Loading...
dk

Gratis lynladning på Circle K | Tesla Forum

Jens_N_B
Jens_N_B Apr 6

50 kW laderne (ABB) leverer 125A på CCS så 50 kW kræver at batteripakken er på 400V. På min Model 3 LR er det omkring 75% SoC og jeg har opnået 50 kW på dem. Men det kræver at batteriet er så varmt, at bilen ikke forsøger at opvarme det yderligere. Batteri opvarmning kan forbruge 7 kW på en dual moter. Desuden kan bilens HVAC også sluge nogen kW

Mvh. Jens

Få 1500 km gratis supercharge, ved at benytte mit referral link ved bestilling af en ny Tesla -  https://www.tesla.com/referral/jensnohr71245

jramskov
jramskov Apr 6

Det er nok det der er årsagen for mit vedkommende. Dog har jeg sidste sommer kørt fra Aarhus til Bornholm med familien og vi endte med at stoppe et sted på Fyn, så der skulle jeg mene batteriet var fornuftigt varmt. 

Jens_N_B
Jens_N_B Apr 6

Tesla opvarmer batteriet til omkring 50 grader ved alle DC ladninger, også selvom det er unødvendigt på f.eks. en 50 kW lader. Jeg har også prøvet at lade på en af Sperto's 24 kW DC ladere, der kom kun 17 kW i batteriet de første 25 min, først da slog batteri varmeren fra og så fik jeg de 24 kW i batteriet.
Det kan være vi ses på Bornholm til sommer?

P85DK
P85DK Apr 6

Temperatur ser ud til at være afhængig af batteritype, på Model S med 85 batterier begynder aktiv køling ved 44 grader

Nikola
Nikola Apr 6
Citat fra jonsiii

De der 50 kW Clever ladere.. Jeg så en hvid 3'er ved vores lokale føtex, og ville lige lure på standerdisplayet. 11 kWh på ca. 21 minutter. Det lugter mere af 30 kW end af 50 kW.

Har brugt EON 50 kW en del  gange, TM3 LR. Både med og uden forvarmning, uden den store forskel.
Min erfaring er at den starter ladning med omkring 30-35 kW (ved en soc omkring 20%) derefter stiger det stille og roligt og har generelt afsluttet ladning med at lade med omkring 45 kW (ved ca. 80% soc)  

Bianco
Bianco Apr 6
Quote from Nikola.

...Min erfaring er at den starter ladning med omkring 30-35 kW (ved en soc omkring 20%) derefter stiger det stille og roligt og har generelt afsluttet ladning med at lade med omkring 45 kW (ved ca. 80% soc)  

Kan det have noget at gøre med max volt begrænsning i ladestanderen? 

MOS
MOS Apr 6

Ladestanderen er ikke spændingsbegrænset. I hvert fald ikke i den forstand, at den ikke kan levere den spænding, der matcher batterispændingen, da den ellers slet ikke ville kunne lade batteriet op. Laderen skal altid kunne levere en (lidt) højere spænding end batterispændingen, da der ellers ikke løber nogen strøm.

Alle ladere har derimod en strømbegrænsning. Nogle ladere kan levere 100 A, andre 125 A osv. At annoncere en lader med en effekt på 50 kW er lidt vildledende, hvis den kan levere 500 V og 100 A. Det giver naturligvis 50 kW, hvis man ganger sammen. Men i praksis vil denne situation så godt som aldrig forekomme. De fleste elbiler har en batterispænding på 350-400 V, afhængig af SoC. Og så får man måske nærmere 35-40 kW ud af laderen.

Så skal der fratrækkes ladetab i ledninger og batteri, måske knap ~10%.

Derudover bruger bilen også lidt på AC/varme samt bilens øvrige udstyr, pumper, elektronik osv.

På en Tesla Model 3 LR vil begge motorer fungere som batterivarmere (Tesla Bjørn kalder det "afterburner"), så de bruger hver 3,5 kW, altså 7 kW i alt på at varme batteriet op, når man DC-lader, indtil batteritemperaturen er helt oppe omkring 50 °C. Det giver god mening, hvis man er på en SuC, der kan levere meget høj effekt, men er rimelig meget spild af energi, hvis man kun sidder ved en 50 kW eller en 24 kW DC-lader og de 7 kW går til opvarmning af batteriet, bare for at den bedre vil kunne tage imod ultrahøj ladeeffekt. Der burde Tesla nok overveje at lave en opdatering, der ikke bare dumt varmer batteriet op ved al DC-ladning, men også kigger på, om det overhovedet giver mening ved en langsom DC-lader og evt. kun varmer batteriet lidt op, afhængig af hvor høj effekt, ladestanderen kan levere. Evt. som en feature, hvor man selv manuelt kan slå batterivarme til/fra/auto.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 6
Jens_N_B
Jens_N_B Apr 6

Jeg er helt enig med dig MOS, det er spild af energi at opvarme batteriet, for at det skal kunne lade med op til 250 kW, på en lader som kun kan levere 24/50 kW. Det håber jeg også at Tesla ændrer.

Nogen vil måske undre sig over hvordan biler med 800 Volt batteri (Taycan og Ioniq 5), så kan lade på en lader som ikke kan levere mere end f.eks. 450 Volt? Det kan de også kun fordi de har en DC til DC konverter indbygget, som konverterer 400 Volt til 800 Volt. Det er en dyr og tung sag, og var til at begynde med ekstra udstyr på en Taycan. Det er så vidt jeg ved nu standard udstyr. Jeg er spændt på om det bliver standard i Ioniq 5

Forummets indlæg er redigeret af Jens_N_B Apr 6
Jens_N_B
Jens_N_B Apr 8

Jeg har hørt at Circle K, Vermlandsgade 41, København S nu også er klar til brug. Der er 2 standere og er ligeledes gratis i test perioden. Jeg forventer det bliver det nemmeste sted i København at preje en Taxa ;-)

baldur
baldur Apr 10
Citat fra Jens_N_B

Jeg er helt enig med dig MOS, det er spild af energi at opvarme batteriet, for at det skal kunne lade med op til 250 kW, på en lader som kun kan levere 24/50 kW. Det håber jeg også at Tesla ændrer.

Problemet er at CCS standarden ikke overfører informationer om laderen til bilen. Bilen ved simpelthen ikke at den er på en 50 kW lader og at opvarmning af batteri ikke giver mening. De burde dog kunne regne det ud ved at konstatere at hvis laderen tilsyneladende ikke giver mere effekt, så det er nok en langsom lader der ikke kræver opvarmning. 

MOS
MOS Apr 10

Enig, og så længe bilen ikke selv kan finde ud af det, så burde der være en knap, så man selv manuelt kan slå batterivarme til/fra.

jonsiii
jonsiii Jun 12

Nu skulle jeg på firmakontoret i Tranbjerg, og så kunne jeg da endelig få testet den CircleK-lader i Slet. Ankomst med 11% på batteriet, motorvejskørsel fra Fredericia i 20 graders varme. Men nej, for dælen den er sløv:

Det var åbenbart et kendt problem. Da jeg ankom holdt der også en 3'er Taxa og fyldte til 90%. Da den smuttede blev det ikke bedre. Troede den var capped til 125 A DC, men på vej hjem fra kontoret ville jeg lige prøve igen. Næ, stadig kun ca. 45 kW. Nu holdt der til gengæld en hvid 3'er på par 1, og han var heldig at kunne få 170 A, dvs. ca. 62 kW. Smuttede da jeg nåede op på 30%.

Altså, jeg har da i efterårsmørket været ude på Cleon-standere, med koldt batteri, og der har jeg uden problemer fået 70-80 kW. Er der flere der kan genkende dette?

CaptainChaos
CaptainChaos Jun 12
Citat fra jonsiii

Nu skulle jeg på firmakontoret i Tranbjerg, og så kunne jeg da endelig få testet den CircleK-lader i Slet. Ankomst med 11% på batteriet, motorvejskørsel fra Fredericia i 20 graders varme. Men nej, for dælen den er sløv:

Det var åbenbart et kendt problem. Da jeg ankom holdt der også en 3'er Taxa og fyldte til 90%. Da den smuttede blev det ikke bedre. Troede den var capped til 125 A DC, men på vej hjem fra kontoret ville jeg lige prøve igen. Næ, stadig kun ca. 45 kW. Nu holdt der til gengæld en hvid 3'er på par 1, og han var heldig at kunne få 170 A, dvs. ca. 62 kW. Smuttede da jeg nåede op på 30%.

Altså, jeg har da i efterårsmørket været ude på Cleon-standere, med koldt batteri, og der har jeg uden problemer fået 70-80 kW. Er der flere der kan genkende dette?

Jeg prøvede Cirkel K's på Amager, den startede på 78 kW og steg til lige omkring 102 kW men så faldt den hurtigt igen til 80 kW og blev ved med at falde langsomt til 58 kW. Jeg prøvede den kun fordi den var gratis, den hastighed er ikke noget jeg vil betale for.
Vi var 3 biler da jeg kom med 28% på batteriet og 2 da jeg kørte igen, fik kun lidt under 20 %
Jeg har set lignede hos ionity, men hos Tesla Superchargers har jeg kun oplevet langsom hastighed når alle båse var fulde.
Ice2EV
Ice2EV Jun 12

Enig med MOS #31 Det burde være muligt at tilvælge eller fravælge preheating. Da Tesla startede var der ikke andre, men det er der idag.

Sider: « 1 2