Loading...
dk

Hyundai IONIQ 5 | Tesla Forum

Twinauto
Twinauto Feb 27 '21
Ioniq 5 virker som en reel og på mange punkter mere innovstiv bil, bliver spændende at se
jramskov
jramskov Feb 28 '21
Giga Berlin made TMY skulle blive med Teslas nye 4680 structural battery pack.
P85DK
P85DK Mar 30 '21

Så kom Kia med EV6. Fedt med noget fornuftig konkurrence. De har givet den gas på flere parametre, blandt andet acceleration, men desværre knap så meget på rækkevidden. Samme 10-80% opladning på 18 min som Hyundai og kan trække 1.600 kg.

Bliver spændende hvad den kommer til at koste

https://www.kia.com/dk/modeller/ev6/oplev/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 30 '21
Ice2EV
Ice2EV Mar 30 '21

Ja den ser ligesom Hyundai's fin ud.

Havde en eNiro i 24 timer, da vores firma bil var til service. Det var en udmærket vogn. MEN eks "Autopilot" var ikke i nærheden af Tesla's.

Skulle jeg give karakter på skalaen 5, så fik den 2,5 Tesla's 4.

Måske den er bedre på nyeste aftapning. Men Hyundai/Kia etc fossil fabrikanter, har hidtil ikke magtet udvikling af systemer efter levering. Du har købt, og det er det du har fået. 

Godt nok er Tesla ikke fejlfri, men de opdaterer/tweeker næsten alle funktioner løbende.

P85DK
P85DK Mar 30 '21

Det er mange år siden at Tesla er kommet med nyt i deres SW til Model S bortset fra et par tweaks på batterisiden som der vist er en anden tråd om et sted på siden. 

Tesla har formået at sælge det som et positivt at de sender ikke færdig udviklet og færdig testet biler og SW på markedet og det kan man kun tage hatten af for :-)

AP er ikke på min top 10 over ting jeg kigger på når jeg skal vælge bil.

T3S7A
T3S7A Mar 31 '21

Enig med P85DK. 

AP er hellere ikke noget som siger mig noget. Hvis jeg ville lave ingenting, når jeg kører bil, så kunne jeg jo blot lade konen kører. Men nyder at kører, og selv styre. 

Synes adaptiv fartpilot er guld værd, sammen med linjevogter, så man ikke brager op i foran kørende. Men det har jo ikke noget med AP at gøre. Men det kan mange andre biler, mindst lige så godt, hvis ikke bedre. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 31 '21

Bare som opklaring.

AP, mener jeg basic, ikke EAP eller FSD.

Kia'en mistede lanekeeping forholdsvis hurtigt, hvor jeg ved model 3 ikke har problemer. Det sagt, så har Model 3 problem ved lav sol, det havde jeg ikke mulighed for at se om Kia også var ramt af, der var overskyet hele døgnet.

T3S7A
T3S7A Mar 31 '21
Citat fra Ice2EV

Bare som opklaring.

AP, mener jeg basic, ikke EAP eller FSD.

Kia'en mistede lanekeeping forholdsvis hurtigt, hvor jeg ved model 3 ikke har problemer. Det sagt, så har Model 3 problem ved lav sol, det havde jeg ikke mulighed for at se om Kia også var ramt af, der var overskyet hele døgnet.

Der er masser af andre producenter, som laver lane keep, mindst lige så godt. Havde engang en Passat GTE. Den var bedre at kører "AP" med, end min tesla. Bremsede bedre ned, for foran kørende. Samt accelerede bedre og mere flydende op i fart igen, når man overhaler mm. 
Tesla er så meget hypet - Når først alle andre elbiler kommer, med bygge kvalitet, lys der virker, visker som kan se når der er vand på ryden. Bedre lydisoleret. Til en bedre pris. Tesla for sit for. Du kan ikke engang ringe til tesla.  

P85DK
P85DK Mar 31 '21

@Ice2EV - I 2007 havde jeg en Mercedes CL med distronic, den virkede sgu' bedre til at bedømme forankørende end Tesla gør i dag. Nu har jeg kun AP1 og har kun kørt rundt i en Model 3 i et par uger, men jeg oplever at AP reelt kun er rigtig brugbar når man er alene på motorvejen. Der er den tilgengæld rigtig fin.

Det er jo lige før at AP'en opdager en forankørende lastbil i horisonten før jeg gør og iværksætter en kraftig nedbremsning for at være klar om 1,5 km.

Vognbaneskift er direkte pinlig og ubrugelig, og accelerationen efter at en forankørende lastbil er trukket ind er så lang tid om at komme i gang, at folk bagved begynder at dytte fordi de tror du er faldet i søvn.

Også er vi slet ikke begyndt at kigge på alle de ting den ser som ikke findes i virkeligheden ...

cth
cth Mar 31 '21

P85DK:

Du har simpelthen læst mine tanker fra i går på 350 km tur hjem fra Jylland :-)

Alt hvad du beskriver oplevede jeg på samme måde.

Ice2EV
Ice2EV Mar 31 '21

Jeg oplever til gengæld at Basic AP, gør det ganske udmærket. Specielt på motorvej og motortrafikvej.

Jeg oplever også at på nuværende EAP test periode, er den der nedbremsning op bag en lastbil, væsentlig mindre end ellers. MEN det kan være fordi jeg har vænnet mig til at trække ud 50 meter før tidligere.

Jeg oplever den holder sporet ganske flot. Hvorimod Kia'en var noget mere wobley højre venstre. Kan dog være det er fordi jeg ikke havde tid nok til at sætte mig ind i den.

Jeg oplevede at Kia'en (og vel også Hyundi) bare ladede til 100%, når man satte stikket i. Kan være det ville være anderledes, hvis man havde APP(som jeg formoder er til en sådan). Ellers tyder det på en forholdsvis stor forskel på netto to brutto batteri.

Jeg oplevede at der var en skov af knapper, som man sikkert vænner sig til, men når man lige kommer ind, så blive man helt rundforvirret.

Samtidig så erindre jeg den VW spor assistent(eller hvad de nu kaldte den ) jeg prøvede i 2018, om det var en 2018 model ved jeg ikke, var mere en bandesøgende assistent, indtil den havde ramt 3 bander, så sked den på alt og fortsatte i grøften eller modsatte vejbane, hvis man ikke greb ind.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 31 '21
jramskov
jramskov Apr 1 '21

Citat fra T3S7A

AP er hellere ikke noget som siger mig noget. Hvis jeg ville lave ingenting, når jeg kører bil, så kunne jeg jo blot lade konen kører. Men nyder at kører, og selv styre. 

Synes personligt ikke det er specielt spændende at køre bil på motorvej. Dertil er AP virkeligt rart synes jeg. Det gør det langt mindre stressende. 

Ingen tvivl om at der er mange andre der laver adaptiv fartpilot og lane keeping. Min ret begrænsede erfaring med EAP vognbaneskift er at der er lang vej endnu, men på motorvej uden alt for meget trafik fungerer det OK. 

Man skal dog heller ikke glemme at det fungerer langt bedre i USA, ikke mindst med FSD beta. Pga. regulering går der nok desværre lang tid før vi ser det her.  

Jeg synes også den nye KIA EV6 der er baseret på samme platform som IONIQ 5, ser ganske godt ud.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Apr 1 '21
MOS
MOS Apr 1 '21
Citat fra Ice2EV

(...) var mere en bandesøgende assistent, indtil den havde ramt 3 bander, så sked den på alt (...)

Rockerbander, motorcykelbander, indvandrerbander eller hvad? ;-)

P85DK
P85DK Apr 26 '21

Den får rigtig fine ord med på vejen af Jonny. Han nævner også at Koreanerne er forrest i EV gamet også foran Tesla på alt undtagen SuC netværket.

Det store batteri starter ved 340.000 kr. https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 26 '21
jramskov
jramskov Apr 26 '21

Ja, den ser virkelig godt ud. Det overrasker mig lidt han kalder det et "full review" når han i starten siger han kun har bilen i to timer.

jramskov
jramskov Apr 26 '21

Søsteren, KIA EV6, er også rigtig spændende. Her er specifikationer: kiaonline.dk/ev6-specifikationer/

Model program og priser:

Det er fedt med konkurrence.

Edit: Bestillingslink: kiaonline.dk/bestil/ev6/

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Apr 26 '21
MOS
MOS Apr 26 '21
Citat fra jramskov

Ja, den ser virkelig godt ud. Det overrasker mig lidt han kalder det et "full review" når han i starten siger han kun har bilen i to timer.

Også lige min tanke. Tesla Bjørn må jo være ekstremt ineffektiv, når han tager 14 dage om at teste en bil, når man åbenbart kan lave et "full review" på kun 2 timer.

I øvrigt, synes jeg ikke, den er specielt elegant eller køn at se på, men lidt kedelig og grå. Men det er jo subjektivt. Ellers ser det ud til, at de på mange områder har lavet en virkelig god elbil.

jramskov
jramskov Apr 26 '21

Kona og E-Niro er ret energieffektive, så tænker det samme må gælde for disse.

Design er en smagssag. Jeg kan rigtig godt lide designet på begge. 

Ladehastighed ser også rigtig fornuftig ud: https://youtu.be/WCqcqy29ZCc

Nikola
Nikola Apr 26 '21

385 for en EV6 LR Upgrade virker attraktivt. Det må give stof til eftertanke ved konkurrenterne (hvis den kan leveres i fornuftigt antal) 

Nogen der hørt noget om serviceintervaller?

P85DK
P85DK Apr 26 '21

@MOS - tror den skal ses i live og har jeg det lidt som Jonny, der er lidt Lancia Intergrale over den og det er altid et plus i min bog, næsten lige så stort som det er et minus i min kones bog.

Jeg tænker at den er attraktiv ud fra plads, praktikalitet og pris mere end design. Jeg synes EV6 ligner en forvokset Leaf, så er det op til folk selv om det er et plus eller ej, men profilen - specielt skråt bagfra - er faktisk meget i Lamborghini Urus.

Det jeg ikke forstå er at EV6 GT har opgivet en rækkevidde på 400 km, mens de andre med det store batteri er 490-510km - det må være en fejl, så ineffektiv kan den ikke være hvis den bliver kørt optimalt.

Jeg synes bare det er fedt at de ser ud til at levere et rigtigt stærkt produkt til ganske fornuftige priser.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 26 '21
Sider: « 1 2 3 4 »