Loading...
dk

Mørk toned ruder? | Tesla Forum

SQLCPH
SQLCPH Mar 31 '15
+1 gustavsfar. Er selv i vildrede. Tænker at 25% til bagsideruderne er nok. Ken fik lavet 18% så vidt jeg husker. Og 70% på front sideruder. Hvad med bagruden?
EVfan
EVfan Mar 31 '15

@Gustavsfar1, Stenslagsfolie.. kan du fortælle lidt mere om det og evt. billeder efterfølgende.

pft

Jens

KS
KS Mar 31 '15

@Gustavsfar1: https://www.facebook.com/.../?type=1&theater

70% på alle sideruder - 18% på bagruden

Solfilmen er: http://www.suntekfilms.com/automotive/automotive-carbon.aspx

Det er virkeligt pænt lavet - kanterne er skåret, så man kan ikke se eller mærke at der er folie på ruderne. Eftersom farven er så "lys" ligner det en fabrikstoning, og jeg tvivler på at nogen vil sige noget til det. Blev stoppet 2 gange i rutinekontroller med den gamle, som havde samme folie, og der er aldrig sagt noget til det.

Indefra er der en rigtig go' lysgennemgang, og der er ingen nedsat udsyn.

Jeg gik efter at det skulle se harmonisk ud, så for mig var det vigtigt at alle ruderne på siden var tonet i samme toning.

Claus8930
Claus8930 Apr 1 '15

Har vedhæftet et par billeder at min. Jeg har fået tonet bagruderne med en 5%. Pris 2.400 kr.

Vær dog lige opmærksom på, at når I får det gjort, må I ikke åbne bagdørene i ca. 14 dage. Ruderne ruller jo lidt ned og op når døren åbnes, og solfilmen trækkes derfor skævt!

Lidt en streg i regningen, når man har børn der skal ind i bilen. Folk kigger lidt når de skal ind igennem bagagerummet ;) 

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 3 '15
Tak for al infoen. Synes dog ikke rigtig at jeg er blevet meget klogere på hvor meget ruderne skal tones. Det bliver nok først på selve sagen jeg beslutter mig når jeg reelt kan se de forskellige typer film holdt op i og på bilen at jeg finder ud af det.

Den var i øvrigt god den med ungerne og bagagerummet :-)
SQLCPH
SQLCPH Apr 3 '15
Christian sig til hvad du finder ud af. Mit grå lyn skal også have film i ruderne og jeg er som du også lidt rådvild fortsat. Er bagruden også tonet på ken's og Claus'???

/Søren
KS
KS Apr 3 '15
Ja, 18% lysgennemgang på min bagrude
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 3 '15

@Søren.

Giver besked så snart det er monteret. 

120281
120281 Apr 3 '15
Hos rudetoning.dk hænger det på væggene så man kan se hvor mørkt og lyst det er.
Men jeg valgte samme som Ken da han havde været hos dem dagen før, samt jeg gik efter eksklusivt look og så alle sideruderne. I stedet for en mørk/sort rude og så kun de bagerste bagved.
PerL
PerL Apr 4 '15

Hej. Er blevet inspireret efter al snak om toning. Har (udover P85D) p.t. en Mercer med original toning og det er ret lækkert. Jeg har tænkt på 55% i siderne, da jeg synes det ser mere harmonisk ud. Evt. 70% bag. Er der nogen, som kender et firma i Midtjylland (Århus/Viborg/Vejle) som er dygtige? Og er der nogen fordel ved at lægge beskyttelsesfilm foran på bilen mod stenslag?? Og kan man lægge (gennemsigtig) folie på dørtærsklen (har fået et par ridser på TESLA aluminiumpladen efter besøg i fjeldverdenen? 

PerL
PerL Apr 4 '15

OK, 70% bag er ikke nok. Jeg mente faktisk 18-20% lysgennemgang. Men er 55% i siderne lovligt??

Junior
Junior Apr 4 '15
Citat fra pelu

OK, 70% bag er ikke nok. Jeg mente faktisk 18-20% lysgennemgang. Men er 55% i siderne lovligt??

Fra B-stolpen og bagud må du tone alt det du vil :-) Det er kun selve forruden og sideruderne mellem A & B stolpen du intet må gøre ved (forreste sideruder)

PerL
PerL Apr 4 '15

OK, så er der da vist et par stykker eller tre her i tråden, Som omgår loven lidt lemfældigt .:-)

Claus8930
Claus8930 Apr 4 '15

@SQLCPH

Min bagrude er ligesom sideruderne tonet med en 5% (mørkeste du kan få)

Junior
Junior Apr 5 '15
Citat fra pelu

OK, så er der da vist et par stykker eller tre her i tråden, Som omgår loven lidt lemfældigt .:-)

Fandt lige reglerne http://www.trafikstyrelsen.dk/...krifter/DfK2012.ashx

Rudetoning skriver også lidt om det:

Man finder reglerne for solfilm i "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr" fra Trafikstyrelsen (link). I disse findes regelsæt som byder: Forruder og forreste sideruder skal have mindst 70% lysgennemgang indenfor det normale synsfelt. (bekendtgørelsen, 10.03.003, stk. 3). Forruderne og sideruderne må ikke eftermonteres med solfilm, dog med undtagelse af området ved førerspejlet (bakspejlet) i forruden max. 10 cm fra toppen og max 20 mm bredere på hver side af førerspejlet (bekendtgørelsen, 10.03.004, stk. 3). Bagruderne bagved B-stolpen må gerne tones til mindre end 70% lysgennemgang såfremt bilen har spejl i begge sider. (bekendtgørelsen, 10.03.021, stk. 5).

Så kort fortalt: Du må gerne sætte ligeså mørk solfilm bag ved føreren (B-stolpen), som du har lyst til, men solfilm i forruden samt sideruder er ulovlige. Her kunne vi så spørger Færdselsstyrelsen hvad forskellen er på eftermonteret og fabriksmonteret 70% lysgennemgang? En eftermonteret solfilm holder på glasset ved ulykker, og kan lempe imod personskade. Det har endda vist at en fabriksmonteret tonet rude med 70% lysgennemgang har lysgennemgang begge veje (både når man ser ud og ind i bilen). en eftermonteret solfilm har 70% lysgennemgang udefra, men hele 90% lysgennemgang (sigtbarhed) ud af bilen! Dermed får man bedre udsyn end hvad bekendtgørelsen foreskriver!

KS
KS Apr 5 '15

@Pelu: :-) Kun en smule. Af sikkerhedsmæssige årsager må man gerne montere en sikkerhedsfilm på ruderne for at forhindre evt sprængte ruder at komme ind i bilen. Dette er som sådan ikke ulovligt - blot uheldigt at de kun havde den hjemme i en lettere tonet udgave :-)

Kiefer
Kiefer Apr 5 '15

Ken: Har du noget link eller dokumentation op den påstand, at det af sikkerhedsmæssige årsager er ok, og uheldigt hvis de ikke havde andet hjemme?

Jeg synes, at i de TV programmer er har været vist nogle gange hvor folk er blevet standset, har de fået besked på at fjerne det mens betjenten har stået og kigget på det.

/Martin

KS
KS Apr 6 '15

Martin: Læs det som sikkerhedsfilm er OK, såfremt det ikke nedsætter udsynet - altså har 100% lysgennemgang. Solfilm forrest - hvis der i forvejen er toning i ruderne er ikk tilladt (ved det godt).

Med 70% gennemgang er det stort set ikk' synligt, og jeg tvivler derfor på at nogen vil sige det mindste til det - i modsat fald er det jo bare at hive det af. Blev standset flere gange (rutinekontroller) i den gamle, med samme folie i vinduerne, og der er ikke sagt noget til det. Kanterne er lavet pænt, og det kan ikke ses. På den gamle blev de filet, på den nye skåret - i begge tilfælde kan kanten hverken ses eller mærkes.

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 11 '15

Så fik hun solfilm på i dag. Valget faldt på 3M solfilm med 35% på bagrude og bag b-stolpen. Fik også lagt 50% bag a-stolpen ( fy fy ;-). Er rigtig godt tilfreds. Det tog 3 timer og er lavet rigtigt fint. De havde desværre ikke nået at få beskyttelsesfolie hjem endnu til bagkofanger og til ved hjulkasser så det bliver først om en uges tid. Så fik hun da også lige en 2 bucket vask og jeg fik afprøvet mine nye mikrofiberhåndklæder og autoglym sprayvoks og sikke fin hun blev :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Apr 11 '15
NT_nofuel
NT_nofuel Nov 26 '15

skal have tonet ruderne imorgen, (bag B-stolpen) men er godt nok i tvivl om det skal være 5% eller 20% i alle ruder, eller om det skal være en kombination af 5% i bagruden og 20% i sideruderne? 

Hvad har I gjort? Nogen erfaringer? Vil være ærgerligt hvis man fortryder jo :)

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »