Loading...
dk

Kæmpe prisfald ! | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jan 14 '23

Hold nu k... en gang hyklerisk piveri fra Martin/Allan Hansen i Daugård. De har haft en gratis pengemaskine kørende på grund af kunstigt lave priser i Tyskland med den tyske statsstøtte. Hvis skulle være sure, så er det de tyske skatteydere der har finansieret elbiler i stor stil til resten af Europa.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/teslaforhandler-raser-over-uhoert-prisdyk-tesla-behandler-deres-kunder-rigtig-daarligt

PeterE
PeterE Jan 14 '23
Enig, de ramte en forretningsmodel som næsten var for god til at være sand - og den stopper så nok nu. 
KimT
KimT Jan 14 '23

P85DK; Helt enig - det var akurat det samme jeg tænkte da jeg læste den

MOS
MOS Jan 14 '23

Hvorfor skulle det stoppe nu? Tyskerne får stadig statstilskud til elbiler. De kan stadig sælge til DK efter 6 mdr. Hele grundprisniveauet er bare en tand lavere. Men fidusen med at indkassere tilskuddet som gevinst, rinse & repeat er vel stadig den samme.

Dog mister de nok en del penge på de biler, de p.t. har på lager, da de jo nu er mindre værd.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 14 '23
MOS
MOS Jan 14 '23

Jeg har heller ikke meget tilovers for de tudefjæs, der brokker sig over, at priserne på elbiler nu falder. Alle bør være glade for, at man nu kan få en elbil til færre penge. Dem, der lige har købt til en højere pris, kan også glæde sig over, at de kan købe en ny til en lavere pris; der går måske bare lidt længere tid, hvis de vil beholde deres nuværende bil i noget tid.

Til alle dem, der kræver kompensation pga. prisnedsættelserne, så vil jeg bare sige: Jeg har for noget tid siden købt Tesla aktier. Nu er aktiekursen faldet. Skal jeg så ikke også have kompensation?

cth
cth Jan 14 '23

Sådan har det altid været...at der kan komme nedsættelser efter man har købt en bil.

Dog er det lige en tand større denne gang.

Men hvad havde man regnet med efter de stigninger der har været i 2022.

At priserne ville blive oppe? Nu er priserne bare tilbage hvor de var for 3 år siden..

Ja det er surt.... ligeså surt som det er for mig at betale op til 30.000 mere om året for varme, bare fordi jeg har gas. Jeg kan heller ikke gøre en dyt ved det.

MOS
MOS Jan 14 '23
Citat fra cth

Sådan har det altid været...at der kan komme nedsættelser efter man har købt en bil.

Dog er det lige en tand større denne gang.

Det er jo ingenting ift. de fald, der har været i TSLA aktien.

Ingen kompensation til købere af Tesla biler, før jeg har fået min kompensation for aktierne! ;->

Og nu skal jeg nok holde min k... Både bilpriser, aktiekurser og alt muligt andet går jo op og ned. Sådan er det. Og det må man lære at leve med. 

cth
cth Jan 14 '23

Jeg køber nok mine første Tesla aktier nogensinde lige om lidt...

Selvom jeg stadig synes den er overvurderet..

 

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 14 '23

Jeg synes det er megafedt at de disrupter priserne. Viser jo blot endnu engang at de har fat i den lange ende ved at investere, opskalere og selv producere batterier mm. i det omfang de gør. Bliver spændende at se konkurrenternes modtræk. De bør ikke kunne reducere deres priser tilsvarende uden at tabe penge på bilerne.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jan 14 '23
Ice2EV
Ice2EV Jan 14 '23

Der er jo ingen andre de kan levere en elbil i nær remtid.

 

Hørte igår fra en der havde ventet 15 måneder på hans Q4, og der var fortsat ingen produktionsdato angivet.

Ligesom en anden fortalte at Hyundai og KIA ikke "solgte" EV6 og Ionic5 pt. Salget skulle være suspenderet, fordi de ingen biler kan få....Ved ikke med 100% at det er sådan, men det var udtalelsen.

P85DK
P85DK Jan 14 '23
Citat fra Gustavsfar

Jeg synes det er megafedt at de disrupter priserne.

Spørgsmålet er bare om det er strategisk disruption eller utroligt kortsigtet bundlinje fokus for at pleje en aktie der får tæsk.

Teslas prispolitik eller mangel på samme har aldrig slået mig som strategisk, det er ekstremt kortsigtet og kvartal styret som vi har set masser af eksempler på igennem de sidste 10-12 år. Eller meget dynamisk kan man også kalde det :-)

Som konkurrent ville jeg lige vente et kvartal og se om det er et prisniveau de vil holde fast i. Specielt hvis, som Ice2EV skriver, at de alligevel ikke kan levere.

På kort sigt laver det meget støj. Uforudsiglighed er sjældent positivt i et forbruger marked hvor mange af kunderne har gearet deres investering via lån.

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 14 '23

Man kan sige, hvor mange af os skifter mellem Android og Apple?
Den dratiske ændring af pris, kan være det der er med til at få overbevist endnu flere om Elbiler.
Som set over tid, vil købe en Tesla som nummer 2 bil. Og udskifte den første Tesla på et tidspunkt.
Deeet kan også være det bare er en sidegevinst, og det slet ikke er en del af strategien =)

Ice2EV
Ice2EV Jan 14 '23

Egentlig synes jeg at ID5 er godt designet.

 

Men skulle jeg vælge en GTX med det der er standard på en Y, så koster den fremover 160k mere. Så kan man have pricipper, men de fleste husholdninger køber efter 1)økonomi, 2) prestige, og 160.000 kr er altså en slags for langt hovedparten af os dødelige.

 

Ligesom slagtilbudet på en MG4 er ligesom blegnet en del. 

Men hvordan er rygtet om den der Model 2, som skulle være i størrelsen som MG4, er den helt canslet eller what?(nogen gange skal man bare google! istedet: 

https://topelectricsuv.com/news/tesla/tesla-model-2-design-details/

Damn den øverste ser da fed ud.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 14 '23
cth
cth Jan 14 '23
Quote from MartinPedersen

Man kan sige, hvor mange af os skifter mellem Android og Apple?
Den dratiske ændring af pris, kan være det der er med til at få overbevist endnu flere om Elbiler.
Som set over tid, vil købe en Tesla som nummer 2 bil. Og udskifte den første Tesla på et tidspunkt.
Deeet kan også være det bare er en sidegevinst, og det slet ikke er en del af strategien =)

Hardcore iphonere skifter ikke trods evt. prisforskel på nogle 1000'ere. 

Men nu taler vi altså om flere 0'er end 3. Så tror jeg det er noget andet.

TM3 og TMY er udseende mæssigt ikke mine favoritter. Der klarer stort set alle de andre sig bedre.

Men jeg er også der hvor udseendet ikke betyder så meget mere. Det er det indre  :-)

 

Nikola
Nikola Jan 14 '23

Enig i at forhandlerne skal tage en kiks. De har haft en gylden forretning i et par år og nu må de så indkassere en lussing.

Men kan godt forstå at privatkøbere ærgrer sig, hvis de lige har købt.
Har et familiemedlem, som lige har købt en brugt 22' MY (inden for de sidste 2 uger), De kunne i stedet have fået en spritny og sparet 50k. Der ville jeg være en smule bitter.... 

P85DK
P85DK Jan 14 '23
Citat fra Nikola

Har et familiemedlem, som lige har købt en brugt 22' MY (inden for de sidste 2 uger), De kunne i stedet have fået en spritny og sparet 50k. Der ville jeg være en smule bitter....

Ja, det er surt på samme måde som dem der i 2017 oplevede at deres nye Model S Performance blev sat 500.000 kr. ned over night eller dem som lige har købt et gasfyr og får at vide at de skal over på fjernvarme. Eller dem som købte stor villa i 2021 og 4 måneder senere fandt ud af at konen gik til tennis af en helt anden årsag end for at spille tennis og nu er tvunget til at sælge i et rigtig skidt marked. That is life sometimes ... 50.000 kr. tvinger heldigvis ikke folk fra hus og hjem for de flestes vedkommende

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 14 '23
jth
jth Jan 14 '23
@MOS

Dem som har købt Tesla i Tyskland de seneste 6mdr med planen om at tjene ved at eksportere til DK eller NL må nu sælge med er stort tab. Spørgsmålet er om folk som beholder bilen i stedet?

Desuden er tilskuddet nu reduceret med 1/3 (ca 20000kr) så gevinsten er mindre givet at den deles mellem sælger, evt importør og køber. Der er nok også nogen der får kolde fødder nu.
Kiefer
Kiefer Jan 14 '23

Det er jo ikke første og sikkert heller ikke sidste gang Tesla gør det her. Jeg tror ikke der er mange andre bilmærker hvor priserne de sidste 10 år har svinget så meget på deres modeller som Teslas. Engang imellem går det op og engang imellem går det ned.

Og selvfølgelig er det surt hvis man lige har købt en bil, på den anden side er det så måske sjovere for dem der netop har solgt deres bil...

ICE2EV: Der vil altid være nogen der er mere prisbevidste end andre, ellers ville vi alle sammen køre rundt i Daciaer. Bare se på VW og Skoda, der er salg i både VW ID modeller og de tilsvarende Enyaq fra Skoda. Selv om de er bygget på samme platform og med en hulens prisforskel.

Og jeg er helt på linie med Nikola, forhandlerne skal tørre øjnene og spise nogle kiks. Nu har de ladet de tyske skatteborgere betale for billigere biler i DK igennem de sidste par år...

Trannel
Trannel Jan 14 '23
Slå nu lige koldt vand i blodet.
Tesla er stadig markedsleder og de styrer dette marked.
Ligesom med aktier har du først tabt pengene når du sælger og ikke hvis kursen midlertidigt falder.
Behold jeres bil 3 måneder endnu og lur mig om ikke priserne er steget igen på det tidspunkt for
den eksplosive efterspørgsel vil via markedskræfterne få Tesla til at tilpasse deres priser igen selvom jeg ikke tror, at de nogensinde vil nå samme niveau som før p.g.a. fald i batteripriserne.
cth
cth Jan 14 '23

Ja gu er det surt.

Jeg ville da også ærge mig.

Men det er vilkårene..

 

Jeg har prøvet at købe en aktie der faldt 50% dagen efter.

Over tid rettede den sig men jeg tabte da den blev solgt.

 

Det samme vil ske her...over tid er tabet glemt.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »