Loading...
dk

Kæmpe prisfald ! | Tesla Forum

PL
PL Jan 18 '23

Det store prisfald på Y'eren har fået mig til at overveje en opgradering til den fra vores 3'er. Det passer også med, at vores børn bliver større og større, og det særlig er på bagsædet jeg oplever en stor forbedring i Y'eren. 

Men jeg har svært ved at læse markedet for tiden. Jeg overvejer en Long Range Y og har det samme i 3. Priserne på de importerede Y'ere er ikke sat så lang ned, at jeg synes det virker attraktivt ift. til at købe ny fra Tesla. Men hvis jeg gør det, hvad er så jeres bud på, hvad det vil koste mig at tage springet? Altså difference mellem indkøbspris på ca. 440.000 og salgspris på en 3'er fra 2019 med godt 100.000 på klokken. Den ville så komme til salg om et par måneder. 

jramskov
jramskov Jan 18 '23

Går lidt i samme tanker - har også en TM3 LR AWD fra marts 2019. Billigste tilsvarende TM3 på Bilbasen står til 239k kr: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-3/long-range-awd-4d/5678882

Den har kørt 127k km.

Med de nye priser (TM3 fra 360k kr), tror jeg ikke man skal forvente meget mere for en 4 år gammel bil.

KimT
KimT Jan 18 '23

Der er ingen der kan spå om priserne for brugte biler om et par måneder.

I bund og grund kunne det måske tænkes at Tesla om nogle måneder hæver priserne igen.

Så ved at slå op på bilbasen får du et øjebliksbillede. Og det er et bud som er lige så godt som andre bud

PL
PL Jan 18 '23

Tak for input. 240k for den gamle ville jeg nok også synes var ganske udmærket. Så vil det koste mig 200.000 at få opgraderet bilen og kørt tælleren tilbage til 0. 

Og ja, det kan godt tænkes, at prisen sættes op igen - det må de gerne gøre, så snart jeg har bestilt en Y. 

jramskov
jramskov Jan 18 '23

Ja, det er selvfølgelig forudsat at de nuværende priser fra Tesla ikke ændrer sig.

Ice2EV
Ice2EV Jan 18 '23

Vil umiddelbart være tilfreds med mindre end 240 for vores TM3 LR 04/2019 og med 160 k på uret.

Gætter nærmere 225.

Hvis man tager de briller på, at vi dælme har været heldige med refusionsordninger til sidste efterår.

At service på de 160k km har været meget fornuftigt, eller ca 20-25% af hvad vi har betalt på den C klasse jeg solgte i december som havde kørt det samme.

Samt den nedsatte pris ikke umiddelbart er specielt lavere end de 463k vi betalte i sin tid.

Refusionsordning og billigere service i sig selv har givet en besparelse på omkring 180-200k

På den anden side, så kunne jeg godt se os beholde den til den dør.

PeterE
PeterE Jan 18 '23

Husk nu at 'prisen' fra bilbasen.dk altså ikke er en pris - det er et forhandlingsudspil, og hvis en forhandler får 239k for en brugt TM3 så er det desværre langt fra sikkert at man som privatperson kommer ret meget over de 200k...forhandleren har  nogle forpligtelser som I andre ikke har, og dem tager de sig betalt for. Med rette.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 18 '23
PL
PL Jan 18 '23
Citat fra PeterE

Husk nu at 'prisen' fra bilbasen.dk altså ikke er en pris - det er et forhandlingsudspil, og hvis en forhandler får 239k for en brugt TM3 så er det desværre langt fra sikkert at man som privatperson kommer ret meget over de 200k...forhandleren har  nogle forpligtelser som I andre ikke har, og dem tager de sig betalt for. Med rette.

Helt bestemt, det er en udbudspris og ikke salgspris. Den til 240k er også ved privat sælger. Den billigste ved forhandler står til 290.  

cth
cth Jan 21 '23

Er der en fast grænse for hvornår man betaler afgift af en el bil?

Kan se hvis man konfigurerer en model Y LR på Tesla.dk, så kommer der lidt afgift når man er over 450.000kr.

Er det der grænsen er, eller er det mere kringlet?

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 21 '23
jth
jth Jan 21 '23
Det er absurd kringlet og afhænger bl.a. af bilens pris, batteristørrelse, om bilen har radio og airbags :)
MOS
MOS Jan 21 '23
Citat fra jth Det er absurd kringlet og afhænger bl.a. af bilens pris, batteristørrelse, om bilen har radio og airbags :

...samt energieffektivitet (Wh/km). 

Arpe
Arpe Jan 21 '23
Citat fra MOS
Citat fra jth Det er absurd kringlet og afhænger bl.a. af bilens pris, batteristørrelse, om bilen har radio og airbags :

Ikke længere det blev desværre fjernet sidst de rørte ved bilafgifterne. Nu er det meget simpelt og afhænger kun af om det er en ren elbil og om PHEVs via WLTP udleder under 50 g CO2/km. 

Om effektiviteten var en for stor fordel til Tesla eller om politikkerne bare ikke forstod regnestykket vides ikke

Vildgut
Vildgut Jan 22 '23
Citat fra Arpe
Citat fra MOS

Ikke længere det blev desværre fjernet sidst de rørte ved bilafgifterne. Nu er det meget simpelt og afhænger kun af om det er en ren elbil og om PHEVs via WLTP udleder under 50 g CO2/km. 

Om effektiviteten var en for stor fordel til Tesla eller om politikkerne bare ikke forstod regnestykket vides ikke

Tænker generelt svaret altid er st politikerne ikke forstod spørgsmålet... Tror desværre som oftest de "Folkevalgte" ikke er de skarpeste knive i skuffen. 
jramskov
jramskov Jan 23 '23

En pæn del af det store prisfald i DK er afgifter: https://finans.dk/erhverv/ECE14875570/priskrig-tesla-saenker-prisen-med-statskassen-paa-bagsaedet/

"Når Tesla ud af det blå sænker prisen på f.eks. den populære Model Y i en såkaldt performance-udgave med 127.200 kr., dækker det reelt over, at Tesla skærer godt 59.000 kr. af prisen. Resten af prisfaldet fra 630.000 kr. til omkring 503.000 kr. skyldes de danske bilafgifter, som favoriserer dyre elbiler."

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 23 '23
Arpe
Arpe Jan 23 '23

Det er samme grund til at det er nemt at forhandle 10k af en benzin eller diesel bil. Forhandleren mister 3k staten mister 7k. Hvorfor er det pludselig en nyhed? :-) 

MOS
MOS Jan 23 '23
Citat fra Arpe

Det er samme grund til at det er nemt at forhandle 10k af en benzin eller diesel bil. Forhandleren mister 3k staten mister 7k. Hvorfor er det pludselig en nyhed? :-) 

Ja, specielt hvis man samtidig køber en såkaldt "vinterpakke" til 3k med en sneskovl, isskraber og et tæppe, som tilsammen ville have kostet måske 100 kr i løskøb et andet sted.

Kiefer
Kiefer Jan 23 '23

Øhm jeg forstår ikke helt den her:

"skyldes de danske bilafgifter, som favoriserer dyre elbiler."

Det er da netop det modsatte, at der er afgifter på dyre biler, men derimod ingen eller meget lidt afgift på de billigere modeller?

/Martin

jramskov
jramskov Jan 23 '23

Ja, det er et lidt underligt ordvalg.

MOS
MOS Jan 23 '23

Der menes vel, at de danske bilafgifter favoriserer dyre biler, når disse bliver sat ned i pris. Pga. afgifterne bliver prisreduktionen dermed endnu større, fordi en en del af den skyldes, at afgiften reduceres/bortfalder.

Men ja, jeg studsede også over den formulering.

Nikola
Nikola Jan 23 '23
Quote from KimT

BT har den også nu :

Model 3 (baghjulstræk): 359.990 kroner – nedslag på cirka 91.000 kroner.
Model 3 Long Range: 419.990 kroner – nedslag på cirka 128.00 kroner.
Model 3 Performance 469.990 kroner – nedslag på cirka 97.000 kroner.

https:///...rig-oplevet-lignende

Er prisfaldet på M3 LR korrekt? De skriver fra-priser før på ca. 549k. Så vidt jeg husker var prisen på LR før nedsættelsen fra omkring 500k? Er det min hukommelse der svigter/har der været prisstigninger inden for de sidste 2-3 mdr. som jeg har overset? 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »