Loading...
dk

Hvornår skal elbiler have udvendig lyd? | Tesla Forum

MOS
MOS Apr 21 '21

Jeg kender faktisk flere blinde - har endda boet sammen med en. Så jeg ved udmærket, hvordan blinde orienterer sig.

Man kan naturligvis heller ikke helt sammenligne cykler med elbiler. Bilister har trods alt kørekort og har dermed taget en uddannelse i, hvordan man færdes sikkert i trafikken. Det kan man ikke sige om alle cyklister. Biler bliver synet og må forventes at være i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand. Det kan man ikke sige om cykler. De fleste moderne biler - og i særdeleshed elbiler - har også automatisk nødbremse. På cykler skal man vel nærmest være heldig, hvis der overhovedet er en velfungerende bremse. Endelig er fortovet normalt tættere på cykelstien end på kørebanen, så blinde fodgængere kommer lettere i karambolage med cykler end med biler.

Alt taler altså for, at hvis der skulle være et problem med lydløse trafikanter, så burde man starte med cyklerne. Denne særlige hetz imod elbiler forekommer mig fuldkommen irrationel.

cth
cth Apr 21 '21

Det er nok individuelt hvad man synes om det, men jeg synes ikked et giver mening.

Blinde har meget meget bedre hørelse end os andre, så de skal nok høre den støj en elbil trods alt laver.

Der findes benzinbiler der heller ikke siger en lyd ved lav fart / tomgang.

Jeg er bare glad for at jeg nåede at få en bil uden lyd og vi skal forvente et marked for at slå lyd fra, ligesom der er /var med tuning. Du får bare en skjult on/off knap et sted.

PeterE
PeterE Apr 21 '21
Rystende nok, men godt at der er plads til forskellige holdninger.

Lige på denne her er jeg på linie med lovgiverne og det må jeg så nyde et øjeblik. Jeg magter ikke at korrigere diverse vrangforestillinger om hvad det automatiske bremsesystem kan og hvad det ikke kan - og jeg har prøvet live at ramme en pige på cykel, så nej; Ingen stor hjælp der. Og at blinde bare kan høre elbiler...jøsses. 

Pas på hinanden derude :)
cth
cth Apr 21 '21

PeterE gider du lige lade være med at kommentere hvad jeg skriver som om jeg mener blinde "bare" kan..... 

Du prøver jo at nedgøre mig til et eller andet monster og overholder jo ikke din egen kommentar om forskellige holdninger.

Tak.

"Og at blinde bare kan høre elbiler...jøsses. " det skrev du

jeg skriver:

Blinde har meget meget bedre hørelse end os andre, så de skal nok høre den støj en elbil trods alt laver.

Der findes benzinbiler der heller ikke siger en lyd ved lav fart / tomgang.

Håber du selv kan se forskellen.

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 21 '21
PeterE
PeterE Apr 21 '21

Jeg forsøger ikke noget som helst, det er for din egen regning. Jeg er overrasket over dine holdninger, og det er jeg vel i min fulde ret til?

Jeg konstaterer bare at du er glad for at du slap for lyden på din elbil. Lyden som en udsat gruppe at bløde trafikanter sætter pris på i form. Så nyd nu din lyd- og lugtfri bil. Jeg ærgrer mig over at min Tesla er uden den lyd, og jeg er glad for at vores nummer 2 faktisk har en diskret lyd. Og ja, jeg håber at vi i fremtiden finder bedre måder at håndtere dette på. Teknologisk kan jeg komme på et par stykker.

Og nej, jeg magter ikke diskussionen om at 'blinde har meget meget bedre hørelse' - for jeg gætter på, at hverken du eller jeg fagligt kan bære den snak til dørs. Der er altså forskel på hvad man synes og hvad man faktisk ved noget om. Blinde er ikke overmennesker når det kommer til deres hørelse, men de kan sandsynligvis fokusere mere på deres hørelse, når hjerne ikke skal bruge ret stor kapacitet på synet. 

Disclaimer: Hvis mine holdninger til emner der vedrører trafiksikkerhed rammer nogen, så beklager jeg - men ja, jeg er meget passioneret om trafiksikkerhed.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 21 '21
cth
cth Apr 21 '21

tja.. jeg skulle måske have startet sætningen med JEG TROR.

Bianco
Bianco Apr 21 '21
Quote from PeterE

... Lyden som en udsat gruppe at bløde trafikanter sætter pris på i form. ...

Og her er det at argumenterne går fra at være fakta-baseret til at være formodninger.

PeterE
PeterE Apr 21 '21
Citat fra Bianco
Quote from PeterE

... Lyden som en udsat gruppe at bløde trafikanter sætter pris på i form. ...

Og her er det at argumenterne går fra at være fakta-baseret til at være formodninger.

Hvormange fakta vil du have? Når organisationer for svagtseende på tværs af Europa kvitterer for dette, er det så faktisk reelt indenfor bare nogenlunde hæderlig debatetik at det kalde for mine formodninger? Jeg står med glæde på mål for en god og nogenlunde fakta-baseret debat. Formodninger er vist at et par stykker herinde mener at den gennemsnitlige elbils-bilist helst vil undvære/undgå 'den der lyd'. Det er vist en formodning, snarere end fakta? 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 21 '21
cth
cth Apr 21 '21

Det er som under corona... en meget farlig diskussion at gå ind i så snart det handler om udsatte grupper.

Men er det ikke en falsk tryghed at have lyd på en elbil og ikke benzinbilen, som kan være ligeså lydløs?

PeterE
PeterE Apr 21 '21
Citat fra cth

Det er som under corona... en meget farlig diskussion at gå ind i så snart det handler om udsatte grupper.

Men er det ikke en falsk tryghed at have lyd på en elbil og ikke benzinbilen, som kan være ligeså lydløs?

Jo, det har du 100% ret i - de allermindst larmende biler er måske alle en udfordring uanset drivmiddel, indtil vi får teknologien på plads. Og ja, det er da forbandet at lydløse biler er nødt til at have en kunstig lyd. Vi kan så være enige eller uenige om det er et acceptabelt kompromis og til at leve med eller ej.

Emilsteen
Emilsteen Apr 21 '21

Hvis blot man kunne lave lyden så man overhovedet ikke kan høre den i kabinen, så kan det vel i og for sig være ligegyldigt om der kommer lidt sjuuuumh-lyde eller ej. Vi har også en bil hvor der allerede er kommet lyd i, men der sidder så en knap hvor man kan slå det fra.... Og den benytter jeg mig temmeligt ofte af, da lyden simpelthen er for høj og jeg bliver i tvivl om jeg er kørt over noget, eller om jeg skraber mod et eller andet. Det fokus vil jeg hellere bruge på, ikke at køre nogen ned. Egentligt ser jeg bare alle bløde trafikanter som børn - jeg forventer de gør noget dumt om lidt og tager højde for det.

cth
cth Apr 21 '21

Jeg skal ikke kunne sige om det vil genere mig når jeg triller med 25 km/t og nedrullet vindue.

Jeg ved bare at jeg nu nyder den stilhed der er lige nu med nedrullet vindue :-)

ThomasDk
ThomasDk Apr 21 '21

Betyder efter min mening intet med den lyd, hvor langt kører man lige rundt i sin bil med en max speed på 25 km /t.? Dæleme ikke mange meter om dagen.

Har lyd på vores (Hyundai Ioniq), betyder intet - faktisk kun morsomt da det lyder som en Ufo der glider hen over jorden. Der er plads til kreativiteten med den lyd - den EU lyd-regel kan da udnyttes på en spændene måde. 

Forummets indlæg er redigeret af ThomasDk Apr 21 '21
MOS
MOS Apr 22 '21
Citat fra ThomasDk

Betyder efter min mening intet med den lyd, hvor langt kører man lige rundt i sin bil med en max speed på 25 km /t.? Dæleme ikke mange meter om dagen.

Det er vel ikke antallet af meter men tiden, der er afgørende. Hvis man kører meget bytrafik, så tror jeg sagtens, det kan være op imod halvdelen af tiden, farten er under 25 km/h.

Kiefer
Kiefer Apr 22 '21

Hvor hurtigt mon der går inden dem der bor i de indre byer bliver rigtig træt af elbiler der kører rundt med hver deres lyd...

Jeg har forsøgte mig for et års tid siden med at eksperimentere med at lave min egen lyd. Listen med hardware kostede ikke over 100 kroner:
Arduino Nano
MP3 Lydmodul
GPS
12V til 5V step down.
Højtaler.

Jeg fik den rent faktisk til at sende denne lyd ud mens det hele lå på skrivebordet:
https://www.youtube.com/watch?v=3oIbztWsY8g

:-)

Gyzz
Gyzz Apr 22 '21

Tænker at denne løsning hovedsageligt er tiltænkt byerne hvor jeg formoder at der vil forekomme flest situationer med biler under 25km/t og andre trafikanter ;-) men modsat er det også her der er flest problemer med forhøjede lydneveauer og stress, og i den forbindelse syntes jeg det er ærgeligt at kunstigt tilføje mere støj i byerne.... også om natten hvor der ikke er andre bilister men en masse mennesker der gerne vil sove ;-) 

min holdning er at det desværre er en hurtig hovsa løsning på et problem som ikke eksisterer.

Forummets indlæg er redigeret af Gyzz Apr 22 '21
cth
cth Apr 22 '21

Jeg tror det bliver en gentagelse af historien med de slukkede baglygter. 

Intentionen var god, men virkede ikke.

Der går nok nogle år før man opdager det.

P85DK
P85DK Apr 22 '21

Der var vist ikke nogen god intention bag de slukkede baglygter, det var udelukkende for at producenterne kunne opgive lavere forbrug og dermed lavere afgifter og bedre CO2 regnskag i deres allerede forskruede regnestykke.

MOS
MOS Apr 22 '21
Citat fra Kiefer

Hvor hurtigt mon der går inden dem der bor i de indre byer bliver rigtig træt af elbiler der kører rundt med hver deres lyd...

Præcis min tanke. Jeg bliver allerede træt hver gang, hjemmeplejen kører forbi i en Zoe med rumraketlyd. Efterhånden som de fleste biler bliver elbiler, vil bymiljøet blive forvandlet til en kakofoni af forskellige, elektroniske lydeffekter i surround sound. Ikke ligefrem noget drømmescenarie!

Jeg fik den rent faktisk til at sende denne lyd ud mens det hele lå på skrivebordet:
https://www.youtube.com/watch?v=3oIbztWsY8g

:-)

Fed humor! :D Men er der ikke noget med, at frekvensen på lyden skal være stigende ved stigende fart (for at simulere omdrejningstallet på en larmende forbrændingsmotor)? 

MOS
MOS Apr 22 '21
Citat fra P85DK

Der var vist ikke nogen god intention bag de slukkede baglygter, det var udelukkende for at producenterne kunne opgive lavere forbrug og dermed lavere afgifter og bedre CO2 regnskag i deres allerede forskruede regnestykke.

Intentionen var vel at opnå lavere forbrug, hvilket vel er en god intention. At der så eksisterer et afgiftssystem, der giver incitament til at gøre det rigtige, ændrer vel ikke på det faktum, at lavt forbrug er en god ting.

At der så reelt ikke blev sparet ret meget og at folk glemte at tænde for baglygterne, når der var behov for dem, så det gik ud over trafiksikkerheden, det er så en anden diskussion.

Sider: « 1 2 3 »