Loading...
dk

Hyundai IONIQ 5 | Tesla Forum

KimT
KimT Apr 27 '21

Her priser/udstyr m.m. fra deres konfigurator : https://bestil.hyundai.dk/modeller/hjswerjfhri8548674hrgsthr574lbndj484

4WD muligt - faktisk til rimelig pris :

Standard Range
58kWt elmotor │ Automatgear │ 170 hk │ 167 Wh/km │ Rækkevidde op til 384 km
0 kr

Long Range
72.6 kWt elmotor │ Automatgear │ 217 hk │ 168 Wh/km │ Rækkevidde op til 481 km
25.000 kr

Long Range Performance 4WD
72.6 kWt elmotor │ Automatgear │ 306 hk │ 4WD │ 117 Wh/km │ Rækkevidde op til 460 km
50.000 kr

Men er det salg der har skrevet. De 58/72.6 kWt er vel batteri størrelse, og hvorfor har 4WD kun et forbrug på 117Wh/km ??

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 27 '21
P85DK
P85DK Apr 27 '21

17.000 kr for eftermonteret træk, så er det da også betalt og lidt til - ja du får et par måtter med og et type 2 ladekabel, men alligevel.

De er glade for de grålige farver - så glade at du det vildeste du kan vælge er en blålig nuance af grå ;-)

Nikola
Nikola Apr 27 '21
Citat fra KimT

Men er det salg der har skrevet. De 58/72.6 kWt er vel batteri størrelse, og hvorfor har 4WD kun et forbrug på 117Wh/km ??

Der står 177 på siden nu (og ikke 117)?

Det er et lidt knudret bestillingssystem efter min mening.

Ser ud til at Essential kun fås i 2 WD med SR/LR batteri. Advanced fås med SR og LR batteri og en LR med 4WD. Ultimate kun med LR batteri og i både 2/4 WD version. Er heller ikke vild med farverne og synes også at de grå skærmkanter/sidepaneler bliver alt for dominerende, når bil farven ikke er samme grålige nuance

MOS
MOS Apr 27 '21
Citat fra KimT 

Hmm... kilo-Watt-ton... hvad er det?

De 117 Wh/km var nok (også) en fejl. Det ser ud til at være blevet rettet til 177 Wh/km.

Bedste køb må være 4WD udgaven uden træk og i en grå nuance(!) :-D

Kizura
Kizura Apr 27 '21

Tænker der nok menes kilowatt-timer 

Quote from MOS
Citat fra KimT 

Hmm... kilo-Watt-ton... hvad er det?

MOS
MOS Apr 27 '21
Citat fra Kizura

Tænker der nok menes kilowatt-timer

Det afføder så følgende spørgsmål:

Hvordan relaterer den enhed sig til en elmotor?

Og hvorfor er de ikke konsistente, når de nu godt kan finde ud af at skrive Wh/km? Skulle de så ikke også skrive Watt-ton per kilometer?

Burnix
Burnix Apr 27 '21
Energi i kWt er vel egentlig ok? Jeg kører også 80 km/t på vejen og ikke 80 km/h... Men det er selvfølgelig batteriet og ikke elmotoren, der har den størrelse.
Forummets indlæg er redigeret af Burnix Apr 27 '21
MOS
MOS Apr 27 '21
Citat fra Burnix Energi i kWt er vel egentlig ok? Jeg kører også 80 km/t på vejen og ikke 80 km/h...

Nej. Enheden kilowatttimer forkortes kWh. t er forkortelsen for masse-enheden ton. Du kører jo heller ikke 80 kilometer pr. ton. Enheden timer forkortes h. Se evt. https://da.wikipedia.org/wiki/SI-systemet

Jamen, på en tavle med hastighedsbegrænsning står der hverken 80 km/t eller 80 km/h, men bare 80 km. Er det så længden på den strækning, fartgrænsen gælder? Aaargh!

Men det er selvfølgelig batteriet og ikke elmotoren, der har den størrelse.
Citat fra KimT

Long Range Performance 4WD

72.6 kWt elmotor │ Automatgear │ 306 hk │ 4WD │ 117 Wh/km │ Rækkevidde op til 460 km
50.000 kr

Ja, det er da soleklart, at når der står elmotor, så betyder det batteri. :-S

Ice2EV
Ice2EV Apr 28 '21

Hyundai tager 20.000 kr for 14 kWh batteri. Svarende til ca 200 US/Eur pr kWh.

Med mindre der er andet udstyr oveni den større batteripakke.

MOS
MOS Apr 28 '21

Ydelsen stiger også fra 170 til 217 hk, hvis man vælger Long Range. Ved ikke lige, om det er den samme motor, men den yder i hvert fald mere med det store batteri.

Ice2EV
Ice2EV Apr 28 '21

Ydelsesstigningen svarer vel nogenlunde til der er mere effekt at gøre godt med........ 72,6/58 X170= 210 hk.

cth
cth Aug 4 '21

IQ5 prøvet.

Høj bil man sidder i.

Den skal nok blive en succes, selvom den ikke kører som min model S

Jeg synes ikke interiør eller knapper virker som noget købt på WISH.

Det er ikke tysker kvalitet...nærmere Tesla kvalitet :-)

bagsæde masser af benplads og man sidder bedre end i model S.

Ulemper er bagagerum i forhold til en model S er ikke særlig stort og så er rækkevidden for lidt efter min smag.

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 4 '21
jramskov
jramskov Aug 4 '21

@cth: Godt at høre interiør og knapper er i OK kvalitet, det har bekymret mig baseret på de videoer jeg har set, hvor det netop ligner noget købt på WISH :) 

KimT
KimT Aug 4 '21

Jeg var ude at køre i den d. 24. efter det var blevet aflyst i første omgang. Der var 6 forhandler der ikke havde fået demo biler til d. 21, derfor var der ingen forhandler der måtte tilbyde turer i bilen.....(vores Kona stod jo også 1 måned hos forhandleren og ventede på at bilen blev officielt lanceret før de måtte udlevere den, så sådan er Hyundai åbenbart).

Folk stod i kø for en prøvetur, så jeg fik ikke tid til at kikke nærmere på frunk/trunk og bagsæde

Det var modellen med 225HK og lyst interiør. Den kørte godt, og baghjulstræk er klart en forbedring ift. Kona'en som har forhjulstræk. Infotainment m.m. ligner i stor stil Kona'en - jeg savnede faktisk et par punkter hvor man i Kona'en kan se aktuel fordeling mellem forbrug (El, AirCon, Motor osv), og så fatter jeg ikke hvorfor de har gemt knappen til sædevarme væk i en menu på skærmen, nu når der er fysiske knapper til resten af varmesystemet. Grunden til at jeg ledte efter den var at det var lyse perforerede lædersæder (vegan), så jeg troede der var kølede sæder, men det er de åbenbart gået væk fra - det kunne man få til Kona'en.

Konen havde ikke tid til at tage med, men da vi så en på motorvejen ved Odense var hendes kommentar at den godt nok var firkantet, men vi skal helt klart have en højere bil når S'en skal skiftes for konen døjer med ryggen. Så lav højde, og hård affjedring er ikke en god kombi for hende.

I Silkeborg var der allerede bestil 22, og det tal er nok blevet større siden jeg var ude at prøve, så leveringstiden er nok efterhånden lang.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 4 '21
jramskov
jramskov Aug 4 '21

@KimT: IONIQ 5 fåes også med ventilerede sæder foran, men du skal op i den største udstyrspakke for at få det, den der hedder Ultimate: https://katalog.hyundai.dk/NicChristiansenGruppen/Hyundai/Specifikationer/ioniq-5/?page=2

cth
cth Aug 4 '21

Ultimate er der 9 mdr. lev. på mens de andre får med noget kortere lev. Jeg har dog en aflyst ultimate handel på hånden til lev. snarest...

Men er nok ikke helt klar.

ja ultimate har luft i sæder.

Træk aftageligt koster 12.000 oven i.

Svingbart kommer senere.

PeterE
PeterE Aug 4 '21

Sjovt så hurtigt det der med 9 måneders levering pludselig er (halv)lang tid. Vores fælles hukommelse er lidt selektivt, for jeg kan da komme i tanke om mindst een herinde fra som ventede længere på en Model S, og en Model X og en Model 3 osv osv osv :) Just saying.

jramskov
jramskov Aug 4 '21

Der gik 3 år minus 2 dage fra jeg reserverede vores Model 3 til vi fik den :)

TSLA
TSLA Aug 4 '21

Jeg har også været ude og prøve Ioniq 5 og have lavet foreløbig slutseddel på en der kunne leveres i December, long range og 4 hjuls træk. Kører fint, men vi synes der er for meget rumlen fra hjulene sikkert fordi der var 21" dæk på. Bagagerummet er forholdsvis lille sammenlignet med både Model S og Nissan Leaf(min kones), selvom man kan tage bunden ud og få adgang til lidt ekstra højde. Selvfølgelig kan man få lidt mere ved at skubbe bagsæderne frem, men så bliver det for trængt til høje personer. Dertil kommer at min kone absolut ikke kunne lide det firkantede design og havde svært ved at overskue hjørnerne. Jeg brød mig ikke om deres lane assist, men en smart detalje var at de havde alle ladere i området listet (Eon, Clever, Spiiri osv.) og viste altid den nærmeste på skærmen, så man kunne få hurtig vejvisning.

Så vi valgte at takke nej til den og kikker på om Kia'en falder bedre i smag.

Mht ventetid har jeg også oplevet laaang tid, 4 år og 1 1/2 mdr på den første S

KimT
KimT Aug 4 '21

Hyundai og Kia bruger virkelig tynde plader sammenlignet med europæiske biler, så det er nok generelt støj du har hørt. Så det tvivler jeg på er bedre i Kia’en. 
​jeg fik isoleret konens Kona lidt med noget StP jeg havde liggende.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 4 '21
Sider: « 1 2 3 4 »