Loading...
dk

EON, Nye pakker/priser | Tesla Forum

jramskov
jramskov Feb 26 '21

Hvis/når vi bliver tvunget væk fra vores nuværende "introtilbuds" abonnement (før eller siden tænker jeg det sker), tror jeg også vi dropper EON. Så gerne at de fulgte "elbils kommissionens" forslag om at det skal være billigt for alle at oplade hjemme uanset om man har et abonnement eller ej. Det kunne nemt gøres på samme måde som hvis man har elvarme. Hvis man har en elbil, så er der lav afgift for al forbrug over 4000kWh/årligt. Langt simplere for de fleste forbrugere og så er det kun ladning på farten man skal tage stilling til. Med en Tesla er det jo generelt nemt, men ellers kommer der forhåbentligt snart bedre roaming.

MOS
MOS Feb 26 '21

De der grænser, hvor man skal have et forbrug over 4000 kWh er noget pjat. Det giver kun incitament til at øge forbruget til, at man kommer over de 4000 kWh for at få den lave takst, hvilket ikke ligefrem virker specielt bæredygtigt.

 

Lad os sige, jeg har et elforbrug i husstanden på 1400 kWh (ekskl. forbrug til elbil). Jeg ved godt, det er lavt. Jeg har fjernvarme, ikke noget TV, køleskabet er A-mærket, alle lamper er med LED-pærer, som jeg i øvrigt husker at slukke osv. Vaskemaskine m.m. er i en fælles vaskekælder, så den del af elforbruget kommer ikke på min elregning.

Jeg kører/cykler f.eks. 15.000 km/år. Det er en nogenlunde ligelig blanding af småture, mellemlange ture, langture samt ferieture/road trips Småturene er oftest på cykel. De mellemlange ture er typisk med bil. Jeg parkerer gerne ved en gratis destination charger, f.eks. ifm. indkøb (Ikea, Lidl m.m.), for så kan jeg ofte nå at lade ca. samme mængde strøm på bilen, som jeg har brugt på turen. Resten af de mellemlange ture er med opladning hjemmefra. På de lange ture bruger jeg meget SuC, da det er gratis i hele bilens levetid. Det kan man da ligeså godt udnytte, når man alligevel kommer forbi og trænger til en pause. Ferieture/road trips er næsten 100% SuC.

Jeg vil tro, at ca. de 5000 km/år er med hjemmeladning. Mit gennemsnitsforbrug er ca. 160 Wh/km (Model S, økokørsel). Lad os bare sige 180 Wh/km inkl. ladetab m.m. Det giver så 5000 km*180Wh/km = 900 kWh til elbilen.

Mit samlede, årlige elforbrug for hus + bil = 1400 kWh + 900 kWh = ARGH! Jeg kommer jo aldrig op i nærheden af de 4000... Jeg må vist hellere stoppe med det økokørsel, udskifte alle mine LED-pærer med gammeldags glødepærer og blive et sort miljøsvin. Så kan jeg måske også blive optaget i Clever/E.ON-klubben og lade min bil stå med forvarmning og nedrullede vinduer i et par timer hver gang, før jeg skal køre de 900 meter ned til Brugsen, så jeg kan få en masse refusion. Det kan sikkert godt betale sig. Nå nej... for vi har jo solceller i boligforeningen. Så kan man nok ikke få refusion og så kan det vel ikke betale sig at køre i elbil alligevel. Lad mig få den solgt og købe en benzinsluger i stedet.

Ironi/sarkasme kan forekomme... ;-)

 

Måske skulle man bare have den samme, lave afgift på alt elforbrug. Klimaet skelner jo alligevel ikke, om en kWh er brugt på en elbil, en glødepære, vaskemaskinen, jordvarme eller brugt i industrien. Eller om den marginale kWh stammer fra en elregning på over eller under 4000 kWh. Få nu bare afskaffet alle de særregler, der kun giver mere bureaukrati og spænder ben for den grønne omstilling.

Det eneste klimaet interesserer dig for, er hvor meget CO2e, der bliver udledt. Så læg nu blot en generel CO2-skat, som er ens for alle, direkte ved kilden. Og drop så alle de andre lappeløsninger og særregler. Det vil være enklere og virke langt mere effektivt.

T3S7A
T3S7A Feb 26 '21

Både skidt og godt vedr. at lave el til biler afgiften som el varme. 

Ulempen er klart dem, som er alene, eller et par, og ikke har det store husforbrug. De kommer til at kører en del, og betaler fuld elafgift af dette. 

Dem som så har 3 teenage børn hjemme, og har et stort forbrug, de får noget af husstandensforbrug, som afgiftsfri, samt alt el til bilen. 

jramskov
jramskov Feb 26 '21

@MOS Jeg er enig, jeg er nok bare realist og har meget lidt tiltro til vores regering. Som kan læses i dag har Klimarådet heller ikke tiltro til dem. Skal gerne indrømme at jeg ikke havde tænkt over folk med meget lavt forbrug. Tænkte mere på at det ville være nemt at implementere end om det ville være helt fair for alle. Alternativet er vel en bimåler ved opladeren så hvilket også er fint, men det giver så en ekstra udgift til den måler samt håndtering af aflæsning af den. 

Jeg er helt enig i at der er for mange særregler og at de burde afskaffes og erstattes af en CO2 afgift ved kilden som du skriver. Jeg ser blot chancen for at det sker som værende forsvindende lille da statsministeren er mere interesseret i makrelmadder.

Kiefer
Kiefer Feb 26 '21

Ja det eneste den nuværende regering var/er interesseret i når det kommer itl klima, er at fiske de stemmer det giver uden at lavere noget som helst på området...

cth
cth Feb 26 '21
Citat fra Kiefer

Ja det eneste den nuværende regering var/er interesseret i når det kommer itl klima, er at fiske de stemmer det giver uden at lavere noget som helst på området...


Enig.... og Corona kan de heller ikke tackle efter min mening.
Emilsteen
Emilsteen Feb 26 '21

Jeg har heldigvis ikke noget bøvl i maven med at køre i +500.000 kroners biler og stemme EL/Å. Eneste mærkesag er klima og en CO2-skat asap :-)

jth
jth Feb 27 '21
@MOS

Hvis du bruger 900kWh til opladning af bil årligt så er nedsat elafgift jo “ligegyldigt”. Det er typisk dansk millimeter-retfærdighedsfølelse der gør man bliver misundelig over naboens 3 teenagebørn gør at de får ca 900kr i årlig elrefusion.

Jeg glæder mig over at reglen om nedsat elafgift for elopvarmet hus trods alt er ekstrem simpel (politikerne må have sovet dengang den lov blev indført).Reglerne om nedsat elafgift for elbilsopladning er derimod unødvendigt komplicerede hvor der skal en tredjepart indover.

Ja, det bedste ville være at reglerne var endnu simplere, men det er feks ikke muligt at gøre benzin og diesel 3-4 gange dyrere ift el for korrekt af afspejle CO2 udledningen.
jonsiii
jonsiii Feb 27 '21
Citat fra jth @MOS
Ja, det bedste ville være at reglerne var endnu simplere, men det er feks ikke muligt at gøre benzin og diesel 3-4 gange dyrere ift el for korrekt af afspejle CO2 udledningen.

 

Så meget skal det heller ikke blive dyrere. Hvis vi går videre med de foreslåede 1500 kr/ton CO2, så kan du jo prøve at beregne afgiften:

* Diesel 3310 gCO2/liter - Burde være 4,97 kr/liter - Aktuelt 3,22 kr/liter

* Benzin 3140 gCO2/liter - Burde være 4,71 kr/liter - Aktuelt 4,72 kr/liter

* El 130 gCO2/kWh - Burde være 19,5 øre/kWh - Aktuelt 90 øre/kWh

 

Væk med loftet på 4000 kWh, væk med fradrag for elvarme og elbiler, sænk afgiften til 20 øre/kWh for private, behold afgiftsfritagelsen for erhverv og offentlige ladestandere og hæv afgiften på diesel med 1,80 kr/liter. Så er der ryddet op, og alle betaler det samme. :)

 

MOS
MOS Feb 27 '21
Citat fra jonsiii

Væk med loftet på 4000 kWh, væk med fradrag for elvarme og elbiler, sænk afgiften til 20 øre/kWh for private, behold afgiftsfritagelsen for erhverv og offentlige ladestandere og hæv afgiften på diesel med 1,80 kr/liter. Så er der ryddet op, og alle betaler det samme. :)

Det lyder meget nemt, rigtigt og logisk. Hvorfor har man ikke for længst gjort det?

Nå nej, jeg har jo selv lige svaret på spørgsmålet...

P85DK
P85DK Feb 27 '21
Citat fra MOS

Det lyder meget nemt, rigtigt og logisk. Hvorfor har man ikke for længst gjort det?

Måske, men det går ikke i nul eller øger afgiftsindtægterne og derfor kommer det aldrig til at ske.

Miljø er en ting og afgiftsindtægter en anden og afgiftsindtægter vinder altid i Danmark, specielt med en Socialdemokratisk regering.

Det eneste tidspunkt Socialdemokraterne er villige til at give køb på afgiftsindtægter er hvis de kan få lov til at hæve arveafgiften til 90% samtidig. Hvis de får lov til det, så er de til at tale med på alle områder.

MOS
MOS Feb 27 '21
Citat fra P85DK

Måske, men det går ikke i nul eller øger afgiftsindtægterne og derfor kommer det aldrig til at ske.

Det findes der en nem løsning på. Juster de 1500 kr/ton CO2 op til f.eks. 2000 kr/ton eller hvad det nu præcist skal være, for at få det til at balancere. En lidt højere CO2-pris vil samtidig give et lidt større incitament til den grønne omstilling. Win-win!

Men så er der nok nogle få storforbrugere, der tidligere er sluppet for billigt af sted med deres miljøsvineri, og som så fremover vil skulle betale deres rimelige andel. De vil nok klynke. Kan man have ondt af det?

Sider: « 1 2