værsgo... apropos
https://finans.dk/finans/ECE14350540/hasteindgreb-skal-standse-priseksplosion-for-elektricitet/
værsgo... apropos
https://finans.dk/finans/ECE14350540/hasteindgreb-skal-standse-priseksplosion-for-elektricitet/
værsgo... apropos
"En blandt mange udfordringer i EU er, at det liberaliserede elmarked er koblet snævert til prisudviklingen på naturgas.
Elpriserne styres af den marginale produktion, der er nødvendig for at balancere efterspørgslen, og denne marginale produktion udgøres i de fleste tilfælde af elektricitet fra naturgasfyrede kraftværker.
Denne prismodel har bl.a. ført til at lande med store mængder billig vedvarende energi eller atomkraft har set kraftige stigninger i elpriserne i konsekvens af omkostningerne ved at bringe den sidste smule gasfyret elektricitet på markedet."
Og hvad skulle det så hjælpe at skifte markedsform? Når gassen nu koster 300 €/MWh, og du skal ca. bruge ca. 2 kWh gas til 1 kWh el, ja så ender prisen jo på 600 €/MWh alligevel. Prisen er lige præcis så høj, som markedet kan klare at betale. Selv kul kan nu lave strøm billigere, der er bare ikke nok værker.
Er vi trætte af at betale 600 €/MWh? Jamen så kør 110 i stedet for 130, sluk elgulvvarmen i badeværelset, sæt en timer på vandvarmeren, sluk lyset, inddrag ungernes giga-gamer-pc, etc.
Ingen vil spare, alle vil kompenseres.
Næ, hvis EU skulle gøre noget, så skulle der være at forbyde de enkelte lande at kompensere deres borgere. Og alle medlemslande skulle sætte afgiften til EU's minimum på 0,4 øre/kWh. Så er alle i samme båd, og ingen kan slippe for at tage deres tørn med energibesparelser. Teknisk fin løsning, politisk helt elendig. Andre bud?
Hvad med at sætte en stopper for bitcoin (og anden energitung krypto valuta) mining og transaktioner? Det er et eklatant spild af energi for at lave en lang række ligegyldige tjeksumberegninger. Jeg tænker, der er er andre vigtigere ting, vi kan bruge energien til. Sat lidt på spidsen kan man vel sige, at bitcoin industrien holder Putins krigsmaskine smurt ved, at vi ikke kan undvære den russiske gas og at vi derved finansierer den russiske krig mod Ukraine og hele det vestlige demokrati.
@MOS . Du rammer den spot on.
Dertil kommer at ret mange russere høster bitcoin, som de så kan bruge når nu der er sanktioner mod de russiske banker.
@MOS: Sætter de høje energipriser ikke automatisk en vis begrænsning på den aktivitet?
Apropos priser - jeg har et Clever Link abonnement, dvs. "pay as you go". Clever har lige meldt nye priser ud. Prisen for opladning på Clevers ladenetværk fra 1. oktober er:
nu har de meldt ud at energi øen ved Bornholm, skal gøres 50% større, for også at forsyne det tyske marked.
det er en fin ide, men var det ikke rimeligt at de danske vindmøller ikke måtte standses af tyske ejere, bare fordi de ikke må gøre det hjemme i tyskland. det er kun for at holde prisen oppe.
Det bliver nok nogle dyre år de næste år.
Det positive er at nu sættes alle sejl for alternativ energi
Tak Putin for det :-)
Det er en del der skal dækkes. Bare i private hjem, så er det ca. 50% af samtlige hjem i Europa der er opvarmet med naturgas, og tommelfinger reglen er at ca. 70% af en husstands energiforbrug går til opvarmning, så det er ca. 1/3 af samtlige europæiske husstandes energiforbrug der skal findes ny energi til, hvis vi skal væk fra naturgas i private hjem i Europa.
Lad os håbe der kommer rigtig meget gang i energy storage/energy-to-x
Forstår stadig ikke det med, at det er den sidste kWh der bestemmer prisen. Tænkt eksempel: Jeg er producent af en læske-alkoholdrik til unge. Den består af 10 ltr vand, 5 lrt solbæressens og 1 ltr alkohol, dette giver 16 ltr færdig drik. Indkøbsprisen er:
Vand: 0 kr
5 ltr solbæressens: 50 kr
1 ltr alkohol: 30 kr.
Ialt koster det mig 80 kr at producere 16 ltr af drikken.
Så sker der det, at prisen på alkohol fordobles. Altså "den sidste tilførte ingrediens". Den koster nu 60 kr. De øvrige ingredienser er uændrede.
Så koster 16 ltr færdigblandet drik i stedet 110 kr. Så selvom den sidst tilførte ingrediens er fordoblet, er min pris kun steget fra 80 til 110 kr. Ifølge den logik, som fremsættes her i tråden, burde prisen på det hele stige til det dobbelte, nemlig 160 kr.
I el-verdenen: "Bundtrækket" må komme fra vind, sol, affald mm. Det er uændret. Det koster ikke mere at producere sol-energi i år end sidste år eller året før. Så hvorfor prisen på den sidste kWh, som 10-dobles, skal medføre at sol-energipriserne også stiger en faktor 10, giver ingen mening.
Der må også sidde nogle vindmølleejere derude og undre sig over hvordan den kWh de sidste år fik 10 øre for nu sælges for 5 kr. Deres omkostninger har ikke ændret sig, så de skovler penge ind.
@SuneH
Dit eksempel kan ikke helt bruges i denne sammenhæng. Bare fordi prisen på alkohol fordobles, opstår der ikke automatisk samtidig mangel på vand og solbæressens. Prisen på de andre ingredienser er derfor uændret.
Mht. el, så vil de sidste og dyreste kWh produceret el bestemme prisen på alt el. Det skyldes, at produktet er det samme og forbrugeren mærker jo ingen forskel på, om det er produceret på den ene eller anden måde. Selvom det ville være en sød tanke, så har elektronerne i grøn el jo faktisk ikke en anden farve :)
Forestil dig, at den sidste kWh el produceret vha. naturgas koster eksempelvis 10 kr./kWh. Så vil alle andre elproducenter også gerne have 10 kr. for deres kWh. Der er ingen grund til at faldbyde markedet med el til f.eks. 5 kr./kWh. I en situation med mangel på el og hvor forbruget er x antal kWh, så skal der leveres præcis x antal kWh. Vindmølleejerne kan altså eksempelvis stoppe deres vindmøller, hvis de ikke får deres 10 kr./kWh ligesom for naturgas-el. Så vil der opstå et underskud af el på markedet, som andre så skal ind og udfylde. Det vil så sandsynligvis være naturgas-el, der bliver skruet mere op for i første omgang og det vil stadig koste 10 kr./kWh, fordi ingen andre kan producere det billigere. Eller dvs. dem, der kan, de har allerede solgt deres produktion (også til 10 kr./kWh).
Det svarer lidt til, at ingen ved sin fulde fem faldbyder sin brugte Tesla til halv pris ift. hvad priserne ellers generelt er på brugtmarkedet. Man kigger på brugtmarkedet og så prissætter man sin egen brugte bil, så den nogenlunde matcher de andre brugtpriser. Måske lige en spids lavere, hvis man gerne vil af med den hurtigt.
Elmarkededet er så likvidt, fordi det er en meget standardiseret handelsvare, at der i praksis ikke er forskel på prisen, uanset hvor strømmen kommer fra. Det er derfor, at alle producenter får det samme for en kWh produceret el.
Det kan virke lidt grotesk, at nogle så tjener flere hundrede procent på deres producerede el. Men sådan er markedet. Og det er jo det samme med alle mulige andre varer. Dem, der dygtigst til at fremstille en bestemt vare billigt, de har naturligvis også den største fortjeneste. Og det er måske også et meget sundt princip for konkurrencens skyld, da man på den måde holder virksomhederne i form. Og hvis der opstår muligheder for at tjene en guldgrube, ja så bør det få iværksættere til at starte nye og flere virksomheder, der udnytter potentialet. Og på den måde får markedet dækket sit behov for bestemte varer.
Hmm, ja, god pointe, MOS.
Men alligevel. Hvis jeg nu havde en solcellepark, og så mit snit til at få 10 kr/kWh. Så kom nogle med gas ind i stedet for mig til 9,99. Så ville jeg jo nok tænke: "OK, så sælger jeg sgu til 9,50 pr. kWh - jeg tjener stadig STYRTENDE med penge".
Så sidder der en vindmølleejer og tænker: "9.50? Jeg kan da fint sælge til 9 kr ligeud. Stadig meget mere end sidste år".
Så er jeg jo nødt til at reagere. "OK, jeg sætter den sgu til 8.50 - det er stadig en god forretning".
Og så fremdeles, indtil man når ned til en pris, hvor ingen har lyst til at gå under.
Altså en priskonkurrence som når vi faldbyder vores brugte teslaer lige lidt under de andres. Så er der en der sætter sin til 199.999 hvorefter jeg er nødt til at sætte min til 195.000 for at være attraktiv.
Så hvorfor er der ikke en "nedadgående" konkurrence? Det må jo være fordi de alle er enige om at sidde og vente og sælge til 10 kr. Det er det, man kalder karteldannelse andre steder.
Priskonkurrence er reelt kun muligt når der er en overproduktion, situationen i øjeblikket er at der ikke kan produceres nok el uden brug af naturgas
Men når der kommer en ordentlig efterårsstorm, så vil der den time/dag/dage være en overproduktion og prisen vil sikkert være tæt på nul for så at brage op igen på 8 kr.
Forleden dag var der en time til 12 øre, mens resten var 5-6 kr.
Du skal samtidig huske på at elmarkedet er et spot marked, så det er ikke dig som sælger der reelt sætter prisen. Det estimeres hvor meget de givne kilder vil/skal producere til en given dag og hvad forbruget vil være og så sættes købs og salgspris på den baggrund. Du kan ikke gå ind og underbyde prisen, da du ikke sælger direkte til en kunde, men ud i en pulje
@SuneH
Henrik fra Grønnere Elforbrug forklarer det her:
https://elforbrug.nu/manipulation-af-spotmarkedet-1/
Vi er vant til "Pay as bid", men elmarkedet kører på "Pay as cleared".
@SuneH
I dit eksempel kommer der ikke en naturgas elproducent og byder ind med 9,99 kr./kWh. Fordi deres marginalomkostning med de astronomiske naturgaspriser i dette eksempel er præcis 10 kr./kWh. De ville altså tabe 1 øre/kWh, så det gider de ikke. Det ved de andre markedsdeltagere godt, fordi markedet er transparent og derfor vil de heller ikke sætte prisen ned. Reelt producerer den dyreste elproducent til deres marginalpris, så de tjener praktisk talt intet på det. Alle andre producenter tjener på det i større eller mindre grad afhængigt af deres respektive marginalomkostning.
Der må også sidde nogle vindmølleejere derude og undre sig over hvordan den kWh de sidste år fik 10 øre for nu sælges for 5 kr. Deres omkostninger har ikke ændret sig, så de skovler penge ind.
https://fagbladet3f.dk/artikel/vi-tjener-urimelig-meget-paa-stroem-i-oejeblikket
https://politiken.dk/udland/art8942465/EU-planl%C3%A6gger-kriseindgreb-mod-stigende-elpriser
@SuneH
I dit eksempel kommer der ikke en naturgas elproducent og byder ind med 9,99 kr./kWh. Fordi deres marginalomkostning med de astronomiske naturgaspriser i dette eksempel er præcis 10 kr./kWh. De ville altså tabe 1 øre/kWh, så det gider de ikke.
Og den har Henrik også forklaret i "Chris og gasmotoren" =)
@SuneH - Gert sælger sin strøm billigt ...
Delvist.
Gert spille på begge heste. Noget på fast pris og noget på frit marked.