Loading...
dk

Vibrationer i rattet | Tesla Forum

selsoe
selsoe May 29 '21

Jeg har de sidste par dage oplevet vibrationer i rattet ved ganske særlige situationer når jeg kører på motorvej:

Når jeg skifter bane, særligt fra yder- til inderbane, men i få tilfælde også den modsatte vej, vibrerer rattet i 1-2 sekunder lige når højre hjul krydser de hvide striber. Jeg har ikke oplevet det på andre tidspunkter. Dvs. heller ikke når jeg skifter bane på tosporede veje i byerne.

Jeg har forskellige teorier:

1. 1. Traction control der lavet noget korrektion fordi højre forhjul måske mister lidt vejgreb på de glattere striber. Den er jeg gået lidt væk fra igen, da det også sker på tør vej.
  2. 2. Noget galt med styretøjet? Men hvorfor sker det så alene når man krydser hvide linjer på motorvejen?
  3. 3. Noget autopilot der skrider ind og prøver at fortælle mig at jeg er ved at forlade min bane? Men der er ingen advarselslyd eller besked på skærmen når det sker.

Er der nogen der har bud på hvad der sker?

Forummets indlæg er redigeret af selsoe May 29 '21
MOS
MOS May 29 '21

Jeg tror bare, det er en advarsel om, at du er ved at forlade din vognbane. Har du husket at blinke? Ellers prøv at bruge blinklyset og se, om ikke den så er mere tilfreds.

selsoe
selsoe May 29 '21

Jeg synes jeg plejer at blinke, men vil være mere opmærksom på det. Hvis det er en eller anden form for advarsel, er den virkelig irriterende. Synes det er nyt, uanset hvad.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe May 29 '21
cth
cth May 29 '21

Det lyder som lane assist på min tidligere ICE, som jeg i øvrigt koblede fra.

Synes ikke min model S gør det.

PeterE
PeterE May 29 '21
Er det ikke bare Lane Departure Warning? Som ja, de fleste bare nogenlunde habile piloter slår fra…
PeterDahl
PeterDahl May 30 '21

Jeg anser nu mig selv som min. nogenlunde habil, men har ikke lige slået lane departure warning fra endnu. Så min ryster også lidt i rattet hvis jeg ikke blinker og ikke hvis jeg blinker. Hvis jeg blinker meget sent kan den også godt ryste lidt, men så er jeg vel også nærmest påvej over linien når jeg blinker.

Det genere mig ikke rigtigt, så jeg holder det på for nu hvis det nu skulle ske en dag, mod forventning og 7-9-13, at jeg skulle få brug for det.

MOS
MOS May 30 '21

Jeg forstår heller ikke, hvorfor man skulle slå Lane Departure Warning fra, bare fordi man er nogenlunde habil. Det er jo en sikkerhedsfeature. @PeterE, slår du så også ABS og automatisk nødbremse osv. fra bare fordi du tænker, du er habil nok til at kunne finde ud af at bremse selv? Eller kører du også uden sele, fordi du er en dygtig bilist og ikke regner med at køre ind i nogen eller noget?

Jeg er aldrig kørt galt og har ikke haft andre forsikringsskader end stenslag i forruden. Alligevel kører jeg med Lane Departure Warning slået til. Det er dog så længe siden, at jeg har mærket noget til den, at jeg faktisk ikke kan huske det. Men måske er det fordi jeg det meste af tiden kører med AP og så holder den sig jo i vognbanen. Ellers bruger jeg blinklyset som det sig hør og bør.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 31 '21
cth
cth May 31 '21

Man skal ikke nødvendigvis køre med alle sikkerheds features slået til fordi de er der.

Sammenligning med ABS og nødbremse er vist lidt overkill her :-)

Min oplevelse er at mange slår lane assist fra. Incl. mig selv, fordi den er møg irreterende.

selsoe
selsoe May 31 '21

Okay, jeg slog advarsel om vejbaneskift (kan ikke huske hvad indstillingen præcist hed) fra "Advarsel" til "Ingen". Har kørt en smule på motorvej siden og har ikke oplevet det, så indtil videre tilskriver jeg det den indstilling. Synes virkelig det var irriterende/ubehageligt, også fordi jeg først var bange for at det var styretøjet den var gal med. Synes godt vibrationen kunne suppleres med en besked på skærmen så man vidste at det var meningen.

Ice2EV
Ice2EV May 31 '21

Underligt der ingen besked fremkom.

Jeg kører sådan lidt "laissez faire" når jeg "selv" kører. Forstået på den måde, at skal jeg skifte vognbane alligevel, så lader jeg bare bilen fortsætte, hvis den selv er på vej den vej jeg vil. MEN så fremkommer der alle mulige røde streger og "tag straks kontrollen" eller lignende beskeder og bimlen. Det samme hvis man kommer tæt på enten kanten eller en streg ved sammenfletning.

Det samme hvis jeg blinker en anelse for sent.

Det er jo just ikke fordi jeg sidder og sover, men bare lader en god bil køre sig selv. Der er ingen grund til at nurse en bil mere end højst nødvendigt.

PeterE
PeterE May 31 '21
Citat fra MOS

Jeg forstår heller ikke, hvorfor man skulle slå Lane Departure Warning fra, bare fordi man er nogenlunde habil. Det er jo en sikkerhedsfeature. @PeterE, slår du så også ABS og automatisk nødbremse osv. fra bare fordi du tænker, du er habil nok til at kunne finde ud af at bremse selv? Eller kører du også uden sele, fordi du er en dygtig bilist og ikke regner med at køre ind i nogen eller noget?

Jeg er aldrig kørt galt og har ikke haft andre forsikringsskader end stenslag i forruden. Alligevel kører jeg med Lane Departure Warning slået til. Det er dog så længe siden, at jeg har mærket noget til den, at jeg faktisk ikke kan huske det. Men måske er det fordi jeg det meste af tiden kører med AP og så holder den sig jo i vognbanen. Ellers bruger jeg blinklyset som det sig hør og bør.

Hvis lane departure warning var markant bedre, så ville jeg ikke slå den fra. Hvis jeg holder mig snorlige imellem stiberne - og bruger blinkeren konsekvent - på min vej imellem Espergærde og Islands Brygge, så vibrererer mit rat 8-10 gange og det har jeg ikke behov for.  Derudover vil jeg ikke kalde LDW for sikkerhedsudstyr på niveau med ABS og nødkollisionsbremsen. Jeg ser LDW og tilsvarende som en del af bilens 'driver assistance'-systemer. 

Og Mark, du ved at du provokerer mig når du spørger om jeg heller ikke kører med sele.. Lad venligst være med det hvis debatten skal bare være nogenlunde saglig :) 

(til de google-glade er de gode søgeord. lane departure warning, lane departure avoidance og evt emergency lane departure avoidance)

Forummets indlæg er redigeret af PeterE May 31 '21
MOS
MOS May 31 '21

@PeterE

Jeg ved godt, det var lidt af en provokation, det med sikkerhedsselen. Og jeg jeg regner da også med, at du kører med sele. Du må undskylde, hvis jeg gik over en grænse. Men det er fordi jeg tager sikkerhed meget alvorligt og ønsker naturligvis ikke, at nogen kommer til skade. Jeg har bare svært ved at forstå, at folk slår sikkerhedsfeatures fra på deres biler. Kald det bare driver assistance systemer eller hvad du nu har lyst til - pointen er, at de forbedrer din sikkerhed. I tilfældet med LDW, så er det vel på sin plads med en advarsel, hvis man er ved at køre i grøften eller man er ved at drive ud af sin vognbane, hvis man skulle være lidt træt eller uopmærksom. Det tror jeg vi alle har prøvet på et eller andet tidspunkt.

Hvis du holder dig snorlige imellem striberne og bruger blinkeren konsekvent, og du så alligevel oplever vibrationer i rattet 8-10 gange på sådan en tur, så vil jeg vove den påstand, at din snor enten ikke er særligt lige, at du ikke ved, hvornår man skal bruge blinklyset, eller at der er noget galt med din bil. Som jeg kender dig, så har jeg umiddelbart tiltro til dit kendskab til snores rethed samt færdselsreglerne. Så det kan meget vel være, at der er noget galt med bilen. Fejlkalibrering eller andet - who knows? Har du prøvet med en anden Tesla? Min vibrerer ikke med rattet, medmindre der er en helt klar grund til det. Og det er meget sjældent, jeg oplever det. Jeg har AP1 - ved ikke om det gør nogen forskel.

PeterE
PeterE May 31 '21

Virkeligheden er selvfølgelig at jeg slog det fra for flere år siden, og jeg bør selvfølgelig give det en ny chance; Der er kommet mange software opdateringer siden. Jeg slår det til og giver det en uge. Max :) Jeg har også AP1, vi har vist nogenlunde ens biler.

cth
cth May 31 '21

Selvfølgelig skal man da prøve...ligesom jeg i anden tråd fornægtede at bruge pinkode.

Men det gør jeg nu, da det ikker så slemt.

Den kan tastes på det tidsrum bilen alligevel skal bruge til at være klar til at sætte i D :-)

jeg har dog slået lane assist fra her for nyeligt, da jeg åbenbart sejler lidt rundt og aktiverer den hele tiden.

Må være den fremskredne alder :-)

men når vi nu er i gang... så er der også den der kollision advarsel.

den har 3 indstillinger.

havde den på mellem i lang tid, men hver gang man kører på veje med P båse i siden, som vejen svinger uden om, så bimler den.

Så nu er den på lav og det virker.

man får stadig en varsel tids nok, men først når det er nødvendigt.

Forummets indlæg er redigeret af cth May 31 '21
Nikola
Nikola May 31 '21
Citat fra cth

jeg har dog slået lane assist fra her for nyeligt, da jeg åbenbart sejler lidt rundt og aktiverer den hele tiden.

Godt tip.

Problem: Kørsel er usikker, så sikkerhedsalarmer aktiveres ofte.  

Løsning: Deaktiver sikkerhedsalarm. 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola May 31 '21
cth
cth May 31 '21
Quote from Nikola
Citat fra cth

Godt tip.

--------------------
Ingen humor? :-)

Nikola
Nikola Jun 1 '21

Citat fra cth
Quote from Nikola
Citat fra cth

Godt tip.

--------------------
Ingen humor? :-)

Tjoh, måske skulle jeg have smidt en smiley ind ;-)
Men undrer mig dog lidt over situationen. Har da også selv fået et par advarsler, men generelt oplever jeg det relativt sjældent, så man kan jo ikke undgå at spekulere på om det er chaufføren eller sensorerne der er lidt på afveje? :-) 

cth
cth Jun 3 '21

Jeg tænker vi bare har forskellige grænser for hvad vi kan tåle / lide.

jeg bryder mig ikke om det og lige den sikkerheds feature tror jeg ikke gavner mig.

Er ikke typen der falder i søvn eller er uopmærksom i trafikken.

Tværtimod kører jeg bil når jeg kører bil og ikke andet.

Sidder heller ikke og roder på skærmen, som jeg faktisk synes er et sikkerhedsissue på biler i dag.

At så meget foregår på en skærm og specielt i tesla.

Når man kører meget på de smalle spor ved vejarb. osv., så synes jeg tit jeg får advarsel.

Det er absolut ikke fordi jeg er ved at køre af banen. men bilen er jo 2 meter bred og det er sporet også..

PeterE
PeterE Jun 3 '21

BREAKING NEWS...BREAKING NEWS...BREAKING NEWS...

Jeg har nu genaktiveret LDW (Lane Departure Warning), som jeg slog fra for et par år siden - og jeg slog det fra fordi der virkede forfærdeligt. Nu har jeg så kørt med LDW siden mandag aften, og jeg må falde på sværdet og sige at det VIRKER, OG DET VIRKELIG GLIMRENDE. Jeg bliver ikke længere forstyrre med irrelevante vibrationer i rattet, tværtimod.  

Anbefaling herfra: Slå nu bare LDW til, der er ingen - god - grund til at undvære denne ekstra assistance til selv dygtige bilister.  

(ok, så var det ikke mere 'breaking' end som så - men I læste da med :)  )

cth
cth Jun 3 '21

Ok jeg prøver igen så når nu du er så insisterende :-)