Hvor kan man egentligt se prisen på supercharging .. ja man kan se det når man får regningen men det er lidt sent..
Jeg har kigget på Tesla's side men kan intet finde..
Hvor kan man egentligt se prisen på supercharging .. ja man kan se det når man får regningen men det er lidt sent..
Mener at du kan se det i bilen hvis du vælger en SUC på kortet.
I bilen klik på navi og klik på opladning..
Så dukker alle SuC op på kortet.
Klik på en af dem og prisen står der.
3.6 kr. i går.
Mon ikke alt det her er overstået om nogle måneder?
Jeg tænkte først... nå ja jeg må jo bare flytte et 5 cifret beløb til budget konto og lukke øjnene.
Men som Dec14 skriver er det jo mere end det. Selvom man har råd til at betale den ekstra udgift bør man være solidarisk og skrue ned, spare på varme og strøm. Alt hvad der kan minimere forbruget og minimere afhængigheden fra Rusland.
Jeg sidder lige nu og småfryser lidt :-)
Jeg er samme alder som Dec14 og cykler 30 km de dage hvor jeg er på arbejde. Mange andre burde cykle.
Hvis man synes det er hårdt og alt det, så køb en el cykel.
Jeg tror i øvrigt at mange, som jeg, synes at ens rådighedsbeløb er steget betragteligt de sidste år.
Det er kun sundt at komme ud i virkligheden. At alt ikke bare bliver ved.
.
Men tænker i er nogen i disse dage, som ikke er så kede af jeres langsomt ladende 85'ere :-)
Det er jo gratis.
Det kan da godt være det er nu man skal sælge bilen til overpris pga. gratis strøm.
Jeg har jo i forvejen "gratis" strøm igennem E.on's all-inclusive
Du må have en fastpris aftale så?
@cth Vil være super fint hvis langt flere daglige ture til/fra arbejde blev foretaget på en cykel/elcykel. Både min kone og jeg har heldigvis ikke specielt langt til arbejde, så med få undtagelser, cykler vi hver dag. Har nogle andre, lidt længere ture som tages med bilen, men som jeg sagtens kunne tage med en elcykel, så måske er det tiden til at købe en til det...
I morgen nat ser det bedre ud....
altså torsdag aften til fredag morgen tyder noget på vi igen kommer ned på 15 øre.
Om det er fordi der kommer lidt blæst med 7 m sek ved jeg ikke.
https:///...K/Hourly/?view=table
Er cirkleK nok glade for...de har godt nok sponsoreret en del strøm til mig den sidste uge :-)
Det er det. Der har i dagevis ligget et højtryk over norden + tyskland. Tyskerne har også haft nattetemperaturer på -7 grader i det meste af ugen, og halvdelen af husene kører på gas. Nu kommer der heldigvis lidt vind. Der er også lidt stats og info fra Grønne Elforbrug på facebook:
"Spil strategisk i elmarkedet! Og bonusinfo om elaftaler
Hvis du kan udskyde elforbrug er der alletiders chance for at optimere. Som forventet tages der tilløb til lave priser natten til fredag. Østdanmark er nede i 15 øre kl 23 torsdag, prisen i aften er tredive gange højere! Prisen kan svært blive lavere i disse tider, så glæd dig!
Vestdanskerne må nøjes med en markant reduktion, sidste time torsdag aften er i 92 øre. Der er mulighed for lavere priser natten til lørdag, så her er chancen for at tage en informeret beslutning: I morgen eftermiddag kender vi prisen fredag aften, og så kan du vælge det bedste tidspunkt at bruge strøm på.
Priser, prognoser og udledninger i kommentarerne.
Bonus:
Tak for de mange der delte gårsdagens opslag, det er godt med støtten, og ekstra tilfredsstillende, når der er så voldsomme forskelle i elmarkedet. Ud over at dele mine opslag er der andet, du kan gøre for venner og bekendte - tænk især på ældre familiemedlemmer. Det viser sig nemlig, at der er elselskaber, der i stilhed har flyttet deres kunder fra fastprisaftaler til spotprisaftaler, og andre forståelige men ufine tricks. Pensionerne er ikke store, så der er en befolkningsgruppe, der kan være hårdt ramt, specielt hvis de har elvarme. Gør opmærksom på, at det kan betyde ret meget at spare på strømmen mellem kl 17 og 20 her om vinteren. Og vær ekstra opmærksom på elselskaberne, der typisk fornyer aftaler her 1/4. LAD VÆRE med at ringe til elselskaberne. Der er mange forbrugere der har behov for hjælp, så telefonlinjerne gløder. Brug nettet og stil spørgsmål i relevante grupper på nettet, også gerne her ved Grønnere elforbrug. Hvis nogen kender til en elhandler, der stadig tilbyder faste priser hører vi alle gerne om det."
Sperto går også og lurer på stigninger:
".. der kommer uden tvivl dynamiske priser på et tidspunkt. Det kan være en enkel løsning med en højere pris på kogespidsen morgen og aften eller en helt dynamisk pris pr. time. Men vi har ikke en konkret løsning undervejs endnu. Elprisen har jo historisk ligget meget stabilt på 20-40 øre, så vi oplever nu en helt abnorm situation. Vi kan godt frygte, at vi må varsle prisjusteringer inden længe. Men indtil videre er vores listepris på kr. 3,50 og kr. 4,50 pr. kWh. Nogle 3. parts apps giver dog "tilskud", så man kan lynlade hos Sperto helt ned til kr. 2,50/kWh."
Mellem 17 og 20 er vist blevet lidt udvandet... det er jo transporten der er hævet med vist 60 øre i perioden oktober til april.
Men når KwH prisen er 7 kr. som ind imellem, så er det % vis en mindre del.
gav mere mening ved 2 kr. KwH
Flytte kunder fra fast til spot... det må da være ulovligt. Hvem gør det?
EL forbrug er svært at flytte meget. Jo for el bilen.
Men at flytte vaskemaskine og opvasker giver måske lidt.
VP og ovnen er lidt svært at skubbe nogen steder hen :-)
Tørretumbler... ja hvis man bruger det så har man selv bedt om stor elregning.
Tøj tørrer rigtig fint i det tørre vejr udenfor.
har man elbil så fylder husbesparelserne ikke meget i regnestykket tænker jeg...
@Dec14. Enig - i sidste uge var der flere kolleger der gerne ville høre mere om elbiler.... Det er brændstofpriser på 15-20 kr/L der for alvor vil få folk til at tænke sig om!
Hvis du lader til 4-6 kr/ kWh hjemme i øjeblikket, så er det da billigere at køre diesel og moderne benzinbiler pr. kilometer
Fordelen ved strøm er at den fås fra gratis til x antal kr. KwH.
Jeg har endnu ikke betalt mere end 1 kr. for en KwH incl. refusion.
Tit har jeg fået det gratis.
Fordi jeg har fundet gratis ladninger disse dage eller har ladet de nætter hvor priser har været 20 øre KwH
Benzin og diesel kan du kun købe på tankstationer.
Så må man bare håbe at ens kørselsbehov matcher de optimale tidspunkter at lade på :-)
Er det priserne i morgen der er sjove eller er det 'sjove' at alt under 2,40 kr/kWh før afgifter og nettarif har grønnelige toner som minimum ;-)
Ville ønske man kunne tappe fra sin bil i de normalt dyre dagtimer Ville være genialt. Er det Hyundai der kan det?
Ioniq5/EV6 : V2L = 3,6kW / 15A - 1 fase
https://www.cnet.com/roadshow/news/hands-on-hyundai-kia-v2l/
For at være rigtig brugbart skulle det vel være integreret i ens ladeboks og ens bil skulle så indgå som var det en powerwall?
Det er VW vist på vej med, men kræver bla. en speciel ladeboks. Elon og Tesla har indtil videre været ret afvisende overfor det, men det er måske fordi de hellere vil selve powerwalls.
Har just overtaget ejendom, og forlods bestilt med 10 kWh celler hybrid inverter. Men der er et eller andet gået galt i kommunikationen. Så anlægget er ikke bestilt.
Hybrid inverter og batteripakke er stopklodsen.
Så har oppet til 15 kW anlæg istedet uden batteripakke. kan levers på 4 uger.
Og har overvejet om nr. 2 skulle være en KIA/Hyundai pga muligheden for at bruge bilen som batteri, når den ikke kører(har oftet dage hjemme og nætter på vejene).
Fisker Ocean skulle kunne drive hytten i op til 7 dage ved brown/black outs. MEd 630 km range, kunne man godt allokerer 10-15 kWh til husdrift på dagsbasis.
Har faktisk også kigget lidt på elpriser over tid. Det er tæt på at der er en forretningsmodel, hvor man med gamle EV batterier, lader når der er billig/gratis strøm og sælger mellem 06-09 og 17-20 på daglig basis.
Der er vel omkring 1 kr i forskel i snit på min/max. med eks 400 kWh batteripakke. kan man lave 400 x1x365 ca 145.000 om året.
Med en tilbagebetalingstid på 5 år, kan man faktisk købe en del udrangerede batterier fra LEAF's eller andre ældre spande.
For at være rigtig brugbart skulle det vel være integreret i ens ladeboks og ens bil skulle så indgå som var det en powerwall?
Det er VW vist på vej med, men kræver bla. en speciel ladeboks. Elon og Tesla har indtil videre været ret afvisende overfor det, men det er måske fordi de hellere vil selve powerwalls.
Det ville ellers være en fed feature. Langtidsparkér Teslaen ved en SuC og lad langsomt - men gratis - for os med gratis SuC inkluderet i hele bilens levetid. Kør hjem og forsyn hele huset med gratis strøm fra Teslaen. Hvis den på nogen måde kan nå at supercharge mere, end hvad huset kan bruge, så kan man jo sælge den overskydende el i kogespidsen kl 18-20, hvor man får mest for den.
Den feature ville jeg godt betale lidt for at få bilen opgraderet med! $-D