Loading...
dk

Gratis lynladning på Circle K | Tesla Forum

selsoe
selsoe Mar 14 '21

Circle K er ved at udrulle lynladere på deres tankstationer og i testperioden er det gratis at lade der. De to første er åbnet og flere er på vej:

https://www.circlek.dk/el

Ice2EV
Ice2EV Mar 14 '21

Så en Mitzu plugh-in forsøge sig på CK Aalborg med sådan en 300 kW fætter. Folket har ikke skyggen af ide om hvordan det hænger sammen.

Men man kunne jo være heldig den lige kunne smide de der 10 kW på i løbet af 3 minutter   ;-(

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 14 '21
MOS
MOS Mar 14 '21

Er der ikke CHAdeMO-stik på sådan en Mitsji-matsji? Og hvad kan sådan en Mitsji-matsji trække? Max. 20-25 kW? Giver vel ikke meget mening at forsøge at lynlade den med 300 kW. Men ja, det skal vel prøves...

Man skal ikke undervurdere, hvor lidt folk ved om opladning. Og opladning kan ikke gøres for simpelt. Jeg mindes et nygift brudepar, som jeg mødte på en SuC i Tyskland. De havde lånt en Tesla til deres honeymoon og vidste ikke, hvordan de skulle lade den. Så var det jo heldigt, at der lige kom en ingeniør forbi med Tesla-erfaring. Kort instruktion: Tryk på knappen, sæt stikket i - voila!

Men fedt at CK ruller lynladere ud. Jeg synes også deres koncept er sympatisk. Gratis i testperioden og ellers betaler man bare pr. kWh forbrug uden alle mulige, mærkelige abonnementer. Er der i øvrigt nogen, der ved, hvad kWh-prisen bliver?

jramskov
jramskov Mar 14 '21

De har fået støtte til ti ladestationer: https://api.vejdirektoratet.dk/...adeinfrastruktur.pdf

Ice2EV
Ice2EV Mar 14 '21

@MOS Mener kun plugin slæder kan suge AC, som regel max 7,2 kW. Men de fleste er vist begrænset til 3,6 kW.

 

Så DC er vel totalt spildt på en plughin, om man vil eller ej.

HrMogensen
HrMogensen Mar 14 '21

Det er fantastisk og noget der virkeligt kan få EV skeptikerne til at overveje at "skifte side". CK i DK har jo masser af erfaringer at trække på fra CK i Norge. Det er, såvidt jeg husker, vidst næsten altid en CK hurtiglader som Bjørn Nyland starter de fleste af testkørslerne på). 

Håber i øvrigt at CK vil være skarpe med at der bliver delt bøder ud til dem de ICE biler der liiige regner med det her er en let parkeringsplads. De kan nøjes med at spærre for hinanden ved benzinstanderne. Samme gælder selvfølgelig for EV bilister der regner med at det er en plads bilen overnatter på.

Citat fra MOS

...

Man skal ikke undervurdere, hvor lidt folk ved om opladning. Og opladning kan ikke gøres for simpelt. Jeg mindes et nygift brudepar, som jeg mødte på en SuC i Tyskland. De havde lånt en Tesla til deres honeymoon og vidste ikke, hvordan de skulle lade den. Så var det jo heldigt, at der lige kom en ingeniør forbi med Tesla-erfaring. Kort instruktion: Tryk på knappen, sæt stikket i - voila!

 

MOS => Første gang jeg ladede ved SuC der kan jeg huske at jeg også stod og gloede lidt da jeg havde sat SuC stikket i bilen... "Var det bare det?" :D  

jramskov
jramskov Mar 14 '21

Os mennesker går ofte i selvsving når noget er gratis - se bare hos Lidl der har flere ladere der er gratis. Nogle af dem bliver nærmest blokeret af taxaer og der er tråde på Facebook hvor folk er temmelig sure. 

MOS
MOS Mar 14 '21
Citat fra Ice2EV

@MOS Mener kun plugin slæder kan suge AC, som regel max 7,2 kW. Men de fleste er vist begrænset til 3,6 kW.

 

Så DC er vel totalt spildt på en plughin, om man vil eller ej.

"Hurtig opladning/Quick Charge Du kan anvende de hurtige ladestationer, når du er ude på længere køreture. Stikket er af CHAdeMO typen."

"Kapacitet kWh 13,8"

"Hurtig (Quick charge) min. (cirka) 25 (op til 80% kapacitet)"

https://www.mitsubishi-motors.dk/content/dam/mitsubishi-motors-dk/images/brochurer/outlander-phev/outlander_phev_brochure_0106_20.pdf 

 

Så ja, den har CHAdeMO og kan dermed DC-lade. 25 min. til 80% må siges at være rimelig OK for en PHEV. Så vidt jeg kan gennemskue har den op til 3,7 kW AC onboard lader.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 14 '21
jpx
jpx Mar 14 '21

Gode nyheder - jeg kørte ellers forbi den i Tranbjerg i fredags, dog uden at vide at det var en lademulighed. Og ja, det er forhåbentligt med til at få flere til at skrotte den gameldags bil til fordel for en EV.

Jens_N_B
Jens_N_B Apr 3 '21

Jeg var forbi den i Aalborg i Onsdags. Jeg delte den med en Audi E-tron og imens jeg holdt der, kom en anden Model 3, som måtte vente på at E-tron blev færdig. Så måske 1 lader med 2 udtag allerede er for lidt? Jeg fik 149,5 kW og det samme fik Audi E-tron, så laderen kan levere.
 

Mvh. Jens

Få 1500 km gratis supercharge, ved at benytte mit referral link ved bestilling af en Tesla -  https://www.tesla.com/referral/jensnohr71245


Ice2EV
Ice2EV Apr 3 '21

Det er kun fordi det er gratis pt. Ellers var du kørt til Haverslev og jokket den i Tesla's.

 

Jens_N_B
Jens_N_B Apr 4 '21
Citat fra Ice2EV

Det er kun fordi det er gratis pt. Ellers var du kørt til Haverslev og jokket den i Tesla's.

 


 

Det kommer an på hvad prisen bliver. Jeg har ikke fri Supercharge, så hvis prisen bliver omtrent den samme ved Circle K som ved Tesla, så vil jeg vælge den der passer bedst på min rute.

Men den anden Model 3 der ankom, var fra lokalområdet og han lagde ikke skjul på at han ladede her, fordi det pt. var gratis

Ice2EV
Ice2EV Apr 4 '21

CK laver ikke noget der ikke skæpper i kassen, det er jo et olieselskab.

 

I bet you CK, når de er sikker på det virker, kommer til at koste 0,70-1,00 kr mere end Tesla.

 

Hos Clever betaler du eks 350 kr for SMS ladning af 40 kWt. Så kan man da også føle sig øm et vist sted bagefter.

Har du et abonnement er det billigere. Eks EON som har et "gratis" abonnement, altså sådan på månedsbasis gratis. Men skal du så bruge noget strøm, så koster det 3,50 kr/kWt. 

Sidst jeg var på Tesla lå prisen vel omrking 2,5-2.60.

baldur
baldur Apr 5 '21

Vi kan bare se til Norge for at finde de priser, som vi kan forvente af Cirkle K:

https://circlekcharge.no/ladestasjoner

4,99 NOK / kWh = 3,71 DKK (som registreret kunde - vistnok gratis)

5,99 NOK / kWh = 4,46 DKK (uden registrering)

Det koster pt. 2,80 DKK / kWh at lade på Tesla Supercharger. Så CK er omkring 1 kr/kWh dyrere end Tesla. Hvis EON har et gratis abb der koster 3,50 DKK / kWh så matcher CK det nok. Der er trods alt konkurrence.

Forummets indlæg er redigeret af baldur Apr 5 '21
Nikola
Nikola Apr 5 '21

Hvis man bruger EON/Clever app (gratis) koster det omkring 3,5,- på ladere op til 50 kW og ca. 5,5,- pr. kWh på +50 kW ladere

Ice2EV
Ice2EV Apr 5 '21

Prøvede clever APP på Fyn på en Clever lader. Det virkede ikke, så endte med at jokke EON chip på og så startede det. 

 

Men helt ærligt så virker 11 kW lige nøjagtig nada på en handels tid i SuperBrugsen. Tror vi fik 8 km.

Nikola
Nikola Apr 5 '21
Citat fra Ice2EV

Men helt ærligt så virker 11 kW lige nøjagtig nada på en handels tid i SuperBrugsen. Tror vi fik 8 km.

Så må du hænge lidt mere ud ved køledisken ;-)
Men klart 11kW kræver snarere timer, for at det rykker.... En Clever 50 kW ved en Føtex, så giver det lidt mere. Men skal det blive til noget, er en hurtig "hit and run" i butikken stadig ikke nok  

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Apr 6 '21
jonsiii
jonsiii Apr 6 '21

De der 50 kW Clever ladere.. Jeg så en hvid 3'er ved vores lokale føtex, og ville lige lure på standerdisplayet. 11 kWh på ca. 21 minutter. Det lugter mere af 30 kW end af 50 kW. SoC var 66%, så der burde ikke allerede være begrænsning.

jramskov
jramskov Apr 6 '21

Har ikke den helt store erfaring med Clevers 50kW ladere, har kun brugt den i Holstebro en enkelt gang. Har til gengæld brugt EON's 50kW ladere nogle gange. Har aldrig været i nærheden af 50kW, har kun oplevet at den har sneget sig lige op over 40kW.

KimT
KimT Apr 6 '21

Er det ikke noget med at 50kW standerne kan levere 100A (ved 500V). Dvs. hvis din batteripack kun er 400V så får du max 40kW.

Det er også derfor en CHAdeMO adapter aldrig har været på tale for mig med en 70D da batteripack kun er 350V for max har været ca 35kW

Sider: 1 2 »