Loading...
dk

M3 og i4 i test | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
Zyp
Zyp Jun 7 '22

Jeg er overrasket over at FDM har længere rækkevidde på BMW'en

Udover opgivelser er bedre på Teslaen, så syntes jeg også at alle andre jeg har set har testet Tesla'en til at køre en del længere. F.eks. TeslaBjørn , motor.no og RSYmons og vist også nogle andre steder.
Jeg tænker ikke at FDM har skrevet forkerte tal med vilje, men de må gøre et eller andet anderledes.

Generelt har FDM en utrolig dårlig vurdering af Tesla og får konstant middelmådige resultater i deres tests (f.eks. ladehastighed). De er også et af de eneste bilmedier der stadig mener at Tesla er dårlig kvalitet, f.eks. i kabinen.

Men jeg syntes deres troværdighed ligger på næsten 0 når de stadig har en tabel der hedde "så langt kører en elbil på en opladning" - og så blot har test resulater der er målt på forskellige tider af året. Så dem der er testet om vinteren ligger bare længere nede.
De har dog prøvet at korrigere for temperaturen nu - ved at ligge en teorestisk beregning ind over. Dvs. de gange med den samme faktor for alle biler for at omregne mellem sommer og vinter. Dermed får de biler der stadig er effektive om vinteren en dårligere score end de bør og biler uden varmepumpe får samme placering som hvis de havde haft en.
De har også skrevet forkerte tal på aceleration i to tests i træk, som igen satte Tesla dårligere end den var.
De skrev også at Model Y ikke egang var hurtig mere fordi Polestar 2 var hurtigere. Igen så har de nogle biased briller på. Polestar 2 performance er en smule hurtigere end Model Y ikke performance, men det er jo helt hjernedødt at tage en performance model fra det ene mærke og ikke fra det andet.

Og generelt har jeg det også stadig skidt over at de kårede Ionic5 som bedste bil i deres gruppetest (og jeg mener ikke nødvendigvis at Tesla skulle være vinder, da den er for dyr). Ionic havde en markat lavere rækkevidde end de andre, den ladede ekstremt langsomt om vinteren, den havde mindre bagageplads, dens assistentsystem fungerede nervøst, dens navigation kunne ikke inkludere ladere på turen, dens navigationsystem kunne ikke forudsige hvor mange % man havde når man ankom til en destination. Deres beregnet driftøkonomi var baseret på fastpris clever aftale, dermed bliver Hyundai favoriseret, da den brug rigtig meget strøm og burde have slag for det i driftøkonomi. Det er trods alt langt fra alle der har fastpris og generelt bør man jo stadig spare på jordens resourcer selvom man kører elbil på fastpris.
Alle disse ting er da bare super vigtige for en dagligdags bil og det gør de fleste andre bedre. 

KimT
KimT Jun 7 '22

Mht rækkevidde kom i4 M50 ud med en rækkevidde på 521,1km mod Y LR 545km. Og en 3'er burde da helt klart køre længere end en Y

https:///...sommeren-2022/225305

Zyp
Zyp Jun 7 '22

I motor.no tidligere test af M3 LR endte den på 654km. Performance er jo lidt lavere, men det må stadig være bedre end de 521 km.
Motors test er generelt ved ret lav hastighed - sådan er det jo de fleste steder i norge, så det giver vel mening.

Jeg har lige set at RSymons har kørt en m3 performance og en i4 M50 på motorvej i konvoj.

Der kører Tesla 434 km og BMW 370 km. Det er utroligt at FDM kan ramme så anderledes.

Iøvrigt er han selv M3 ejer igennem en del år og har været rigtig glad for Teslaen. Men har købt BMW'en og syntes rigtig godt om den - selvom han faktisk var lige ved at fortryde pga. flere ting.

https://www.youtube.com/watch?v=7-aJzLNIc1M

Forummets indlæg er redigeret af Zyp Jun 7 '22
MOS
MOS Jun 7 '22

@Zyp

Jeg har selv tidligere haft fornemmmelsen af, at FDM var biased, hvad angår Tesla. Men det virker ret vildt, når du stiller det op på den måde. Det er simpelthen på så mange punkter, at FDM kommer frem til helt uventede resultater, når man sammenligner med, hvad andre er kommet frem til. Og at FDM fremlægger biased, manipulerede eller ligefrem forkerte data. Man må spørge sig selv, om det bare kan være tilfældigt eller om andet ligger bag?

jramskov
jramskov Jun 7 '22

FDM er generelt ikke fan af Tesla. Læs alle deres anmeldelser og artikler om Tesla og lyt til deres podcast. Det er forholdsvist tydeligt og at anbefale en Tesla til nogen er ikke noget de generelt gør. Dermed ikke sagt at der ikke er noget at kritisere Tesla for, det er der bestemt, men i forhold til hvordan de falder bagover af begejstring for en række konkurrenter, virker det lidt besynderligt.

jth
jth Jun 7 '22

Der er nok flere muligheder:

1) FDM kender ikke nok til el-biler og opladning

2) FDM er anti-tesla 

Iflg Hanlow's Razor så er det nok 1). 

Vi ved ikke helt hvordan FDM tester herunder opladning, men de er næppe lige så dygtige som den gennemsnitlige Tesla-forum bruger som rammer en SuC med fuldt opvarmet batteri, 3% SoC og tager en uparret V2 lader. De er nok tættere på den gennemsnitlige Model 3 Facebook gruppe bruger som rammer en supercharger med SoC 65% efter at have kørt 2.7km i -5 grader og vælger den eneste parrede lader. 

Forummets indlæg er redigeret af jth Jun 7 '22
MOS
MOS Jun 7 '22
Citat fra jth

De er nok tættere på den gennemsnitlige Model 3 Facebook gruppe bruger som rammer en supercharger med SoC 65% efter at have kørt 2.7km i -5 grader og vælger den eneste parrede lader.

Lige præcis i den situation gør det nok ingen forskel, om de vælger en parret lader eller ej :-) 

SuneH
SuneH Jun 8 '22

For et par uger siden holdt jeg i Rødekro og ladede. Ved siden af mig ankom så en Model 3 SR+. og satte i gang med at lade på den anden i parret. "Nå, det må han jo selv om, hvis han vil lade langsomt", tænkte jeg. Alt ved hans adfærd viste, at det var nyt for ham - den måde han kiggede prøvende på stikket, tjekkede sin app 3 gange undervejs mm, så jeg talte lidt med ham.

Han ankom med mindst 85% og ladede kun med 35 kW. Jeg spurgte så hvor han skulle hen. Turen skulle gå til Hannover, 400 km sydpå. Jeg spurgte så hvorfor han ville lade her, og ikke bare køre derned ad - der er jo masser af ladere den vej ned, fortalte jeg - bl.a. Busdorf, Neumunster og Kaltenkirchen, som alle ligger FØR Hamburg, og Rade, som også ligger tæt på. 

Men det var tydeligt, at når han skulle på "langtur" til Tyskland, så ville han starte hjemmefra HELT opladt. Så der er bare mange der ikke har sat sig ind i det helt basale ved at have en elbil.

Konen sad ved siden af og kedede sig, og en 8-årig på bagsædet, så hvorfor han ville lade superlangsomt til +90% er et mysterie.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jun 8 '22
jramskov
jramskov Jun 8 '22

@jth: Jeg tror faktisk FDM efterhånden har ok styr på elbiler og opladning. De har efterhånden testet en del af dem og bruger meget tid på det. Jeg har set flere kritisere deres oversigt over hvor langt bilerne kan køre. De tester altid ved 110km/t, men der er selvfølgelig forskel på om man tester om vinteren eller om sommeren. Det er langt fra perfekt, men de dokumenterer bla. hvilken temperatur det har været, så det synes jeg egentligt er OK - det er hvad de har mulighed for at gøre, udover når de laver gruppetests.

@SuneH: Besynderligt, han kunne endda måske lade billigere i Tyskland? Jeg var forbi Middefart for et stykke tid siden og mens vi ladede kom der en ny Tesla ejer og parkerede ved siden af en anden der holdte og ladede. Hun steg ud af bilen og begyndte at kigge på hendes mobiltelefon. Jeg smuttede kort hen og fortalte hende om a/b ladestandere og at hun ellers blot skulle sætte stikket i. Hun var glad for info, flyttede bilen og fik startet opladningen.

MOS
MOS Jun 8 '22
Citat fra SuneH

Konen sad ved siden af og kedede sig, og en 8-årig på bagsædet, så hvorfor han ville lade superlangsomt til +90% er et mysterie.

Det er da bare helt almindelig fossil-tankegang. Det er sådan, man ville have gjort i en fossilbil - tanke helt op hjemmefra, så man ubekymret kan køre resten af turen uden at tænke på mere på det. Men ja, det viser, at man ikke har forstået, at elbiler er anderledes.

cth
cth Jun 8 '22
Citat fra MOS
Citat fra SuneH

Det er da bare helt almindelig fossil-tankegang. Det er sådan, man ville have gjort i en fossilbil - tanke helt op hjemmefra, så man ubekymret kan køre resten af turen uden at tænke på mere på det. Men ja, det viser, at man ikke har forstået, at elbiler er anderledes.

Så er det jo godt vi er et hjælpsomt folkefærd og kan lære dem om de gængse principper.

Det samme er sket for mig nogle gange.

Nogen er også selv kommet hen og spurgt om div.

Zyp
Zyp Jun 8 '22

FDM har faktisk lagt en anden tekst ud på deres hjemmeside end den som står i deres blad. Her har de været mere konkrete:

på motorvej kørte vi kun, hvad der svarer til 395 km ved 20 graders varme.

Konkret kørte vi 375 km ved 14 grader, og det var ikke helt så langt, som vi havde forventet og 70 km kortere end BMW i4 M50, som vi testede samme dag.

og

SUC ....og ikke i de område, hvor vi tester rækkevidde.

Derfor valgte vi at foretage målingen hos Ionity, men indtastede den tætteste Tesla-ladestation, så batteriet varmede op for at gøre sig klar til opladning. Efter 15 minutter havde vi modtaget 36 kWh og efter 30 minutter 58 kWh, det svarer til henholdsvis 200 og 320 km kørsel. 

cth
cth Jun 21 '22

53:40 minutter inde omtales i50 og Berlin model Y

https://jyllands-posten.dk/podcast/bilradio/ECE14158557/bilradio-koerer-de-to-fedeste-elbiler-lige-nu/

Beskriver rigtig godt min egen oplevelse af i4 M50 som jeg prøvede.

Dog er model 3 og Y komfort (affjedring) blevet væsentlig bedre i de nyere modeller som de også siger.

Det går mest på kørsel i bilen og ikke så meget features.

Tesla har stadig rækkevidde og ladenetværk.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 21 '22
Sider: « 1 2