Jeg er overrasket over at FDM har længere rækkevidde på BMW'en
Udover opgivelser er bedre på Teslaen, så syntes jeg også at alle andre jeg har set har testet Tesla'en til at køre en del længere. F.eks. TeslaBjørn , motor.no og RSYmons og vist også nogle andre steder.
Jeg tænker ikke at FDM har skrevet forkerte tal med vilje, men de må gøre et eller andet anderledes.
Generelt har FDM en utrolig dårlig vurdering af Tesla og får konstant middelmådige resultater i deres tests (f.eks. ladehastighed). De er også et af de eneste bilmedier der stadig mener at Tesla er dårlig kvalitet, f.eks. i kabinen.
Men jeg syntes deres troværdighed ligger på næsten 0 når de stadig har en tabel der hedde "så langt kører en elbil på en opladning" - og så blot har test resulater der er målt på forskellige tider af året. Så dem der er testet om vinteren ligger bare længere nede.
De har dog prøvet at korrigere for temperaturen nu - ved at ligge en teorestisk beregning ind over. Dvs. de gange med den samme faktor for alle biler for at omregne mellem sommer og vinter. Dermed får de biler der stadig er effektive om vinteren en dårligere score end de bør og biler uden varmepumpe får samme placering som hvis de havde haft en.
De har også skrevet forkerte tal på aceleration i to tests i træk, som igen satte Tesla dårligere end den var.
De skrev også at Model Y ikke egang var hurtig mere fordi Polestar 2 var hurtigere. Igen så har de nogle biased briller på. Polestar 2 performance er en smule hurtigere end Model Y ikke performance, men det er jo helt hjernedødt at tage en performance model fra det ene mærke og ikke fra det andet.
Og generelt har jeg det også stadig skidt over at de kårede Ionic5 som bedste bil i deres gruppetest (og jeg mener ikke nødvendigvis at Tesla skulle være vinder, da den er for dyr). Ionic havde en markat lavere rækkevidde end de andre, den ladede ekstremt langsomt om vinteren, den havde mindre bagageplads, dens assistentsystem fungerede nervøst, dens navigation kunne ikke inkludere ladere på turen, dens navigationsystem kunne ikke forudsige hvor mange % man havde når man ankom til en destination. Deres beregnet driftøkonomi var baseret på fastpris clever aftale, dermed bliver Hyundai favoriseret, da den brug rigtig meget strøm og burde have slag for det i driftøkonomi. Det er trods alt langt fra alle der har fastpris og generelt bør man jo stadig spare på jordens resourcer selvom man kører elbil på fastpris.
Alle disse ting er da bare super vigtige for en dagligdags bil og det gør de fleste andre bedre.