Loading...
dk

Shell har forstået det | Tesla Forum

selsoe
selsoe Jan 9 '22

Nu er Shell ved at rykke på lynladning på deres tankstationer og endelig ser vi i Danmark et opladningskoncept der giver mening. De har netop åbnet lynladning på Lyngbyvej i København (og jeg har set at en tilsvarende station er på vej på Frederikssundsvej):

- Laderne er sidestillet med fossilbilerne og står under halvtaget
- Betaling kan foretages med kreditkort
- Prisen skiltes med store lysende bogstaver ude ved vejen, sammen med prisen på benzin/diesel

Kæmpe ja tak.

Billederne er hugget fra LinkedIn

cth
cth Jan 9 '22

Super..sådan skal det gøres.

Virker de så bedre end de andre må tiden vise.

MOS
MOS Jan 9 '22

Fedt! Det er lige, hvad vi har savnet.

Nu mangler vi bare at få sidestillet priserne. Der går alligevel 9,7 kWh på en liter benzin, så prisen på el burde rimeligvis også være ca. 1/10 af benzinprisen.

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 9 '22

Never gonna happen når vi har de afgifter på strøm som vi har i dk :-(

Nikola
Nikola Jan 9 '22

Der er vel ikke nogen der har lovet, at man skulle ligestille priser ud fra energiindhold?

Der der ikke afgift på til opladning (firmaet søger refusion)?

MOS
MOS Jan 9 '22
Citat fra Nikola

Der er vel ikke nogen der har lovet, at man skulle ligestille priser ud fra energiindhold?

Næh, men så længe man får langt mere energi for pengene, når man tanker benzin, så har elbiler forholdsvist svære vilkår i konkurrencen med de fossildrevne. Det vil derfor kun være rimeligt, at man sidestiller priserne baseret på energiindhold. Man kunne fint starte med at harmonisere og rydde op i afgifterne, så konkurrencen ikke bliver skævvredet. 

jonsiii
jonsiii Jan 10 '22

Der måske også den gotcha i lademarkedet, at du ikke er tvunget ind en tankstation. De 70% af bilisterne, der har egen indkørsel, vil jo lade 90% hjemme, og det fjerner en del omsætning fra tankstationerne. Dvs. det bliver sværere at forrente en lynlader til 1 mio. kr. Mon ikke vi ser faldende priser, så snart flere gør som Shell?

Ladeudbyderne kan jo alle køre på processtrøm, så lige der er de sidestillet. Vi mangler bare at Clever stopper deres bundle med hjemmeladning, men det sker jo selvfølgelig ikke før afgiften til private også falder.

jramskov
jramskov Jan 10 '22

Den primære udfordring er vel at det er temmeligt dyrt at opstille en lynlader?

P85DK
P85DK Jan 10 '22

@MOS - selv uden afgifter så er benzin/diesel billigere målt på energiindhold. Jeg går ud fra at når du siger fjerne afgifter, så mener du også på benzin/diesel. Du kommer jo ikke uden om nettarif og den er svær at skabe konkurrence på.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 10 '22
selsoe
selsoe Jan 10 '22

Jeg tror helt sikkert priserne kommer til at falde.

1. Lige nu er der store udgifter ved, at sætte (lyn)ladeinfrastruktur op. Det skal tjenes ind igen.
2. Med åbne og transparante priser som Shell viser vejen med her, følger andre trop (især de gamle tankstationer - Q8 har gjort det samme i Sverige og kommer uden tvivl også til det i DK).
3. Jo flere der følger trop, jo større er konkurrencen og så falder prisen.
4. Mon ikke også Clever, E.On og andre kommer til at skulle konkurrere på pris (og tilgængelighed)?

MOS
MOS Jan 10 '22
Citat fra jonsiii

Dvs. det bliver sværere at forrente en lynlader til 1 mio. kr. Mon ikke vi ser faldende priser, så snart flere gør som Shell?

Det er ikke nogen naturlov, at en lynlader absolut behøver at koste 1 mio. Det er jo et fuldstændig vanvittigt beløb for noget, som dybest set bare er en stor stikkontakt med lidt indbygget software. Der er ingen eksotiske ting eller materialer i en ladestander (udover måske en del kobber), som ikke burde kunne produceres pænt billigt. Marginalomkostningen til software er jo som bekendt ganske marginal, når først softwaren er programmeret. Så kan man bare kopiere den over på nye enheder uden de store omkostninger. Det er altså hardwaren, der er det dyre. Det er klart, at prisen i et eller andet omfang følger den effekt, aggregatet skal kunne håndtere. Men der bør ikke være ligefrem proportionalitet mellem effekt og pris. Det er snarere en potensfunktion med en potens omkring 2/3. Dvs. 8 gange så høj effekt giver ikke 8 gange så høj pris, men kun 8^(2/3) = 4 gange så høj pris. Og 1000 gange så høj effekt giver kun 1000^(2/3) = 100 gange så høj pris. Jeg tror, det er et spørgsmål om tid, før man får optimeret produktion og udrulning af ladestandere, og så skal de såmænd nok komme ned i pris.

Ladeudbyderne kan jo alle køre på processtrøm, så lige der er de sidestillet. Vi mangler bare at Clever stopper deres bundle med hjemmeladning, men det sker jo selvfølgelig ikke før afgiften til private også falder.

Enig. 

MOS
MOS Jan 10 '22
Citat fra P85DK

@MOS - selv uden afgifter så er benzin/diesel billigere målt på energiindhold. Jeg går ud fra at når du siger fjerne afgifter, så mener du også på benzin/diesel. Du kommer jo ikke uden om nettarif og den er svær at skabe konkurrence på.

Der er flere ting i det...

Rent teknisk er benzin/diesel målt på energiindhold i nogle tilfælde billigere end el, selv hvis man regner uden afgifter af enhver art. Det er måske også naturligt nok, fordi el ofte produceres via fossile brændsler med et betydeligt tab til følge. Tilsvarende for omdannelse af kemisk bundet energi i brændstoffet til mekanisk energi i en ICE. Her er der langt mindre tab i en elmotor.

Rent ideologisk, tænker jeg, man burde afskaffe alle energiafgifter, da energi som sådan jo ikke er skadeligt og ikke er nogen dårlig ting, vi vil have afskaffet. Derimod kan måden, man producerer energi på i visse tilfælde have skadelige bivirkninger i form af CO2-udledning og anden forurening af miljøet. Der bør derfor være afgift på CO2-udledning og anden miljøforurening (NOx, SOx, PAH, partikelforurening osv.), da det er noget, vi gerne vil begrænse mest muligt. Størrelsen af disse afgifter bør afspejle den økonomisk skadevirkning fra udledningerne, når man tager alle faktorer med i betragtning.

Nettarif er betaling for at bruge elnettet til at transportere el. Det kan man nok ikke komme udenom, men man måske liberalisere/effektivisere det, så der skabes mere konkurrence og prisen i højere grad kommer til at afspejle de direkte omkostninger ved at bruge elnettet. Når jeg skriver "måske", så er det fordi jeg ikke er så meget inde i dette område og jeg har ikke lige så mange geniale idéer til hvad eller hvordan. Dog vil man kunne undgå eller i hvert fald begrænse brugen af elnettet ved at køre ø-drift vha. egen produceret energi samt batteri-backup eller anden form for energilagring. Ellers bør nettariffen måske i højere grad afspejle brugen af elnettet i de perioder, hvor nettet er max. belastet. F.eks. således at det er (næsten) gratis at benytte, når der er ledig kapacitet i nettet og prisen stiger progressivt i takt med at man nærmer sig flaskehalse forskellige steder i nettet. Det vil også skabe incitament til at flytte sit forbrug til mere hensigtsmæssige tidspunkter, så nettet ikke bliver overbelastet. Og der vil over tid blive udviklet og kommercialiseret teknologier, der kan understøtte denne adfærd.

MOS
MOS Jan 10 '22
Citat fra selsoe

4. Mon ikke også Clever, E.On og andre kommer til at skulle konkurrere på pris (og tilgængelighed)?

Se jonsiii's kommentar i indlæg #7. 

KimT
KimT Jan 10 '22
Citat fra MOS
Citat fra selsoe

4. Mon ikke også Clever, E.On og andre kommer til at skulle konkurrere på pris (og tilgængelighed)?

Se jonsiii's kommentar i indlæg #7. 

Tror efterhånden ikke E.On konkurrere med nogen som helst. De er vist mere under afvikling end udvikling. Tvivler efterhånde også på at de får erstattet de de 10 50kW ladere de har pillet ned som stod på CIrkle K  

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 10 '22
P85DK
P85DK Jan 10 '22
Citat fra MOS

Nettarif er betaling for at bruge elnettet til at transportere el. Det kan man nok ikke komme udenom, men man måske liberalisere/effektivisere det, så der skabes mere konkurrence og prisen i højere grad kommer til at afspejle de direkte omkostninger ved at bruge elnettet. Når jeg skriver "måske", så er det fordi jeg ikke er så meget inde i dette område og jeg har ikke lige så mange geniale idéer til hvad eller hvordan. Dog vil man kunne undgå eller i hvert fald begrænse brugen af elnettet ved at køre ø-drift vha. egen produceret energi samt batteri-backup eller anden form for energilagring. Ellers bør nettariffen måske i højere grad afspejle brugen af elnettet i de perioder, hvor nettet er max. belastet. F.eks. således at det er (næsten) gratis at benytte, når der er ledig kapacitet i nettet og prisen stiger progressivt i takt med at man nærmer sig flaskehalse forskellige steder i nettet. Det vil også skabe incitament til at flytte sit forbrug til mere hensigtsmæssige tidspunkter, så nettet ikke bliver overbelastet. Og der vil over tid blive udviklet og kommercialiseret teknologier, der kan understøtte denne adfærd.

Problemet med elnettet og dermed nettariffen er at det er lige som jernbaner. Du kan liberalisere hvem der kan få lov til at køre på jernbanen, men der bliver ikke lagt nye skinner som kan tilbyde konkurrende ydelser til de eksisterende skinner på samme strækning.

Liberaliseringen af el er jo gennemført, men banedanmark og Radius vil have monopol på deres skinner / elnet, da infrastrukturen hertil er for tung til at have konkurrence og en konkurrence ville betyde at der ikke kom el ud til de yderste områder.

Så nettariffen er der og den vil kun blive ved med at stige og under normale tider med almindelige elpriser, vil nettariffen være optil flere gange højere end prisen på el uden afgift.

jpx
jpx Jan 10 '22

Citat fra selsoe

- Betaling kan foretages med kreditkort

Det her!  Jeg ved fra flere, at den app-jungle der er pt, er den stor ting, bl.a. for mine forældre! De kan simpelthen ikke finde ud at at hente alle mulige apps, sætte dem op etc, inden de vil skulle lade op. 

jramskov
jramskov Jan 10 '22

@KimT: Enig. Eneste grund til vi stadig har EON er at vi er på den "gamle" all inclusive aftale til 579kr/mdr. Det kan godt betale sig for os da vi kører omkring 30k km/årligt. Vi bruger det udelukkende til ladning hjemme. De få gange vi lader på farten tager vi altid en Tesla SuC.

@jpx: Ja, det er en jungle, desværre. Min far har ikke nogen smartphone, så apps er slet ikke en mulighed for ham. Tænker dog et par ladebrikker vil kunne klare det meste.

Ice2EV
Ice2EV Jan 10 '22

Takecharge dækker de fleste herhjemme.

https://takecharge.dk/takecharge-ladekort/

Pensionisten
Pensionisten Jan 10 '22

Ser på TakeCharge hjemmeside følgende: 

Vores ladekort tilbydes pt kun til eksisterende og nye kunder med vores ladeløsninger.

Betyder det så ikke, at man skal have en aftale med dem og også deres ladeboks for at få et kort? 

 

Ice2EV
Ice2EV Jan 10 '22

Det kunne godt se sådan ud.  Må have overset den notits tidligere.

Sider: 1 2 3 »