Loading...
dk

Opgradering til CCS-opladning | Tesla Forum

Olsen
Olsen Jun 7 '21

Hej, jeg har en model S 85D fra 2015 og er ikke imponeret at ladetiden. Tesla har tilbudt en opgradering til CCS-opladning. Har I erfaringer med en sådan opgradering?

P85DK
P85DK Jun 7 '21

Virker fint på CCS, men giver ikke hurtigere opladning end fx supercharger. Hvor oplever du den langsomme opladning?

Har de tilbudt dig opgraderingen gratis for at komme den langsomme opladning til livs?

Olsen
Olsen Jun 7 '21

Hej, jeg oplever langsom opladning på Superchargers. Prisen er 2450 og giver adgang til nyeste generation af Superchargers, derfor havde jeg en forventning om at det også gik hurtigere? 

P85DK
P85DK Jun 7 '21

Du får adgang til de nye, men det kommer ikke til at gå hurtigere, det er din bil der er begrænset af Tesla. Læs denne tråd om langsom ladning og gruppesøgsmålet, det vil nok være en god idé at deltage i det

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/7035?page=35#post-117102

MOS
MOS Jun 7 '21

Korrekt. CCS-opgraderingen giver adgang til alle CCS-ladere, både Teslas SuC V3 samt 3.-parts hurtig- og lynladere med CCS-stik. Men ladehastigheden vil stadig være begrænset af bilens battery management system. Altså samme, lave ladehastighed som du oplever nu på Teslas superchargere. Desværre.

Men det giver da lidt mere fleksibilitet at have flere ladere at vælge imellem. Jeg tænker specielt de nye Tesla SuC V3, der efterhånden skyder op mange steder. Regn med, at alle nye Tesla SuC, der bliver udvidet med fremover, udelukkende kommer med CCS-stik.

SuneH
SuneH Jun 7 '21

Vi har fået den omtalte opgradering. Det virker fint på V3 laderne, men hastigheden er uændret ift før. Så fordelen er udelukkende at man får adgang til SuperCharger V3 og alle de andre ladeoperatører, fx Ionity m.fl. som kun har CCS ladere til rådighed.

cth
cth Jun 7 '21

Ja man får ikke noget ekstra i sin gamle slæde eller for den sags skyld ens nye S.

For der er jo stadig de samme stik i bilen.

Det er blot en adapter der gør at man kan bruge V3.

Jeg ville da gerne have rigtig CCS og lade med 250 eller hvad man nu kan.

Men de få gange jeg kommer på SuC har jeg ikke brug for mere end 150 som jeg kan få.

Er ens brugsmønster som en taxi eller bus, ja så skal man have så meget som muligt så hurtigt som muligt.

Men det er vist de færreste der gør det.

PeterE
PeterE Jun 8 '21
Nu er I faktisk hele fire der har svaret det samme, så skal jeg forstå det sådan at en ccs-opgradering kun giver mig vip/ccs-adgangen og ingen markant ændring i min ladehastighed? :)))) <—— bemærk

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jun 8 '21
MOS
MOS Jun 8 '21

@PeterE

Er det dine dobbelthager, vi skal bemærke? ;-)

cth
cth Jun 8 '21

Ja det bliver lidt dobbelt... men nu stillede SuneH spørgsmålet igen, så jeg svarede..

Kunne have henvist til forrige indlæg.

Men kan uddybe yderligere...

CCS adapter består af det normale type 2 stik øverst og forneden er der de 2 andre stik

Som jeg har forstået det bruger model 3 de 2 nederste til at komme op på de 250 kw ladning, fordi model 3 jo er udstyret med type 2 stik og de 2 mindre nedenunder. Altså CCS stik.

 

Modsat model S som kun har type 2 og hvor adapter blot er for at kunne koble SuC stik til bilen, hvor det ellers ikke ville passe.

 

MOS
MOS Jun 8 '21

CCS står for Combined Charging System. Som ordet antyder, består det af en kombination af to forskellige stik. Øverst det sædvanlige Type-2 stik, som bliver brugt til AC-ladning (typisk 11 kW). Det nederste stik har 2 kraftige ben og bruges til DC-ladning.

 

Teslas modificerede Type-2 stik i de gamle modeller ligner til forveksling et almindeligt Type-2 stik og er også kompatibelt med Type-2. Men det har lidt længere ben for at kunne overføre en højere strømstyrke. Og så laver Tesla nogle trylle-fiks-fakserier, der gør, at de samme pinde, som normalt bruges til AC-ladning også kan bruges til DC-ladning, når man lader på en Tesla supercharger. Desværre kan man så ikke umiddelbart lade på andre hurtigladere.

 

Teslas CCS-adapter løser så dette problem. Den har et CCS-stik i den ene side og den anden ende passer ind i ladeportens modificerede Type-2 stik. Inde i adapteren ledes strømmen så fra de to DC-ben og over i det modificerede Type-2 stik, som går ind i bilen.

 

CCS er godkendt til at overføre op til 350 kW. Men i Teslas CCS-adapter går strømmen jo også igennem det modificerede Type-2 stik, således at dette udgør flaskehalsen. Jeg mener, det er 142 kW, den max. kan skubbe igennem. Derudover udgør selve batteriet også ofte en flaskehals. Her er det BMS'en, der styrer, hvor meget effekt, der kan lades med på batteriet. Og her gør det ingen forskel, at man har CCS. Det er altid svageste led i kæden, der bestemmer ladeeffekten.

 

De nye Teslaer (Model 3 og Model Y) har fra starten indbygget CCS-stik, så de har ikke den samme flaskehals og kan derfor udnytte Tesla SuC V3s fulde ladeeffekt på 250 kW. Men de har også en anden kemi i battericellerne, der kan tåle noget højere ladeeffekt end de gamle Teslaer.

selsoe
selsoe Jun 8 '21

Citat fra MOS

CCS er godkendt til at overføre op til 350 kW. Men i Teslas CCS-adapter går strømmen jo også igennem det modificerede Type-2 stik, således at dette udgør flaskehalsen. Jeg mener, det er 142 kW, den max. kan skubbe igennem. Derudover udgør selve batteriet også ofte en flaskehals. Her er det BMS'en, der styrer, hvor meget effekt, der kan lades med på batteriet. Og her gør det ingen forskel, at man har CCS. Det er altid svageste led i kæden, der bestemmer ladeeffekten.

De nyeste Model S/X kan lade med op til 250kW ligesom Model 3/Y - og det jo igennem Type-2 stikket da de ikke har andet. Men det kan også kun være gennem brug af adapter, da der jo ikke er nogle V3 SuperChargers der har det gamle Type 2 (lignende) stik.

MOS
MOS Jun 8 '21
Citat fra selsoe

De nyeste Model S/X kan lade med op til 250kW ligesom Model 3/Y - og det jo igennem Type-2 stikket da de ikke har andet. Men det kan også kun være gennem brug af adapter, da der jo ikke er nogle V3 SuperChargers der har det gamle Type 2 (lignende) stik.

Er det noget, du har en kilde på? Jeg har kigget på Teslas hjemmeside, og der står ganske rigtigt, at de nye Tesla Model S/X kan lade med op til 250 kW. Men de er altså ikke på markedet endnu og kan ifølge Tesla først leveres til næste år. Desuden står der "Amerikanske specifikationer anført", hvilket gør mig en smule skeptisk. For så er der vel ikke tale om et Type-2 stik med en CCS adapter, men snarere det amerikanske proprietære Tesla-stik. Medmindre de da går helt over til CCS. Men det har jeg ikke hørt noget om.

cth
cth Jun 8 '21

Man skal nok lige definere hvad en ny model S er. Den nye som klarer 0-100 på 3.2 kan muligvis lade med CCS. Den er vist ikke på gaden endnu.

Den nu gamle model S som jeg købte her i december kan lade med de 142 via type 2 stikket som MOS så fint forklarer om overfor.

selsoe
selsoe Jun 8 '21


 

Citat fra MOS
Citat fra selsoe

De nyeste Model S/X kan lade med op til 250kW ligesom Model 3/Y - og det jo igennem Type-2 stikket da de ikke har andet. Men det kan også kun være gennem brug af adapter, da der jo ikke er nogle V3 SuperChargers der har det gamle Type 2 (lignende) stik.

Er det noget, du har en kilde på? Jeg har kigget på Teslas hjemmeside, og der står ganske rigtigt, at de nye Tesla Model S/X kan lade med op til 250 kW. Men de er altså ikke på markedet endnu og kan ifølge Tesla først leveres til næste år. Desuden står der "Amerikanske specifikationer anført", hvilket gør mig en smule skeptisk. For så er der vel ikke tale om et Type-2 stik med en CCS adapter, men snarere det amerikanske proprietære Tesla-stik. Medmindre de da går helt over til CCS. Men det har jeg ikke hørt noget om.

En kollega har købt en Model X (den nuværende, før Plaid-upgrade) og påstår at den kan lade med 250kW. Men om det bare er specs han har læst eller om han rent faktisk har prøvet det ved en V3-lader ved jeg ikke. Kan høre ham ad.

selsoe
selsoe Jun 8 '21

Ifølge denne artikel kom der en opdatering sidste år der tillod de allernyeste S/X modeller at lade med 225kW. Det er da deroppe ad: https://electrek.co/...ate-increase-225-kw/

ElPeter
ElPeter Jun 8 '21


 

Citat fra selsoe

Ifølge denne artikel kom der en opdatering sidste år der tillod de allernyeste S/X modeller at lade med 225kW. Det er da deroppe ad: https://electrek.co/...ate-increase-225-kw/

Det er kun med amerikansk ladestik, i Europa er stikket begrænsningen. Jeg har desuden heller aldrig set eksempler på selv amerikanske model S/X der lader med meget mere end 170-180 kW, jeg tror det er et marketingsstunt for at det ikke skulle se for ringe ud ift model 3. 

Ice2EV
Ice2EV Jun 8 '21

Om den kører 250-225-170 eller 142 kw i ladning, er næsten hip som hap. Tror ikke den reele forskel er 5 minutter.

Hvis den derimod lader med 80 kw reelt, så er der en væsentlig forskel.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 9 '21
cth
cth Jun 9 '21

meget enig med Ice2EV

Fokus er for meget på hvad den højeste ladehastighed er.

den gennemsnitlige må da være vigtigere?

Har TeslaBjørn ikke lavet en test på den reelle forskel?

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 9 '21
Sider: 1 2 »