De der grænser, hvor man skal have et forbrug over 4000 kWh er noget pjat. Det giver kun incitament til at øge forbruget til, at man kommer over de 4000 kWh for at få den lave takst, hvilket ikke ligefrem virker specielt bæredygtigt.
Lad os sige, jeg har et elforbrug i husstanden på 1400 kWh (ekskl. forbrug til elbil). Jeg ved godt, det er lavt. Jeg har fjernvarme, ikke noget TV, køleskabet er A-mærket, alle lamper er med LED-pærer, som jeg i øvrigt husker at slukke osv. Vaskemaskine m.m. er i en fælles vaskekælder, så den del af elforbruget kommer ikke på min elregning.
Jeg kører/cykler f.eks. 15.000 km/år. Det er en nogenlunde ligelig blanding af småture, mellemlange ture, langture samt ferieture/road trips Småturene er oftest på cykel. De mellemlange ture er typisk med bil. Jeg parkerer gerne ved en gratis destination charger, f.eks. ifm. indkøb (Ikea, Lidl m.m.), for så kan jeg ofte nå at lade ca. samme mængde strøm på bilen, som jeg har brugt på turen. Resten af de mellemlange ture er med opladning hjemmefra. På de lange ture bruger jeg meget SuC, da det er gratis i hele bilens levetid. Det kan man da ligeså godt udnytte, når man alligevel kommer forbi og trænger til en pause. Ferieture/road trips er næsten 100% SuC.
Jeg vil tro, at ca. de 5000 km/år er med hjemmeladning. Mit gennemsnitsforbrug er ca. 160 Wh/km (Model S, økokørsel). Lad os bare sige 180 Wh/km inkl. ladetab m.m. Det giver så 5000 km*180Wh/km = 900 kWh til elbilen.
Mit samlede, årlige elforbrug for hus + bil = 1400 kWh + 900 kWh = ARGH! Jeg kommer jo aldrig op i nærheden af de 4000... Jeg må vist hellere stoppe med det økokørsel, udskifte alle mine LED-pærer med gammeldags glødepærer og blive et sort miljøsvin. Så kan jeg måske også blive optaget i Clever/E.ON-klubben og lade min bil stå med forvarmning og nedrullede vinduer i et par timer hver gang, før jeg skal køre de 900 meter ned til Brugsen, så jeg kan få en masse refusion. Det kan sikkert godt betale sig. Nå nej... for vi har jo solceller i boligforeningen. Så kan man nok ikke få refusion og så kan det vel ikke betale sig at køre i elbil alligevel. Lad mig få den solgt og købe en benzinsluger i stedet.
Ironi/sarkasme kan forekomme... ;-)
Måske skulle man bare have den samme, lave afgift på alt elforbrug. Klimaet skelner jo alligevel ikke, om en kWh er brugt på en elbil, en glødepære, vaskemaskinen, jordvarme eller brugt i industrien. Eller om den marginale kWh stammer fra en elregning på over eller under 4000 kWh. Få nu bare afskaffet alle de særregler, der kun giver mere bureaukrati og spænder ben for den grønne omstilling.
Det eneste klimaet interesserer dig for, er hvor meget CO2e, der bliver udledt. Så læg nu blot en generel CO2-skat, som er ens for alle, direkte ved kilden. Og drop så alle de andre lappeløsninger og særregler. Det vil være enklere og virke langt mere effektivt.