Loading...
dk

Fri debat (så slå jer løs) - Hvorfor sælger vi ikke vores Tesla? | Tesla Forum

baldur
baldur Aug 6 '21
Jeg beholder min model 3 indtil de har produceret Y i Tyskland i mindst et år. Skal ikke have første generation ud af fabrikken. Der skal også helst være noget nyt teknisk, eksempelvis de nye batterier.
Johannelund
Johannelund Aug 7 '21
Jeg beholder også min TMS 85d fra 15,<br />
Kan stadigvæk køre 330 km på motorvej, hvilket jeg ikke forventede efter 6 år, og ja hvis man skal på langfart så tager det alså kun 20 min længere at oplade når man har fuldt batteri inden start, og turen er på 500 km<br />
Har gen 2 sæder, luftundervogn og teknikpakken med den uundværlig adjektiver fartpilot, som jeg bruger 95% af tiden, Ap1 er ubrugelig da man skal ryste i rattet hele tiden, for at vise at man ikke er faldet i søvn. Opgraderede til 4g sammen med udskiftning af emmc chippen og det kostede kun 1000 ekstra, har også fået monteret træk. Via Hinnerup Auto. <br />
Har pt ingen problemer med mcu, bærearme trækaksler, de eneste problemer jeg har haft er dørhåndtag og 1. Ufuldstændig software download.<br />
Det jeg mangler er kørelys bagpå og selvfølgelig træk. Kan ikke bruge en model 3 da høje mennesker ikke kan komme ind og ud. Venter lidt spænd på Audi a6 i eludgave. <br />
Overvejer at opgraderer til ccs da jeg kan se at har man det har man ingen problemer med at køre rundt i hele Vestjylland. <br />
<br />
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Aug 7 '21
mbk
mbk Aug 12 '21

Tja, jeg er jo egenligt meget glad for min Model 3, men den er da ikke perfekt, det er Tesla bestemt heller ikke.

Synes det er ret så trælst at man f.eks ikke kan få en trækvægt på sin registreringsattest, det er næsten nok til ikke at købe Tesla igen.

Jeg synes også man er ret låst ude i forhold til at lave lidt DIY på bilen, min gamle Diesel kunne man med OBDII dongle næsten indstille alt.

Nå men, der er jo ikke rigtig andre elbiler som har samme ladenetværk og har samme Tesla spark eller føles helt så futuristisk. Jeg beholder jo nok min TM3 i en del år endnu og håber den bliver lidt mere DIY-friendly i mellemtiden. Om det bliver en Tesla om 5 år bliver jeg mere og mere usikker på, men skulle jeg købe en ny imorgen blev det jo nok Tesla igen.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Dec 20 '21

Har netop solgt min elskede model s i dag. Var lidt vemodigt og drak da også en gravøl bagefter. Nu må jeg på jagt efter en nyere m3 evt performance :-)

ClausK
ClausK Dec 21 '21

Jeg sælger min 2021 Model 3 Performance når vi kommer hen sidst i marts måned. Den er fra september ‘21 og har kørt ca. 9.000km til marts. Den er perlemorshvid og det er sidste nye udgave med træ i dørene. 425.000 kr. hvis nogle skulle være interesseret. Billeder og stelnummer kan sendes, kontakt mig på 26900860 eller clauskrojgaard@gmail.com

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Dec 21 '21

Hej Claus. Jeg er meget interesseret da den jeg kigger på er ca. 20k dyrere. Dog kan jeg ikke vente til marts da jeg nu står uden bil -:(

ClausK
ClausK Dec 21 '21

Man kan leje en bil ved Oscar for ca. 3.000kr/md, så kunne man jo slide på den i de 3 vintermåneder og så glæde sig til den nye når foråret kommer :-)

jramskov
jramskov Dec 21 '21

Vi har kørt 65k km i vores TM3 vi fik marts 2019. Den kører fortsat fint, men hvis Model Y havde været tilgængelig dengang, ville vi helt sikkert have valgt den i stedet, så det kunne godt ende med at vi skifter til en TMY engang når Giga Berlin producerer biler med de nye battericeller og forhåbentlig længere rækkevidde.

Cubic
Cubic Dec 21 '21
Citat fra Gustavsfar1

Hej Claus. Jeg er meget interesseret da den jeg kigger på er ca. 20k dyrere. Dog kan jeg ikke vente til marts da jeg nu står uden bil -:(

Jeg vil nu nok "slå til" på den der, ret fin pris. og så leve med : Lej et lig i 3 mrd 

Supercharged
Supercharged Dec 21 '21

Jeg har solgt min Model S 70D fra 2015, og lige modtaget en dejlig ny Model Y. Nåede at køre 200.000 i min Model S og har aldrig fortrudt at jeg købte den. Grunden til salget var at jeg gerne vil have den nyeste tech og så var der jo stadig 2 års garanti tilbage på den, som kan komme den nye ejer tilgode.

Hvorfor så købe Tesla igen ? Tja...

1. På trods af de problemer de flest af os har haft, mig selv inklusiv, så tror jeg på at Tesla har bedre styr på batterier og driv linje end nogen af de nye på banen som f.eks. VW. Er spændt på at se om en ID3 har lige så lille degradation af batteri kapaciteten som jeg oplevede på min Model S.

2. Lade netværk. Nu har fruen haft en Renault Zoe i noget tid og er super glad for den. Bliver mest brugt til frem og tilbage til arbejde. Vi har været på et par langture (Tyskland) og må bare sige at vi oplevede at køre til ladestandere der ikke længere eksisterede, manglende abb til andre, osv.. Range anxiety bliver lige pludselig virkelighed igen.

3. Infotainment / software. Efter min mening vinder Tesla bare hands down her. Alt hvad jeg ellers har set er bare ringe. App's det ikke virker ordentligt. Renaults f.eks skal force quit'es hver gang for at kunne vise lade stand, klima anlæg kan ikke startes fra appen, osv. Infotainment skærme der fryser, lagger, osv. Der er en grund til at CarPlay og Android Auto er populært at få i biler idag, nemlig fordi de gamle dino fabrikanter ikke kan lave sw. Så de overlader det til Apple og google. Tesla kan lave software. Selv hvis jeg kunne, ville jeg aldrig brug CarPlay i Tesla'en. Heller ikke på den aldrende MCU jeg kørte rundt med.

Kiggede jeg på andre? Ja det gjorde jeg helt bestemt. De er mange nye spændende modeller på banen nu. Men det var de 3 grunde herover der fik mig til at blive ved en Tesla.

cth
cth Dec 21 '21

Jamen så vil jeg også....

Bestilte i oktober 2020 ny model S LR fordi jeg ikke kunne se andre alternativer.

For mig var 700.000kr lidt et røverkøb og indtil videre har efterspørgsel jo holdt værditab på 0 eller meget lidt.

Synes stadig ikke det findes meget bedre hvad angår udseende. Måske Taycan hvis de kunne facelifte de grimme forlygter. Men den har som de fleste ikke rækkevidden.

652 km WLTP var en stor grund og det er stadig ikke slået her 1 år efter og ser heller ikke rigtig ud til at blive det før sidst 2022.

Gennemprøvet teknik var en anden væsentlig grund. Har aldrig rigtig købt noget der var spritnyt udviklet. Er tit ens med problemer.

Ladehastighed 150 kw lever jeg fint med.... 

Kunne ikke vente på Y og var heller ikke sikker på det var noget for mig.

Det kan jeg så bekræfte nu.

Kunne ikke vente på ny S og det viser sig jo også den bliver meeeget dyrere og ikke kommer foreløbigt.

Havde kigget på X, men den kører som en høj bil nu gør, så dur ikke.

Jeg lever med de småfejl min bil er leveret med, men som jeg løbende har fået rettet af tesla, selvom de er tunge at danse med.

Der er mange spændende EL biler i dag, men enig i at de mangler det sidste for at matche en tesla.

Dec14
Dec14 Dec 21 '21

Vi sælger ikke vores Tesla fordi: Det ikke på nogen som helst måde miljømæssigt kan forsvares at skifte en velfungerende 7 år gammel bil ud. Glæder mig til at vi forhåbentligt i 2022 eller 2023 får afklaring på sagen om ladehastighed - dette er den eneste kedelige ting vi har haft med vores. Hvis ikke Tesla bliver dømt til at betale, regner vi stærkt med selv at investere i et helt nyt batteri. Jeg gætter på en omkostning der ligger på mellem 150 og 200 tusinde kroner. Så får vi igen en virkelig anvendelig elbil, der sagtens kan bruges til den er 20 år gammel. 

SuneH
SuneH Dec 21 '21

Vi har fortsat vores 6 år gamle Model S 70 RWD, da min kone, som kører den til daglig, ikke vil skifte! Jeg lokkede ellers med en ny Model Y. så hun kunne få den krog hun savner, men hun holder fast i at en bil skal have en lille skærm med speedometer, og ikke bare en centerskærm.

Bilen kører fortsat forrygende, men har selvfølgelig samme nedsatte ladehastighed som andre ældre model S. For to år siden købte vi så en Model 3 LR RWD, så vi nu har to Teslaer. Ladenetværket er second-to-none, og ideen om at dele 4 Ionity eller CL/EON ladere med resten af familien DK er ikke attraktiv. Så hellere ankomme til en SuC med 12-26 pladser. Og det er jo også bare bekvemt at have begge biler i samme app mm.

En ting har du skuffet/undret mig: Da vi købte for 6 år siden, valgte vi med vilje det lille 70 batteri, ud fra en forventning om, at man 5-6 år senere ville kunne købe et 100 kWh batteri billigt. Altså en forventning om at udviklingen ville medføre billigere batterier over tid. Så et 100 kWh batteri, som måske kostede 150.000 for 6 år siden, i dag ville kunne købes for under 100.000 - en forbedring på 10% pr. år forekommer ikke urealistisk. Men det er IKKE sket. Så enten er udviklingen gået i stå, eller også er der andre årsager til at Tesla (eller andre) ikke udbyder den service.

Jeg ville også have forventet, at der ville være et reservedelsmarked med dele fra skadede biler, fx et nyere 100 kWh batteri fra en totalskadet bil, eller 3.parts leverandører, som ville tilbyde udbedring eller tillægsydelser. Men det synes ikke at være tllfældet.

Er der nogen der kender til muligheden for at opgradere sit ældre batteri med et nyere/større?

Ledsager
Ledsager Dec 21 '21

Et 100 kW koster ca 122.000 kr.  Har kopi af faktura fra Model S ejer i USA 12/13 årgang der har fået skiftet sit. Hvis du er en del af gruppesøgsmålet ligger der en kopi i Dropbox. 

cth
cth Dec 21 '21
Citat fra SuneH

men hun holder fast i at en bil skal have en lille skærm med speedometer, og ikke bare en centerskærm.

------------------

Din kone er klog...enig her :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 21 '21
Ledsager
Ledsager Dec 21 '21

Ville også ønske at Model Y som det mindste havde en projektering af de vigtigste ting på forruden. 

P85DK
P85DK Dec 21 '21

@Sune & Ledsager - 100 kWh kan kun købes til biler født med 100 kWh. Årsag er øget vægt, som undervogn, og ikke mindst crashtest, airbag deployment etc ikke er lavet til. Det er desværre nok ikke realitisk at Tesla på noget tidspunkt kommer med et 100 kWh batteri til gamle 40/60/70/85/90 biler

De nye batterier som Tesla sælger til kunder i USA for ca. 120.000 kr er 90 kWh med 14 moduler og 350V baseret på 100 kWh batteriteknologien. Det er så klassisk Tesla stil at afhængigt af hvilket servicecenter eller servicemedarbejder der betjener dig, så skal du betale eller ikke betale for de ekstra kWh i forhold til det batteri du havde.

cth
cth Dec 21 '21
Citat fra Ledsager

Ville også ønske at Model Y som det mindste havde en projektering af de vigtigste ting på forruden. 

--------------------------------

Ja lidt en gåde hvorfor tesla ikke har det...lige netop tesla med deres skærme uden for synsfelt.
Ice2EV
Ice2EV Dec 21 '21

Om man ligefrem savner HUD eller ej. Så er faktum, at vi ikke savner det i vores TM3.

Den funktion at du kan jokke den i fartpilot med 1 sekund tryk og den går på hastigheden er guld værd, og så er der ikke nogen grund til at sidde og glo på hastigheden. Bruger den funktion rigtig meget.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 21 '21
ClausK
ClausK Dec 22 '21

Flere har spurgt efter billeder af den føromtalte Model 3 Performance
Her er et par stykker:

https://www.guloggratis.dk/biler/personbiler/tesla/model-3/annonce/53363485-2021teslamodel3performance

Sider: « 1 2 3 »