Loading...
dk

Vindstød - vær opmærksom | Tesla Forum

P85DK
P85DK May 11 '22

@TSLA - ser lidt underligt ud. Du skal huske hvis du er via elforbundet, så tager Vindstød 5 øre + moms pr. kWh. Men det kan jeg heller ikke lige få til at passe med dine tal.

Jeg må nok også lige tjekke mine tal, selvom jeg ikke rigtig gider ;-)

KimT
KimT May 11 '22

Hvor har du de 5 øre fra ? Mine tal/faktura passer med spotpris uden tillæg

TSLA
TSLA May 11 '22

Aftalen gennem elforbundet er spotpris + moms. Der er ingen tillæg og det er jo bl.a. det der får mange til at undre sig over hvordan Vindstød kan tjene penge.... Hos mig ser det ud til at de tjener pengene ved at regningen ikke passer:(

P85DK
P85DK May 11 '22

Vindstøds kundeservice skrev følgende til mig i går:

Din seneste aftale igennem Elforbundet har et fast udløb pr. d. 01/01/2022, altså er den faste pris kun gældende frem til denne dato.Herefter overgår du automatisk til en aftale der følger markedet, med et tillæg til Spotprisen på 5 øre/kWh + moms.Aftalen har intet abonnement og ingen binding, præcis som aftalen med El-forbundet.
 

Så jeg er måske ikke automatisk gået over på 2022 aftalen

https://www.elforbundet.dk/rabataftalen

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 11 '22
PL
PL May 11 '22

Nej, hvis man ikke gør noget, ryger man over på et af Vindstøds andre produkter. Det er vist også en stor del af forretningsmodellen, selvom jeg også mistænker at TSLA har en pointe. 

P85DK
P85DK May 11 '22

Mener ikke jeg er blevet spurgt om jeg ville fortsætte via el forbundet. Desuden så skriver el forbundet at hvis man ikke fortsætte, så er prisen 0,005 kr. pr. kWh og ikke 0,05 kr som Vindstød opkræver. Det er jo glæden ved folk som ikke forstår tal :-) Det er jo kun en faktor 10

 

Hvor finder I historisk spotpris info på timebasis, så man kan sammenkøre med time forbrug?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 11 '22
TSLA
TSLA May 11 '22

Du kan finde spotprisen på dette link: https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/elspotprices

Jeg har aktivt tilmeldt mig den nye aftale via Elforbundet og mener derfor ikke der er de 5 ørers tillæg. Men spøjst at Elforbundet reklamerer med 0,5 ører.

P85DK
P85DK May 11 '22

tak, havde helt glemt hvor 'sjovt' det er at sammenkøre data med tilfældigt missing data points :-)


Forbruget er vi enige om, men prisen er vi ikke helt. Hvis spotprisen angivet hos energidataservice er ink. moms, så tager vindstød små 10% for meget for strømmen. Hvis spotsprisen angivet hos energidataservice er eks. moms, så tager Vindstød små 12% for lidt. Og alt dette efter de har taget 5 øre pr. kWh.

Jeg skal vist lige kigge de tal ordentligt igennem

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 11 '22
TSLA
TSLA May 11 '22

Jeg mener spotprisen er uden moms. Men den beregnede gennemsnitlige spotpris jeg opgav i mit tidligere indlæg var ikke beregnet ud fra forbrug, men den gennemsnitlige officielle spotpris hentet fra datasettet. Hvis jeg beregner udfra mit forbrug er den kun 0,95 Dkr, da jeg gør meget for at lade når det er billigst. så der er en forskel på 8,16 ører til det som Vindstød har opkrævet. Det vil jeg skrive til Vindstød om og få afklaret.

KimT
KimT May 11 '22

Jeg vil da tro at de beregner den gns. spotpris som faktureret pris/forbrug - altså at finde prisen ved at  forbruget pr time * aktuel spotpris.

Som du vel også selv gør i dine beregninger.

P85DK
P85DK May 11 '22

De finder den gennemsnitlige pris ved at tage din samlede pris divideret med dit samlede forbrug. Den gennemsnitlige pris er således kun vejledende og er i bund og grund også irrelevant når der afregnes på timepris med store udsving.

TSLA
TSLA May 11 '22

Helt enig i at sådan burde det være, da det jo er det eneste der kan belønne brugernes adfærd. Men her er Vindstød både over min samlede pris divideret med mit forbrug OG den gennemsnitlige pris. Så et eller andet er jo helt galt med deres system. Men har sendt den mine dataset og beregninger. Så får vi se.

cth
cth May 11 '22

Spændende hvad i endeligt når frem til.

Skal selv i gang når jeg har en opgørelse jeg kan bruge til noget.

P85DK
P85DK May 11 '22
Citat fra TSLA

Helt enig i at sådan burde det være, da det jo er det eneste der kan belønne brugernes adfærd. Men her er Vindstød både over min samlede pris divideret med mit forbrug OG den gennemsnitlige pris. Så et eller andet er jo helt galt med deres system. Men har sendt den mine dataset og beregninger. Så får vi se.

Samme oplevelse, bliver interessant at se hvad de svarer.

Jeg tror du får et 'Tesla svar' - "el priser er en meget moderne og kompliceret størrelse og forståelse heraf forudsætter evner vi, på nuværende tidspunkt, ikke vurderer nogen i Danmark besidder. Men du kan trygt stole på os, den lille ekstra del vi måtte opkræve fra dig er for at sikre at der ikke går ild i din haveslange."

MOS
MOS May 12 '22

@P85DK

ROFLMAO ;->

webercarbmann
webercarbmann May 12 '22

En tanke - hvor solidt er "Vindstød" som firma? Risikerer de at gå under?  Jeg er sgu ikke meget for at have betalt en masse penge forud for strøm.   Alle deres julelege er nok ikke en tilfældighed tænker jeg.

Ice2EV
Ice2EV May 13 '22

Det ser ud til at køre med overskud. Men der er kun 14 ansatte. Så tror da de har rigeligt at se til.

Nye kunde, gamle kunder, elforbundets kunder, forskellige abonnementer etc.

 

Pyh ha, man kan blive helt svedt.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 13 '22
PeterE
PeterE May 14 '22
Citat fra webercarbmann

En tanke - hvor solidt er "Vindstød" som firma? Risikerer de at gå under?  Jeg er sgu ikke meget for at have betalt en masse penge forud for strøm.   Alle deres julelege er nok ikke en tilfældighed tænker jeg.

Vindstød er - primært - ejet af svenske Vattenfall AB og har eksisteret siden 2011. Men alt kan ske. Jeg er personligt ikke bekymret. 
TSLA
TSLA May 18 '22

Så er mit 'problem' med Vindstød afklaret. De har svaret ved at sende mig deres spotpris data. Her kan jeg se 2 ting. Dels havde jeg en konverteringsfejl ved eksport/import fra energidataservice, idet deres eksportformat afviger fra de viste data. I eksporten bruger de punktum i stedet for komma og skærer sidste tal af hvis det 0 - altså xxx.6 i stedet for xxx.60. Det gav fejl i import og beregninger. Dels kan jeg konstatere at de er en time forskudt, idet Vindstøds pris for første time i kvartalet på energidataservice svarer til den sidste time i forrige kvartal. Ved genindlæsning og beregning er den gennemsnitlig spotpris nu 1,0296 mod den opkrævede 1,0316 - og det gider jeg ikke gøre mere ved:)

P85DK
P85DK May 18 '22

Interessant med den forskudte time, så er det jo lidt mere udfordrende at lade efter spotpris, hvis man ikke kan være sikker på at det er den samme som bliver afregnet

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »