Loading...
dk

Årets bil og business bil | Tesla Forum

cth
cth Dec 3 '21

IQ5 blev årets bil og Q4 årets business bil

Har prøvet begge samt model Y og 3

 

EL er kommet for at blive må man sige.

Lidt om årets bil her

https:///...5-rydder-bordet/3867

 

Jeg kan ikke helt se at nogen af dem er bedre end model 3 eller Y.

Kommer an på hvad man går efter.

Men de er kønnere tror jeg de fleste siger...

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 3 '21
AgentP
AgentP Dec 4 '21

Den er jo ikke nødvendigvis bedre en Y. 

Men den koster 100.000 mindre. Det er også penge sidst på måneden. Årets bil er jo en afvejning af mange parametre, herunder hvad en gennemsnitsdansker lægger vægt på og har råd til. 

Ioniq 5 ligner da et friskt pust. Og hvis de formår at lave mindre modeller af den, fx en IQ3, til 300.000, så kommer det til at gå som sneskovle i et byggemarked disse dage.

cth
cth Dec 4 '21

Nej netop ikke nødvendigvis bedre... kommer an på hvad man har af krav.

Men et problem har de....kan ikke leveres.

Det kan model Y vel så vidt jeg ved?

Vildgut
Vildgut Dec 4 '21
Kender mange som går med q4 alene fordi 3/Y'eren er for dyr som de siger. Især som firmabil tror jeg mange vælger q4 pga lavere beskatning. 

At q4 så ofte ender emd at koste det samme som en model Y når man har krydset lidt udstyr af er en anden sag. 
Forummets indlæg er redigeret af Vildgut Dec 4 '21
Nikola
Nikola Dec 4 '21
Citat fra cth

IQ5 blev årets bil og Q4 årets business bil

Jeg kan ikke helt se at nogen af dem er bedre end model 3 eller Y.

Kommer an på hvad man går efter.

Mit indtryk er også at mange er mere trygge ved de "gamle" producenter af den simple grund at betjening/kabine minder mere om det man kender. Der er som regel nøgler, knapper, stilke, skærm foran rattet, så springet er ikke så stort... 

CaptainChaos
CaptainChaos Dec 4 '21
Jeg tror heller ikke de fleste ville være tilfreds med tesla's service...
jramskov
jramskov Dec 5 '21

En 50k billigere LR RWD model med bedre sæder, lygter, autopilot og en auto visker funktion der rent faktisk fungerede.

Note: Jeg har ikke problemer med sæderne i vores TM3, men har set det nævnt flere steder at sæderne er bedre i f.eks. Audien. Jeg har også prøvet Polestar 2 og den har helt sikkert også bedre sæder.

cth
cth Dec 5 '21

Har ikke prøvet polestar.

Men hvis sæder er som i Volvo er de lysår bedre end Teslas og Audis

 

Cubic
Cubic Dec 5 '21
Citat fra CaptainChaos Jeg tror heller ikke de fleste ville være tilfreds med tesla's service...

Der tror jeg desværre at du har ret, og de sælger ikke så mange Tesla`er i DK, de flest kommer nok fra Tyskland

SuneH
SuneH Dec 6 '21
    At q4 så ofte ender emd at koste det samme som en model Y når man har krydset lidt udstyr af er en anden sag. 

MIn genbo har lige fået en Q4. Men han var lidt træt af, at den ikke har bak-kamera. Den har kun sensorer, så den bipper, hvis man kommer tæt på. Det kostede ekstra hvis det skulle være kamera. Og sådan var det hele vejen rundt. Der får man altså mange ting med som standard i en 3 eller Y.

En anden ting, han kunne ikke forstå, at den ikke kan køre så langt på en opladning, som der står. Han viste mig sin app, hvor kan kunne se forbruget på de sidste ture. Han havde ligget på 260 - 280 wh/km selvom han havde gjort sig umage med at køre pænt, for at se hvor langt han kunne få rækkevidden op. På min 3 var forbruget "siden sidste ladning" på omkring 170 wh/km, men det nænnede jeg ikke at fortælle ham.

Men sådan er det, når man absolut vil køre i en høj SUV med en udformning som en kummefryser. Så må man leve med at skulle lade mere. 

jramskov
jramskov Dec 6 '21

Ja, man er udfordret på rækkevidden her om vinteren. Kørte Risskov - Ringkøbing - Risskov i lørdags i vores TM3 fra 2019 der har kørt 65k km. Det giver samlet 279km ifølge Google Maps. Startede med 90% på batteriet og forvarmet bil. Vi var i god tid så kørte med 110km/t på motorvejen til Herning og 80-85 resten af vejen. Da vi skulle retur om aftenen var bilen selvfølgelig kold og vi startede ud med 43% på batteriet. Den ville gerne have os ind forbi Ikast SuC på vejen, men jeg kørte i stedet først 110km/t og siden 90km/t på motorvejen fra Herning. Det var så også vådt og regnede ind i mellem, hvilket ikke ligefrem hjælper. 3-4km fra hjemmet ramte vi 0% tilbage på batteriet, men vi nåede hjem. Bilen har helt sikkert ikke samme rækkevidde som da vi fik den, hvilket også var forventet, men har ikke oplevet at den tur før har voldet så store udfordringer at klare uden opladning og så slemt var vejret heller ikke. Næste gang kigger jeg forbi Ikast SuC :)

cth
cth Dec 6 '21

ja der er mange der opdager at strømmen forsvinder hurtigt nu det er koldt igen..

 

samme hvert år.

 

Derfor er det også at rækkevidde er GULD.

Selv med 652km synes jeg godt jeg kunne ønske 800.

Men jeg klarer mig dog.

men ville være ked af at køre i en Q4 med under 500 km og det forbrug som jeg godt har hørt om.

Cubic
Cubic Dec 6 '21

I sensommeren var jeg en tur i M3 2021 fra Vejle til Rømø og tilbage på en opladning, ved hjemkomst var turen 320 km og med 160 km tilbage.

Mest motorvejskørsel, men jeg kørte også pænt 100-110 kmt

jramskov
jramskov Dec 6 '21

Sommer vs vinter gør en pæn forskel. Nu er der i øvrigt kommet offentlige type 2 ladere på Rømø.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Dec 6 '21
cth
cth Dec 6 '21

regnvejr i koldt vejr trækker lige lidt ekstra strøm ud, er min erfaring.

Hvis der så også er modvind er det helt godnat :-)

jonsiii
jonsiii Dec 6 '21

Jep, samme her. M3 LR AWD 19'er, 38kkm. Sidste tirsdag Fredericia - Videbæk - Fredericia. 220,6 km, 199 Wh/km, de 120 km er motorvej. Startede også let forvarmet ud med 85% og endte hjemme på 19%. Blæst ud, regn hjem, max 110 km/t.

Der må 90% batteri give en rækkevidde på ca. 300 km. Jeg har måske en smule mere landevej, så det passer meget godt med dine tal.

Cubic
Cubic Dec 6 '21

Åhh, jeg glemte at nævne at min er en SR+, og jeg tjekkede lige 320,5 kørt og 163 km tilbage

Vildgut
Vildgut Dec 6 '21
Citat fra SuneH
    At q4 så ofte ender emd at koste det samme som en model Y når man har krydset lidt udstyr af er en anden sag. 

MIn genbo har lige fået en Q4. Men han var lidt træt af, at den ikke har bak-kamera. Den har kun sensorer, så den bipper, hvis man kommer tæt på. Det kostede ekstra hvis det skulle være kamera. Og sådan var det hele vejen rundt. Der får man altså mange ting med som standard i en 3 eller Y.

En anden ting, han kunne ikke forstå, at den ikke kan køre så langt på en opladning, som der står. Han viste mig sin app, hvor kan kunne se forbruget på de sidste ture. Han havde ligget på 260 - 280 wh/km selvom han havde gjort sig umage med at køre pænt, for at se hvor langt han kunne få rækkevidden op. På min 3 var forbruget "siden sidste ladning" på omkring 170 wh/km, men det nænnede jeg ikke at fortælle ham.

Men sådan er det, når man absolut vil køre i en høj SUV med en udformning som en kummefryser. Så må man leve med at skulle lade mere. 

Også derfor de fleste hellere ville have en Y eller sågar model 3....men de bliver bliver for dyre. Især som firmabil pga al udstyr er med i prisen jo. 
baldur
baldur Dec 6 '21

@jramskov det lyder til at du har en fætter i Norge, ham fra den norske sketch der absolut skal nå i sommerhus uden at lade :-)

jramskov
jramskov Dec 7 '21

@baldur :D :D :D Jeg tror bilen estimerede os til at komme hjem med 2% da vi nærmede os Ikast SuC og så valgte jeg at køre forbi.

Sider: 1 2 »