Loading...
dk

Varmepumpe jord vand......Tager lige en ny tråd. | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Nov 29 '21

Hej Tak for råd.

 

Det var ikke min mening at highjacke hele EV6/Ioniq 5 tråden.

 

Har haft en lang samtale med Webercarbmann. Tak for det, gav stof til eftertanke.

 

Historik. 

Har købt en årgang 1920 ejendom med 6 hektar jord liggende ved ejendommen til overtagelse i foråret. Den er renoveret til forholdsvis høj isoleringsstandard. Men er udstyret med pillefyr. Som bekendte med pillefyr, siger man sa.me bliver træt af at fylde på ret hurtigt.

Derfor kigger jeg på luft/vand, Jordvarme og måske noget solcelle med evt hybrid batteri pakke. 

Ejendommen er på 387 kvm hus og 240 kvm stald/værksted.

 

Idet jeg var lidt i syv sind, søgte jeg indspark fra nogen der havde reel viden derom.

 

Jess

 

 

 

cth
cth Nov 30 '21

Det er da helt ok efter min mening.

Det kan der godt være plads til..

 

Danbra56
Danbra56 Nov 30 '21

Jeg bor også i en stor ejendom med pillefyr hvor vi har bygget en pillesilo i kælderen med plads till 8t. piller som bliver blæst ind. Fyret suger selv piller fra tanken, alt kører automatisk..

Ice2EV
Ice2EV Nov 30 '21

Der er ingen kælder i det nye, og pillefyret står i et teknikrum med en lille tragt inde i huset, måske 5-8 sække(det er jeg ikke spor sikker på, kender ikke udstyret endnu, men har da set det). Sælger siger der skal fyldes op hver 1-1,5 dag om vinteren og 3-5 dage om sommeren.

 

 

selsoe
selsoe Nov 30 '21

Det lyder som om du har jord nok til at få horisontal jordvarme (har man ikke det, skal den bores lodret ned, hvilket er dyrere). Jeg har selv jordvarme - fik det installeret ifm at vi byggede nyt hus i 2018 og vi er rigtig glade for det. Ser ikke rigtig nogle ulemper, ud over at det selvfølgelig kan være dyrt at installere. Absolut ingen støj eller eksterne gevækster på bygningen og det er virkelig billigt i drift og er oplagt i kombination med solceller.

Som energikilde er jordvarme varmepumpe overlegent på alle parametre. Men det er klart at det er dyrere at få installeret og du skal have gravet haven op. Dernæst må du ikke lægge fast belægning i større omfang ud på området hvor jordvarmen ligger.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Nov 30 '21
Ice2EV
Ice2EV Nov 30 '21

Det er er denne ejendom. Planteskolen bag hører ikke til. Det gør "græsmarken" derimod. Der er masser plads til at grave en jordvarmeslange ned.

https:///...med-plads-til-heste/

 

Vi glæder os meget.

 

selsoe
selsoe Nov 30 '21

Ser godt nok lækkert ud. Tillykke med købet! Bare af nysgerrighed: Hvad skal I bruge marken til?

Ice2EV
Ice2EV Nov 30 '21

Fruen vil have Alpaca'er, sådan på fritidsbasis og gå lidt ture med folk, der har stres sådant. Ikke noget fuld tid, men ved siden af.

 

Vi skal nok kun bruge 1 hektar, så har naboen forhørt sig om at leje en hektar til deres heste, og så laver vi nok noget wrap eller hø på resten til foder..........

Datteren mener hun skal have miniheste. Men det går vist ikke når hun planlægger efterskole efter sommerferien. Så ved jeg godt hvem der kommer til at passe dem.

Den anden datter vil gerne have et får.

Fruen mener også en fugle voliere og 15-20 høns.

 

Jeg har meddelt de må få alle de dyr de vil, bare de selv passer dem. Når de stresser rundt efter dem, så drikker jeg en GT på terrassen. Hvis ikke jeg slæber træpiller i hobetal. ;-)

Dec14
Dec14 Nov 30 '21

@ Ice2 EV

Har en del erfaring med biobrændsel og jord/luftvarme uden at være professionelt involveret i branchen.

Har set par skrækeksempler på både installation af biobrændsel og varmepumpe på trods af at kunderne havde taget ( troede de) kontakt til kompetent firma. Vi overtog selv et kun 5 år gammelt hus hvor jordvarmen var installeret og indreguleret af aut. varmepumpe firma. Både energiforbrug og slid på varmepumpen var næsten det dobbelte af det nominelle. Skriv gerne pm hvis du ønsker uddybning af faldgruberne ved at gå fra biobrændsel til varmepumpe.

webercarbmann
webercarbmann Nov 30 '21
Quote from Ice2EV

Fruen vil have Alpaca'er, sådan på fritidsbasis og gå lidt ture med folk, der har stres sådant. Ikke noget fuld tid, men ved siden af.

 

Vi skal nok kun bruge 1 hektar, så har naboen forhørt sig om at leje en hektar til deres heste, og så laver vi nok noget wrap eller hø på resten til foder..........

Datteren mener hun skal have miniheste. Men det går vist ikke når hun planlægger efterskole efter sommerferien. Så ved jeg godt hvem der kommer til at passe dem.

Den anden datter vil gerne have et får.

Fruen mener også en fugle voliere og 15-20 høns.

 

Jeg har meddelt de må få alle de dyr de vil, bare de selv passer dem. Når de stresser rundt efter dem, så drikker jeg en GT på terrassen. Hvis ikke jeg slæber træpiller i hobetal. ;-)

Det ser fedt ud Jess.  Hvis din familie er bare nogenlunde gennemsnitlig skal du nok blive dyrepasser....  Det er også sundere end det med GTère... :) 

Taget på udhuset er da perfekt at få plastret til med solceller.   

Ice2EV
Ice2EV Nov 30 '21

Kender det godt fra da vi havde hund. Trods skriftlig aftale, far skal ikke gå tur med vuffe.......... Men hvem var det der gik ture i døgndrift!

CanEl
CanEl Nov 30 '21

hej Ice2EV

du må gerne ringe til vores firma, og få vejledning. vi monterer mange anlæg hver uge.
spørg efter Brian på kontoret på tlf. 96 60 60 00 så kan han besvare dine spørgsmål.
 

Ice2EV
Ice2EV Nov 30 '21

Super, takker.

 

Er lige på vej ud af døren til en lang nat, så jeg sover nok i morgen.

MOS
MOS Dec 1 '21
Citat fra webercarbmann

Taget på udhuset er da perfekt at få plastret til med solceller.

De høje træer på sydsiden af udhuset kommer nok til at skygge lidt for solcellerne - i hvert fald i vinterhalvåret. Så ikke helt perfekt. Man kunne jo overveje at fælde eller beskære træerne, men det er næsten også synd...

Men tillykke med huset. Det ser virkelig fedt ud! 

Luft/vand varmepumpe eller jordvarme fungerer mest effektivt med lav fremløbstemperatur. Dvs. bedst med gulvvarme. Eller overdimensionerede radiatorer med stort overfladeareal.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 1 '21
Fsch
Fsch Dec 1 '21
Det vil aldrig være en dum ide at købe sig til uvildig rådgivning.
Firmaet Byggeri & Teknik gør sig i energi rådgivning, samt indhentning af tilbud til landbrug / privat beboelse.

For god ordensskyld skal det siges at min far er ansat i firmaet.
Kiefer
Kiefer Dec 2 '21

Med den størrelse grund og hus du har, og er det renoveret så der er lagt gulvvarme. Så ville jeg nok vælge et jordvarmeanlæg.

Som nævnt i den oprindelige tråd har vi et 9KW anlæg fra DVI der dækker 300m2 hus med integreret garage. Der er lagt gulvvarme i garagen, så den har sådan set samme temperatur som resten af huset.

Vi bruger ca. 2000kWh om året på jordvarmeanlægget, det gælder så både opvarmning og varmt vand. Vi er en familie på 4, hvoraf der er to børn på 9 og 11. Så der bliver hverken sparet på varme eller varmt vand...

Vi havde tidligere et hus fra ´72 med fjernvarme, og sammenlignet med det, betaler vi nu ca. 1/4 af hvad vi gav for fjernvarme.

Vores nabo har bygget et hus på 175m2 og valgt et luft/vand fra Panasonic. Udover at UI på et Panasonic ser ud som noget der er lavet i 90'erne så bruger det også mere strøm, og larmer mere udenfor end vores jordvarmeanlæg og det upåagtet det også er et mindre anlæg. 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 2 '21
selsoe
selsoe Dec 2 '21

Hvordan ved du hvor meget jordvarmeanlægget bruger om året? Det har jeg nemlig selv været nysgerrig på. Har du separat måler på?

Ice2EV
Ice2EV Dec 2 '21

God vintermorgen herfra.

 

Takker de mange info, jeg vidste der var en stor viden her på forum.

 

Der er delvist gulvvarme, samt radiatorer, der er 300 mm imod taget, der er efterisoleret imod ydervægge og lavenergi vinduer og døre. Så samlet set er energirapporten på et C. Hvilket ikke er så ringe endda for et hus fra 1920. Energi rapporten anbefaler solcelle og jordvarme/luftvand. Men investeringen er forholdsvis høj i forhold til reel besparelse, skriver rapporten.  Sætter man solfanger og varmepumpe op, så kommer det på et B.

MEN de der energi rapporter giver jeg ikke meget for. Et hus der har solfanger får automatisk en væsentlig bedre karakter end naboen der er helt og aldeles magen til men uden solfanger.

 

Jeg har lige solgt det vi bor i. til sammenligning er genboen solgt for 6 måneder siden. Deres fik en bedre energi karakter, uden gulvvarme, med standard isolerning ano 1999. altså 250 mm på loftet og standard isolering i sokkel og ingen ventilation.

Vores har 300 mm i loftet, 24 cm lega samt 17 cm flamingo i sokkel. Der er varmegenindvindings ventilation og fuld gulvvarme. 

Varmeforbruget bliver udregnet ikke faktuelt. eks har mine forældre et hus som var til salg, de har et forbrug på 12000 kr om året, men udregnet ville forbruget ligge på 19000, derfor ringere karakter! Der kunne jo komme en familie på 5 som har et større badebehov end et par pensionister.

 

Træerne vil fruen være ked af at kappe ned, men tror måske bortset fra ahorntræet, at hun godt kan overtales til at de beskæres. Samtidig kan solfangerne sætte øverst på stalden, så burde de være i niveau med trætoppene og så må der komme lidt ind....... 

 

Tror jeg kontakter DVI, ser de ligger i Støvring, det er kun 15-20 km væk.

 

selsoe
selsoe Dec 2 '21

Begrebsforvirring:

Solceller: Omdanner solenergi til strøm.

Solfanger: Omdanner solenergi til varme. Vand cirkuleres gennem panelerne som opvarmes af solen.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Dec 2 '21
Ice2EV
Ice2EV Dec 2 '21

My bad, sorry. Mener selvfølgelig solceller.

 

Det er vist kun i syden solfanger har den ønskede effekt. Med mindre man kun vil bade om sommeren.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 2 '21
Sider: 1 2 »