Strategien er vist helt klar: - bilerne sælges til (tæt på) cost pris - pengene skal tjenes på software og ladeinfrastrukturen
argghh - $15,653 gross profit pr. car Q3'22. Helt tæt på cost kan det ikke være :-)
Som sagt, software :)Strategien er vist helt klar: - bilerne sælges til (tæt på) cost pris - pengene skal tjenes på software og ladeinfrastrukturenargghh - $15,653 gross profit pr. car Q3'22. Helt tæt på cost kan det ikke være :-)
Det er jo ikke 100.000 DKK SW i gennemsnit på bilerne :-) Kan du overhovedet få den op på 100.000 i SW, hvis du max'er den ud?
Det er nok svært i dag, men i dag der er premium connectivity, acceleration boost, EAP/FSD, varme i bagsæder, mm. Fremtidige produkter kunne være matrix led, track mode, mm.Det er jo ikke 100.000 DKK SW i gennemsnit på bilerne :-) Kan du overhovedet få den op på 100.000 i SW, hvis du max'er den ud?
Ikke helt, men tæt på faktisk - husk på at sw kun delvist sælges som tilvalg, en del er inkl i bilens pris og derved del af det samme GP Jeg vil gætte på at Tesla enten skal drive hele deres fremtidige forretning på netop deres forspring på sw eller på et tidspunkt pakettere sw og sælger den som en platform til andre.Det er jo ikke 100.000 DKK SW i gennemsnit på bilerne :-) Kan du overhovedet få den op på 100.000 i SW, hvis du max'er den ud?
Ikke helt, men tæt på faktisk - husk på at sw kun delvist sælges som tilvalg, en del er inkl i bilens pris og derved del af det samme GP Jeg vil gætte på at Tesla enten skal drive hele deres fremtidige forretning på netop deres forspring på sw eller på et tidspunkt pakettere sw og sælger den som en platform til andre.
Ok, det er vi vist ikke helt enige i. Og slet ikke om Teslas forspring på SW, den ser jeg ingen af de andre producenter hoppe over på, de vil jo aldrig kunne stole på hvad Tesla finder på at tilføje eller fjerne. Tesla er simpelthen ikke struktureret nok til at være underleverandør for nogen, alt er bogstaveligt talt i beta hele tiden.
FDM prissætter heller ikke den tid der går med service.
Hvis man antager at folk selv tør, så kan de fuldt ud lave deres egen servvice på deres Tesla og opretholde garantien.
Hos alle andre, skal du forbi templet mindst 1 gang om året og bruge en dag på det. Kører man mange km, så skal man afsted op til 3-4 gange om året.
Der er endda nogen mærker der har en ide om man skal til service for hvert 15k, og så skal man forbi for rusteftersyn indenfor en given periode afhængig af 1. registrering. Så kører du 20k om året, så skal du til service efter 8 måneder og til rusteftersyn efter 11-13 måneder og igen til service efter 16 måneder...... Man laver jo ikke andet end sidde derude og kukkelure.
i tillæg så er der 2-4 ugers ventetid på at få en service tid, også selvom der er gul motorlampe!
På den anden side, hvis man bor nord for Århus, så skal man også bruge en hel dag, hvis der er noget garanti der skal laves!
+5000 i forskel på en ID4 og en 3LR, det lyder af meget. Men den ID4 er heller ikke en raket. Kunne man få den ID4 som GTI, så er jeg ret sikker på den ikke var mange bassøre billigere i forsikring. Iøvrigt betaler vi 2500 mere end for den Mercedes C klasse vi solgte i december. Men den havde jo også kun de halve heste/kW.
Er det ikke samme historie, som er skrevet tusind gange, "Nu kommer Iphone-dræberen"?
Tesla er stadig i et eller andet omfang referencen, som andre bliver målt på.
Men en temmelig usaglig sammenligning, når man sammenligner med biler med noget ringere rækkevidde (for RWD) og samtidig biler med ringere ydelse og mindre udstyr. Bla. Enyaq har, så vidt jeg husker, ikke engang adaptiv fartpilot og derudover "mangler" flere af de andre biler en del krydser for at være på niveau med MY. Men FDM vil nok indvende at de i artiklen har nævnt at rækkevidden kan være en udfordring og at der er forskel i udstyr.
Uden at sølvpapiret strammer alt for meget, kan man godt undre sig over at de ikke finder sammenlignelige biler til sammenligningen.
Nogle gange tænker man at det måske er clickbait tænkning?
Lidt alá FDM overskriften: Dacias elbil giver baghjul til Tesla Model 3
Det er rigtigt, at de sammenligner æbler og pærer hvad angår præstationer og måske burde påpege det tydligere.
Men Tesla har jo kun hurtige biler og lige model Y og id4 er jo de biler der sammenlignes af købere og er dermed konkurrenter.
Så for den der er ligeglad med præstationerne, men går op i økonomien, så er sammenligning vel reel nok?
Det er så ærgeligt at man selv må finde ud af hvor ringe en software han får i forhold til en Tesla.
Såvidt jeg ved at det stadig ikke godt nok i VW gruppen... hele vejen fra Seat op til Porsche.
Vi er ikke uenige.. Teslaen er den bedste bil. Men det er der en åbenlys grund til. Vi kører selv i dem.
Der må være en årsag til at VW sælger så mange...trods alt.
Det er rigtigt, at de sammenligner æbler og pærer hvad angår præstationer og måske burde påpege det tydligere.
Men Tesla har jo kun hurtige biler og lige model Y og id4 er jo de biler der sammenlignes af købere og er dermed konkurrenter.
Så for den der er ligeglad med præstationerne, men går op i økonomien, så er sammenligning vel reel nok?
Der må være en årsag til at VW sælger så mange...trods alt.
Man kunne godt se bort fra præstationerne (selvom man næppe ville sammenligne en Golf GTI og en Seat Leon 110 hk og så konkludere at Golfen var for dyr ;-) )
Men selvom man ser bort fra præstationerne, skal man vel sammenligne nogenlunde ens biler for at det giver mening?
Ellers kunne man stille MY op overfor en Dacia Spring og konkludere at Dacia var meget billigere. Med en sidekommentar om, at nogen måske ville synes at rækkevidden i Spring var en udfordring og at den havde mindre udstyr.
Mener i hvert fald man burde have fundet versioner, med et nogenlunde ens udstyr (og disse findes jo i VW mfl. program, men er en del dyrere).
Mht. VW (andre legacy) salg er der selvfølgelig noget vanetænkning "vi har altid kørt XX (indsæt selv mærke) " Men jeg tror egentlig også at "de gamle" måske gør klogt i at lave en glidende overgang., ift. genkendelig betjening, knapper ved førerpladsen etc. At der så er mange ting der alligevel kunne forbedres "inde bagved" i økosystemet er noget andet...
Jo normalt når man taler TEST sammenligner man ens.
Nu synes jeg sammenligning mellem de viste biler (bortset fra de 2 kinøjsere) er inden for rimelig samme kvalitet, hvor Dacia falder langt uden for .
Her tror jeg mere det går på at sammenligne ØKONOMIEN i den billigste elbil fra hvert mærke.
Så hvis teslaen på papiret har mange flere HK og koster X antal 1000 kr. mere i forsikring, så er den dyrere at eje over tid. Hvis deres regnestykke passer.
For købere af disse biler er HK næppe nr. 1 på ønskeseddel.
Jeg har ikke sat mig ind i hvad der er af forskel i udstyr på bilerne.
Jeg har heller ikke en brik ide om hvad de sætter gensalgsværdi til.
Der er måske forskel på mærkerne imellem og det tager de måske ikke højde for.
Så jeg siger ikke beregning er rigtig, da jeg ikke kender baggrund den er udregnet på.
Jo normalt når man taler TEST sammenligner man ens.
Nu synes jeg sammenligning mellem de viste biler (bortset fra de 2 kinøjsere) er inden for rimelig samme kvalitet, hvor Dacia falder langt uden for .
Her tror jeg mere det går på at sammenligne ØKONOMIEN i den billigste elbil fra hvert mærke.
For købere af disse biler er HK næppe nr. 1 på ønskeseddel.
Jeg har ikke sat mig ind i hvad der er af forskel i udstyr på bilerne.
Tja, kan da godt være at man bare vælger billigste model fra diverse mærker.
Men de fleste er langt ringere udstyret og skal derfor være billigere. Det er fint nok at man sparer x øre/km, men hvis det er i en bil uden adaptiv fartpilot, med ståltag og manuelle forsæder/bagklap etc. er det i min bog ikke en reel sammenligning, men det er måske en smagssag...
Men de fleste er langt ringere udstyret og skal derfor være billigere. Det er fint nok at man sparer x øre/km, men hvis det er i en bil uden adaptiv fartpilot, med ståltag og manuelle forsæder/bagklap etc. er det i min bog ikke en reel sammenligning, men det er måske en smagssag...
Enig, jeg har endda hørt om at en af elbilsproducenterne nu sender deres biler på markedet uden parkeringssensorer, men det der vist heldigvis kun én af producenterne ;-)
@P85DK: Jeg kan fortælle dig at samme producent har leveret biler uden fungerende regnsensor i fire år ;-)
Det er alligevel underligt det ikke bliver fremhævet af den Tesla hadende wannabe journalist. Så det du siger er at man 'flyver' blindt i støvregn når man gerne vil parkere, men man kan gøre det med hurtigere acceleration end alle de andre ;-)
Men de fleste er langt ringere udstyret og skal derfor være billigere. Det er fint nok at man sparer x øre/km, men hvis det er i en bil uden adaptiv fartpilot, med ståltag og manuelle forsæder/bagklap etc. er det i min bog ikke en reel sammenligning, men det er måske en smagssag...Enig, jeg har endda hørt om at en af elbilsproducenterne nu sender deres biler på markedet uden parkeringssensorer, men det der vist heldigvis kun én af producenterne ;-)
Touche. Men vi skal huske, at det er fordi, at man har udviklet et system der virker (næsten, helt sikkert, lige om lidt .... måske... ;-) ) meget bedre :-D