Loading...
dk

Tesla 3 anmeldelse i FDM Motor | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Nicolai
Nicolai Apr 5 '21

Citat ang auto pilot:

 

“Her er Tesla på ingen måde på niveau med andre bilmærker, og det er synd. 

Vores anbefaling er derfor, at man blot køber bilens grundudstyr og hverken tilkøber den udvidede fartpilot til 29.200 kr. eller den med de „fuldt selvkørende egenskaber“ til 58.300 kr. De er simpelthen ikke pengene værd.”

https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-3-fortsat-en-sjov-bil

jonsiii
jonsiii Apr 5 '21

De glemmer en meget vigtig detalje, og det er ladenetværket. Det er virkelig en stor fordel på langture eller bare en tur på tværs af landet.
 

baldur
baldur Apr 5 '21

Artiklen er skrevet af Søren W. Rasmussen som altid har været kritisk overfor både Tesla og autopilot. Sidste gang i 2019 skrev han at systemet var det mest primitive på markedet. Selvom han måske har ret i lidt af kritiken, så er det lige at strække den.

Denne gang får han skrevet en masse ord om hvordan autopilot stopper for både grønt og rødt, for derefter at konkludere at den ikke er på højde med andre mærker. Uden at bemærke at ingen andre mærker kan stoppe for hverken rødt eller grønt...

Tesla er i øvrigt ikke de eneste der har problemer med ghost opbremsninger.

Når alt det er sagt, så er jeg enig at Tesla burde bruge flere kræfter på at forbedre den almindelige autopilot. Det kan godt være at FSD i Europa kun bliver en skygge af hvad de får lov til i USA, men så vil vi i det mindste have at det vi har fungerer 100%!

cth
cth Apr 5 '21

Jeg er så enig med SWR på lige de 2 punkter som Nicolai har sat ind herover.

Af samme årsag fravalgte jeg det ved køb af min model S. Ville være så meget spild af penge.

Jeg kan i øvrigt slet ikke forstå at alle går så meget op i de selvkørende biler som vi alligevel ikke får i DK i mange år frem.

Men ellers er artiklen da rimelig positiv.

Det med rammeløse døre og vindstøj har han jo ligeledes ret i.

Tesla har åbenbart svært ved at få gjort kabinen "tysker" lydløs.

Så alt i alt rammer han pænt plet med hans test.

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 5 '21
MOS
MOS Apr 5 '21

Det som baldur sagde...

FDM har vist aldrig været glad for Tesla.

Det er også temmelig ignorant at klandre bilen for ikke at gøre det perfekt, som ingen andre biler kan og som EU-regulering ikke giver lov til.

Er en Tesla ikke retningsstabil? :-O

Undervogn, der er ukomfortabel? Øh, man kunne lige så godt have rost den som en sportslig undervogn, der konkurrerer med en BMW 3-serie.

Bagagerummet er åbenbart et minus, selvom det er ganske rummeligt, der er et stort ekstra rum under gulvet og så endda frunken, som de glemmer at nævne. Derudover er der elektrisk bagklap. Jeg har svært ved at se, hvordan bagagerummet adskiller sig negativt ift. andre sammenlignelige sedaner. Men jo, hvis de sammenligner med en hatchback, der er mere praktisk... Man kan jo også sammenligne en Ferrari med en Renault Master og hævde at Ferrarien er håbløst upraktisk og mangler bagageplads :-S

12-vejs elektriske sæder, der mangler flere indstillingsmuligheder?! Hmm... Personligt har jeg aldrig ejet en bil med så mange indstillingsmuligheder som min Tesla.

Og jeg kunne blive ved. Selvom der er enkelte kritikpunkter i artiklen, der er lidt hold i, men trukket ud af proportioner, så er der så mange ting i den artikel, der er klart biased. Jeg orker ikke at forholde mig til det hele.

Nicolai
Nicolai Apr 5 '21

Ja jeg synes også at affjedringen er fantastisk i min Model 3. Den er uendeligt meget bedre end vores Skoda Rapid, men jeg synes faktisk også den er bedre end den Mazda MX5 jeg lige er kommet af med (snøft). En Model 3 er jo da også i en ganske anden prisklasse (Rapid) og årgang (MX5 fra 2001), men alligevel.

Adaptiv fart-pilot er dejlig, men jeg er faktisk skuffet over både auto-pilot og prøveperiode med "navigate on auto-pilot". Jeg har aldrig prøvet andre mærker men min kollegas beskrivelse af Mercedes tilsvarende synes jeg lyder noget mere velfungerende.

Når man kommer fra en MX5 kan man jo slet ikke sætte sig ind i at der skulle være problemer med støjen :-D I den kunne man ikke føre en samtale ved 120 km/h.

cth
cth Apr 5 '21

MOS: Jeg kan slet ikke forstå du er så negativ over artiklen.

Den er da mest positiv og der hvor den er negativ rammer den da meget godt, som jeg husker de gange jeg har kørt i min kollegas model 3 og hvorfor jeg ikke selv valgte model 3.

Flere af ankepunkter dækker jo også model S.

Han skriver jo netop også, at han godt kan forstå hvorfor folk alligevel køber Tesla.

 

 

 

Nikola
Nikola Apr 5 '21

"Bilen er som udgangspunkt udstyret med en adaptiv fartpilot, der blot holder afstand til forankørende biler og bremser for fodgængere."

 

​Synes nok at dette er en lidt forsimplet beskrivelse af basis autopiloten? 

Jeg er enig med SWR i at FSD/EAP ikke er pengene værd, men beskrivelsen af systemerne demonstrerer at FDM ikke har forstået "projektet" eller ikke anerkender det? 

En simpel adaptiv fartpilot/lane assist virker i mange situationer sikkert "bedre" end autopilot, har færre fejlalarmer etc.
Men  til gengæld bliver de så aldrig andet end "simple". De vil aldrig blive opdateret i retning af mere autonomi. Tesla autopilot forsøger at tage skridtet videre, arbejder med mere sensor input/"selv-kørsel" (end bare at holde afstand og kigge på striber) og vil derfor i udviklingsfasen, have flere problemer, fejlalarmer etc. 

Men måske er det bare fordi jeg har accepteret at blive "beta tester"?   

 

Hvis man skal være lidt pernittengryn overfor et andet citat: hvorfor er det overraskende?: 

"Men noget overraskende er Tesla Model 3 nok den bil, hvor vi har oplevet den bedste talestyring overhovedet"

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Apr 5 '21
P85DK
P85DK Apr 5 '21

Hvis man tror man er beta tester på batteriteknologi (hvilket vi i høj grad er), så er man det endnu mere på alt hvad der hedder autopilot/FSD/EAP

Når det endeligt er klart til reelt brug, så er det helt anden processorkraft og HW end Tesla HW3 - med flere generationer. Det vi har i dag er nok at sammenligne med en Nokia 1011. Den var også fed på det tidspunkt den kom, men knap så meget værd i dag ;-)
 

MOS
MOS Apr 5 '21

@cth

Fordi jeg mærker en meget klar bias i artiklen. Det virker næsten som folk, der bliver betalt for at mene noget negativt om et bestemt produkt pga. en skjult dagsorden eller noget.

 

Det minder mig om Tommy fra YouTube kanalen The Fast Lane Car, som på det seneste har været mistænkeligt kritisk over for Model Y. Det er jo ikke fordi, det er fuldstændig løgn, der bliver lukket ud. Men han burde vide bedre og det er bare så tydeligt biased, at man (i hvert fald jeg) ikke kan undgå at tænke: "Gad vide, hvor meget han får for at sige sådan noget?"

Først, da jeg så denne video, hvor han har et lidt påtaget skænderi med sin far om, hvilken bil, der er bedst, tænkte jeg, at det nok bare er et lidt kikset amerikansk forsøg på at være humoristisk.

Men da jeg så denne video, hvor kan kritiserer Teslas AP, tabte jeg for alvor respekten for ham. Den video er bare på så mange punkter ignorant og biased, at jeg er nødt til at undres. Hvem betaler ham? Han har kørt så meget i bilen, så selvfølgelig ved han bedre, end at han (bevidst) laver begynderfejl!

 

Så kan jeg bedre lide f.eks. Tesla Bjørn, som plejer at være meget fair i sin kritik. Saglig og veldokumenteret. Og samtidig med sin egen særlige form for humor.

 

Det er ikke fordi, jeg er ukritisk Tesla fanboi. Jeg mener, at mange af kritikpunkterne udspringer af noget reelt. Men lidt for mange gange handler det om, at de enten (bevidst) misforstår brugen af teknikken, ignorerer at myndigheder sætter grænser for, hvad AP må og kan eller (bevidst) udelader relevant information.

Jeg anerkender også, at der i FDM artiklen er positive ting, men det bliver bare pakket ind i en uappetitlig sandwich a negative ting, som jeg mener er ude af proportioner og stillet op på en meget ignorant og (formentlig bevidst) biased måde. Jeg er bare allergisk over for den slags.

cth
cth Apr 5 '21

Jeg ser ikke rigtigt de der konspirationsteorier som I ser mellem linjerne...

Faktisk synes jeg artiklen bekræfter det jeg selv synes.

Ja der er kritik punkter, men pt. er det den bedste EL bil man får, når man kigger på hele pakken.

CHR2020
CHR2020 Apr 5 '21
Synes der generelt er tre punkter som alle journalister, ikke kun FDM, mangler at fremhæve ved anmeldelser af Tesla.

1) Unikt ladenetvæk. Som Tesla ejer kan vi stort set komme til alle yderpunkter af Europa, uden at skulle have diverse apps/ ladebrikker, for at lade i udlandet. Samtidig giver Tesla en sikkerhed for ikke at komme til at betale overpris og budgettet kan nogenlunde beregnes forud for turen. Planlægningen af ruten til syd italien, tager ikke længere tid end at taste destinationen ind på navigationen. 

2) Ingen faste service interval. Tesla viser sådan set alle andre bilmærker, at service af elbiler alene er til for at værkstederne har en fast indtægt. Lad os tage Hyundai Kona Electric som eksempel. Service interval pr. 15.000 km. En gennemgang af servicepunkterne viser at de fleste punkter er visuel kontrol af bilen. Som jeg husker er det først ved omkring 120.000km eftersyn  at der reelt er noget der giver mening (oile skifte eller kølevæske skifte), udover rens af bremser selvfølgelig, som det lokale værksted sagtens kan gøre. Er rimelig sikker på at selv en Kona har en sensor der viser, såfremt kølevæske standen kræver påfyldningen ingen bilen  rammer 120.000km. 

3) OTA. Konkurrenterne kommer med denne mulighed, men hvad kan konkurrenterne reelt opdatere? Indtil videre er det vist kun været mindre rettelser af infotainment systemet, mens opdateringer af BMS har krævet værkstedsbesøg.


Forummets indlæg er redigeret af CHR2020 Apr 5 '21
jramskov
jramskov Apr 6 '21

Jeg er med @MOS her - det virker klart biased eller som i det mindste som sjusket. Jeg tror faktisk der er kommet nogle små ændringer til artiklen siden jeg læste den første gang, hvor det var endnu værre.

- Der nævnes stadig intet om de største ændringer på modellen som f.eks. varmepumpen. 
- Autopilot osv. er fortsat kun beregnet til at blive brugt på motorveje. Det er ikke nyt i denne refresh, sådan var det også da de testede den første gang og den blev kåret som årets bil. Det er som minumum sjusk at klage over noget ikke virker steder hvor det endnu ikke er beregnet til at blive brugt.
- Standard AP har og så lane keeping og det fungerer efter min mening ret godt. I artiklen står der at den kun har adaptiv fartpilot som standard. Det er som minimum sjusk. 
- Manglede instillingsmuligheder - er det fordi han ikke kan finde dem?
- Retningstabiliteten klages der over - det er nok første gang jeg har set det nævnt. 

Det sagt, er jeg da enig i en en af det han skriver om bilen, men fan af Tesla er anmelderen helt sikkert ikke - bilen får 4/6 stjerner. Når man ser på hvad diverse andre biler får af karakterer, så virker det ikke helt retfærdigt. 

Silden
Silden Apr 6 '21

@MOS Jeg er også allergisk over for bias, men jeg kan ikke helt få øje på det helt store i denne anmeldelse.

De faktuelle ting burde de dog få styr på: Der er kommet varmepumpe til og der er autopilot - ikke blot TACC - som standard. Jeg kan heller ikke forstå den rækkevidde han når, men jeg må åbenbart køre anderledes end ham.

De andre ting er mere i smags- eller præferencekategorien.

Jeg har selv en bil, som den han anmelder. Den er ret fast i undervognen, og det koster lidt på komforten. Til gengæld er det sjovt, når man skal dreje. Sæderne har jeg intet problem med, omend jeg endnu ikke har kørt længere end 250-300km ad gangen. Retningsstabiliteten er der intet i vejen med - har deres testbil vores sporet ad h. til?

Jeg deler hans opfattelse af AP - det er noget hø, og Tesla slår deres brød for stort op. Full Self Driving - a'hva? Fantomopbremsninger gør at man kører "på stikker". Min S70D har kun alm. fartpilot, og det er jeg glad for. Det fungerer som man forventer. Hvis jeg kunne "nedgradere" min 3'er, gjorde jeg det med det samme. Det ændrer dog ikke det fjerneste ved min generelle opfattelse af bilen - den er god.....

Venlig hilsen

Silden
 

cth
cth Apr 6 '21

Bare lige for at være sikker...

AP er det når man aktiverer stilken 2 gange og fartpilot når man aktiverer den en gang?

 

 

Ice2EV
Ice2EV Apr 6 '21

1 gang adaptiv fartpilot

2 gange autopilot basic, hvis ikke man har tilkøbt yderligere.

MOS
MOS Apr 6 '21

4 gange: Psykedelisk påskeæg.

Ice2EV
Ice2EV Apr 6 '21

5 gange hårdt, så har du stilken du kan tage med hjem.

cth
cth Apr 6 '21

Ok tak... AP bruger jeg sjældent..kun i kø. Synes det er lidt ringe.

 

 

Jeg bruger adaptiv fartpilot og den funger fint, så længe man er alene på motorvejen :-)

Så sent som i dag brugte jeg den og blev træt af den.

den er små nervøs og laver små ryk og for sløv til at sætte fart op igen o.s.v.

Den virker forvirret over omgivelser.

Den virkede meget bedre i min gamle model S.

Men jeg vil sige den jeg havde i min Octavia virkede bedre end både ny og gl. S model kunne præstere.

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 6 '21
Sider: 1 2 3 »