Loading...
dk

Hvilket elselskab skal man bruge?? | Tesla Forum

Haabefuld3ejer
Haabefuld3ejer May 5 '22

Hej

Har hidtil fået strøm fra Natur-energi med fastpris. Vi nu gerne skift til timeafregning. Det er ærlig talt en jungle at finde rundt  i. Blue-energy lover strøm til spotpriser, abb. på kr. 45 pr md. og ingen binding. Modstrøm tilbyder 85 øres rabat mellem 00 og 06. Til gengæld lægger de 12½ øre oveni spotprisen og har abb. på 95 og minding på 6 mdr. 

Hvis der er nogen, der har knækket koden til billigste løsning, modtages input med tak. 

Har en Tesla 3, ca. 22k årligt.

selsoe
selsoe May 5 '22
Jeg er ved at skifte til Vindstød (DanskVind). De lægger 0,625 øre på kWh prisen og har ikke abonnement eller binding. Det fås vist ikke billigere.
Desværre har de som udgangspunkt aconto-afregning, men jeg fik bagudgaktureret månedsafregning fordi jeg brokkede mig og de sagde at de ville tilbyde mig det fordi jeg også afregner solcelleproduktion hos dem.
cth
cth May 5 '22

Har også vindstød. Men hos dem kan du ikke rigtig følge dit forbrug.

I øjeblikket er det vist lidt ligegyldigt hvem man vælger.

tag et stort selskab, så du ikke rammer ind i konkurser.

KimT
KimT May 5 '22

Dit forbrug kan altid findes på - ligegyldigt hvilket selskab du har https://eloverblik.dk/customer/login

I kontrolpanelet hos vindstød klikker du på "Forbrug og Priser (se opgørelser). Så ser du forbrug pr. måned.

Men hvis man tilmelder sig  https://elforbundet.dk/ så får man strøm igennem Vindstød til spotpris - altså ingen tillæg og ab.

Og som selsoe skriver er det desværre aconto-afregning, så de gætter et forbrug (og vel også en pris/kWh) og opkræver dig på forhånd.

 

Indtil 31/12 havde jeg fastpris på 0,15/kWh, så har ikke kikket nærmere på regningen. Men har downloaded data, så jeg kan se om næste regning (første med timeafregning) passer sammen med forbrug (data hentet via første link), og spotpris hentet herfra https://www.energidataservice.dk/...tricity/elspotprices

 

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 5 '22
cth
cth May 5 '22
Citat fra KimT

Dit forbrug kan altid findes på - ligegyldigt hvilket selskab du har https://eloverblik.dk/customer/login

I kontrolpanelet hos vindstød klikker du på "Forbrug og Priser (se opgørelser). Så ser du forbrug pr. måned.

-----------------------

Kender jeg godt men jeg har ikke noget brugbar info på den side...

Blot oplysninger om mig, adresse målepkt. id og hent data hvor jeg får et excell med samme oplysninger.

 

jonsiii
jonsiii May 5 '22

EWII Grøn el til indkøbspris. 29 kr. i måneden. Eneste tillæg er grøn strøm til 0,65 øre/kWh. Faktureret en måned bagud. Bed om udspecificeret regning for ikke at få alt det variable samlet til een kWh-pris.

 

KimT
KimT May 5 '22
Citat fra cth
Citat fra KimT

Dit forbrug kan altid findes på - ligegyldigt hvilket selskab du har https://eloverblik.dk/customer/login

I kontrolpanelet hos vindstød klikker du på "Forbrug og Priser (se opgørelser). Så ser du forbrug pr. måned.

-----------------------

Kender jeg godt men jeg har ikke noget brugbar info på den side...

Blot oplysninger om mig, adresse målepkt. id og hent data hvor jeg får et excell med samme oplysninger.

 

Åh ja - du mangler lige at sætte fluebenet :

 

 

PS når du besvarer med Quote, så scroll ned i "Besvar" boksen og tryk på den røde knap

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 5 '22
cth
cth May 5 '22
Citat fra KimT
Citat fra cth
Citat fra KimT

Dit forbrug kan altid findes på - ligegyldigt hvilket selskab du har https://eloverblik.dk/customer/login

I kontrolpanelet hos vindstød klikker du på "Forbrug og Priser (se opgørelser). Så ser du forbrug pr. måned.

-----------------------

Kender jeg godt men jeg har ikke noget brugbar info på den side...

Blot oplysninger om mig, adresse målepkt. id og hent data hvor jeg får et excell med samme oplysninger.

 

Åh ja - du mangler lige at sætte fluebenet :

 

 

PS når du besvarer med Quote, så scroll ned i "Besvar" boksen og tryk på den røde knap

TAK og TAK....  :-) 

 

Så er det til at have med at gøre når man har data fra de 2 steder og kan putte det i excell pr. time eller dag eller hvad man vil.

Havde også fastpris til 31/1. Bliver nok dyrt denne gang :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth May 5 '22
PeterE
PeterE May 6 '22

Det kommer vel an på, skal det være billigt eller skal det være billigst og bæredygtigt? Jeg er skiftet til Vindstød og indtil videre godt tilfreds.

selsoe
selsoe May 6 '22

Mht bæredygtighed. Jeg giver intet for bæredygtighedscertifikater osv. Strømmen bliver ikke grønnere uanset hvilke certifikater udbyderen køber. Vi får alle den strøm-mix der nu engang er tilgængeligt i nettet og der bliver ikke sat flere vindmøller op selvom vi allesammen skiftede til Vindstød, så jeg går bare efter den billigste kWh-pris overhovedet.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe May 6 '22
cth
cth May 6 '22

Det var heller ikke på grund af bæredygtighed jeg skiftede til Vindstød.

Tror heller ikke helt på den slags. 

Vi skal bare have smækket vindmøller og solceller nok op og så kunne lagre energien.

Samt eksportere den.

 

 

PeterE
PeterE May 6 '22
Vi er - heldigvis - forskellige. Det er altså forbrugerne der ændrer tingene til det lidt grønnere og så må I da tro på hvad I vil :) 
 
Og ja, det er svært at se hvor strømmen kommer fra - men at deklarere at man forsøger at støtte de grønnest mulige alternativer kan også noget.  
 

Lovpligtig eldeklaration

Alle energiselskaber i Danmark skal offentliggøre deres eldeklaration på hjemmesiden. Selvom energien blandes i nettet, så viser Vindstød.dks eldeklarationen, at Vindstød.dk er 100% baseret på vinden. I deklarationen ses også "Generel eldeklaration", der bl.a. gælder størstedelen af elselskaberne i Danmark. Det er dem, du formentligt får el fra i dag, med mindre du aktivt har valgt anden energikilde. Se Vindstød.dks eldeklaration. Vores leverance af vindkraft dokumenteres løbende ved oprindelsesgarantier fra danske vindmøller og ifølge deklaration udarbejdet af Dansk Energi, Energinet.dk, Danmarks Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd, Energistyrelsen og Forbrugerrådet).’

cth
cth May 6 '22

Peter jeg tror bare mange stiller sig tvivlende over for om det virkelig forholder sig sådan.

Men hvis det er sådan så er det godt.

 

Jeg har ikke sat mig ind i det, men kan nogen forklare mig hvorfor store virksomheder og datacentre fyrer for gråspurve når det kunne udnyttes.

100.000 +++ husstande kan få energi den vej og ar kunnet længe.

men på grund af bureaukrati og afgifter sker det ikke... ?????

PeterE
PeterE May 6 '22
Du har ret, og min - meget - naive tilgang betyder faktisk at jeg gerne satser på de ‘grønneste’ for ellers kommer vi ingen steder.  
 
Vindstød er nok ikke perfekt, men det er kulværker altså heller ikke :) Hvis det bare skal være billigt, så er det altså ikke grønt endnu - for grønt kræver investeringer i en årrække.  
 
Og ja, det undrer mig at man kører el-bil og er ligeglad med hvor strømmen kommer fra. Beklager på forhånd hvis det udsagn provokerer nogen.  
 
Og jo, der sker da allerede meget - der skal bare meget mere fart på omstillingen. 
Forummets indlæg er redigeret af PeterE May 6 '22
jramskov
jramskov May 6 '22

@cth

"At der er så store mængder overskudsvarme, der i dag går til spilde i stedet for at blive udnyttet, skyldes hovedsageligt, at der dels er afgift på udnyttelse af overskudsvarme, og dels at virksomhederne er underlagt hvile-i-sig-selv princippet, så deres fortjeneste er yderst begrænset. Der udover er der afgifter på elvarme, hvilket gør det dyrt for fjernvarmeværkerne at opføre varmepumper, der kan udnytte den del af overskudsvarmen, som ikke har den helt rette temperatur."

Det er herfra: https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2018/3/overskudsvarme-kan-skabe-markant-fald-i-co2-udledning/

Og ja, hvis politikerne rent faktisk havde været så grønne som de i årevis har påstået, så var det ændret for mange år siden.

KimT
KimT May 6 '22

Synes jeg hørte noget i radioen for et par dagen siden om at afgiften var fjernet pr. 1/1 '22

Mener P4 var på besøg hos Peter Larsen kaffe som lukker varmen ud fra 300grader varme ovne som de bruger til at riste kaffe med.

selsoe
selsoe May 6 '22
Citat fra PeterE Du har ret, og min - meget - naive tilgang betyder faktisk at jeg gerne satser på de ‘grønneste’ for ellers kommer vi ingen steder.     Vindstød er nok ikke perfekt, men det er kulværker altså heller ikke :) Hvis det bare skal være billigt, så er det altså ikke grønt endnu - for grønt kræver investeringer i en årrække.     Og ja, det undrer mig at man kører el-bil og er ligeglad med hvor strømmen kommer fra. Beklager på forhånd hvis det udsagn provokerer nogen.     Og jo, der sker da allerede meget - der skal bare meget mere fart på omstillingen. 

Jeg er bestemt meget optaget af den grønne omstilling og mener ikke det kan gå hurtigt nok. Jeg mener bare det er fløjtende ligegyldigt for den grønne omstilling hvilket elselskab man benytter. Vi kan godt lege, at jeg køber al min strøm fra vindmøller, men så er naboens strøm bare så meget sortere og vi er ikke kommet nogle vegne. Hvis det var så enkelt, kunne vi få i Danmark få 100% grøn energi hvis vi allesammen skiftede til Vindstød (og købte oprindelsescertifikater). Men sådan forholder det sig naturligvis ikke. Producenterne af grøn energi vil så bare kunne sælge oprindelsescertifikater for en højere pris og blive rige på det, men udbygningen af grøn infrastruktur er ikke begrænset af manglende økonomisk incitament. Den er begrænset af en række andre faktorer som kapacitet i elnettet, tilladelser, miljøhensyn og meget mere. Læs mere om oprindelsescertifikater her: https://energinet.dk/El/Gron-el/Oprindelsesgarantier

jramskov
jramskov May 6 '22

@KimT: Fantastisk, det burde blot være sket for mange år siden.

PeterE
PeterE May 6 '22
Citat fra selsoe
Citat fra PeterE Du har ret, og min - meget - naive tilgang betyder faktisk at jeg gerne satser på de ‘grønneste’ for ellers kommer vi ingen steder.     Vindstød er nok ikke perfekt, men det er kulværker altså heller ikke :) Hvis det bare skal være billigt, så er det altså ikke grønt endnu - for grønt kræver investeringer i en årrække.     Og ja, det undrer mig at man kører el-bil og er ligeglad med hvor strømmen kommer fra. Beklager på forhånd hvis det udsagn provokerer nogen.     Og jo, der sker da allerede meget - der skal bare meget mere fart på omstillingen. 

Jeg er bestemt meget optaget af den grønne omstilling og mener ikke det kan gå hurtigt nok. Jeg mener bare det er fløjtende ligegyldigt for den grønne omstilling hvilket elselskab man benytter. Vi kan godt lege, at jeg køber al min strøm fra vindmøller, men så er naboens strøm bare så meget sortere og vi er ikke kommet nogle vegne. Hvis det var så enkelt, kunne vi få i Danmark få 100% grøn energi hvis vi allesammen skiftede til Vindstød (og købte oprindelsescertifikater). Men sådan forholder det sig naturligvis ikke. Producenterne af grøn energi vil så bare kunne sælge oprindelsescertifikater for en højere pris og blive rige på det, men udbygningen af grøn infrastruktur er ikke begrænset af manglende økonomisk incitament. Den er begrænset af en række andre faktorer som kapacitet i elnettet, tilladelser, miljøhensyn og meget mere. Læs mere om oprindelsescertifikater her: https://energinet.dk/El/Gron-el/Oprindelsesgarantier

Jeg regnede ikke med at vi ville være enige, så naiv er jeg heller ikke. Jeg tror at det har en effekt hvilket selskab man vælger, og jeg tror også på at der skal ske rigtigt mange ting for at skubbe på den grønne dagsorden - og at mange aktører skal have (gode) incitamenter for at flytte sig. Så langt er vi vist enige.  

Ice2EV
Ice2EV May 8 '22

Hvis nu man antog at vi satte solceller op her og der.

 

Eks et 15 kW anlæg, som producerer 30-120 kWh afhængig af om solen skinner. 

Man har et dagligt behov fra 40-100 kWh. 

 

Så ved jeg godt at det ikke er sikkert, at det tidsrum solen skinner, er det tidspunkt hvor dit forbrug er størst(fordi din bil ikke er hjemme på det tidspunkt). Men alt andet lige, så må den sorte strøm være mindre udbredt i dagstimerne, og ca det samme om natten som hidtil.

Alt ialt må der være en reduktion i sort strøm.

Sider: 1 2 3 »