Loading...
dk

LFP ladning og ydeevne | Tesla Forum

DenseH
DenseH Jun 17 '21
@Tobias Det er rigtigt at der var lidt udfordringer i starten. Men efter et par opdateringer blev de løst. Og siden er der løbende blevet optimeret. LFP’en har for vores vedkommende været en super positiv oplevelse. Og så er det da sjovt at se TB’s anmeldelser af samme. 
DenseH
DenseH Jun 17 '21

Og endnu en….. https://youtu.be/S8XiDEFH1q4

Tobias
Tobias Jun 17 '21

@ DenseH

Tak for svaret, og spændende at høre. Jeg kan forstå at Bjørn fortsat tager lidt forbehold for vinterforhold. 

DenseH
DenseH Jun 17 '21
Citat fra Tobias

@ DenseH

Tak for svaret, og spændende at høre. Jeg kan forstå at Bjørn fortsat tager lidt forbehold for vinterforhold. 

Det er klart. Han har jo ikke testet den under de forhold. Vi har haft vores siden 10/12-20 og har derfor mere viden om vinter kørsel med LFP. Efter vores erfaring er den i hvert fald på linje med NCA modellerne både hvad SC hastigheder og rækkevidde angår og så har vi endda min. 20% mere accu til rådighed hver dag. Men det bliver da sjovt at høre hans mening til den tid. :)
Cubic
Cubic Jul 18 '21
Det var lidt interessant, at du oplever at forbruget er som US batteriet, specielt når nu den er tungere, og har flere hk.
Ice2EV
Ice2EV Nov 2 '21

Hvordan ser det LPF batteri og ladning ud efter sidste vinter?

 

Er problematikken med varmepumpen suger batteriet koldt løst?

Er problematikken med SuC ladning om vinteren løst(delvis forbundet med varmepumpen der suger batterivarmen)?

 

Måske jeg lige skal vente 14 dage og se noget nattefrost, for at få noget svar på disse?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 3 '21
DenseH
DenseH Nov 3 '21
@ice2ev Ja kad os lige få lidt køligere vejr. Indtil nu ingen problemer. Nb. Har ikke varmepumpe i vores.
Tobias
Tobias Nov 3 '21
Citat fra DenseH @ice2ev Ja kad os lige få lidt køligere vejr. Indtil nu ingen problemer. Nb. Har ikke varmepumpe i vores.
Jeg synes der er et ret massivt vampire drain de lidt køligere dage. Vi bor et stykke fra kysten og 100 meter over havniveau så vi er ved at ramme frysepunktet. 

Jeg vil forsøge at dokumentere forbrug.
DenseH
DenseH Nov 4 '21
@Tobias Det blev løst sidste vinter men er selvfølgelig spændt på at sammenligne efter 1 år og mange opdateringer. Det med Vampire drain kan jeg ikke genkende. Lyder mærkeligt. Kan det være varmepumpen?
Metguy2000
Metguy2000 Nov 16 '21

https://youtu.be/FdZL8RF3thI

Der er altså mange fordele ved LFP batterier. Check denne pædagogiske gennemgang. Som altid en fremragende video fra the limiting factor. 

  1. Det holder til 3-4x flere ladninger, altså har kun tabt få% efter 100K
  2. elsker at blive ladt til 100%
  3. Kræver ingen Ni

 

Forummets indlæg er redigeret af Metguy2000 Nov 16 '21
Cubic
Cubic Nov 16 '21

LFP har flest fordele, der er kun kulde problemet.

 

Jeg tænker, at med det mindste batteri er problemet nok værst, da der ikke er så meget at give af i forvejen.

 

Det kan måske være en fordel ved gensalg/brugt værdi.

Cubic
Cubic Nov 16 '21
Citat fra DenseH @Tobias Det blev løst sidste vinter men er selvfølgelig spændt på at sammenligne efter 1 år og mange opdateringer. Det med Vampire drain kan jeg ikke genkende. Lyder mærkeligt. Kan det være varmepumpen?

Det er nok ikke løst helt, men er nok forbedret lidt. 

Metguy2000
Metguy2000 Nov 17 '21
Citat fra Cubic

 der er kun kulde problemet. 

Er det ikke løst med software, og preconditioning inden afgang? Det fortælles sådan i videoen.

DenseH
DenseH Nov 17 '21
Jeg ved ikke hvad det Cubic mener der mangler at blive løst.
Emilsteen
Emilsteen Nov 17 '21
Citat fra Metguy2000

https://youtu.be/FdZL8RF3thI

Der er altså mange fordele ved LFP batterier. Check denne pædagogiske gennemgang. Som altid en fremragende video fra the limiting factor. 

  1. Det holder til 3-4x flere ladninger, altså har kun tabt få% efter 100K
  2. elsker at blive ladt til 100%
  3. Kræver ingen Ni

 

Super fed video - selvom den liige var til den komplekse side, for mit vedkommende. Jeg tænkte mit da jeg først hørte om MIC LFP batterierne, men videoen forklarer på fantastisk vis hvorfor de faktisk nærmest er at foretrække. 3-4 gange så mange cyklusser, hvor man så endda kan gå til 100% er jo fantastisk. 

Cubic
Cubic Nov 18 '21
Citat fra DenseH Jeg ved ikke hvad det Cubic mener der mangler at blive løst.

1. Det vil du opdage i en senere opdatering. Tesla er slettere ikke færdig med at opdater/optimere LFP batteriet

2. Der er mange ting i det, og i den grundlæggende teknologi er LFP følsom over for kulde. Det er ikke lige til at ændre, og det man gør er at man "fifler" med noget opvarmning af batteriet, som bruger strøm af et udfordret batteri i kulde. Der er kommet en, som nævnt opdatering til at løse dette, og der skulle være en mere på vej :) ( men det ved man jo ikke før den er her )

3. Det er således at Tesla ved at det er et "problem" ifht et Cobolt batteri, så derfor har man lavet LFP batterierne stører Ca 5KW, som gør bilerne tungere og er ikke lige så hurtige, og bruger mere strøm------- hvad gør man så, man smider nogle flere HK i, som så igen bruger mere strøm, sammen med den stører vægt, så det køre bare i ring. Her er det så at Tesla optimere i softwaren, soledes at man opnår den bedste kompromis, men som nævnt der kommer flere optimeringer. Prøv at analysere 2021.40

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Nov 18 '21
DenseH
DenseH Nov 18 '21
@cubic Det er jeg klar over. Der sker hele tiden optimeringer og forbedringer. Men de problemer som vi oplevede kortvarigt sidste vinter blev løst. For vores vedkommende. Hvornår er din LFP fra?
Forummets indlæg er redigeret af DenseH Nov 18 '21
Cubic
Cubic Nov 19 '21

Min er 2021 fra Fremond, men der er en 2021 LFP på vej :)

Som jeg ser det ;), de "problemer" som var sidste år/vinter, er sandheden vedr. LFP, ikke at sige LFP er et dårligt batteri, nej det er et bedre batteri. Når det så er sagt, er det ikke det ultimativt bedste batteri, for det har styrker og svagheder, svaghederne er ikke væk, men det man man gør, er bare at man omgås dem (specifikt kuldeproblemet ), med de omtalte tiltag.

Cubic
Cubic Nov 23 '21
Vedr. LFP batteriernes udfordringer, så hat Tesla Bjørn netop testet en Kina Model 3 LFP i frostvejr, for en time siden. Tag et kig på videoen med opdateret software
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »