er tilbage. Men jo længere, du kører, jo mindre bliver gennemsnitsforbruget, så typisk når man alligevel i mål, selvom det i starten kan se lidt knebent ud.

DenseH
DenseH Mar 5 '21
@MOS  Det giver mening. Nogle oplever at kunne fylde 53,5kwh på ved opladning fra 0-100% og andre 50kwh. (Måske har nogle kørt den længere under 0% end andre). En modig Tysker har kørt den til -10%. Det menes at den nedre buffer er på 5kwh (på den anden side af 0%) og at der er en del af batteriet som er “låst” rent software mæssigt. Det kunne være de sidste 7,5kwh. Teslafi må åbenbart regne den nedre buffer med hvilket ikke er helt reelt. Uanset om jeg feks lader fra 20-100% eller 90-100% så regner den med en accu på ca. 55kwh. Er der andre som har samme oplevelse? Eller andre tal fra Teslafi?
Forummets indlæg er redigeret af DenseH Mar 5 '21
MOS
MOS Mar 5 '21
Citat fra DenseH En modig Tysker har kørt den til -10%.

Så tror jeg ikke, batteriet har været kalibreret ordentligt. Det lyder jo helt vildt med så stor en buffer under 0.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »