Loading...
dk

Refusion af elafgift | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 25 '22

Der har tidligere været en del diskussion om kravene for, at man kan få refusion af elafgiften for el brugt til opladning af elbiler.

Som de fleste nok ved, kan man ikke få refusion direkte som privatperson, men det skal gå igennem en eller anden form for (skuffe-)selskab, der er momsregistreret.

Der har også været rejst tvivl om, hvorvidt det er et ufravigeligt krav, at der sidder en elmåler indbygget i selve ladeboksen, eller om det er tilstrækkeligt, at der sidder en godkendt bimåler i eltavlen med en direkte forbindelse til ladeboksen(e).

Er der nogen, der ved, om der er nyt i den forbindelse? Nogen, der evt. har fået svar fra SKAT?

cth
cth Jan 25 '22

Jeg tjekker lige med ZAPP, som er dem der siger de venter på skat

cth
cth Jan 26 '22

nej ZAPP har stadig ikke fået afklaret det.

MOS
MOS Jan 26 '22

SUK! Det er lidt træls, at man laver en lov og så er der fortsat tvivl om de helt grundlæggende krav, der skal være opfyldt, for at man er omfattet af loven. Jeg vil tro, at det er op imod halvdelen, der har hjemmelader uden indbygget elmåler og resten har indbygget elmåler. Mange får måske allerede refusion uden at vide, om det egentlig er lovligt...!

cth
cth Jan 26 '22

Ja mig f.eks. :-)

Johannelund
Johannelund Jan 26 '22
Tjaa når solcelleejere ikke kan få refusion af elafgift, hvordan kan man så være så naiv at tro at man via en bimåler påsat på kablet frem til ladeboksen eller i eltavlen kan give refusion, der skal ikke ret meget el-kendskab til at koble f.eks udespaer til på samme ledning. Derfor skal måleren være monteret i ladeboksen.
Ice2EV
Ice2EV Jan 26 '22

@Johannelund Man kan fuske med alt hvis man vil. Tænker hvis man er vedholdende, så kunne man sikkert godt montere et udespa med et type 2 stik, en modstand eller et eller andet der får boksen til at tro det er en bil den lader.

Ligesom man kan snyde diverse sikkerhedssystemer hvis man eks sætte en magnet på en lastbils fartskriver.......

Kiefer
Kiefer Jan 26 '22

DA jeg byggede min første lader tilbage i slutningen af 2013 (fik bilen i marts 2014, men ventetiden på de 6 måneder skulle jo gå med noget) var det samme krav. Elmåleren skulle være placeret sådan at der ikke kunne bruges strøm til andet end ladestanderen, om det var et direkte fast monteret kabel mellem lader og måler var vist ligegyldigt, jeg byggede dog måler ind i ladeboks. Det var det nemmeste.

Der var også snak om måleren skulle være MID godkendt, det ville sikringsstyrelsen og elinstallatører gerne have, men SKAT mente den blot skulle være CE godkendt. Jeg mener det var en her fra forum. der i sin tid lagde de svar op fra SKAT, men kan ikke længere huske hvem det var.

/Martin

P85DK
P85DK Jan 26 '22
Citat fra Kiefer

Der var også snak om måleren skulle være MID godkendt, det ville sikringsstyrelsen og elinstallatører gerne have, men SKAT mente den blot skulle være CE godkendt. Jeg mener det var en her fra forum. der i sin tid lagde de svar op fra SKAT, men kan ikke længere huske hvem det var.

/Martin

Tror det var Bianco

MOS
MOS Jan 26 '22

Lige præcis. Hvis der sidder en stikkontakt mellem bimåler og ladeboks, så er det meget nemt at snyde. Nogle vil måske endda komme til at bruge stikkontakten til andre formål uden at være bevidst om, at det er snyd.

Hvis det står til mig, så burde det være tilstrækkeligt, hvis der er en fast forbindelse mellem måler og ladeboks. Så kan man ikke umiddelbart snyde med afgiften. Ellers skal der bevidst skrues på stik, skilles ad og gøres krumspring og så er man helt sikkert i ond tro. Og hvis man er det, så kunne man vel også åbne ladeboksen og snyde ved at koble en ledning på efter den indbyggede måler i boksen.

cth
cth Jan 26 '22

MID måler et krav.

Jeg har ubrudt 6 kvadrat fra eltavle til lader.

Inden konspirationerne kommer for godt i gang, så har MOS ret.

Man kan jo bare snyde efter tæller.

Uanset hvor man snyder, bliver det opdaget ved kontrol, så kan ikke se noget issue i at den sidder i tavlen.

Tarrild
Tarrild Jan 26 '22

Citat fra cth

nej ZAPP har stadig ikke fået afklaret det.

Jeg har lige fået følgende fra ZappMobility:

Kære kunde,

Vi har i dag modtaget et bindene svar fra SKAT angående: ”Godtgørelse af elafgiften for elektricitet forbrugt til opladning af elbiler med mobile ladestandere”.  Denne type lader er desværre ikke længere berettiget til refusion.

Ifølge vores informationer har du en mobil oplader og derfor kan vi ikke længere tilbyde refusion på den.  Hvis det er ikke tilfældet, venligst kontakt os.

I henhold til paragraf 4, c. i vores vilkår og betingelser opsiger Zapp ApS dermed aftalen for kunder med mobillader og ladere med plombering seneste den. 31 jan 2022.

Det betyder at Zapp opsiger dit abonnement senest den. 31 jan 2022.

ZAPP er kede af svaret fra SKAT.

Venligst indsend billeder af dit forbrug i MONTA inden slutning af januar.   Zapp vil afregne dit forbrug for egen regning – dvs. uden godtgørelse fra SKAT. 

Fremadrettet har du 2 muligheder, for fortsat at få refusion:

1. Har du interesse i at købe en godkendt ladeboks til refusion, kan vi anbefale Zaptec Go til 5.699 DKK. Du får du en rabatkode på 10% på selve boksen.  Du anvender koden ”********” i indkøbskurven når du har afslutter din bestilling. Du kan læse mere her.
  2. Har du en lader med CEE-stik, kan CEE-stikket fjernes og opladeren fastmonteres. Du bedes efterfølgende sende os billeder af installationen, hvorved vi kan indgå en ny aftale med dig.  Dette gælder ikke bi-målere med plombering.

Tak for samarbejdet som vi på inden måde ønsker ophører.  Desværre har SKAT truffet denne beslutning.

Vi takker dig for mange måneders samarbejde med håbet om et: ”På gensyn”

Med Venlig Hilsen

Forummets indlæg er redigeret af Tarrild Jan 26 '22
Tarrild
Tarrild Jan 27 '22

Sådan som jeg læser emailen fra Zappmobility, betyder Skats afgørelse at mobilladere og ladere med plomberet måler ikke længere kan få refusion.

Så jeg vil nu afmontere CEE-stikket på min mobillader, og fastmontere den i en dåse. Ærgerligt at jeg så ikke længere kan tage den med i sommerhuset og dermed ikke kan få refusion for den strøm jeg bruger der.

Nikola
Nikola Jan 27 '22

Går ud fra at refusion på en lader på CEE stik stadig er ok, så længe måleren er indbygget i laderen?

P85DK
P85DK Jan 27 '22

@Nikola - der skelnes vist ikke i mellem om måler er indbygget eller ej og derfor må svaret være nej

KimT
KimT Jan 27 '22

Spændende at se hvad E.On siger til det - for der er jo nogle af os der har en "mobillader" der reelt må flyttes til f.eks sommerhus - og derfor bare har et CEE stik

cth
cth Jan 27 '22

Ok.. tak for info.

Men er det ikke kun mobillader der omtales her?

Er da faktisk overrasket over at det har været tilladt.

Johannelund
Johannelund Jan 27 '22
@Tarrit
Kunne forestille mig at det er fordi at sommerhuse normalt er elopvarmet og derfor fritaget for elafgift for forbrug over 4000 kw. Derfor kan du jo ikke få refusion af elafgiften du ikke har betalt.
PeterE
PeterE Jan 28 '22
Citat fra KimT

Spændende at se hvad E.On siger til det - for der er jo nogle af os der har en "mobillader" der reelt må flyttes til f.eks sommerhus - og derfor bare har et CEE stik

Enig, jeg flytter i al fald min hver sommer...og det giver minus mening at have to ladebokse eller to abonnementer. 

Gyzz
Gyzz Jan 28 '22

Jeg har en Clever All-in One lader i mit afgifts reducerede sommerhus ;-)

jeg er dog ikke sikker på om jeg kommer op på 4000Kwh, men jeg må faktisk i følge Clevers regler lade andre clever All-In one kunder lade på min lader, så kan det da godt være en fornuftig forretning ;-)........ Meeeen så er det nok også kun et spørgsmål om tid før de får lukket det arrangement ned hvis folk begynder på at malke systemet. 

Sider: 1 2 »